Gå til innhold

12-åring som ikke vil ta skolebussen

Gjest Näckrosa

Anbefalte innlegg

Gjest Näckrosa

Hva er "rett" å gjøre når ens barn ikke vil ta skolebussen, fordi den kan være sure bussjåfører..

Jeg mener hun må bite tennene sammen og ta skolebussen, mens faren kjører henne...!

Jeg synes dette er å gjøre barnet en bjørnetjeneste.. Man vil alltid møte situasjoner og personer som ikke er behagelig, men man kan ikke gå gjennom livet og stadig unngå slike ting.

Hva er deres synspunkt? Er det rett å be henne ta bussen, eller skal man kjøre henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Hva er deres synspunkt? Er det rett å be henne ta bussen, eller skal man kjøre henne?''

Hun bør neppe kjøres, men dersom hun er ordentlig redd for å kjøre buss alene, så kan man reise sammen med henne noen ganger inntil hun forhåpentligvis blir tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva er deres synspunkt? Er det rett å be henne ta bussen, eller skal man kjøre henne?''

Hun bør neppe kjøres, men dersom hun er ordentlig redd for å kjøre buss alene, så kan man reise sammen med henne noen ganger inntil hun forhåpentligvis blir tryggere.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Näckrosa

Hvis sure bussjåfører er et reelt problem, så ta det opp med busselskapet.

Ja, det er klart.. Er ikke det som er saken her, men hvordan vi foreldre skal "gripe det an".

Når far ikke kan ha barnet sitt når han skal på jobb, fordi han ikke kan kjøre henne 7.30 på skolen, og heller ikke kan la henne ordne seg til bussen selv, når hun er 12 år, synes jeg det går litt for vidt...

Jeg synes 12-åringer er så store at dette må de klare.. Han synes jeg er totalt uansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart.. Er ikke det som er saken her, men hvordan vi foreldre skal "gripe det an".

Når far ikke kan ha barnet sitt når han skal på jobb, fordi han ikke kan kjøre henne 7.30 på skolen, og heller ikke kan la henne ordne seg til bussen selv, når hun er 12 år, synes jeg det går litt for vidt...

Jeg synes 12-åringer er så store at dette må de klare.. Han synes jeg er totalt uansvarlig

Er det snakk om å kjøre en "skolebuss", dvs. buss reservert for skolebarn, eller om å ta rutebuss?

Hvor lang er bussturen og må hun bytte buss underveis?

Går det an å finne ut mer om hva hun egentlig er redd for når det gjelder busskjøringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Näckrosa

Er det snakk om å kjøre en "skolebuss", dvs. buss reservert for skolebarn, eller om å ta rutebuss?

Hvor lang er bussturen og må hun bytte buss underveis?

Går det an å finne ut mer om hva hun egentlig er redd for når det gjelder busskjøringen?

Det er snakk om 4 km.. Det er rutebuss..

Jeg snakket med henne i dag, men får ikke noe konkret svar på hvorfor ho ikke vil ta bussen. Ho tar den jo hjem fra skolen..

Det er i hovedsak et par episoder med en sur sjåfør, men noe mer vil hun ikke si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøre en avtale om at hun følges til bussen de neste dagene, slik at du er der om hun skulle møte den sure sjåføren?

Skjønner jo at det kan være vanskelig å kjøre henne, når du samtidig skal rekke jobben selv. Men om du eller pappaen blir ørlite forsinket et par dager, går det kanskje likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Bare for å spekulere litt...

Har hun blitt tatt for sniking, eller herværk på bussen? Da kan jeg forstå att hun synes det er veldig ubehagelig å møte de sure bussjoførene igjen. Da ville jeg nok ikke kjørt henne en meter. Da fikk hun ta ubehaget som en konsekvens av sine handlinger.

Er hun derimot preget av angst eller lignende, trenger man kanskje en annen tilnærming til problemet.

Synes ellers det er merkelig at flere bussjofører kan være så sure at hun blir "redd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Bare for å spekulere litt...

Har hun blitt tatt for sniking, eller herværk på bussen? Da kan jeg forstå att hun synes det er veldig ubehagelig å møte de sure bussjoførene igjen. Da ville jeg nok ikke kjørt henne en meter. Da fikk hun ta ubehaget som en konsekvens av sine handlinger.

Er hun derimot preget av angst eller lignende, trenger man kanskje en annen tilnærming til problemet.

Synes ellers det er merkelig at flere bussjofører kan være så sure at hun blir "redd".

''Synes ellers det er merkelig at flere bussjofører kan være så sure at hun blir "redd".''

Det trenger vel ikke å være flere sjåfører? Bussjåførene har ofte faste ruter, så det er rimelig å tro at jente tar samme buss hver morgen, og dermed treffer på samme sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Det virker som om dette for deg mest er en kamp med barnefaren om hvilke holdninger dere skal ha til saken.

Jeg ville ha satt inn mer ressurser på å se hva som ligger bak. Kanskje trenger 12-åringen virkelig hjelp til å løse noe som er et stort problem for henne. Jeg ville ikke pushet henne før jeg visste mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet enig med deg.

Men jeg hadde forsøkt å finne ut om det lå noe bak - en konkret episode eller noe som kan ordnes opp i / klages på. Siden det går greit med bussen hjem, kjøper jeg ikke uten videre det med sjåføren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte selv med skolebuss i flere år, og hadde en skikkelig drittsekk av en bussjåfør. Det falt oss da ikke inn å ikke ta bussen for det... Ikke var det aktuelt for noen av foreldrene å kjøre heller - som du sier, da gjør man dem en bjørnetjeneste.

Man ser denne bussjåføren i noen minutter om dagen - det overlever man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 12-åring må lære seg å takle slike ting. Men jeg kunne nok vært litt hønemor og prøvd å hjelpe henne litt. (Følge til bussen et par ganger e.l.)

Dersom dette virkelig er et problem, så bør det tas opp med busselskapet. Men jeg hadde nok snakket med andre og hørt hva de sier før jeg hadde tatt opp problemet "på høyere hold)

Har selv ei som ikke har vært så fornøyd med å bli hentet til trening av noen andre foreldre. Men slik må det bare være for å få "tids-kabalen" til å gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

''Synes ellers det er merkelig at flere bussjofører kan være så sure at hun blir "redd".''

Det trenger vel ikke å være flere sjåfører? Bussjåførene har ofte faste ruter, så det er rimelig å tro at jente tar samme buss hver morgen, og dermed treffer på samme sjåfør.

Du kan ha rett i det. Det var bare fordi trådstarter skrev følgende at jeg fikk inntrykk av at det var flere.

''... fordi den kan være sure bussjåfører.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Vel... Mine kjører buss til skolen. Det er skolebusser da. De har opplevd at sjåførene blir sure noen ganger, og det er hovedsaklig på grunn av dårlig oppførsel fra barna. For eksempel at de løper rundt mens bussen kjører, bråker og plager andre barn eller slikt.

Min mellomste hadde en periode hvor h*n nektet å ta bussen, og forlangte å få sitte på med meg. Gråt og ba. Men jeg nektet å komme for sent på jobb, så h*n måtte da sitte i skolegården og vente tre kvarter til første time, men h*n ville heller det enn å ta bussen. Hos oss lå det ikke noe annet bak enn å manipulere mor... Så fort jeg satte foten ned og _krevde_ at nå fikk h*n sannelig ta bussen sammen med sitt storesøsken så roet alt seg og det gikk helt fint.

Jeg sier ikke at det er slik i deres tilfelle, men kan det ha noe å gjøre med at barnet "bruker" uenigheten mellom deg og far? Hun oppnår jo masse oppmerksomhet og privatsjåfør til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Vet ikke helt hva jeg skal råde dere til, men vil bare si at vi har en sønn som nå er voksen, som også hadde store problemer med dette. Da han var 16 år, fikk han diagnosen sosial angst. men tok allikevel (var helt nødt) buss og tog til videregående. han kastet opp hver dag. lærlingetiden fikk han heldigvis sitte på med en person i bil. etter det, når han ble nav-klient, og måtte på et 10 måneders kurs (attføring) så fikk vi endelig forståelse hos lege og nav, og han fikk dekket taxi hver dag...6mil pr dag.

Det vil jo være leit om ditt barn skulle utvikle sosial angst for dette, mener dere kanskje burde være litt obs på faresignalene. og prøve å komme til bunns i problemet, men det er ikke alltid barna selv forstår at det kan være angst, f.eks. min sønn skyldte også på mange ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt og fullstendig enig med deg i at en sur bussjåfør må hun lære seg å takle. Det er av de mer ubetydelige slag livet gir.

Hun kan tape både selvtillit, trygghet, evne til konfliktmestring og selvstendighet på å bli "reddet" fra bussjåføren. Og hun vil jo kunne leve i den misforståelsen at en sur bussjåfør er farlig og uhåndterlig.

Men alt dette vet du jo. Det er derfor du ikke vil hun skal kjøres.

Nå forusetter jeg at bussjåføren er det reelle problemet og ikke bare en vikarierende grunn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at far krever at du skal ha barnet fordi han ikke kan kjøre henne og heller ikke vil la jenta ta bussen?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...