Gå til innhold

Problemer med serveringen, muslimer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

51

• morsan

14

• Angustia

12

• Lillemus

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda

Jeg hadde servert både pizza og pølse, men hadde ikke hatt svinekjøtt i pizzaen og i tillegg hadde jeg servert kyllingpølser.

Samme hensyn hadde jeg tatt om en med allergi skulle ha kommet hit i selskap. Synes det er viktig at det blir servert mat alle kan kose seg med

Gjest Nickløsheletia

Hvorfor lage et problem ut av dette?

Da jeg var i samme situasjon, serverte jeg kalkunpølser.

Jeg skrev det på invitasjonen, slik at foreldrene skulle la han få lov til å komme.

Han kom og det var det første bursdagsselskapet han kom i, noen som gjorde meg veldig glad :-)

Hvorfor lage et problem ut av dette?

Da jeg var i samme situasjon, serverte jeg kalkunpølser.

Jeg skrev det på invitasjonen, slik at foreldrene skulle la han få lov til å komme.

Han kom og det var det første bursdagsselskapet han kom i, noen som gjorde meg veldig glad :-)

''Hvorfor lage et problem ut av dette?

Da jeg var i samme situasjon, serverte jeg kalkunpølser.''

Det er jo et problem fra kalkunenes synspunkt!

;-)

Annonse

Gjest medister-Lovisa

Men du er voksen; her er det snakk om unger.

Når man får gjester så tar man selvsagt også hensyn til hva de kan og "kan" spise, og særlig når det er så enkelt å finne noe de kan spise.

Med vennlig hilsen

''Når man får gjester så tar man selvsagt også hensyn til hva de kan og "kan" spise''

Det er nok tildels riktig, men samtidig bør foreldrene læres opp til å forstå at dette forbudet ikke kommer fra Gud, og at (renskåret) svinekjøtt er noe av det magreste og sunneste kjøttet man kan spise.

Gjest segunda

Det hører til vanlig dannelse å spise det man får servert når man er bedt bort i selskap. Mener nå jeg.

Det hører til vanlig dannelse å ta hensyn til hva gjestene ikke kan spise. Jeg vet ikke hvor du er vokst opp som har fått innprentet at du skal tvinge mat i gjester uansett.

Gjest sjøstjerna

Også for barn som ikke spiser svinekjøtt?

Ja.

Har hatt mang et barneselskap og har aldri på forhånd oversikt over allergier/religionsbakgrunn/matvaner til alle barna.

Jeg serverer det bursdagsbarnet ønsker, og tar ting som det kommer.

Dersom et barn spør om det er svinekjøtt, så svarer jeg på spørsmålet. Dersom barnet da sier det ikke kan spise det, så smiler jeg og spør om jeg kan tilby noe annet til "hovedrett".

Etterpå kom sjokoladekaka/gele og godteri (Da har man evt diabetikere å ta hensyn til).

:-)

''Når man får gjester så tar man selvsagt også hensyn til hva de kan og "kan" spise''

Det er nok tildels riktig, men samtidig bør foreldrene læres opp til å forstå at dette forbudet ikke kommer fra Gud, og at (renskåret) svinekjøtt er noe av det magreste og sunneste kjøttet man kan spise.

Det handler da ikke om svinekjøtt er verdens sunneste matvare, eller om "alle" her spiser det. Noen grupper anser det som skittent (akkurat som de fleste i Norge ikke spiser larver eller insektene i Laos som ser ut som kakerlakker), og så forstår man at et fødselsdagsselskap ikke er det rette stedet for en slik diskusjon.

Annonse

Gjest segunda

Hvordan skal du "lære" opp foreldrene? Du mener ikke at du har noe du må "læres" opp i, og det er respekt for andre mennesker.

Gjest sjøstjerna

Joda, og du føler at et fødselsdagselskap er det riktige stedet å ta den kampen, og med et barn?

Som sagt, så tar jeg ikke opp "kampen". Jeg bare smiler og spør om jeg kan tilby noe annet.

Men jeg har ikke på forhånd laget masse alternativer for muslimer, for egg-allergikere, for diabetikere, for folk som ikke tåler hvetemel osv.

Gjest har mye å gjøre

Jeg hadde servert både pizza og pølse, men hadde ikke hatt svinekjøtt i pizzaen og i tillegg hadde jeg servert kyllingpølser.

Samme hensyn hadde jeg tatt om en med allergi skulle ha kommet hit i selskap. Synes det er viktig at det blir servert mat alle kan kose seg med

Her gjelder det jo ikke bare å unngå svinekjøtt. Alt kjøtt må være slaktet på halal-vis.

Ja.

Har hatt mang et barneselskap og har aldri på forhånd oversikt over allergier/religionsbakgrunn/matvaner til alle barna.

Jeg serverer det bursdagsbarnet ønsker, og tar ting som det kommer.

Dersom et barn spør om det er svinekjøtt, så svarer jeg på spørsmålet. Dersom barnet da sier det ikke kan spise det, så smiler jeg og spør om jeg kan tilby noe annet til "hovedrett".

Etterpå kom sjokoladekaka/gele og godteri (Da har man evt diabetikere å ta hensyn til).

:-)

Det er jo ikke så komplisert å ha et alternativ til svinekjøtt for de fleste. Man kan jo spørre gjestene om det er noen spesielle ønsker (det er gjerne matallergier, så man må jo tenke seg om uansett).

Som sagt, så tar jeg ikke opp "kampen". Jeg bare smiler og spør om jeg kan tilby noe annet.

Men jeg har ikke på forhånd laget masse alternativer for muslimer, for egg-allergikere, for diabetikere, for folk som ikke tåler hvetemel osv.

Det avhenger vel om man vet det kommer diabetikere, muslimer, nøtte-allergikere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...