Liliaceae Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 ''Samme svar til deg da: Instinktivt kan hun f.eks. ta opp en pannekake, fiskepinne el. med fingrene. Og da må jeg minne henne på at vi spiser med kniv og gaffel. Selv om hun har fått utdelt kniv og gaffel fra hun var liten, glemmer hun seg stadig vekk bort. Som sagt så er dette ting vi jobber med, men dette er da én av tingene hun kan finne på å gjøre. Jeg er temmelig oppgitt over dette selv, siden prater om dette og minner henne på disse tingene om og om igjen. 4 åringen og 11 åringen er ikke slik/har ikke vært slik i det hele tatt.'' Ser ut som om vi har litt like utfordringer med det midterste barnet vårt :-) min yngste er 6 og min eldste er 11 - så det var ganske likt. Vi gjør som dere - fokuserer på noe, men kan ikke pirke på alt, for da får hun 10 ganger så mange beskjeder/formaninger som de to andre - og det vil ikke fungere. Ja, og det er ganske slitsomt til tider, sant :-( Vi har nå kontakt med PPT og håper å finne ut noe mer. Jeg er nå overbevist om at det er bedre måter å hjelpe henne på enn det vi allerede gjør. Det aller verste, er faktisk at 4 åringen takler flere ting på en bedre måte enn 8,5 åringen. Hun er mer storsinnet og tar mye hensyn til sin søster som er over 4 år eldre. Det er ikke så tydelig ennå for barna, men jeg ser det veldig klart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Ja, og det er ganske slitsomt til tider, sant :-( Vi har nå kontakt med PPT og håper å finne ut noe mer. Jeg er nå overbevist om at det er bedre måter å hjelpe henne på enn det vi allerede gjør. Det aller verste, er faktisk at 4 åringen takler flere ting på en bedre måte enn 8,5 åringen. Hun er mer storsinnet og tar mye hensyn til sin søster som er over 4 år eldre. Det er ikke så tydelig ennå for barna, men jeg ser det veldig klart. Akkurat likt som hos oss. Både 6-åringen og 11-åringen fungerer veldig bra sosialt, og er enkle å være sammen med, og hun minste spiser fint, leker fint stort sett uten konflikter, er harmonisk og flott. Med 9-åringen blir det ofte konflikter, og hun får da også mange korreksjoner fra oss..., og dermed forsterker det seg... 9 åringen har selvsagt også veldig mange positive sider, og de prøver vi å bli mer bevisste på, og fremelske det hun gjør bra, og også vise henne tydelig at vi er glad i henne uansett. Vi begynte på PMTO-opplegg på familiesenteret i vår, og går der en gang pr uke. Vi har ikke kommet skikelig i gang med metoden ennå, men opplever det som veldig lærerikt å få veiledning hvordan vi skal få det bedre som familie i en familie med ett barn som krever mer enn de to andre. Jeg blir skikkelig frustrert over hvordan hun er mange ganger, og synes det er så mye enklere med de to andre. Må jobbe mye med meg selv for å forsøke å veilede henne på en konstruktiv måte.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Nei, da er det veldig mange forbehold som må tas _hele_ tiden og det går ikke. Hun oppfører seg veldig bra borte og ute på restaurant - merkelig nok... Skjerper seg nok veldig og tror hun da "er seg selv" hjemme og glemmer seg bort veldig mye. Ja, det er slitsomt, men jeg kan ikke gi hundre formaninger før vi setter oss til bords. (husk å ikke smatte, tygg med munnen lukket, ikke sett albuen oppi maten, tørk deg med servietten, spis med gaffelen, ikke velt glasset... En eller flere av disse tingene kan inntreffe i løpet av et måltid, men jeg gidder ikke å lage noe fuzz rundt det, for det blir bare verre for henne. For det er mange ting vi jobber med, og kan ikke ta alt på en gang. ''Ja, det er slitsomt, men jeg kan ikke gi hundre formaninger før vi setter oss til bords. (husk å ikke smatte, tygg med munnen lukket, ikke sett albuen oppi maten, tørk deg med servietten, spis med gaffelen, ikke velt glasset... '' Skulle tro du beskrev jenta mi... Nei - måltidet blir ikke noe hyggelig dersom hun skal få korreks om dette hele tiden. Derfor - "Pick your fights" - og vi foreldre bestemmer hvilke kamper vi skal fokusere på til enhver tid. Men sevsagt renner det over for oss også av og til, og vi klarer ikke å være så fokuserte på rett metode som vi burde... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Akkurat likt som hos oss. Både 6-åringen og 11-åringen fungerer veldig bra sosialt, og er enkle å være sammen med, og hun minste spiser fint, leker fint stort sett uten konflikter, er harmonisk og flott. Med 9-åringen blir det ofte konflikter, og hun får da også mange korreksjoner fra oss..., og dermed forsterker det seg... 9 åringen har selvsagt også veldig mange positive sider, og de prøver vi å bli mer bevisste på, og fremelske det hun gjør bra, og også vise henne tydelig at vi er glad i henne uansett. Vi begynte på PMTO-opplegg på familiesenteret i vår, og går der en gang pr uke. Vi har ikke kommet skikelig i gang med metoden ennå, men opplever det som veldig lærerikt å få veiledning hvordan vi skal få det bedre som familie i en familie med ett barn som krever mer enn de to andre. Jeg blir skikkelig frustrert over hvordan hun er mange ganger, og synes det er så mye enklere med de to andre. Må jobbe mye med meg selv for å forsøke å veilede henne på en konstruktiv måte.... Jeg husker du skrev om PMTO for en stund tilbake, og jeg tittet og spurte her jeg bor etter det, men det var ikke noe slikt opplegg her. Høres veldig bra ut, og kunne ønske vi hadde vært med på noe tilsvarende. Vi får se om PPT kan bistå, i første rekke blir det en del tester, for å finne ut av om det er "noe". Også ta det derfra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 ''Ja, det er slitsomt, men jeg kan ikke gi hundre formaninger før vi setter oss til bords. (husk å ikke smatte, tygg med munnen lukket, ikke sett albuen oppi maten, tørk deg med servietten, spis med gaffelen, ikke velt glasset... '' Skulle tro du beskrev jenta mi... Nei - måltidet blir ikke noe hyggelig dersom hun skal få korreks om dette hele tiden. Derfor - "Pick your fights" - og vi foreldre bestemmer hvilke kamper vi skal fokusere på til enhver tid. Men sevsagt renner det over for oss også av og til, og vi klarer ikke å være så fokuserte på rett metode som vi burde... ''Men sevsagt renner det over for oss også av og til, og vi klarer ikke å være så fokuserte på rett metode som vi burde...'' Kjenner til det ja.... Føler nesten som jeg har en identisk familie et eller annet sted, utrolig mange likheter! Hadde vært interessant å hørt litt mer om hvordan det går med jenta deres, har du en mailadr.? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 ''Men sevsagt renner det over for oss også av og til, og vi klarer ikke å være så fokuserte på rett metode som vi burde...'' Kjenner til det ja.... Føler nesten som jeg har en identisk familie et eller annet sted, utrolig mange likheter! Hadde vært interessant å hørt litt mer om hvordan det går med jenta deres, har du en mailadr.? Vil gjerne utveksle erfaringer. Har ikke noen anonym mailadresse, er ikke så flink med å opprette det. Hvis du ordner, det, så kan vi maile :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Amazoonas Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Nei, da er det veldig mange forbehold som må tas _hele_ tiden og det går ikke. Hun oppfører seg veldig bra borte og ute på restaurant - merkelig nok... Skjerper seg nok veldig og tror hun da "er seg selv" hjemme og glemmer seg bort veldig mye. Ja, det er slitsomt, men jeg kan ikke gi hundre formaninger før vi setter oss til bords. (husk å ikke smatte, tygg med munnen lukket, ikke sett albuen oppi maten, tørk deg med servietten, spis med gaffelen, ikke velt glasset... En eller flere av disse tingene kan inntreffe i løpet av et måltid, men jeg gidder ikke å lage noe fuzz rundt det, for det blir bare verre for henne. For det er mange ting vi jobber med, og kan ikke ta alt på en gang. kanskje du skal ta _en_ korreks om gangen? kanskje det er bedre å fokusere på en ting "ikke smatte" en periode før du går over på noe annet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 kanskje du skal ta _en_ korreks om gangen? kanskje det er bedre å fokusere på en ting "ikke smatte" en periode før du går over på noe annet? Riktig, vi velger ut noen få ting av gangen, ja :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Vil gjerne utveksle erfaringer. Har ikke noen anonym mailadresse, er ikke så flink med å opprette det. Hvis du ordner, det, så kan vi maile :-) Har ordnet meg en anonym mailadr. nå. [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Har ordnet meg en anonym mailadr. nå. [email protected] Mail sendt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Mail sendt :-) Ingen mail i innboksen. Kan du sende den på nytt? Tok en test og sendte mail til meg selv, bare for å se om det fungerte - og det gjorde det :-) [email protected] Jeg sendte både med stor og liten forbokstav, og begge kom frem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Ingen mail i innboksen. Kan du sende den på nytt? Tok en test og sendte mail til meg selv, bare for å se om det fungerte - og det gjorde det :-) [email protected] Jeg sendte både med stor og liten forbokstav, og begge kom frem. Det hender at mailen min er litt treg. Jeg har sendt på nytt nå, håper den kommer frem. Skal i et møte nå - sjekker etterpå om du har svart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Ingen mail i innboksen. Kan du sende den på nytt? Tok en test og sendte mail til meg selv, bare for å se om det fungerte - og det gjorde det :-) [email protected] Jeg sendte både med stor og liten forbokstav, og begge kom frem. Det har vært noe galt med jobbmailen min i dag - jeg sjekket nå, og jeg hadde fått feileldinger på alle sendte mail i dag :-( Har sendt mail til deg nå fra en hotmailadresse! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Det har vært noe galt med jobbmailen min i dag - jeg sjekket nå, og jeg hadde fått feileldinger på alle sendte mail i dag :-( Har sendt mail til deg nå fra en hotmailadresse! Og nå har jeg svart deg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.