Gå til innhold

Søsken som krangler

hoppsideisi

Anbefalte innlegg

hoppsideisi

Er lei av kranglingen mellom døtre på 7 år og 9 år......de krangler om alt, absolutt alt....blir veldig lei og prøver å blande meg minst mulig inn men noen ganger orker jg ikke høre på det . Prøver å snakke med dem og lære hvordan de kan løse konfliktene men i neste sekund er lærdommen borte..hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Jeg trøster meg med at det visstnok er slik at søsken som krangler mye i oppveksten blir bestevenner som voksne ;)

Noen ganger orker jeg ikke bistå i konfliktene mellom ungene mine og da ber jeg dem roe seg ned og sette seg i hver sin stol for å tenke litt før de diskuterer problemet. Dette funker som oftest bra fordi de da rekker å roe seg før de prater sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trøster meg med at det visstnok er slik at søsken som krangler mye i oppveksten blir bestevenner som voksne ;)

Noen ganger orker jeg ikke bistå i konfliktene mellom ungene mine og da ber jeg dem roe seg ned og sette seg i hver sin stol for å tenke litt før de diskuterer problemet. Dette funker som oftest bra fordi de da rekker å roe seg før de prater sammen.

God ide, togli. Den skal jeg ta med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får fortelle om det funker ;)

Det skal jeg :)

Brukte/bruker "sitte-på-en-stol"-metoden når de var mindre (og på minstemann nå) når de gjorde noe de visste veldig godt de ikke skulle. Mellomste hadde en biteperiode, og da måtte hun sitte på en stol i et hjørne av stua.

Minsten kan finne på å slå, og må da sitte på stolen.

Fungerer veldig bra i slike situasjoner, føler jeg.

Synes det virker lurt å la "kamphanene" - eller skulle jeg si kamphønene - få kjøle seg ned litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det skal jeg :)

Brukte/bruker "sitte-på-en-stol"-metoden når de var mindre (og på minstemann nå) når de gjorde noe de visste veldig godt de ikke skulle. Mellomste hadde en biteperiode, og da måtte hun sitte på en stol i et hjørne av stua.

Minsten kan finne på å slå, og må da sitte på stolen.

Fungerer veldig bra i slike situasjoner, føler jeg.

Synes det virker lurt å la "kamphanene" - eller skulle jeg si kamphønene - få kjøle seg ned litt.

Her er trappa i hallen "avkjølingssone" for minstemor - og det funker bra ;)

De to eldste har blitt flinke til å gå ut av situasjonen selv, så de styrer seg ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoppsideisi

Kjøpe deg ørepropper? Er ikke det helt normalt en periode?

Vanlig søskenkjærlighet det:0)))

Joda det er sikkert normalt og det hører med osv men jeg blir så lei av det! Det går ikke en dag uten krangling. Det kan hende at jeg fokuserer for mye på det og da blir det nesten selvforsterkende...vet ikke men jeg ønsker en "oppskrift" på å få slutt å¨det...sikkert ikke mulig:)Gode forslag ifht å sitte på stol og "avkjøles"...det har vi og prøvd med hell men jeg synes e er så store at de må kunne være sammen uten å krangle om alt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er trappa i hallen "avkjølingssone" for minstemor - og det funker bra ;)

De to eldste har blitt flinke til å gå ut av situasjonen selv, så de styrer seg ganske bra :)

Så det har fungert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Så det har fungert :)

Vet jo ikke hvordan det hadde funka uten, men tror iallefall ikke det blir verre av å la dem ordne opp selv iblant ;)

Skal ikke påstå at det er kranglefritt her i huset, for det er det definitivt ikke ... men det løser seg som regel uten for mye innblanding og det er en liten pluss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fattigmor

Joda det er sikkert normalt og det hører med osv men jeg blir så lei av det! Det går ikke en dag uten krangling. Det kan hende at jeg fokuserer for mye på det og da blir det nesten selvforsterkende...vet ikke men jeg ønsker en "oppskrift" på å få slutt å¨det...sikkert ikke mulig:)Gode forslag ifht å sitte på stol og "avkjøles"...det har vi og prøvd med hell men jeg synes e er så store at de må kunne være sammen uten å krangle om alt!?

Det finnes vel ingen facitsvar på det.Det kommer vel også an på hva de krangler om! Ville holdt meg litt tilbake,sålenge det bare er bagateller. Kan hende det bare er høylytte diskusjoner! Blir de voldelige mot hverandre...så er det på tide å gripe inn å hjelpe dem å finne en rettferdig løsning.Foreldrene har det sikkert verst,mens det står på...noen gode råd har jeg vel ikke egentlig til deg:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...