Gå til innhold

Vil ikke på potte

Sofline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

''Begge mine var på potte lenge før de fikk noen formening om at dette var noe de ville eller ikke ville...''

Mamma maste fælt med dette, men jeg skjønte ikke vitsen, for man kan neppe få en ettåring renslig allikevel. Nå skjønner jeg at vitsen var at han skulle venne seg til den så han ikke ville protestere mot det ukjente "sittestedet" senere. Jeg kommer definitivt til å huske på det med nummer to.

Som du sier så kan det være et poeng i seg selv å få ufarliggjort det å sitte på potta.

Minsten her sa fra høylydt om når han skulle bæsje fra han var 13 mnd. Så fra denne alderen så kom ni av ti bæsjeladninger i potta. Han tissa også ofte i potta, men like ofte i bleia også. Dette kom tydeligvis mye raskere på,slik at han ikke kjente noe før det kom:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier så kan det være et poeng i seg selv å få ufarliggjort det å sitte på potta.

Minsten her sa fra høylydt om når han skulle bæsje fra han var 13 mnd. Så fra denne alderen så kom ni av ti bæsjeladninger i potta. Han tissa også ofte i potta, men like ofte i bleia også. Dette kom tydeligvis mye raskere på,slik at han ikke kjente noe før det kom:-)

Jepp, den skal jo ufarliggjøres. Men hva gjør man når han har kommet i alt skal være som det pleier-alderen...? Bare det å få på ham et par nye sko er et mareritt (inntil han har fått dem på og skjønner at de også kan brukes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør også om han vil gå på do, men det sier han også bare nei til. Han er vant til å se oss voksne gå på do og barn på potte og do i barnehagen, så det skulle ikke være noe problem. Men når jeg spør om han vil på potte eller do sier han bare "nei, bleie".

Så er han kanskje ikke helt klar for bleieslutt enda?

Eller, så må du slutte å la det være opp til ham - og ta kontrollen selv.

I stedet for å spørre om han skal på do, så sier du at "Nå skal vi på do." Og så går dere på do.

Men, dette fordrer jo at han ikke nekter da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den skal jo ufarliggjøres. Men hva gjør man når han har kommet i alt skal være som det pleier-alderen...? Bare det å få på ham et par nye sko er et mareritt (inntil han har fått dem på og skjønner at de også kan brukes).

He he, jeg skjønner absolutt problemet ditt og er sjeleglad jeg startet før mine kom i den alderen.

Og når det gjelder klær/sko. Måtte kjøpe inn i hemmelighet, finne dem fram hjemme og si; Se, så flotte sko du har arvet av Morten!

Å arve av tøffe, store gutter var greitt, men å ha på seg nye klær/sko? Å neida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg skjønner absolutt problemet ditt og er sjeleglad jeg startet før mine kom i den alderen.

Og når det gjelder klær/sko. Måtte kjøpe inn i hemmelighet, finne dem fram hjemme og si; Se, så flotte sko du har arvet av Morten!

Å arve av tøffe, store gutter var greitt, men å ha på seg nye klær/sko? Å neida..

Hehe.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så er han kanskje ikke helt klar for bleieslutt enda?

Eller, så må du slutte å la det være opp til ham - og ta kontrollen selv.

I stedet for å spørre om han skal på do, så sier du at "Nå skal vi på do." Og så går dere på do.

Men, dette fordrer jo at han ikke nekter da :)

Det sies jo at de er klare når de begynner å si fra før de tisser eller bæsjer, og det gjør han.

Men det er jo verdt et forsøk å si at han skal nå i stedet for spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at de er klare når de begynner å si fra før de tisser eller bæsjer, og det gjør han.

Men det er jo verdt et forsøk å si at han skal nå i stedet for spørre.

Absolutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg har nesten glemt når potte ble innført her, men neppe allerede i 2-årsalderen.

Min nektet å bruke toalettet, enda jeg hadde "bestemt" meg for at det var mye mer praktisk med doring enn med potte...;-) Og det største trikset var å sette potta i et vanlig rom. For noe så kjedelig som å sitte på badet, da gitt. Så snart han var vant til potta, gikk det fint å flytte den inn på badet.

Klistremerker og slikt har aldri vært noen motivasjonsfaktor her i huset, men har hørt om flere som skryter av slike opplegg.

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...