laban Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Som korpsdirigent ville jeg reagert kraftig om jeg fikk vin til jul eller sommer.... Det hører ikke hjemme i sammenhenger hvor barn er i sentrum. Det finnes faktisk korps som ikke består av barn. Det var ment som eksempler på at man ikke nødvendigvis synes at aktiviteten "hører sammen med alkohol", selv om man overrekker en vinflaske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nei, nei, nei Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Siden mine barn ikke går rundt og tror at alkohol er verdens skrekkdråper men at dette er noe som kan nytes i ny og ne som de nyter en liten flaske brus så ville det for meg vært helt greit som forelder at vi gav en god flaske vin isteden for blomst ja Men spørsmålet når det gjelder sånne fellesgaver, er ikke om det er greit for meg eller deg eller naboen eller mottaker. Spørsmålet er om det er noe som er greit, nesten uansett hvilken setting og hvilket perspektiv man har på det. Det skal favne alle "interesser", for å bruke et sånt ord. Alle skal tåle å se og stå bak en sånn gave, ellers er det ikke vits. Hvis man i det hele tatt tror at en sånn gave kan virke splittende, så skal man jo ikke gi den. Det fremstilles her inne som om de som mener det er på trynet å gi vin, gjør det fordi vi enten ikke engasjerer oss og gidder å finne noe selv, eller er fryktelig pietistiske, sære, eller gud forby, avholds. Det er jo ikke det det dreier seg om. Mine unger får heller ikke noia når de ser oss drikke vin. Men JEG fikk noia av å i det hele tatt se en flaske med noe som lignet på alkohol da jeg var liten, fordi jeg vokste opp med en (lærer)far som drakk. Sånne unger finnes garantert i nesten enhver klasse, og de skal også "tåle" den gaven som blir gitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vin er en uting i så måte Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Jeg er imot vin som gave, fordi jeg selv er avholds. Dessuten gir det dårlige signaler til skolebarna. Det må da finnes litt mer kreativitet blant dere med å finne en koselig gave? Hva med en stor potte med sommerblomster til utebruk? Gå innom en kitchen kjøkken butikk,-der har de mye lekkert til husbruk. En stor og fin lykt som både kan brukes ute og inne. Lykter er veldig stilig og trendy.osv..osv.. hva som helst, unntatt alkohol til enhver anledning. '' hva som helst, unntatt alkohol'' Helt enig!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Men for alt du vet kan lærerne være avholdsmennesker... Jada, selvom det jo er litt sjeldent på en 30 årig mann da Sånn sett så hører du at ikke alle er glad i blomster heller, og selv og vi kan like gjerne gi bort en vin videre som en blomsterpotte liksom Eller gi bort en vin videre/tilby glass til besøk som vi kaster en "ettersommerferientørketblomst" i søpla 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Men spørsmålet når det gjelder sånne fellesgaver, er ikke om det er greit for meg eller deg eller naboen eller mottaker. Spørsmålet er om det er noe som er greit, nesten uansett hvilken setting og hvilket perspektiv man har på det. Det skal favne alle "interesser", for å bruke et sånt ord. Alle skal tåle å se og stå bak en sånn gave, ellers er det ikke vits. Hvis man i det hele tatt tror at en sånn gave kan virke splittende, så skal man jo ikke gi den. Det fremstilles her inne som om de som mener det er på trynet å gi vin, gjør det fordi vi enten ikke engasjerer oss og gidder å finne noe selv, eller er fryktelig pietistiske, sære, eller gud forby, avholds. Det er jo ikke det det dreier seg om. Mine unger får heller ikke noia når de ser oss drikke vin. Men JEG fikk noia av å i det hele tatt se en flaske med noe som lignet på alkohol da jeg var liten, fordi jeg vokste opp med en (lærer)far som drakk. Sånne unger finnes garantert i nesten enhver klasse, og de skal også "tåle" den gaven som blir gitt. Joda, jeg ser alle sidene som har blitt kommentert her, og sånn sett så er det nok bedre å kjøpe noe annet Men trådstarter spurte "er det noen som ville reagert?" Og da måtte jo jeg skrive om jeg ville det eller ei, og jeg ville altså ikke hatt problem med det. Ikke ungene mine heller da Men nå er det jo slik at et gavekort på pizzeria høres bra ut, men det er ikke dermed sakt at vedkommende liker seg der/spiser sånn mat ol. En blomst, vedkommende kan hate blomster eller kjæresten kan være allergisk el. Sjokolade: jaha, hvorfor skal ting å putte i munnen som kan tygges på alltid være okey? For hva foreldrene vet så kan jo vedkommende være under konstant slanking, kjæresten er, barna ha problem med søtt. Hva med de ungene som er overvektige f.eks. og som får stå og se på at læreren får masse calorier? Ser poenget ditt men jeg tror på å ufarliggjøre det meste og gi en forklaring på hvorfor ikke alle kan få alt, og så får en stole på at de som har de hardeste problemene blir plukket opp/tatt hånd om at korrekte instanser/hjelpeapparat 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Det finnes faktisk korps som ikke består av barn. Det var ment som eksempler på at man ikke nødvendigvis synes at aktiviteten "hører sammen med alkohol", selv om man overrekker en vinflaske. Om du tenkeer voksenkorps blir jo saken en helt annen. Og jeg syns det er greit å gi vin i andre sammenhenger, men i denne tråden var det sankk om skole og barn og lærer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Om du tenkeer voksenkorps blir jo saken en helt annen. Og jeg syns det er greit å gi vin i andre sammenhenger, men i denne tråden var det sankk om skole og barn og lærer. Jeg vet hva tråden opprinnelig handlet om, men du må se hva jeg svarte på, nemlig et "sidespor". I innlegget jeg svarte på, ble det påstått at det å mene det er greit å gi vin som gave til en lærer, impliserer at man synes skole og alkohol hører sammen. Det var dette jeg sammenliknet med tilsvarende situasjoner - altså at man ikke nødvendigvis synes idrett og alkohol "hører sammen" selv om man kan gi oppmannen en flaske vin ved sesongslutt. Det er å dra den litt langt. Igjen - jeg skjønner argumentene mot å gi vin til læreren. Men de som synes det er greit, gjør ikke det fordi de mener at alkohol og skole(barn) hører sammen. Det synes de færreste tror 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 *Note to self: Must drink more* Ja, visste jeg det ikke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 LOL Ja, det var skrekkelig morsomt... lolololol.... not! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ecbole Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Jeg ville absolutt reagert på det! Synes hele tanken er absurd og forkastelig. Av de ca 30 elevene i klassen ,er det garnatert minst ett som sliter med rusmisbruk hjemme. At rusmiddel blir legitimert i skolesammenheng, vil virkelig være et slag i trynet på disse barna. Dessuten ANER du ikke om lærerne har alkoholproblemer selv, og hva du kan komme til å sette i gang ved å gi vin. Min far var lærer - og alkoholmisbruker. Hadde han fårr vin i gave av klassen, hadde du ødelagt dagen min. Og du hadde kunnet risikere å være direkte årsak til at han startet en ny periode med fyllekuler, i stedet for å fullføre den "pausen" både vi i familien og han så sårt trengte. Og - de aller fleste ønsker at barn venter med å begynne å drikke så lenge som mulig. Voksne er rollemodeller! Det er helt feil å la lærere bli assosiert med alkohol den ene dagen, mens de dagen etter skal ha troverdighet i forhold til å snakke om sunne - og "utsatte" - alkoholvaner. Til slutt finnes det en rekke foreldre som står for totalavhold hjemme, og ønsker at barna skal få det verdisynes. Det er ikke skolens - eller klassekontaktenes - jobb å sette kjepper i julene for det. Bravo! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.