Gå til innhold

Problemer med serveringen, muslimer

Anbefalte innlegg

Så klart ikke da vegetarianerere ikke spiser kjøtt fordi de synes synd på dyra. Jøder og muslimer vil kun spise kjøtt fra dyr som har fått strupen kuttet over, de er det ikke synd å lure. De fortjener ikke noe bedre.

Dette er jo en underlig logikk.

Hvis du er i et monogamt forhold, er det da OK å være utro, så lenge den andre ikke vet om det?

Fortsetter under...

• Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

51

• morsan

14

• Angustia

12

• Lillemus

7

Mest aktive i denne tråden

Det gjør jeg også. Jeg har alltid noe som kan spises av alle. Men ejg lager ikke ørten ulike retter i tilfelle en nøtteallergiker eller muslim kommer.

''lager ikke ørten ulike retter i tilfelle en nøtteallergiker eller muslim kommer.''

Nei, det brude være unødvendig å ta alle mulige forbehold mht om noen tifleldigvis stikker innom!! Men har man bedt en nøtteallergiker eller en muslim, og de ikke har takket nei, så er det en annen sak.

Hva hvis noen er på lavkarbo-kur og du hadde tenkt å servere pasta, da?

''Hva hvis noen er på lavkarbo-kur og du hadde tenkt å servere pasta, da?''

*fnis* Da spiser man kjøttsausen (dersom pastaen serveres i kjøttsaus) og salaten. :o)

''Hva hvis noen er på lavkarbo-kur og du hadde tenkt å servere pasta, da?''

*fnis* Da spiser man kjøttsausen (dersom pastaen serveres i kjøttsaus) og salaten. :o)

...men det kan jo hende vertinnen ikke har laget nok kjøttsaus til at noen kan ta en stor kladeis av det istedenfor å fylle opp med pasta! ;-)

Annonse

Ubetenksom vertinne. ;o)

Ja ikke sant? ;-)

Mange og meg selv inkludert er enig i at man skal ta hensyn til allergikere samt folk som ikke kan spise visse ting av religiøse årsaker.

Men vi har jo sett mange tråder der folk skriker opp om hvor utrolig uforskammet det er av voksne folk ikke å like maten som blir servert. Hvilket jeg heller ikke er uenig i.

Men hvor grå grensen, da, mellom de tilfellene der gjestene bare får spise det de får servert og det at vertinnen må ta hensyn? Ikke lett!

hidi, the scorpion

Ja ikke sant? ;-)

Mange og meg selv inkludert er enig i at man skal ta hensyn til allergikere samt folk som ikke kan spise visse ting av religiøse årsaker.

Men vi har jo sett mange tråder der folk skriker opp om hvor utrolig uforskammet det er av voksne folk ikke å like maten som blir servert. Hvilket jeg heller ikke er uenig i.

Men hvor grå grensen, da, mellom de tilfellene der gjestene bare får spise det de får servert og det at vertinnen må ta hensyn? Ikke lett!

Hvis man invitert gjester og _vet_ at en/noen ikke liker f.eks sopp, så serverer man ikke soppsaus, mener jeg. En gjestfri vertinne har omtanke for hver enkelt gjest!

Og det gjelder samtlige inviterte, barn eller voksne;)

Gjest sjøstjerna

Jøss. Merkelig holdning.

Pleier du å forvente tilsvarende av voksne gjester?

Har du holdt mange barnebursdager?

Som nevnt før så har jeg flere barn- og hver av dem pleier invitere opptil 20 gjester. Jeg har ingen mulighet til å huske på alle allergier/religioner.

Kanksje ikke PK, men sånn er det.

Når det gjelder trådstarter så aner jeg ikke hennes situasjon. Jeg tenkte ei fattig student, som vurderer hver enkel utgift- da jeg svarte.

Alltid er alt så enkelt når man står på sidelinjen og ser på. :-)

mariaflyfly

Har du holdt mange barnebursdager?

Som nevnt før så har jeg flere barn- og hver av dem pleier invitere opptil 20 gjester. Jeg har ingen mulighet til å huske på alle allergier/religioner.

Kanksje ikke PK, men sånn er det.

Når det gjelder trådstarter så aner jeg ikke hennes situasjon. Jeg tenkte ei fattig student, som vurderer hver enkel utgift- da jeg svarte.

Alltid er alt så enkelt når man står på sidelinjen og ser på. :-)

Så utrolig lettvint.

Man løser forresten mye med ei pakke fiskepinner, som jeg nevnte lenger nede i tråden.

Og for ordens skyld - ja, jeg har to unger og har arrangert min andel barnebursdager. Både med muslimer, nøtteallergikere, melke- og eggallergikere på gjestelista.

Så utrolig lettvint.

Man løser forresten mye med ei pakke fiskepinner, som jeg nevnte lenger nede i tråden.

Og for ordens skyld - ja, jeg har to unger og har arrangert min andel barnebursdager. Både med muslimer, nøtteallergikere, melke- og eggallergikere på gjestelista.

''Og for ordens skyld - ja, jeg har to unger og har arrangert min andel barnebursdager. Både med muslimer, nøtteallergikere, melke- og eggallergikere på gjestelista.''

Jeg fikk fart på meg sist poden hadde barneselskap da han dagen før ble overrasket over at jeg ikke visste at XXX hadde melkeallergi! Hvordan i huleste skulle jeg vite det - guttungen har jo aldri vært her! Men det løste seg ved en melding til hans mor som forsikret meg om at det ikke gjorde noe om han fikk i seg litt og at han selv visste godt hva han kunne spise og ikke. :o)

Har også en liten muslim på besøk rett som det er og h*n har hevdet at h*n kan spise svin. Til slutt spurte jeg barnets mor som sier at barnet selv bestemmer om det vil spise svin eller ikke, hun forbyr ikke noe mat til barnet. Kjekt å vite for meg. :o) Men foreløbig har jeg passet på å lage f.eks. pannekaker eller fiskepinner når jeg vet at barnet kommer og har en pakke kyllingpølser på lur i fryseren, det er ikke verre enn det.

mariaflyfly

''Og for ordens skyld - ja, jeg har to unger og har arrangert min andel barnebursdager. Både med muslimer, nøtteallergikere, melke- og eggallergikere på gjestelista.''

Jeg fikk fart på meg sist poden hadde barneselskap da han dagen før ble overrasket over at jeg ikke visste at XXX hadde melkeallergi! Hvordan i huleste skulle jeg vite det - guttungen har jo aldri vært her! Men det løste seg ved en melding til hans mor som forsikret meg om at det ikke gjorde noe om han fikk i seg litt og at han selv visste godt hva han kunne spise og ikke. :o)

Har også en liten muslim på besøk rett som det er og h*n har hevdet at h*n kan spise svin. Til slutt spurte jeg barnets mor som sier at barnet selv bestemmer om det vil spise svin eller ikke, hun forbyr ikke noe mat til barnet. Kjekt å vite for meg. :o) Men foreløbig har jeg passet på å lage f.eks. pannekaker eller fiskepinner når jeg vet at barnet kommer og har en pakke kyllingpølser på lur i fryseren, det er ikke verre enn det.

Nettopp. Det er ikke verre enn det. :)

Annonse

Gjest Draketemmeren

Du har en stor del av Norges befolkning som mener butikker må være stengt på søndager, at Jesus ble født av en jomfru, og at han gjenoppstod fra de døde.

Poenget er dog ikke hvor "logisk" dette er, men at man ikke lurer folk.

Ja dessverre. Folk lever fremdeles i bibelens boble. De kan ikke hjelpe for det, men man kan gjøre så godt man kan for å hjelpe dem. Da er det ikke å lure dem hvis man gjør noe som strider mot religionen. Det er som med OCD, man må tørre å møte det man er redd for for å bli frisk.

Gjest Draketemmeren

Dette er jo en underlig logikk.

Hvis du er i et monogamt forhold, er det da OK å være utro, så lenge den andre ikke vet om det?

Det er da ikke underlig! Dødt kjøtt er dødt kjøtt. At de ikke kan spise kjøtt som ikke har fått strupen skåret over er latterlig, det burde enhver forstå!

En som er utro mot ei kvinne bryter tilliten, en muslim som spiser "vanlig" kjøtt gjør ikke noe galt, da jeg mener at personen er forskrudd som tror på eventyr.

hidi, the scorpion

Ja dessverre. Folk lever fremdeles i bibelens boble. De kan ikke hjelpe for det, men man kan gjøre så godt man kan for å hjelpe dem. Da er det ikke å lure dem hvis man gjør noe som strider mot religionen. Det er som med OCD, man må tørre å møte det man er redd for for å bli frisk.

Du høres ut som en surmulende unge, som ikke klarer å få kristne over på din side...(

Det er da ikke underlig! Dødt kjøtt er dødt kjøtt. At de ikke kan spise kjøtt som ikke har fått strupen skåret over er latterlig, det burde enhver forstå!

En som er utro mot ei kvinne bryter tilliten, en muslim som spiser "vanlig" kjøtt gjør ikke noe galt, da jeg mener at personen er forskrudd som tror på eventyr.

Poenget er at du nettopp bryter tilliten når du lyver.

Hva du lyver om (om du er utro, eller om kjøttet er halal, eller om du X, Y, eller Z) er underordnet.

Gjest sjøstjerna

Poenget er at du nettopp bryter tilliten når du lyver.

Hva du lyver om (om du er utro, eller om kjøttet er halal, eller om du X, Y, eller Z) er underordnet.

Er i utgangspunktet veldig enig med deg. Ville absolutt ikke løyet for å få en muslim til å spise maten jeg serverte.

Er det noen ganger du mener det kan være best å tie om feks utroskap i et parforhold? Eller er ærlighet alltid best?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...