Gå til innhold

Problemer med serveringen, muslimer

Anbefalte innlegg

Gjest har mye å gjøre

''Så er det selvsagt en muslim i gjengen her. Mener dere at jeg skal avstå fra å servere denne varmrett, eller skal jeg lage noe ekstra for denne personen?''

Det er da ikke noe problem - på pizza kan du ha "hva som helst" på en del eller heile. Evt kjøpe Halal fossenpizza på f.eks Rimi. Pølser kommer i mange varianter.

En av juniors bestevenner er vegetarianer.Han får servert soyapølser eller vegetarpizza i burdager her i huset.

Halalpizza finnes ikke på Rimi i utkantstrøk.

Fortsetter under...

• Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

51

• morsan

14

• Angustia

12

• Lillemus

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Som sagt, så tar jeg ikke opp "kampen". Jeg bare smiler og spør om jeg kan tilby noe annet.

Men jeg har ikke på forhånd laget masse alternativer for muslimer, for egg-allergikere, for diabetikere, for folk som ikke tåler hvetemel osv.

De som har matallergier eller andre behov i matveien venner seg til at de kan ikke spise alt på menyen, men jeg ville følt meg dårlig hvis de ikke kunne spise noe av det jeg hadde å by på.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Det avhenger vel om man vet det kommer diabetikere, muslimer, nøtte-allergikere.

Jeg tror det viktigste for barna er å bli invitert. :-)

Og så har man sitt bursdagsbarn sitt ønske om hva å servere å ta hensyn til.

Jeg synes jeg gjør begge deler. Vi inviterer alle, vi lager det bursdagsbarnet vil- og tar det fra der.

Når det gjelder pølser, så er det ingenting i veien for å ta to pølsegryter - en med kalkunpølser og en med "vanlige" pølser. Å bare skulle ha kalkunpølser til appetittsvakt bursdagsbarn med klare preferanser blir også galt.

Gjest MayLynn

Du trenger ikke endre menyen helt, men hyggelig om du tilpasser den slik at også muslimske gjester kan spise. Kyllingpølser er et godt alternativ, men husk å varme dem i en egen kjel - atskilt fra svinepølsene.

Hvorfor må det være adskilt så lenge de ikke får vite om det?

Jeg har en datter med cøliaki og DER må det være adskilt pga at hun blir syk av å få bare en liten smule gluten oppi...

Jeg synes jeg gjør begge deler. Vi inviterer alle, vi lager det bursdagsbarnet vil- og tar det fra der.

Når det gjelder pølser, så er det ingenting i veien for å ta to pølsegryter - en med kalkunpølser og en med "vanlige" pølser. Å bare skulle ha kalkunpølser til appetittsvakt bursdagsbarn med klare preferanser blir også galt.

Jeg har ikke sagt noe om at alle skal ha halal-mat.

:-)

Gjest sjøstjerna

Da kan du jo bare finne noe som ikke har kjøtt.

ja, kanskje trådstarter velger forsøke lage noe ekstra til denne gjesten som ikke inneholder kjøtt.

Andre familier løser "problemet" med å la være å invitere han. Dessverre. Men sånn er det.

Hvorfor må det være adskilt så lenge de ikke får vite om det?

Jeg har en datter med cøliaki og DER må det være adskilt pga at hun blir syk av å få bare en liten smule gluten oppi...

''Hvorfor må det være adskilt så lenge de ikke får vite om det?''

Ærlighet?

Eller ville du synes det var OK å spise "kakelakksuppe" så lenge noen fisket kakelakkene ut først?

Annonse

ja, kanskje trådstarter velger forsøke lage noe ekstra til denne gjesten som ikke inneholder kjøtt.

Andre familier løser "problemet" med å la være å invitere han. Dessverre. Men sånn er det.

Ja, det er synd når ikke folk ser at det er viktig å inkludere, og å ta hensyn til at folk er forskjellige.

Gjest sjøstjerna

De som har matallergier eller andre behov i matveien venner seg til at de kan ikke spise alt på menyen, men jeg ville følt meg dårlig hvis de ikke kunne spise noe av det jeg hadde å by på.

Ja, det ville selvsagt jeg også. :-) Jeg ønsker at mine gjester skal finne noe de liker.

Gjest MayLynn

Jeg hadde forventet at de som trenge diettmat eller spesiell mat av andre grunner tok kontakt med deg på forkant for å avklare om du skulle servere mat de tålte. Hvis ikke kunne de sendt med egen mat. Har en datter med cøliaki og gjør alltid slik.

Gjest Nickløsheletia

Jeg serverte bare kalkunpølser. Det var ingen som klaget og alle spiste.

Gjest Nickløsheletia

Jeg hadde forventet at de som trenge diettmat eller spesiell mat av andre grunner tok kontakt med deg på forkant for å avklare om du skulle servere mat de tålte. Hvis ikke kunne de sendt med egen mat. Har en datter med cøliaki og gjør alltid slik.

Jeg tror ikke det er så lett for muslimske foreldre å gjøre det samme.

Gjest MayLynn

''Hvorfor må det være adskilt så lenge de ikke får vite om det?''

Ærlighet?

Eller ville du synes det var OK å spise "kakelakksuppe" så lenge noen fisket kakelakkene ut først?

Man serverer ikke kakkerlakker i barneselskap. Det var altfor søkt Sør. Regner med at man kan bli dårlige av det eller at det er giftig...

Ingen som blir dårlige her om det ikke er adskilt og de ikke vet om det... slik som ved cøliaki.

Gjest medister-Lovisa

Det hører til vanlig dannelse å ta hensyn til hva gjestene ikke kan spise. Jeg vet ikke hvor du er vokst opp som har fått innprentet at du skal tvinge mat i gjester uansett.

Det er ikke nødvendig å "tvinge". En dannet gjest vil spise det han får.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...