Gå til innhold

Problemer med serveringen, muslimer

Anbefalte innlegg

Da kjøper du kylling- eller kalkunpølser og problemet er løst. :o)

Selv synes jeg de smaker pyton, men det er en annen sak.

Gikk på samme blemma selv i et barneselskap vi hadde, jeg visste utmerket godt at det ene barnet er muslim og ikke spiser svin, men glemte meg helt bort og ungen gumlet i seg en vanlig grillpølse. Plutselig husket jeg det og utbrøt:"Men XXX, du spiser da ikke sånn pølse du!" H*n bare lo, "Det er ikke så farlig sjø." Heldigvis. :o) Barn som har begynt på skolen og som ikke kan spise noe av en eller annen grunn er som regel så drilet i dette hjemmefra at de selv vet hva de kan spise eller ikke, det er min erfaring i alle fall.

'' "Det er ikke så farlig sjø." ''

En ekte trønder-muslim! :knegg:

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 226
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

51

• morsan

14

• Angustia

12

• Lillemus

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest medister-Lovisa

ja, kanskje trådstarter velger forsøke lage noe ekstra til denne gjesten som ikke inneholder kjøtt.

Andre familier løser "problemet" med å la være å invitere han. Dessverre. Men sånn er det.

''Andre familier løser "problemet" med å la være å invitere han. ''

Dog, det vanligste problemet er at muslimske barn ikke får lov til å gå i fødselselskap.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.350351

''Jeg håper at du ser hvor inderlig uforskammet den siste setningen din er.''

Man får de svar man fortjener.

''Jeg er vant til fra alle land at vertene er opptatt av å gjøre det beste for gjestene sine. Det heter gjestfrihet.''

Og jeg er vant til at det er udannet, rett og slett uforskammet, å nekte å spise det en får servert når verten faktisk prøver å gjøre det beste for gjestene sine.

''når verten faktisk prøver å gjøre det beste for gjestene sine.''

Det gjør åpenbart ikke verten hvis han/hun serverer svinekjøtt til jøder eller muslimer.

Gjest sjøstjerna

''Andre familier løser "problemet" med å la være å invitere han. ''

Dog, det vanligste problemet er at muslimske barn ikke får lov til å gå i fødselselskap.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.350351

Ja, det skjer vel sikkert også.

Synd.

''Det er veldig leit, for det kan neppe være mye jobb med å lage alternativ mat. ''

Det går på økonomi også- og ønsket om å tilfredstille bursdagsbarnets førsteønske på matvalg.

Jo, men hvis det er pizza, kan det neppe være noe stort problem å lage en liten énmannspizza uten kjøtt, og er det pølser kan man ha kyllingpølser i tillegg. Og er det taco, kan jo barnet selv blande det det vil ha på tortillaen, så da burde det være uproblematisk.

Vi har også hatt hamburger med pommes frites, og da var det et barn (ikke muslim) som sa høyt og tydelig at han ikke likte hamburger, så han fikk dobbel porsjon pommes frites og var superhappy! :-)

Det er det som er det fine med barn - de er oftest enkle i matveien og reagerer ikke på at de bare ender opp med f eks pommes frites, eller som min sønn da han var liten: Bare en bolle med ris på kinarestaurant!

Sånn sett er det vanskeligere med allergiske voksne, da de neppe ville synes det var særlig stas å spise bare poteter når de er i selskap! ;-)

Annonse

Hvorfor lage et problem ut av dette?

Da jeg var i samme situasjon, serverte jeg kalkunpølser.

Jeg skrev det på invitasjonen, slik at foreldrene skulle la han få lov til å komme.

Han kom og det var det første bursdagsselskapet han kom i, noen som gjorde meg veldig glad :-)

''Jeg skrev det på invitasjonen, slik at foreldrene skulle la han få lov til å komme.''

Jeg har venninner som har fortalt at de har gjort det samme, men likevel har sjelden muslimske barn fått lov til å komme i bursdagsselskap. Synd!

Gjest sjøstjerna

Jo, men hvis det er pizza, kan det neppe være noe stort problem å lage en liten énmannspizza uten kjøtt, og er det pølser kan man ha kyllingpølser i tillegg. Og er det taco, kan jo barnet selv blande det det vil ha på tortillaen, så da burde det være uproblematisk.

Vi har også hatt hamburger med pommes frites, og da var det et barn (ikke muslim) som sa høyt og tydelig at han ikke likte hamburger, så han fikk dobbel porsjon pommes frites og var superhappy! :-)

Det er det som er det fine med barn - de er oftest enkle i matveien og reagerer ikke på at de bare ender opp med f eks pommes frites, eller som min sønn da han var liten: Bare en bolle med ris på kinarestaurant!

Sånn sett er det vanskeligere med allergiske voksne, da de neppe ville synes det var særlig stas å spise bare poteter når de er i selskap! ;-)

Høres enkelt ut, men ikke alle tenker sånn.

Og ikke alle har råd til også kjøpe kyllingpølser i tillegg til det andre.

Gjest Nickløsheletia

''Det er veldig leit, for det kan neppe være mye jobb med å lage alternativ mat. ''

Det går på økonomi også- og ønsket om å tilfredstille bursdagsbarnets førsteønske på matvalg.

Er det ikke mulig å lage dette matønsket dagen før eller dagen etter?

Gjest Nickløsheletia

''Jeg skrev det på invitasjonen, slik at foreldrene skulle la han få lov til å komme.''

Jeg har venninner som har fortalt at de har gjort det samme, men likevel har sjelden muslimske barn fått lov til å komme i bursdagsselskap. Synd!

Ja, det er synd.

Hva koster en pakke kyllingpølser da? 40,-? Da kan man heller kutte ut noe av alt det andre søt-godiset som det uansett som oftest blir alt for mye av.

Men mange av de andre barna spiser jo kyllingpølser også, og i verste fall kan restene benyttes som familiens middag neste dag. Dersom man hadde foretatt slike ekstrainnkjøpt for å imøtekomme et "helnorsk" barn som var allergiker, tror jeg ikek folk så lett hadde tenkt at de "ikke hadde råd" - da hadde man tilpasset seg.

Men fordi man ikke helt forstår dette, og ihvertfall ikke er enig i at svinekjøtt ikke kan spises, så synes man kostnadene og arbeidet ved det hele er fullstendig unødvendige. Altså kun et spørsmål om innstilling.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Hva koster en pakke kyllingpølser da? 40,-? Da kan man heller kutte ut noe av alt det andre søt-godiset som det uansett som oftest blir alt for mye av.

Det får enhver prioritere som de vil.

Dersom ei enslig studinemor endelig skal spandere selskap på knøttet, og må velge å kjøpe kyllingpølser til 40 kr eller godis som bursdagsbarnet ønsker- så blir vel valget på det siste.

Gjest sjøstjerna

Men mange av de andre barna spiser jo kyllingpølser også, og i verste fall kan restene benyttes som familiens middag neste dag. Dersom man hadde foretatt slike ekstrainnkjøpt for å imøtekomme et "helnorsk" barn som var allergiker, tror jeg ikek folk så lett hadde tenkt at de "ikke hadde råd" - da hadde man tilpasset seg.

Men fordi man ikke helt forstår dette, og ihvertfall ikke er enig i at svinekjøtt ikke kan spises, så synes man kostnadene og arbeidet ved det hele er fullstendig unødvendige. Altså kun et spørsmål om innstilling.

Se svaret til lillemus.

Det er lett for oss som har rimelig god råd, og synes alt er så enkelt med ekstra kjøp.

Det får enhver prioritere som de vil.

Dersom ei enslig studinemor endelig skal spandere selskap på knøttet, og må velge å kjøpe kyllingpølser til 40 kr eller godis som bursdagsbarnet ønsker- så blir vel valget på det siste.

Da får de droppe ballongene eller noe sånt - ungen har ikke vondt av å lære at "du kan ikke få alt du vil ha i selskapet ditt, men må velge mellom X og Y". At det skyldes at man må kjøpe kyllingpølser til det muslimske barnet sier man selvfølgelig ikke noe om.

Gjest segunda

Det var en periode hvor min datter ikke spiste hamburger med kjøtt for mange år siden;-) I den perioden var McDonalds bursdager populære og hun fikk bare dobbel pommes frites uten problemer. Hjemme spiste hun hamburgerbrød med grønnsaker og hamburgerdressing, og pomme frites til. Det eneste jeg husker er at hun og venninnene ble veldig lei McDonalds bursdager og ville etterhvert ha selskapene hjemme.

Gjest sjøstjerna

Da får de droppe ballongene eller noe sånt - ungen har ikke vondt av å lære at "du kan ikke få alt du vil ha i selskapet ditt, men må velge mellom X og Y". At det skyldes at man må kjøpe kyllingpølser til det muslimske barnet sier man selvfølgelig ikke noe om.

Det med prioritering er hverdagen gjennom hele året.

Så den ene dagen i året barnet har bursdag var hun mest opptatt av å forsøke tilfredstille hans ønsker.

Gjest medister-Lovisa

Ingen nekter deg å spise det, men du kan jo også ta hensyn til at andre ikke ønsker det.

Man gjør så godt en kan. Men man kan ikke alltid tilfredstille alle. Og god gammeldags dannelse sier at man spiser det en får servert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...