Gå til innhold

Problemer med serveringen, muslimer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

51

• morsan

14

• Angustia

12

• Lillemus

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Bra!:) I 2010 er ikke dette noe problem...:) som min snusfornuftige niese sa i går: " En skal være snill mot alle og en skal ikke erte noen selv om de ikke kan spise gris!" søtt...

Sikkert kjempekoselig å høre at dette var den første bursadgen til dette barnet ja.

Mvh

Ja, det var sønnen min som fortalte at han ikke hadde mødt opp i noen andre bursdager før. Jeg tror han ble litt rørt over at han kom, han også :-)

ja, kanskje trådstarter velger forsøke lage noe ekstra til denne gjesten som ikke inneholder kjøtt.

Andre familier løser "problemet" med å la være å invitere han. Dessverre. Men sånn er det.

''ja, kanskje trådstarter velger forsøke lage noe ekstra til denne gjesten som ikke inneholder kjøtt.

Andre familier løser "problemet" med å la være å invitere han. Dessverre. Men sånn er det.''

Det er heldigvis ikke min erfaring eller andre jeg kjenner.

Mat og diett er så komplisert i vår tid, og skulle dette forhindre bursdagsgjester, er det en katastrofe :-(

Annonse

Gjest segunda

Hva er galt med å være "vanlig norsk kristen"? Er det slik at man har fordommer overfor enkelte grupper? Er du glad du ikke er "vanlig norsk muslim"?

Ja jeg er glad jeg ikke er en vanlig norsk muslim. Dette var et svar til Sør, og jeg ser at han tok den.

Jeg er glad for å være den jeg er.

Hvorfor må det være adskilt så lenge de ikke får vite om det?

Jeg har en datter med cøliaki og DER må det være adskilt pga at hun blir syk av å få bare en liten smule gluten oppi...

Hvis man tenker at det er greit så lenge man ikke får vite om det, kan man like gjerne servere svinekjøtt....

Gjest medister-Lovisa

Det har ingenting med dannelse å gjøre. En dannet vert i USA spør alltid gjestene på forhånd hva de liker å spise.

Selvfølgelig er det udannet å nekte å spise det en får servert som gjest. Slik er det ihvertfall her i landet. Mulig at det er vanlig på Island å spytte ut maten på gulvet hvis en ikke liker den?

Gjest sjøstjerna

''ja, kanskje trådstarter velger forsøke lage noe ekstra til denne gjesten som ikke inneholder kjøtt.

Andre familier løser "problemet" med å la være å invitere han. Dessverre. Men sånn er det.''

Det er heldigvis ikke min erfaring eller andre jeg kjenner.

Mat og diett er så komplisert i vår tid, og skulle dette forhindre bursdagsgjester, er det en katastrofe :-(

Dessverre så har jeg sett det.

Jeg har flere unger og mangfoldige arrangerte bursdagsselskaper bak meg. Vi inviterer alle, og serverer det bursdagsbarnet ønsker. Og som sagt før- jeg tilbyr annet til barn som ikke vil ha "hovedretten" (uten på forhånd å ha planlagt alle mulige varianter ellers).

Jeg har også tilsvarende høyt antall av invitasjoner/muntlige referater fra bursdager hos andre...

Noen har dårlig råd, og et selskap er økonomisk løft. Da må barnet prioritere hvem å invitere, og barn med særlige behov blir lett utelatt. Dvs kreves kalkunpølse - i tillegg til yndlingspizzaen til bursdagsbarnet- så unngår man invitere de som må ha kalkunpizza.

Det er ikke tradisjon for pizza heller.

''Det er ikke tradisjon for pizza heller.''

*he he*Ikke for oss som husker da pizzaen kom til Norge! :-) Jeg husker min mor laget det etter å ha lest en oppskrift i et ukeblad, og oppskriften ble fulgt til punkt og prikke!

Husker forresten at vi barna ihvertfall ikek visste hvordan det skulle uttales, og kalte det for "pissa", mens vi holdte på å dø av fniseanfall!

Men spør du dem født etterr ca 1980, så tror de kanskje dette er rotekte norsk mat, akkurat som hamburgeren?

Gjest segunda

Selvfølgelig er det udannet å nekte å spise det en får servert som gjest. Slik er det ihvertfall her i landet. Mulig at det er vanlig på Island å spytte ut maten på gulvet hvis en ikke liker den?

Jeg håper at du ser hvor inderlig uforskammet den siste setningen din er. Det er overhodet ikke vanlig rundt meg i Norge å forvente at gjestene spiser maten uansett. Å begynne og proppe mat i muslimske barn i bursdagsselskaper som ikke de eller foreldrene kan spise er ikke vanlig praksis i Norge. Sp mye vet jeg.

Jeg er vant til fra alle land at vertene er opptatt av å gjøre det beste for gjestene sine. Det heter gjestfrihet.

Annonse

Gjest sjøstjerna

''Det er ikke tradisjon for pizza heller.''

*he he*Ikke for oss som husker da pizzaen kom til Norge! :-) Jeg husker min mor laget det etter å ha lest en oppskrift i et ukeblad, og oppskriften ble fulgt til punkt og prikke!

Husker forresten at vi barna ihvertfall ikek visste hvordan det skulle uttales, og kalte det for "pissa", mens vi holdte på å dø av fniseanfall!

Men spør du dem født etterr ca 1980, så tror de kanskje dette er rotekte norsk mat, akkurat som hamburgeren?

*he-he*

Husker også det.

Husker jeg så på når de laget det, og var spent på den fine hvite deigen som ble kjevlet ut.

Og ble skuffa når jeg så de ødela den med tomatsaus (fysj og fy!) og annet gørr. :-)

Da kjøper du kylling- eller kalkunpølser og problemet er løst. :o)

Selv synes jeg de smaker pyton, men det er en annen sak.

Gikk på samme blemma selv i et barneselskap vi hadde, jeg visste utmerket godt at det ene barnet er muslim og ikke spiser svin, men glemte meg helt bort og ungen gumlet i seg en vanlig grillpølse. Plutselig husket jeg det og utbrøt:"Men XXX, du spiser da ikke sånn pølse du!" H*n bare lo, "Det er ikke så farlig sjø." Heldigvis. :o) Barn som har begynt på skolen og som ikke kan spise noe av en eller annen grunn er som regel så drilet i dette hjemmefra at de selv vet hva de kan spise eller ikke, det er min erfaring i alle fall.

ja, kanskje trådstarter velger forsøke lage noe ekstra til denne gjesten som ikke inneholder kjøtt.

Andre familier løser "problemet" med å la være å invitere han. Dessverre. Men sånn er det.

''Andre familier løser "problemet" med å la være å invitere han. Dessverre.''

Det er veldig leit, for det kan neppe være mye jobb med å lage alternativ mat.

Men det er ikke mitt inntrykk av at folk lar være å invitere muslimske barn, men jeg hører mange fortelle om at det ikke "hjelper" å invitere dem, for de kommer ikke likevel :-(

Gjest medister-Lovisa

Jeg håper at du ser hvor inderlig uforskammet den siste setningen din er. Det er overhodet ikke vanlig rundt meg i Norge å forvente at gjestene spiser maten uansett. Å begynne og proppe mat i muslimske barn i bursdagsselskaper som ikke de eller foreldrene kan spise er ikke vanlig praksis i Norge. Sp mye vet jeg.

Jeg er vant til fra alle land at vertene er opptatt av å gjøre det beste for gjestene sine. Det heter gjestfrihet.

''Jeg håper at du ser hvor inderlig uforskammet den siste setningen din er.''

Man får de svar man fortjener.

''Jeg er vant til fra alle land at vertene er opptatt av å gjøre det beste for gjestene sine. Det heter gjestfrihet.''

Og jeg er vant til at det er udannet, rett og slett uforskammet, å nekte å spise det en får servert når verten faktisk prøver å gjøre det beste for gjestene sine.

Gjest sjøstjerna

''Andre familier løser "problemet" med å la være å invitere han. Dessverre.''

Det er veldig leit, for det kan neppe være mye jobb med å lage alternativ mat.

Men det er ikke mitt inntrykk av at folk lar være å invitere muslimske barn, men jeg hører mange fortelle om at det ikke "hjelper" å invitere dem, for de kommer ikke likevel :-(

''Det er veldig leit, for det kan neppe være mye jobb med å lage alternativ mat. ''

Det går på økonomi også- og ønsket om å tilfredstille bursdagsbarnets førsteønske på matvalg.

*he-he*

Husker også det.

Husker jeg så på når de laget det, og var spent på den fine hvite deigen som ble kjevlet ut.

Og ble skuffa når jeg så de ødela den med tomatsaus (fysj og fy!) og annet gørr. :-)

Jeg husker jeg syntes pizzaen ble bedre da moren min løsrev seg fra de fancy oppskriftene med masse krydderier og dilldall (som jeg sikkert hadde foretrukket i dag) og erstattet det med mildt krydret kjøttedeig med litt tomatsaus + ost! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...