Gjest ----------------------- Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Vår sønn på 4,5 år er meget kresen.Ting skal helst være akkurat som hjemme og han er ikke glad i og spise borte. Vi har gjort alt etter boka for å unngå at han skal bli så kresen, men det har altså ikke gått. Nå skal vi snart til Hellas og jeg kjenner jeg gruer meg til alt rundt måltider. Han nekter å smake på nye ting og går heller en hel dag uten mat.Er det noen som har noen råd til oss? Skal ta med leverpostei og havregryn, men er det noe annet vi kan gjøre? Vi skal til Samos.Noen erfaringer med maten der? Hva slags mat? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Nå er jeg sikkert veldig nedlatende, men hvis dere lar han slippe unna på den måten uten å smake på ting så skjønner jeg jo at han er kresen. Vår jente på 4,5 vet veldig godt at det er helt uaktuelt å få gå fra bordet før hun har smakt på alt. Det har vært anledninger hvor hun har blitt sittende der leeenge, og hvor det har vært tårer og krangling. Belønningen er at hun nå smaker på alt uten at vi trenger å mase. Og liker hun det ikke er det helt greit så lenge hun har prøvd. Det vet hun også. Angående gutten din så tar man selvsagt ikke måltidskampen på ferie. Havregryn og leverpostei høres ut som smart baggasje. Ellers får man jo pølse og pommes frittes de fleste steder på typiske turistdestinasjoner, har overlever å leve på det i en uke eller to. Når dere kommer hjem igjen ville jeg derimot startet en myyyyye strengere politikk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Nå er jeg sikkert veldig nedlatende, men hvis dere lar han slippe unna på den måten uten å smake på ting så skjønner jeg jo at han er kresen. Vår jente på 4,5 vet veldig godt at det er helt uaktuelt å få gå fra bordet før hun har smakt på alt. Det har vært anledninger hvor hun har blitt sittende der leeenge, og hvor det har vært tårer og krangling. Belønningen er at hun nå smaker på alt uten at vi trenger å mase. Og liker hun det ikke er det helt greit så lenge hun har prøvd. Det vet hun også. Angående gutten din så tar man selvsagt ikke måltidskampen på ferie. Havregryn og leverpostei høres ut som smart baggasje. Ellers får man jo pølse og pommes frittes de fleste steder på typiske turistdestinasjoner, har overlever å leve på det i en uke eller to. Når dere kommer hjem igjen ville jeg derimot startet en myyyyye strengere politikk. Vi hadde med oss en nokså kresen 5-åring til Frankrike, og det gikk helt greit :-) Det viktigste var vel å bestemme seg for at det ikke er så farlig med litt mer ensformig kost enn normalt under en kort ferie. Middagene var ofte slik som pasta kun med smør, hamburger, ris, og så spiste han chicken nuggets etter at vi sa at det var fiskepinner! *lol* Hotellfrokost var i grunnen det verste - lunken melk og loff med syltetøy var ikke akkurat noen höjdare. Så vi kjøpte frokostblanding på super'n, og hadde med oss en plastbolle og skje hjemmefra, og lot han spise frokostblanding på rommet. (Vi hadde kjøleskap til melken). Vi hadde ikke med noe hjemmefra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Nå er jeg sikkert veldig nedlatende, men hvis dere lar han slippe unna på den måten uten å smake på ting så skjønner jeg jo at han er kresen. Vår jente på 4,5 vet veldig godt at det er helt uaktuelt å få gå fra bordet før hun har smakt på alt. Det har vært anledninger hvor hun har blitt sittende der leeenge, og hvor det har vært tårer og krangling. Belønningen er at hun nå smaker på alt uten at vi trenger å mase. Og liker hun det ikke er det helt greit så lenge hun har prøvd. Det vet hun også. Angående gutten din så tar man selvsagt ikke måltidskampen på ferie. Havregryn og leverpostei høres ut som smart baggasje. Ellers får man jo pølse og pommes frittes de fleste steder på typiske turistdestinasjoner, har overlever å leve på det i en uke eller to. Når dere kommer hjem igjen ville jeg derimot startet en myyyyye strengere politikk. Beklager, den skulle til trådstarter! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Blir han sulten nok, så spiser han sikkert Det viktigste er vel å passe på at det ikke blir mye styr rundt dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Vi har også en forholdsvis kresen frøken i hus, bare at hun nå er tolv. Det har vært noen kamper ved matbordet, men i feriene lar vi det ligge. Da er vi på ferie og skal kose oss, alle sammen. Vi har vanligvis leid leiligheter og har derfor ordnet frokost selv, da har de gått i brød og pålegg som ligner på det hjemme. Og peanøttsmør har de overalt. Selv er mor helt avhengig av knekkebrød, så det følger med i bagasjen. Når det gjelder lunsj/middag ellers oversetter vi det som står på menyen, og lar henne velge selv. Ofte blir det "ett-eller-annet" med pommes frites. Men vi spiser lite av det ellers så da får hun heller leve en uke som "frityrbolle". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 De fleste turistplasser har barnemenyer, så spiser han spaghetti (evnt be om uten saus) eller pommes frites, så har han noe å spise. Så får du heller kjøpe inn pålegg slik at han kan spise der dere bor eller på stranda. Gutten min spiser alt, men jeg har feriert med kresne barn, da bare plukker vi ett eller annet fra menyen, som spaghetti uten saus, tar tomatene fra salaten min f.eks osv. Så har barnet heller spist utenom, dvs på rommet eller verandaen/stranda/bassenget, da baguett bl.a med det pålegget som barnet liker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nammmm Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Gyros skal være godt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Fristende å svare at det ikke er rart han forblir kresen om ting alltid legges til rette.... og at en utenlandsferie jo burde være en gylden mulighet til å være nødt til å smake på annet enn det han får hjemme. Men jeg skjønner jo at det er ønskelig å ha det hyggeligst mulig på ferie og at oppdragelsen kanskje heller bør foregå hjemme. Han sulter nok uansett ikke i hjel der nede! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ----------------------- Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Fristende å svare at det ikke er rart han forblir kresen om ting alltid legges til rette.... og at en utenlandsferie jo burde være en gylden mulighet til å være nødt til å smake på annet enn det han får hjemme. Men jeg skjønner jo at det er ønskelig å ha det hyggeligst mulig på ferie og at oppdragelsen kanskje heller bør foregå hjemme. Han sulter nok uansett ikke i hjel der nede! Alt legges ikke til rette for han.Han må spise den maten vi lager og vil han ikke det blir det ikke noe mat. Å få han til å smake på ting går bare ikke og vi kan ikke tvinge ham til å spise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ----------------------- Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Blir han sulten nok, så spiser han sikkert Det viktigste er vel å passe på at det ikke blir mye styr rundt dette. Det har du helt rett i. Vi har vært i en ond sirkel hvor det bestandig blir ett mas ved matbordet.Dette prøver vi å komme ut av nå og få en positiv ramme rundt det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Som flere har sagt; ikke lag noe styr rundt det. Hvis han ikke vil spise, så la ham slippe uten styr. Unger sulter ikke ihjel på ferie Bare sørg for at han har rikelig med drikke. Drikken kan du jo supplere med vannmelon f.eks. De smaker sikkert søtt og godt på Samos nå. Når grekerne går ut og spiser, så kjøper de en masse retter, mange småretter og noen hovedretter, som blir plassert midt på bordet. Man forsyner seg av det man har lyst på i stedet for å sitte med hver sin tallerken med mat, slik som vi er vant til. I tillegg til at dette er en perfekt måte å spise på for å få smakt på alt mulig, så er det kanskje en spore til å få junior til å spise litt og kanskje forsøke nye smaker? Jeg ville ikke ha nødet ham til å prøve, bare kost meg med maten selv og håpt på at han også ville bli fristet til å smake på noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Alt legges ikke til rette for han.Han må spise den maten vi lager og vil han ikke det blir det ikke noe mat. Å få han til å smake på ting går bare ikke og vi kan ikke tvinge ham til å spise. Jeg har et lignende kresent barn selv. Det hender ganske ofte at han ikke vil ha middag, og bare spiser ørlite av en av tingene på bordet. Da blir han jo fort sulten igjen, og det hender han får en skive brød eller noe en times tid etter middagen. Men det kunne ikke falle meg inn å servere ham egen mat til selve middagen. Min sønn er tynn, men ikke direkte undervektig eller underernært på noen måte. Skjønner problemstillingen kan bli en litt annen hvis det er tilfellet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ----------------------- Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Nå er jeg sikkert veldig nedlatende, men hvis dere lar han slippe unna på den måten uten å smake på ting så skjønner jeg jo at han er kresen. Vår jente på 4,5 vet veldig godt at det er helt uaktuelt å få gå fra bordet før hun har smakt på alt. Det har vært anledninger hvor hun har blitt sittende der leeenge, og hvor det har vært tårer og krangling. Belønningen er at hun nå smaker på alt uten at vi trenger å mase. Og liker hun det ikke er det helt greit så lenge hun har prøvd. Det vet hun også. Angående gutten din så tar man selvsagt ikke måltidskampen på ferie. Havregryn og leverpostei høres ut som smart baggasje. Ellers får man jo pølse og pommes frittes de fleste steder på typiske turistdestinasjoner, har overlever å leve på det i en uke eller to. Når dere kommer hjem igjen ville jeg derimot startet en myyyyye strengere politikk. Han slipper ikke unna med å smake på ting.Har vi noe nytt til middag må han smake hjemme, men den kampen tar vi ikke på ferie.Vi har holdt på med det leeeenge hjemme, men det blir en kamp hver gang så vi har nok ikke kommet så langt som dere :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ----------------------- Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Som flere har sagt; ikke lag noe styr rundt det. Hvis han ikke vil spise, så la ham slippe uten styr. Unger sulter ikke ihjel på ferie Bare sørg for at han har rikelig med drikke. Drikken kan du jo supplere med vannmelon f.eks. De smaker sikkert søtt og godt på Samos nå. Når grekerne går ut og spiser, så kjøper de en masse retter, mange småretter og noen hovedretter, som blir plassert midt på bordet. Man forsyner seg av det man har lyst på i stedet for å sitte med hver sin tallerken med mat, slik som vi er vant til. I tillegg til at dette er en perfekt måte å spise på for å få smakt på alt mulig, så er det kanskje en spore til å få junior til å spise litt og kanskje forsøke nye smaker? Jeg ville ikke ha nødet ham til å prøve, bare kost meg med maten selv og håpt på at han også ville bli fristet til å smake på noe. Takk for svar og takk til alle dere andre også :-) Kjenner jeg blir optimist og tror dette kommer til å gå bra. Takk for mange gode tips og meninger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Det har du helt rett i. Vi har vært i en ond sirkel hvor det bestandig blir ett mas ved matbordet.Dette prøver vi å komme ut av nå og få en positiv ramme rundt det Det skjer fort at vi foreldre havner i slike "onde sirkler". Kanskje er en utenlandstur akkurat det som trengs - med helt andre rutiner enn hjemme. Ett av mine barn spiste bare poteter en lang stund (sikkert litt annet også...). Han fikk minimalt med oppmerksomhet rundt det - og det gikk jo over etterhvert. Nå er han en ung,"alt-etende" mann uten noen nykker når det gjelder mat ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Ikke noe direkte svar, men USA var definitivt et greit land å ta med min datter til. Nå er ikke hun ekstremt kresen, men det er jo en del ting hun ikke liker, blant annet alt som i hennes villeste fantasi er sterkt. Jeg tror faktisk vesla levde 2 uker på makaroni med ost ;-) Og det var jo å få tak i over alt. Ingen varige mèn ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ----------------------- Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg har et lignende kresent barn selv. Det hender ganske ofte at han ikke vil ha middag, og bare spiser ørlite av en av tingene på bordet. Da blir han jo fort sulten igjen, og det hender han får en skive brød eller noe en times tid etter middagen. Men det kunne ikke falle meg inn å servere ham egen mat til selve middagen. Min sønn er tynn, men ikke direkte undervektig eller underernært på noen måte. Skjønner problemstillingen kan bli en litt annen hvis det er tilfellet. Sønnen min er også tynn og lang.Ikke undervektig, men man blir kanskje litt mer opphengt i at de skal spise når de er så tynne fra før enn om dem hadde hatt litt å gå på :-) Sønnen min blir jo også ganske fort sulten, men han må vente til kveldsmaten (vi spiser middag ved fem tiden og kveldsmat syv). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.