Gå til innhold

Skoleavslutning - vin til lærer i gave?

caprice

Anbefalte innlegg

Gjest nei,nei, nei

øh, jeg hadde faktisk tenkt til å pakke inn vinen da...Ingen reaksjoner fra klassensforeldre, men her blir jeg jo hunset bare for tanken på alkohol, så det spørs om det da ikke blir party i heimen i stedet.....

Det er vel en viss sannsynlighet for at gaven blir pakket opp likevel.

Du blir ikke hundset. Du spurte, saken, og du fikk svar.

Men det er jo kanskje et tegn å ta med seg at reaksjojnene blir såpass sterke fra folk som faktisk ikke har noe negativt forhold til alkohol i utgangspunktet. Det er vel knapt noen av oss som har svart, som generelt har noe i mot alkohol som gave. Det er settingen vi ikke liker.

Hvordan tror du da folk som HAR noe i mot det, ville reagert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• laban

9

• mariaflyfly

6

• trollemor;o)

6

Jeg syns det er dumt å gi en gave som ikke alle i klassen kan stille seg bak. For eksempel muslimske foreldre vil nok ikke synes alkohol er en passende gave.

Syns heller ikke alkohol har noe å gjøre i en setting som dette, hvor det er barna som er i sentrum.

Skjønner ikke hva folk har imot blomster, det liker i alle fall jeg å få!

Jeg er overhodet ikke negativ til alkohol i og for seg, men man må tenke over tid og sted.

Mange grunner for å ikke gi vin, men du verden hvor mange grunner for å ikke gi blomster også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Jeg skjønner at mange er i mot vin - overraskende mange, men jeg ba jo om inspill så det er kjempefint. Vi har gitt alle de tradisjonelle gavene tidligere. Blomster, bokgavekort, kurv med dill dall etc. Den ene læreren her er en mann på godt under 30. Han er helt klart IKKE typen til å sette pris på velvære produkter eller matoljer etc... Blomster synes jeg ikke så mye om egentlig. Husker min mor (som var lærer) syntes det var dumt i og med at vi alltid dro på sommerferie rett etter skoleslutt. Det skal ikke være enkelt..... Kanskje gavekort på den lokale restauranten så kan de kjøpe noe å drikke der i stedet hehe :-)

overraskende mange? syns du virkelig vin og skole hører sammen? er mer overrasket at noen kan mene at det var en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overraskende mange? syns du virkelig vin og skole hører sammen? er mer overrasket at noen kan mene at det var en god ide.

Nå drar du den vel litt langt.

Vinflasker er standardgave i mange sammenhenger selv om ikke arrangementet "hører sammen med" alkohol. F.eks. en dirigent eller trener som får en vinflaske ved semesterslutt - det betyr ikke at musikk eller idrett hører naturlig sammen med alkohol.

Jeg har forståelse for argumentene mot å gi vin til læreren, men man trenger slett ikke mene at skole(barn) og alkohol "hører sammen" selv om man er uenige i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mine barn ikke går rundt og tror at alkohol er verdens skrekkdråper men at dette er noe som kan nytes i ny og ne som de nyter en liten flaske brus så ville det for meg vært helt greit som forelder at vi gav en god flaske vin isteden for blomst ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amazoonas

Her var det mange ulike meninger. Hvis du virkelig vil la folk få noe å prate om, så gi læreren en dildo.

ja hvis man har et behov for å bli husket for all fremtid bør man absolutt gi en dildo;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Her var det mange ulike meninger. Hvis du virkelig vil la folk få noe å prate om, så gi læreren en dildo.

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplemost er noe noe helt annet. De selger eplevin mange steder. jeg synes den er god, og et alternativ til alkohol.

''Eplemost er noe noe helt annet. De selger eplevin mange steder. jeg synes den er god, og et alternativ til alkohol.

''

Har jeg aldri sett. Mener du eplecider? Men jeg har smakt "vanlig" eplevin. Den var ikke spes. god, og den var heller ikke alkoholfri ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det problemet oppstår ikke hos oss.

Vi hyler ned de sjeldne gaveflaskene så fort de kommer i hus...

*Note to self: Must drink more*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

Vi ga vin i fjor. Men er enig at det er en smule på kanten faktisk. Det forutsetter iallefall at man kjenner læreren såpass at man vet at han/hun for det første drikker vin og for det andre ikke har alkoholproblemer...

''for det andre ikke har alkoholproblemer...''

Syns det blir litt feil å ikke kunne gi vin pga at læreren muligens kan ha alkoholproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest liker ikke vin

Jeg er imot vin som gave, fordi jeg selv er avholds. Dessuten gir det dårlige signaler til skolebarna. Det må da finnes litt mer kreativitet blant dere med å finne en koselig gave? Hva med en stor potte med sommerblomster til utebruk? Gå innom en kitchen kjøkken butikk,-der har de mye lekkert til husbruk. En stor og fin lykt som både kan brukes ute og inne. Lykter er veldig stilig og trendy.osv..osv.. hva som helst, unntatt alkohol til enhver anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har jo så lang sommerferie. Men en slik gave, får hun hvertfall tiden til å gå! ;o)

Pssst - det er ikke ferie de har, vet du.

Men en dildo kan vel brukes selv på dager med tvungen avspasering.

Husk også at det var en mannlig lærer med i bildet her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Vin til lærere, med offentlig overrekkelse er helt uhørt spør du meg. Som lærer syns jeg det er gyggelig å få blomster og syns det er bare tull at dette er kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Siden mine barn ikke går rundt og tror at alkohol er verdens skrekkdråper men at dette er noe som kan nytes i ny og ne som de nyter en liten flaske brus så ville det for meg vært helt greit som forelder at vi gav en god flaske vin isteden for blomst ja :)

Men for alt du vet kan lærerne være avholdsmennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg ville absolutt reagert på det! Synes hele tanken er absurd og forkastelig.

Av de ca 30 elevene i klassen ,er det garnatert minst ett som sliter med rusmisbruk hjemme. At rusmiddel blir legitimert i skolesammenheng, vil virkelig være et slag i trynet på disse barna.

Dessuten ANER du ikke om lærerne har alkoholproblemer selv, og hva du kan komme til å sette i gang ved å gi vin.

Min far var lærer - og alkoholmisbruker. Hadde han fårr vin i gave av klassen, hadde du ødelagt dagen min. Og du hadde kunnet risikere å være direkte årsak til at han startet en ny periode med fyllekuler, i stedet for å fullføre den "pausen" både vi i familien og han så sårt trengte.

Og - de aller fleste ønsker at barn venter med å begynne å drikke så lenge som mulig. Voksne er rollemodeller! Det er helt feil å la lærere bli assosiert med alkohol den ene dagen, mens de dagen etter skal ha troverdighet i forhold til å snakke om sunne - og "utsatte" - alkoholvaner.

Til slutt finnes det en rekke foreldre som står for totalavhold hjemme, og ønsker at barna skal få det verdisynes. Det er ikke skolens - eller klassekontaktenes - jobb å sette kjepper i julene for det.

Mange gode argumenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Nå drar du den vel litt langt.

Vinflasker er standardgave i mange sammenhenger selv om ikke arrangementet "hører sammen med" alkohol. F.eks. en dirigent eller trener som får en vinflaske ved semesterslutt - det betyr ikke at musikk eller idrett hører naturlig sammen med alkohol.

Jeg har forståelse for argumentene mot å gi vin til læreren, men man trenger slett ikke mene at skole(barn) og alkohol "hører sammen" selv om man er uenige i dem.

Som korpsdirigent ville jeg reagert kraftig om jeg fikk vin til jul eller sommer.... Det hører ikke hjemme i sammenhenger hvor barn er i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...