Gå til innhold

Hvorfor slutter hun ikke med nattmat?


Gjest Edel

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på 8,5 måneder. Hun er 9,5 kg og 71 cm. Får 3-4 måltider med fast føde (brødskive/2Xgrøt/+middag av og til). Har hittil ammet før hvert måltid, men har nå begynt å amme etter måltidene. Merker jo at hun ikke vil ha så mye da.

Men om natten så får hun bryst 2-3 ganger. Lurer jo på hvorfor hun ennå vokner og vil ha melk. Har ganske store søvnproblemer av dette og blir utslitt (jeg jobber også 60%). Vi har prøvd å gi vann, at mannen min gir flaske, roe henne uten å gi noe, uten resultat. Dersom vi klarer å roe henne, så vokner hun nesten alltid en halv time etterpå allikevel.

Har ikke lyst til å ta i bruk skrikemetoden, men har jeg noe valg dersom jeg vil slutte med nattamming? Kan jeg prøve å kun gi flaske slik at hun ikke får kos? Og så etterhvert kutte ut flaska også? Eller må jeg bare slutte tvert av med nattpupp og risikere to uker med skriking (hun er ganske viljesterk). Helsesøster anbefaler Vallergan, men vet ikke om jeg tør å bruke det. Det var i en periode da hun voknet opp til 8-10 ganger pr. natt. Nå vokner hun fra 2 (sjelden) til 8 ganger. Som regel 3-5. Vi legger henne ca kl. 19.30 og hun står opp fra 06 til 07.

Er så usikker fordi jeg får så mange forskjellige råd. Hva er verst for dem - Sovemedisin eller skrikemetode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Edel. Hvorfor sluttet du med å gi bryst foran måltidene? Det er bedre at barnet får den melken det skal ha om dagen og ikke om natta. Barn har ofte svært urolig nattesøvn uten å være skikkelig våkne. Ta en prat sammen du og mannen din for å bli enig hvordan dere kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Edel. Hvorfor sluttet du med å gi bryst foran måltidene? Det er bedre at barnet får den melken det skal ha om dagen og ikke om natta. Barn har ofte svært urolig nattesøvn uten å være skikkelig våkne. Ta en prat sammen du og mannen din for å bli enig hvordan dere kan gjøre det.

Tusen takk for svar! Teorien min med å gi bryst ETTER måltidene var at i og med at hun snart er 9 måneder så trodde jeg det var på tide å trappe ned på ammingen? At hun trenger mer fast føde.

Trodde også at dersom hun får mer fast føde så sover hun bedre om natten?

Hvor lenge skal jeg eventuelt amme først?

Kan jo ta med at dersom hun ikke snart sover om natten så vurderer jeg å slutte helt og amme - er totalt utslitt av avbrutt søvn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trebarnsmor

Tusen takk for svar! Teorien min med å gi bryst ETTER måltidene var at i og med at hun snart er 9 måneder så trodde jeg det var på tide å trappe ned på ammingen? At hun trenger mer fast føde.

Trodde også at dersom hun får mer fast føde så sover hun bedre om natten?

Hvor lenge skal jeg eventuelt amme først?

Kan jo ta med at dersom hun ikke snart sover om natten så vurderer jeg å slutte helt og amme - er totalt utslitt av avbrutt søvn!

Om du skal slutte å amme blir det samme opplegg som det å nattavenne.

Alle mine tre har jeg avvent på natta med skrikemetoden. Dvs. barnet våknet og forventet pupp, mor hadde kiftet rom, far tok barnet. Trøstet og snakket rolig til det hylende barnet, tilbød vann, barned gråt videre men roet seg etter hvert i fars varme armer. Far la barnet ned, mor tok hendene fra ørene sine og tørket sine egne tårer (for det er jo tøft å høre den lille på den måten...) Vi sov videre før det bar løs på en ny runde. Dette varte max 3 netter.. VI har meget viljesterke barn, men di har jo som oftest minst like viljesterke foreldre...

Barnet har det jo bra. Vi visste det hadde spist kveldsmat, og fikk jo vann om det var tørst på natta. Vi lot aldri barnet ligge å skrike alene. Far kom alltid ilende til, og trøstet og koset med de varme hendene hans...

Og barnet lærte seg at natt= pappa kommer og ingen pupp... Mor flyttet innpå soverommet igjen etter ei ukes tid. Med t-skjorte på for sikkerhets skyld.

Lykke til.

PS. Ammet før alle måltidene inntil barna var 1 år. Unntatt om kvelden, hvor abnet fikks å mye grøt det bare ville- og pupp etterpå. I det vi bestemte oss for avvenning ble det fast mat først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Teorien min med å gi bryst ETTER måltidene var at i og med at hun snart er 9 måneder så trodde jeg det var på tide å trappe ned på ammingen? At hun trenger mer fast føde.

Trodde også at dersom hun får mer fast føde så sover hun bedre om natten?

Hvor lenge skal jeg eventuelt amme først?

Kan jo ta med at dersom hun ikke snart sover om natten så vurderer jeg å slutte helt og amme - er totalt utslitt av avbrutt søvn!

Jeg stilte spørsmål her for en stund siden,fikk beskjed om å amme før måltider til man ønsker å slutte og amme.

Det er (ganske) usansynlig at hun vil slutte å våkne om natta selv om du slutter å amme,kjenner flere som har prøvd det uten resultat.

Du kan jo prøve med flaskemelk,det er jo ikke verdens undergang om det ikke fungerer.

Av de mildere ting kan jeg anbefale kamillete,eller alternativ behandling. (homeopati,soneterapi o.l.) før dere sliter dere ut helt.

Har dere kanskje mulighet for å legge henne i en vugge,vogn eller lignende for å prøve å vugge/trille i søvn,helst før hun våkner helt,kan dette være et alternativ.

Jeg klarer ikke la vesla gråte,så jeg forstår at du ikke ser lyst på "skrikemetoden".

Mamma fortalte at da jeg var liten gikk rådet på å ta opp barna,lese for dem eller ev synge en sang,slik at de roer seg ned og tenker på noe annet,for så å prøve å legge dem igjen etterpå.I lys av dagens pedagogikk er jo dette fullstendig feil,men det fungerte på meg :-)

Uansett hva du kommer frem til håper jeg at det snart ordner seg for dere.

Og hvis du bestemmer deg for å gjennomføre "skrikemetoden"; sørg for å få litt avlastning de dager det står på som verst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...