Gå til innhold

Skoleavslutning - vin til lærer i gave?

caprice

Anbefalte innlegg

Hva med å gi en ekstra god olivenolje og balsamico? Det ville jeg satt pris på :-).

Jeg er veldig for gaver som brukes opp. Så jeg likte ditt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• laban

9

• trollemor;o)

6

• løvinne71

6

mariaflyfly

Jeg er for vin, og hadde blitt kjempeglad for det. Men det er selvfølgelig en eller annen avholdsnisse som reagerer, så finn på noe som er mer safe,

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for vin, og hadde blitt kjempeglad for det. Men det er selvfølgelig en eller annen avholdsnisse som reagerer, så finn på noe som er mer safe,

synes

"Men det er selvfølgelig en eller annen avholdsnisse som reagerer,"

Dette har ingenting å gjøre med å være "avholdsnisse"

Det har å gjøre med omstendighetene, og det å kunne vurdere hva som passer seg best på det aktuelle "tid og sted."

De fleste som er imot å gi vin i dette tilfellet, kunne sikkert gjerne gjort det i en annen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at mange er i mot vin - overraskende mange, men jeg ba jo om inspill så det er kjempefint. Vi har gitt alle de tradisjonelle gavene tidligere. Blomster, bokgavekort, kurv med dill dall etc. Den ene læreren her er en mann på godt under 30. Han er helt klart IKKE typen til å sette pris på velvære produkter eller matoljer etc... Blomster synes jeg ikke så mye om egentlig. Husker min mor (som var lærer) syntes det var dumt i og med at vi alltid dro på sommerferie rett etter skoleslutt. Det skal ikke være enkelt..... Kanskje gavekort på den lokale restauranten så kan de kjøpe noe å drikke der i stedet hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Jeg skjønner at mange er i mot vin - overraskende mange, men jeg ba jo om inspill så det er kjempefint. Vi har gitt alle de tradisjonelle gavene tidligere. Blomster, bokgavekort, kurv med dill dall etc. Den ene læreren her er en mann på godt under 30. Han er helt klart IKKE typen til å sette pris på velvære produkter eller matoljer etc... Blomster synes jeg ikke så mye om egentlig. Husker min mor (som var lærer) syntes det var dumt i og med at vi alltid dro på sommerferie rett etter skoleslutt. Det skal ikke være enkelt..... Kanskje gavekort på den lokale restauranten så kan de kjøpe noe å drikke der i stedet hehe :-)

Jeg hadde neppe gått for vin-varianten fra hele klassen, mest fordi det provoserer de mest pietistiske - og da er det ikke verdt det.

Tips: Kjøp gavekort på kino for 2 personer. Det passer for absolutt alle, og er ikke kjedelig i det heletatt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

"Men det er selvfølgelig en eller annen avholdsnisse som reagerer,"

Dette har ingenting å gjøre med å være "avholdsnisse"

Det har å gjøre med omstendighetene, og det å kunne vurdere hva som passer seg best på det aktuelle "tid og sted."

De fleste som er imot å gi vin i dette tilfellet, kunne sikkert gjerne gjort det i en annen sammenheng.

''De fleste som er imot å gi vin i dette tilfellet, kunne sikkert gjerne gjort det i en annen sammenheng.

''

Så hva er da problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til han under 30: Gavekort på restaurant ( f.eks Peppes) gavekort i en sportsbutikk, eller kinobilletter til valgfri film etc.

Dette er "forbruksgaver" han garantert kommer til å få bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å kommentere at forslagene tydet på at flere regnet med at begge lærerne var kvinner :-)

Jeg synes ikke restaurantgavekort var så dumt, forutsatt at de bor i nærheten. Hvis de "bare" jobber i nabolaget, er det kanskje litt mer pes å få brukt det.

Eller gi en bok med vedlagt leseskjema og forlang å få det i retur etter ferien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alkohol

Jeg drikker ikke, så jeg ville ikke likt å få en flaske vin. Vet du hvorvidt disse lærerene drikker? Mange tar det for gitt at alle som ikke er fanatiske kristne drikker, men det er faktisk ikke alle som gjør det.

Vin i gave er forsåvidt ellers helt greit til folk som drikker, men jeg synes nok kanskje heller ikke at alkohol passer seg i avslutningsgave til lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gå for blomster

Jeg syns det er dumt å gi en gave som ikke alle i klassen kan stille seg bak. For eksempel muslimske foreldre vil nok ikke synes alkohol er en passende gave.

Syns heller ikke alkohol har noe å gjøre i en setting som dette, hvor det er barna som er i sentrum.

Skjønner ikke hva folk har imot blomster, det liker i alle fall jeg å få!

Jeg er overhodet ikke negativ til alkohol i og for seg, men man må tenke over tid og sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De fleste som er imot å gi vin i dette tilfellet, kunne sikkert gjerne gjort det i en annen sammenheng.

''

Så hva er da problemet?

Ehh. er det noe problem??

Jeg kommenterte det du skrev om det var "avholdsnisser" som ikke ville gi vin til en lærer.

Og poenget mitt er at man absolutt ikke trenger å være "avholds" selvom man synes det er upassende å gi vin i gave på en skoleavslutning.

"En annen sammenheng" = en situasjon der "giveren" ikke hovedsakelig er barn.

Yngre barn, skole-situasjon og alkohol hører dårlig sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomster visner i ferien

Jeg syns det er dumt å gi en gave som ikke alle i klassen kan stille seg bak. For eksempel muslimske foreldre vil nok ikke synes alkohol er en passende gave.

Syns heller ikke alkohol har noe å gjøre i en setting som dette, hvor det er barna som er i sentrum.

Jeg er overhodet ikke negativ til alkohol i og for seg, men man må tenke over tid og sted.

Blomster er en dum gave å gi dagen før sommerferien begynner. Mange skal reise bort, og man får svært kort glede av blomstene..

Gavekort er fint. Til en restaurant, kino, teater, hudpleie, musikk.. avhengig av alder, kjønn og interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange reiser faktisk rett etter feriestart, samt at mann på 25 vel kanskje også synes det er festligere ting å få enn blomster.. Men jeg har hørt hva dere sier. Det artige er at jeg faktisk har sendt mail til alle foreldrene i klassen for å høre hva de mener. Faktisk ikke fått en eneste tilbakemelding i det hele tatt. Ingen muslimer i klassen det jeg vet. Alle er etnisk norske. Men jeg har ikke helt bestemt meg ennå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nei, nei, nei!!

Jeg ville absolutt reagert på det! Synes hele tanken er absurd og forkastelig.

Av de ca 30 elevene i klassen ,er det garnatert minst ett som sliter med rusmisbruk hjemme. At rusmiddel blir legitimert i skolesammenheng, vil virkelig være et slag i trynet på disse barna.

Dessuten ANER du ikke om lærerne har alkoholproblemer selv, og hva du kan komme til å sette i gang ved å gi vin.

Min far var lærer - og alkoholmisbruker. Hadde han fårr vin i gave av klassen, hadde du ødelagt dagen min. Og du hadde kunnet risikere å være direkte årsak til at han startet en ny periode med fyllekuler, i stedet for å fullføre den "pausen" både vi i familien og han så sårt trengte.

Og - de aller fleste ønsker at barn venter med å begynne å drikke så lenge som mulig. Voksne er rollemodeller! Det er helt feil å la lærere bli assosiert med alkohol den ene dagen, mens de dagen etter skal ha troverdighet i forhold til å snakke om sunne - og "utsatte" - alkoholvaner.

Til slutt finnes det en rekke foreldre som står for totalavhold hjemme, og ønsker at barna skal få det verdisynes. Det er ikke skolens - eller klassekontaktenes - jobb å sette kjepper i julene for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei, nei, nei!

''

Så hva er da problemet?

Problemet er:

At det er barn involvert!

At barn med alkoholmisbruk hjemme, garantert finnes i klassen. Det å legitimere alkohol overfor dem, er en hån mot den hverdagen de lever i. De bør dessuten slippe å måtte forholde seg til at lærere. som kanskje er deres trygge havn i en turbulent hverdag, også drikker det samme som ødelegger livet deres hjemme.

At man ikke vet om lærerne selv har et alkoholproblem- gi aldri alkohol til folk man ikke kjenner GODT.

At man skal ta hensyn til alle syn som verserer i klassen, sånn at alle kan stå bak gaven.

At alkohol faktisk er et RUSmiddel, et lovlig ett, men likevel et rusmiddel. HVorfor skal en anledning som nærmest utelukkende dreier seg om barn måtte "feires" med rus?

Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste lærer som ikkville syntes det var svært merkelig med vingave! Og jeg kjenner mange!

Jeg gir ofte vin i gave selv, men ville aldri funnet på det i en sånn setting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ffddd

Problemet er:

At barn med alkoholmisbruk hjemme, garantert finnes i klassen. Det å legitimere alkohol overfor dem, er en hån mot den hverdagen de lever i. De bør dessuten slippe å måtte forholde seg til at lærere. som kanskje er deres trygge havn i en turbulent hverdag, også drikker det samme som ødelegger livet deres hjemme.

At man ikke vet om lærerne selv har et alkoholproblem- gi aldri alkohol til folk man ikke kjenner GODT.

At man skal ta hensyn til alle syn som verserer i klassen, sånn at alle kan stå bak gaven.

At alkohol faktisk er et RUSmiddel, et lovlig ett, men likevel et rusmiddel. HVorfor skal en anledning som nærmest utelukkende dreier seg om barn måtte "feires" med rus?

Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste lærer som ikkville syntes det var svært merkelig med vingave! Og jeg kjenner mange!

Jeg er lærer, og synes ikke noe om vin i en slik setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Problemet er:

Jøss, det er da ikke snakk om at læreren skal drikke vinen foran nesa på elevene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vin er en uting i så måte

Problemet er:

Helt enig! Bra skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vin er en uting i så måte

Jøss, det er da ikke snakk om at læreren skal drikke vinen foran nesa på elevene?

Jeg synes nei, nei, nei argumenterte utmerket og at svaret ditt bærer preg av uvilje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg synes nei, nei, nei argumenterte utmerket og at svaret ditt bærer preg av uvilje....

Uvilje? Trådstarter har kommet opp med ideen om ei flaske vin i gave, bedt om respons fra andre foresatte, og så har ingen kommet med innvendinger.

Jeg synes at dersom noen måtte ha innvendinger, kan de melde seg neste gang til å fikse det som skal fikses.

Jeg synes fortsatt det er uproblematisk med vin i gave - så fremt trådstarter vet at vedkommende drikker vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...