Gjest Amazoonas Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Det finnes jo eplevin også. Kan dere ikke kjøpe det da, så trenger dere ikke å tenke på om hun drikker alkohol eller ikke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nei nei nei Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jøss, det er da ikke snakk om at læreren skal drikke vinen foran nesa på elevene? Det har da vel ikke en pøkk å si om vinen blir drukket eller ei. De vil jo SE at vinen blir levert. For barn som vokser opp med alkoholmisbruk i hjemmet, kan bare synet av flasken ødelegge dagen. Alkohol representerer utrygghet, på absolutt alle måter. Skal de virkelig måtte utsettes for det i skolesammenheng? Skulle være interessant å vite hvorfor du mener alkohol er en så strålende ide, så lenge det er barn involvert? Hva i allverden er vitsen? Greit at det ikke er så spennende med gavekort, blomster osv, men at det er SÅ utrolig kjedelig er da sannelig også en overdrivelse. Dessuten er slike gaver ment som en "oppmerksomhet", ikke som årets mest fantastiske overraskelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gå (kanskje ikke) for blomster Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg ville absolutt reagert på det! Synes hele tanken er absurd og forkastelig. Av de ca 30 elevene i klassen ,er det garnatert minst ett som sliter med rusmisbruk hjemme. At rusmiddel blir legitimert i skolesammenheng, vil virkelig være et slag i trynet på disse barna. Dessuten ANER du ikke om lærerne har alkoholproblemer selv, og hva du kan komme til å sette i gang ved å gi vin. Min far var lærer - og alkoholmisbruker. Hadde han fårr vin i gave av klassen, hadde du ødelagt dagen min. Og du hadde kunnet risikere å være direkte årsak til at han startet en ny periode med fyllekuler, i stedet for å fullføre den "pausen" både vi i familien og han så sårt trengte. Og - de aller fleste ønsker at barn venter med å begynne å drikke så lenge som mulig. Voksne er rollemodeller! Det er helt feil å la lærere bli assosiert med alkohol den ene dagen, mens de dagen etter skal ha troverdighet i forhold til å snakke om sunne - og "utsatte" - alkoholvaner. Til slutt finnes det en rekke foreldre som står for totalavhold hjemme, og ønsker at barna skal få det verdisynes. Det er ikke skolens - eller klassekontaktenes - jobb å sette kjepper i julene for det. Der oppsummerte du konsist alle faktorer rundt problemstillinga. Fullstendig enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Amazoonas Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg skjønner at mange er i mot vin - overraskende mange, men jeg ba jo om inspill så det er kjempefint. Vi har gitt alle de tradisjonelle gavene tidligere. Blomster, bokgavekort, kurv med dill dall etc. Den ene læreren her er en mann på godt under 30. Han er helt klart IKKE typen til å sette pris på velvære produkter eller matoljer etc... Blomster synes jeg ikke så mye om egentlig. Husker min mor (som var lærer) syntes det var dumt i og med at vi alltid dro på sommerferie rett etter skoleslutt. Det skal ikke være enkelt..... Kanskje gavekort på den lokale restauranten så kan de kjøpe noe å drikke der i stedet hehe :-) Om jeg var lærer så hadde jeg først og fremst satt pris på at noen ville gi meg en gave, ikke at de hadde truffet helt på min smak. Det blir jo ikke som julepresanger dette her, men mer som en oppmerksomhet. Hva med et bilde eller en bok? Eller hva me den stor pose Twist eller konfekt? Greit med noe som kan spises 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg skjønner at mange er i mot vin - overraskende mange, men jeg ba jo om inspill så det er kjempefint. Vi har gitt alle de tradisjonelle gavene tidligere. Blomster, bokgavekort, kurv med dill dall etc. Den ene læreren her er en mann på godt under 30. Han er helt klart IKKE typen til å sette pris på velvære produkter eller matoljer etc... Blomster synes jeg ikke så mye om egentlig. Husker min mor (som var lærer) syntes det var dumt i og med at vi alltid dro på sommerferie rett etter skoleslutt. Det skal ikke være enkelt..... Kanskje gavekort på den lokale restauranten så kan de kjøpe noe å drikke der i stedet hehe :-) Kjøp en eksklusiv olivenolje! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hva med å gi en ekstra god olivenolje og balsamico? Det ville jeg satt pris på :-). Ah, ser at mitt forslag allerede var foreslått! :-) Helt enig i tipsene, og ikke minst er det bra med gaver som forbrukes, synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg er for vin, og hadde blitt kjempeglad for det. Men det er selvfølgelig en eller annen avholdsnisse som reagerer, så finn på noe som er mer safe, synes hmmm -er jeg en avholdsnisse som ikke drikker rødvin tro? -kunne man gitt en 6-pakning øl? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Er enig med det "ingen nick" skriver. Gaven er egentlig fra barna, så jeg synes ikke vin er en særlig passende gave i den sammenheng. Dessuten er det ikke alle som liker vin noe særlig. (inkl meg selv) så for min del ville jeg ikke satt så stor pris på en slik gave. Hvis dette er en avgangsklasse, så er det vanligere å gi en litt mere "varig" gave som f.eks en vase, en lyslykt/lysestake, eller et smykke hvis det er til en kvinne. Skal man gi en "forbruksgave" så ville jeg mye heller valgt blomster og konfekt eller en fruktkurv / matkurv etc.. ''Hvis dette er en avgangsklasse, så er det vanligere å gi en litt mere "varig" gave som f.eks en vase, en lyslykt/lysestake, eller et smykke hvis det er til en kvinne. '' Husker vi ga ungdomsskoleæreren vår (innsamling fra elevene, ikke foreldrene) et kobberfat til å henge på veggen, men "Hilsen fra klasse 9C" eller noe i den dur inngravert!! ;-) Ville neppe foreslått det i dag dersom jeg skulle handlet gave til læreren:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 hmmm -er jeg en avholdsnisse som ikke drikker rødvin tro? -kunne man gitt en 6-pakning øl? Apropos: Jeg liker rødvin, så for meg er det ikke noe problem sånn sett, men det har slått meg at folk nesten aldri gir bort hvitvin i gave! I grunnen ganske pussig, for det er mange som får hodepine av rødvin.... (bare en liten digresjon) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 ''Hvis dette er en avgangsklasse, så er det vanligere å gi en litt mere "varig" gave som f.eks en vase, en lyslykt/lysestake, eller et smykke hvis det er til en kvinne. '' Husker vi ga ungdomsskoleæreren vår (innsamling fra elevene, ikke foreldrene) et kobberfat til å henge på veggen, men "Hilsen fra klasse 9C" eller noe i den dur inngravert!! ;-) Ville neppe foreslått det i dag dersom jeg skulle handlet gave til læreren:-) Hehe, vi ga en bolle med to gullfisk til lærer'n vår da vi gikk ut av 9.klasse! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 hmmm -er jeg en avholdsnisse som ikke drikker rødvin tro? -kunne man gitt en 6-pakning øl? ''-er jeg en avholdsnisse som ikke drikker rødvin tro?'' *Rekker opp hånda* Da er vi to. ) Drikker ikke øl heller jeg. Kan ta et glass hvitvin en sjelden gang. Det hender jeg får en helflaske hvitvin i gave (men stadig sjeldnere) og det er helt bortkastet i og med at min kjære heller ikke drikker noe videre (han kan ta seg en øl, men det skjer ikke ofte!) så flaska blir som regel tømt ut etter at jeg har drukket ett glass eller to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hehe, vi ga en bolle med to gullfisk til lærer'n vår da vi gikk ut av 9.klasse! Oi, den var original! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Ah, ser at mitt forslag allerede var foreslått! :-) Helt enig i tipsene, og ikke minst er det bra med gaver som forbrukes, synes jeg. Enig! Å gi pynt (eller skapfyll) til noen man ikke kjenner så godt er udannet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Apropos: Jeg liker rødvin, så for meg er det ikke noe problem sånn sett, men det har slått meg at folk nesten aldri gir bort hvitvin i gave! I grunnen ganske pussig, for det er mange som får hodepine av rødvin.... (bare en liten digresjon) ''Jeg liker rødvin, så for meg er det ikke noe problem sånn sett, men det har slått meg at folk nesten aldri gir bort hvitvin i gave! I grunnen ganske pussig, for det er mange som får hodepine av rødvin....'' Mye enklere med rødvin, da! Jeg liker nesten det aller meste av rødvin, men det finnes mye pyton hvitvin. Skal du gi bort hvitvin må du i det minste vite om mottaker foretrekker tørr eller halvtørr (for ikke å si søt!). Men å gi bort en Chablis eller Sancerre bør funke til de aller fleste, da! I hvertfall til meg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 hmmm -er jeg en avholdsnisse som ikke drikker rødvin tro? -kunne man gitt en 6-pakning øl? ''-kunne man gitt en 6-pakning øl?'' Jeg må si jeg virkelig hadde stusset om noen hadde gitt en 6-pack med øl i gave til lærer (eller til noen andre, for den saks skyld)! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg skjønner at mange er i mot vin - overraskende mange, men jeg ba jo om inspill så det er kjempefint. Vi har gitt alle de tradisjonelle gavene tidligere. Blomster, bokgavekort, kurv med dill dall etc. Den ene læreren her er en mann på godt under 30. Han er helt klart IKKE typen til å sette pris på velvære produkter eller matoljer etc... Blomster synes jeg ikke så mye om egentlig. Husker min mor (som var lærer) syntes det var dumt i og med at vi alltid dro på sommerferie rett etter skoleslutt. Det skal ikke være enkelt..... Kanskje gavekort på den lokale restauranten så kan de kjøpe noe å drikke der i stedet hehe :-) Elevene mine vet jeg elsker stratos, så den koseligste gaven jeg har fått var ei stor stratosplate med rød sløyfe og hilsen på ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Det finnes jo eplevin også. Kan dere ikke kjøpe det da, så trenger dere ikke å tenke på om hun drikker alkohol eller ikke? Haha, det var dagens forslag! Enten man liker vin eller ikke, liker man ikke alkoholfri vin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 ''Jeg liker rødvin, så for meg er det ikke noe problem sånn sett, men det har slått meg at folk nesten aldri gir bort hvitvin i gave! I grunnen ganske pussig, for det er mange som får hodepine av rødvin....'' Mye enklere med rødvin, da! Jeg liker nesten det aller meste av rødvin, men det finnes mye pyton hvitvin. Skal du gi bort hvitvin må du i det minste vite om mottaker foretrekker tørr eller halvtørr (for ikke å si søt!). Men å gi bort en Chablis eller Sancerre bør funke til de aller fleste, da! I hvertfall til meg! Ja, det er nok enklere med rødvin. Jeg har bare lagt merke til at man sjelden gir bor hvitvin, og jeg tror kanskje det er mye vanetenkning og ikek at folk tenker rasjonelt over om mottakeren liker vinen slik eller sånn. Husker forresten en gang vi skulle bort på middag til noen der jeg visste at vertinnen ikke liker rødvin. Vi var litt ute i siste liten da jeg løp ned i kjelleren for å hente en vinflaske, og nappet ut grønn en (liggende i en vinhylle) som jeg var sikkert på var hvitvin, løp opp igjen, puttet flaska opp i skoposen og strøk på dør. Det ble litt pinlig da det viste seg at ikke bare var det en rødvin jeg hadde tatt med meg, men den hadde dertil en egen klistrelapp på der det sto "God påske, hilsen morsans arbeidsgiver" LOL!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Haha, det var dagens forslag! Enten man liker vin eller ikke, liker man ikke alkoholfri vin. ''Enten man liker vin eller ikke, liker man ikke alkoholfri vin.'' Og alkoholfri eplevin? Kan man ikke da like gjerne kjøpe eplemost? Og gir man det bort i gave? ;o) Kanskje om det er en spesiell, eksklusiv fransk sak, men ikke den man får kjøpt på super'n her i alle fall... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Ja, det er nok enklere med rødvin. Jeg har bare lagt merke til at man sjelden gir bor hvitvin, og jeg tror kanskje det er mye vanetenkning og ikek at folk tenker rasjonelt over om mottakeren liker vinen slik eller sånn. Husker forresten en gang vi skulle bort på middag til noen der jeg visste at vertinnen ikke liker rødvin. Vi var litt ute i siste liten da jeg løp ned i kjelleren for å hente en vinflaske, og nappet ut grønn en (liggende i en vinhylle) som jeg var sikkert på var hvitvin, løp opp igjen, puttet flaska opp i skoposen og strøk på dør. Det ble litt pinlig da det viste seg at ikke bare var det en rødvin jeg hadde tatt med meg, men den hadde dertil en egen klistrelapp på der det sto "God påske, hilsen morsans arbeidsgiver" LOL!!! *Flirer* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.