caprice Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Vi skal ha sommeravslutning om noen dager, og jeg som klassekontakt skal kjøpe gaver. Vi har av div. grunner to kontaktlærere i klassen, begge relativt unge (under 40). Jeg er egentlig litt lei den tradisjonelle blomsterbuketten og har god lyst til å kjøpe en magnumflaske rødvin til hver av dem. Men er det noen som vil reagere på dette? Vet det har vært diskutert som barnehagegave tidligere. Vi ga vin til de ansatte i bhg da barna sluttet der, men det var en gave som vi som familie overleverte personlig. Her blir det mer en "offentlig" overrekkelse mens alle foreldre og barn ser på. Lærerne drikker ikke på jobb akkurat like lite som jeg drikker på jobb, og jeg synes det er flott med vin i gave. Jeg tror mottakerne her vil synes det er fint, men er det noen foreldre som vil reagere tro? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Vi har gitt rødvin/hvitvin. Husk at ikke alle liker rødvin. Jeg hater det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen nick Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Gaven som blir gitt til kontaktlærene er fra barna. Barn har ikke lov til å kjøpe eller nyte alkohol før de blir 18 år, derfor vil det virke rart at de gir lærene en slik gave. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Vi ga vin i fjor. Men er enig at det er en smule på kanten faktisk. Det forutsetter iallefall at man kjenner læreren såpass at man vet at han/hun for det første drikker vin og for det andre ikke har alkoholproblemer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Gaven som blir gitt til kontaktlærene er fra barna. Barn har ikke lov til å kjøpe eller nyte alkohol før de blir 18 år, derfor vil det virke rart at de gir lærene en slik gave. Er den det? Hos oss tar vi pengene fra klassekassa. Den er det kun foreldrene som bidrar til, og det er frivillig. Pengene går til sosiale tiltak for klassen og til utgifter ved jule- og sommeravslutning, herunder gaver. Gaven overrekkes som en hilsen fra klassen og foreldrene, men ingen tror at barna har bidratt til selve utgiftsdekningen. Det finnes andre argumenter mot alkohol i gave, men jeg er ikke vant til å late som om det er barna som har valgt eller stått for innkjøpet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Det er helt sikkert noen som vil reagere på det, men umulig å si om noen av dem er foreldre i "din" klasse. Vi ga gavekort til jul og en (lett byttbar) bok nå til sommeren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Er enig med det "ingen nick" skriver. Gaven er egentlig fra barna, så jeg synes ikke vin er en særlig passende gave i den sammenheng. Dessuten er det ikke alle som liker vin noe særlig. (inkl meg selv) så for min del ville jeg ikke satt så stor pris på en slik gave. Hvis dette er en avgangsklasse, så er det vanligere å gi en litt mere "varig" gave som f.eks en vase, en lyslykt/lysestake, eller et smykke hvis det er til en kvinne. Skal man gi en "forbruksgave" så ville jeg mye heller valgt blomster og konfekt eller en fruktkurv / matkurv etc.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg pleier vanligvis å synes vin er strålende gave, men jeg synes likevel ikke det passer til barneskolelærer. For det første skal gaven være fra barna. For det andre er antakelig enkelte av foreldrene totalt avholdende, enten det er av religiøse eller andre grunner, og de vil neppe synes alkohol er passende gave. For det tredje forekommer det jo at også lærere har alkoholproblemer, og det er kjedelig å skulle vurdere om den aktuelle lærer er i faresonen før gave bestemmes. Klassekontakene våre har vært veldig flinke til å finne andre typer gaver, men skjønner det ikke er så lett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg ville reagert negativt, og det ville mine barn også. Mine barn er opplært til at alkohol og barn ikke hører sammen (og det er jeg også opplært til), så selv om alkoholen ikke drikkes på skoleavslutningen med barna til stede, syns jeg det er feil å gi vin i gave fra elevene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Er den det? Hos oss tar vi pengene fra klassekassa. Den er det kun foreldrene som bidrar til, og det er frivillig. Pengene går til sosiale tiltak for klassen og til utgifter ved jule- og sommeravslutning, herunder gaver. Gaven overrekkes som en hilsen fra klassen og foreldrene, men ingen tror at barna har bidratt til selve utgiftsdekningen. Det finnes andre argumenter mot alkohol i gave, men jeg er ikke vant til å late som om det er barna som har valgt eller stått for innkjøpet. "Gaven overrekkes som en hilsen fra klassen og foreldrene, men ingen tror at barna har bidratt til selve utgiftsdekningen." Hovedpoenget er jo ikke hvem som fysisk har BETALT for gaven. (Det sier seg jo selv at det er foreldrene som har betalt når det gjelder barn i småskolen.) Poenget er jo hvem gaven er FRA, og da er det nærliggende å se på dette som en gest fra elevene, som takker læreren sin for skoleåret som har gått. Det er jo elevene som har mest forhold til læreren, og som har størst grunn til å takke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Kjøp heller en sommerplante. Å gi vin i gave dersom du ikke er sikker på at de drikker vin er en uting synes jeg. Det er flere enn vi aner som har problemer med alkohol! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 "Gaven overrekkes som en hilsen fra klassen og foreldrene, men ingen tror at barna har bidratt til selve utgiftsdekningen." Hovedpoenget er jo ikke hvem som fysisk har BETALT for gaven. (Det sier seg jo selv at det er foreldrene som har betalt når det gjelder barn i småskolen.) Poenget er jo hvem gaven er FRA, og da er det nærliggende å se på dette som en gest fra elevene, som takker læreren sin for skoleåret som har gått. Det er jo elevene som har mest forhold til læreren, og som har størst grunn til å takke... Dessuten hadde ikke læreren hatt noen jobb hvis det ikke hadde vært for elevene. Og foreldrene hadde ikke hatt noe forhold til læreren hvis det ikke var for at hun var lærer for deres barn. Det er elevene som er bindeleddet mellom foreldre og lærer. Jeg mener derfor også at gaven må betraktes som å være fra barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Dessuten hadde ikke læreren hatt noen jobb hvis det ikke hadde vært for elevene. Og foreldrene hadde ikke hatt noe forhold til læreren hvis det ikke var for at hun var lærer for deres barn. Det er elevene som er bindeleddet mellom foreldre og lærer. Jeg mener derfor også at gaven må betraktes som å være fra barna. Ja, nettopp! Gode poeng du kommer med her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Siden folk har så ulik bakgrunn og oppfatninger, ville jeg kanskje ha styrt unna alkohol som gave til lærer fra klassen. Synes dette er veldig vanskelig. Kanskje bok eller gavekort i en bokhandel hadde vært noe? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg hadde ikke gitt vin i gave på en skoleavslutning. (ikke hadde jeg blitt glad for å få det heller. Liker ikke rødvin.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Syns ikke det passer helt med vin. Som lærer selv tror jeg jeg ville reagert om jeg hadde fått vin i avslutningsgave. Hva med en populær bok, med byttekort, et fint bilde, eller en uteplante ( staude e.l )? Selv ville jeg nok satt mye mer pris på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg hadde ikke reagert, men jeg setter pris på god vin selv. Jeg vil tro at noen av foreldrene i klassen vår ville ha reagert, noen fordi de rett og slett bare er pripne, noen pga grunner som andre her har gitt, og som er gode grunner. Alkohol i gave er så omdiskutert, så jeg hadde nok valgt en annen gave. Hva annet i gave? Vel, det er en grunn til at jeg alltid ser ned i bakken når det skal plukkes ut hvem som skal stå for gavevalg og innkjøp. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg synes ikke dere bør gi vin, og ville selv ha reagert kraftig negativt hvis en av klassekontaktene hadde valgt en slik gave. Gi heller et gavekort til en bokhandel el. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Privat gir jeg ofte vin som gave til andre voksne, men jeg er enig med de andre i tråden som syns at det er ganske upassende i denne sammenhengen. Blomster, en kurv med noe godt (sjokolade, kaffe, honning, krydder, olje/eddik eller noe i den duren), en kokebok, såpe/skumbad, pledd er noen andre tips. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hva med å gi en ekstra god olivenolje og balsamico? Det ville jeg satt pris på :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.