Gå til innhold

gutt 8 år - dagvæter og bæsjer i trusa.


lindako

Anbefalte innlegg

Etter å ha pløyd gjennom alle innleggene på sidene her føler jeg meg ikke lenger så alene med problemet. Men gutten min har aldri vært en sengevæter. På dagtid derimot har han "uhell" med både tiss og bæsj. Tissing skjer hver dag. Bæsjing noe sjeldnere.Vi har prøvd "alt" innen motivajson og faste dotider. Tilsynelatende er det ingenting som motiverer han nok. Vi har vært i kontakt med helsestasjonen men de kan ikke gi flere råd og har henvist oss til Barne og Ungdomspsykriatiske. I mellomtiden har jeg funnet litt mer ut om inkontinens hos barn og er usikker på hvorvidt dette har noen hensikt. Kan også nevne at vi går til kinesiolog med ham og har merket litt bedring. Dette er jo helhetsterapi så det kan uansett ha noe for seg.

Men hva gjør vi så? At dette vil ta tid har vi begynt å venne oss til...

Han er ellers en veldig sosial gladgutt som er skoleflink og på mange områder mer moden enn andre barn på hans alder.

Tidligere har vi minnet ham på å gå på do ca. 2-3 hver time. Er dette for ofte/sjelden? Vi opplevde at uansett hvor mye vi passet på så var det uhell hver dag likevel.

Finns der uroterapeuter i Sogn og Fjordane eller er nærmeste sted Haukeland Sykehus i Bergen?

Ellers er alle råd og kommentarer kjærkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ingenting om hvor lenge dette har pågått, har han altid vært slik eller er det noe han har begynt med i det siste? Siden sønnen din ikke tisser på seg om natten, kan det tyde på at han i utgangspunktet har full kontroll. Enten er det da en form for å få oppmerksomhet at han gjør i buksa på dagen, eller så er han rett og slett lat når det gjelder å gå på do. Venter for lenge med å gå på do og så går det galt. Syntes virkelig det er rart at du ikke har fått mere hjelp der hvor du har henvendt deg. Utrolig at sønnen din ikke har blitt fulgt opp nøyere av helsestasjonen. Du skriver at dere har fulgt ham tett opp hver dag, men uansett har det gått galt. Da er det vel lite dere kan gjøre for å hjelpe ham hvis han ikke vil ta tak i det selv, kanskje bortsett fra å få tak i bleier han kan bruke. For bleier har dere vel insett at er et nødvendig hjelpemiddel for ham? Da vil han jo i hvert fall klare å holde klærne rene og tørre. Hvordan reagerer vennene hans på at han tisser og bæsjer på seg? Du skriver jo at han er en sosial gutt og da må de jo ha oppdaget dette? Blir han ikke ertet når han gjør på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om hvor lenge dette har pågått, har han altid vært slik eller er det noe han har begynt med i det siste? Siden sønnen din ikke tisser på seg om natten, kan det tyde på at han i utgangspunktet har full kontroll. Enten er det da en form for å få oppmerksomhet at han gjør i buksa på dagen, eller så er han rett og slett lat når det gjelder å gå på do. Venter for lenge med å gå på do og så går det galt. Syntes virkelig det er rart at du ikke har fått mere hjelp der hvor du har henvendt deg. Utrolig at sønnen din ikke har blitt fulgt opp nøyere av helsestasjonen. Du skriver at dere har fulgt ham tett opp hver dag, men uansett har det gått galt. Da er det vel lite dere kan gjøre for å hjelpe ham hvis han ikke vil ta tak i det selv, kanskje bortsett fra å få tak i bleier han kan bruke. For bleier har dere vel insett at er et nødvendig hjelpemiddel for ham? Da vil han jo i hvert fall klare å holde klærne rene og tørre. Hvordan reagerer vennene hans på at han tisser og bæsjer på seg? Du skriver jo at han er en sosial gutt og da må de jo ha oppdaget dette? Blir han ikke ertet når han gjør på seg?

Hei EvaL.

Det har pågått mer eller mindre bestandig. Men siden normalbegrepet blir strukket rimelig langt i helsevesenet har vi lenge håpet at det skulle gå over av seg selv. Først da han begynte på skolen ble det satt inn tiltak og samtaler med helsestasjonen. Men de syntes den gang at dette var innenfor rammene av normalt. Nå har de jo etterhvert skjønt at dette er et alvorlig, frustrerende problem for hele familien.

Vi bruker ikke bleier på ham, selv om jeg har vært mer enn fristet, mer enn en gang.

Det er noen av hans jevnaldrende som har oppdaget det ved at han må skifte klær/dusje når det er oppdaget.

Det rare er at han faktisk ikke blir ertet for det.

En annen ting er at han skifter ikke klær/dusjer før jeg eller mannen min oppdager at det har vært et uhell. Og da virker han forbauset over det selv.

Men jeg også mener at han har kontroll og at dette kanskje er en form for oppmerksomhetsbehov. Kombinert med latskap.

Problemet er der likevel, uansett hvor mange realistiske grunner vi greier å hoste opp som forklaring på problemet.

Og egentlig er jeg etterhvert klar for å finne løsningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til lindako. Det er vanskelig å si noe om årsaken til dette. Dersom dere har prøvd faste dotider hver 2 - 3 time over litt tid og dette ikke har hjulpet kan det være lurt å få en barnelege til å vurdere litt. Det kan også være aktuellt med en uroterapeut el. en annen fagperson som snakker litt med ham med tanke på motivasjon. Det er viktig at han selv vil at dette skal bli bra.Jeg tror jeg først ville tatt dette opp med barnelegen. Ellers så finnes det en uroterapeut i Førde. Hun jobber spesiellt med voksne, men tror hun har noen barn innimellom. Dere bør i hvrtfall få en vurdering av dette, da han er såpass stor at noe må gjøres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei EvaL.

Det har pågått mer eller mindre bestandig. Men siden normalbegrepet blir strukket rimelig langt i helsevesenet har vi lenge håpet at det skulle gå over av seg selv. Først da han begynte på skolen ble det satt inn tiltak og samtaler med helsestasjonen. Men de syntes den gang at dette var innenfor rammene av normalt. Nå har de jo etterhvert skjønt at dette er et alvorlig, frustrerende problem for hele familien.

Vi bruker ikke bleier på ham, selv om jeg har vært mer enn fristet, mer enn en gang.

Det er noen av hans jevnaldrende som har oppdaget det ved at han må skifte klær/dusje når det er oppdaget.

Det rare er at han faktisk ikke blir ertet for det.

En annen ting er at han skifter ikke klær/dusjer før jeg eller mannen min oppdager at det har vært et uhell. Og da virker han forbauset over det selv.

Men jeg også mener at han har kontroll og at dette kanskje er en form for oppmerksomhetsbehov. Kombinert med latskap.

Problemet er der likevel, uansett hvor mange realistiske grunner vi greier å hoste opp som forklaring på problemet.

Og egentlig er jeg etterhvert klar for å finne løsningen...

Hei Lindako. Jeg må si jeg virkelig føler med dere som har slitt med dette problemet over så lang tid. Skjønner at dette er vanskelig når sønnen din ikke engang ser ut til å reagere når han har gjort på seg. Hvordan du har klart å holde ut over så lang tid uten å bruke bleie på ham er for meg nesten uforståelig. Finner det også vanskelig å forstå at de fagfolkene dere har snakket med har ansett dette som en normalsituasjon, de må jo ha skjønt at dette har vært et problem og frustrasjonsmoment for dere. Ikke minst at din sønn løper en stor risk for å bli mobbeoffer på grunn av dette. Høres ut som om han har gode kamerater, men han kan jo fort komme ut for noen som ikke har så gode hensikter.

Du sier at han selv virker overrasket når han har gjort på seg, men at han nok har kontroll over organene. Det betyr jo at han gjør det med hensikt og vil ha deres oppmerksomhet. Dere har sikkert tenkt om og om igjen hva som kan ha forsaket en slik reaksjon fra ham, og det er rart at han ikke selv over all den tiden har gitt noen svar på dette. Kan det være at han ønsker å være liten? At han vil bli stelt og dullet med av dere? Har du foreslått og spurt ham om det ikke er bedre om han bruker et hjelpemiddel som kan holde ham tørr? Hvis dere har det, hvordan reagerte han da? Nektet han, ble han sint? Kanskje det er nettopp det som skal til, at dere tar en avgjørelse om at dere ikke lenger vil akseptere at han gjør i buksa uten at dette vil få konskvenser for ham, i form av at han må begynne med bleie igjen. Da skjønner han kanskje at han ikke har noe annet valg enn å gå på do som andre store gutter.

Uansett må dere slå i bordet overfor helsesøster/legen og forlange at han blir nøye undersøkt, kanskje også se en psykolog for å finne svaret på denne oppførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lindako. Jeg må si jeg virkelig føler med dere som har slitt med dette problemet over så lang tid. Skjønner at dette er vanskelig når sønnen din ikke engang ser ut til å reagere når han har gjort på seg. Hvordan du har klart å holde ut over så lang tid uten å bruke bleie på ham er for meg nesten uforståelig. Finner det også vanskelig å forstå at de fagfolkene dere har snakket med har ansett dette som en normalsituasjon, de må jo ha skjønt at dette har vært et problem og frustrasjonsmoment for dere. Ikke minst at din sønn løper en stor risk for å bli mobbeoffer på grunn av dette. Høres ut som om han har gode kamerater, men han kan jo fort komme ut for noen som ikke har så gode hensikter.

Du sier at han selv virker overrasket når han har gjort på seg, men at han nok har kontroll over organene. Det betyr jo at han gjør det med hensikt og vil ha deres oppmerksomhet. Dere har sikkert tenkt om og om igjen hva som kan ha forsaket en slik reaksjon fra ham, og det er rart at han ikke selv over all den tiden har gitt noen svar på dette. Kan det være at han ønsker å være liten? At han vil bli stelt og dullet med av dere? Har du foreslått og spurt ham om det ikke er bedre om han bruker et hjelpemiddel som kan holde ham tørr? Hvis dere har det, hvordan reagerte han da? Nektet han, ble han sint? Kanskje det er nettopp det som skal til, at dere tar en avgjørelse om at dere ikke lenger vil akseptere at han gjør i buksa uten at dette vil få konskvenser for ham, i form av at han må begynne med bleie igjen. Da skjønner han kanskje at han ikke har noe annet valg enn å gå på do som andre store gutter.

Uansett må dere slå i bordet overfor helsesøster/legen og forlange at han blir nøye undersøkt, kanskje også se en psykolog for å finne svaret på denne oppførselen.

Hei EvaL

Vi har i noen enkelt tilfeller fått på han bleier.

Først har han nektet og blitt sint. Deretter har han bedt om en sjanse til..

Til det har jeg svart at han får en ny sjanse hver eneste dag til å holde seg tørr og gå på do når han må.

Etter det kommer han ut fra badet ferdig dusjet og påkledd inklusiv bleie som den mest naturlige ting i verden.

Greit nok det, liksom.

Men jeg selv er vel den som har den største terskelen når det gjelder bleiebruk på store barn. Selv om jeg ikke kvir meg for å bruke inkontinensbind selv, når jeg er gravid etc...

Men nå når jeg har lest så mye i dette forumet og attpåtil fått støtte og oppmuntring vet jeg at jeg skal kontakte barnelegen i morgen den dag og bestille time til oss.

Ekstra kjekkt var det å få vite at det faktisk finnes en uroterapeut i Førde (hvorfor vet ikke helsesøster det?) som er nabokommunen vår.

Tilslutt vil jeg bare si tusen takk for moralsk støtte og oppmuntring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...