Lillemus Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 9-åringen har en svømmetime igjen i vår og gruer seg voldsomt. Tidligere har hun gledet seg veldig til hver eneste svømmetime, men i år er det nye instruktører og det funker rett og slett ikke for henne. Hun er lykkelig over at streiken gjorde at de mistet 3 timer og like ulykkelig over at det er en time igjen. Hun nekter, vil ikke gå på timen (dette er i regi av skolen), gråter og er helt fra seg. Det er ingen som er slemme, ingen som har sagt noe eller noe sånt (det har jeg fått brakt på det rene), men rett og slett opplegget som er aaaaalt for ambisiøst. Jeg er helt enig med henne i at de bør lære en ting av gangen og lære å svømme brystsvømming sånn rimelig skikkelig før de begynner å dra inn crawl, for ikke å snakke om ryggsvømming. De går alt for raskt frem, ungene får jo ikke tid til å øve noe særlig på en ting før de må over på neste øvelse og dermed er det flere som ramler av og ikke får med seg noe som helst. Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre - skal jeg la henne slippe denne siste timen? Eller tvinge henne for å vise at man ikke alltid kan droppe det som ikke er gøy? Vi har gitt tilbakemelding til skolen og det bedret seg i timen etterpå, men i timen deretter var det akkurat det samme igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Redde unger lærer ikke å svømme! Jeg tror jeg ville ha sjekket ut andre alternativer til høsten, som tar hensyn til at hun vil gjøre det i sitt tempo og ikke tvinges ut på noe som hun ikke er komfortabel med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Redde unger lærer ikke å svømme! Jeg tror jeg ville ha sjekket ut andre alternativer til høsten, som tar hensyn til at hun vil gjøre det i sitt tempo og ikke tvinges ut på noe som hun ikke er komfortabel med. Det er ikke lett dette her nei... Morshjertet blør jo, men samtidig blir hun jo hengende enda lenger etter dersom hun slipper unna. Og hun her har en tildels sterk tendens til krokodilletårer og drama queen-fakter i tillegg... Hun trenger å tøffes opp litt og presses litt, det er det ingen tvil om, men jeg er usikker her altså, det må jeg innrømme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slippe slippe slippe alt jeg ikke vil Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hun må få slippe. Barna må da ikke gjøre noe de ikke har lyst til! Vi er da ikke i naziland! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Rekker du å snakke med lærer'n igjen før neste svømmetime? Jeg tror nemlig jeg hadde prøvd det og hørt om de kunne tatt seg litt spesielt av henne den siste timen så hun ikke får helt hetta. Er jo synd hvis hun skal hate svømming for all framtid pga svømmeopplæringa i barneskolen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Det er ikke lett dette her nei... Morshjertet blør jo, men samtidig blir hun jo hengende enda lenger etter dersom hun slipper unna. Og hun her har en tildels sterk tendens til krokodilletårer og drama queen-fakter i tillegg... Hun trenger å tøffes opp litt og presses litt, det er det ingen tvil om, men jeg er usikker her altså, det må jeg innrømme. Ja, krokodilletårer og dramaqueenfakter kan være mer enn god nok grunn til å sende henne av gårde! ;-) Eventuelt kan du ty til en hvit løgn - lat som om hun må gå, men når dagen kommer kjenenr du på pann og sier at hun virker litt varm og at det kanskje er best hun holder seg hjemme! ;-) Da får hun ikke inntrykk av at hun slipper fordi hun har laget oppstyr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke som da vi lærte å svømme Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg er enig med Morsan, er hun redd, lærer hun ingenting. Men uansett hva dere velger som løsning akkurat nå, så bør du sjekke hvordan svømmeundervisningen i regi av klubber under norges svømmeforbund legger opp undervisningen. Min datter (7 , 5) går på svømmekurs, og det er ikke slik at man først lærer brystsvømming og så går videre derfra. De svømmer først mest under vann, med crawlbenspark. Så lærer de crawl-armbevegelsene, og pusteteknikk, samtidig som de lærer ryggsvømming. Bryst kommer lenge etterpå, og brukes hos oss foreløpig kun som oppvarming i "friteknikk", fordi mange av barna har lært seg brystsvømming på egenhånd. Det kan gjøre det lettere hvis vi vet hva de skal lære når, og ikke forventer den type svømmeundervisning vi fikk for 30 år siden. http://svomming.no/index.php?articleid=4989 http://svomming.no/index.php?articleid=4987 Min datter skal over på sjøløve-nivå nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Det er ikke lett dette her nei... Morshjertet blør jo, men samtidig blir hun jo hengende enda lenger etter dersom hun slipper unna. Og hun her har en tildels sterk tendens til krokodilletårer og drama queen-fakter i tillegg... Hun trenger å tøffes opp litt og presses litt, det er det ingen tvil om, men jeg er usikker her altså, det må jeg innrømme. Kan du gå med henne i en svømmehall først og gi henne litt privat-undervisning, slik at hun svømmer godt nok før timen? (Jeg fikk ikke med meg når timen er.) Da lærer hun å svømme, og er forhåpentligvis ikke redd. *løsningsorientert* Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Rekker du å snakke med lærer'n igjen før neste svømmetime? Jeg tror nemlig jeg hadde prøvd det og hørt om de kunne tatt seg litt spesielt av henne den siste timen så hun ikke får helt hetta. Er jo synd hvis hun skal hate svømming for all framtid pga svømmeopplæringa i barneskolen! Har sms'et med læreren nå (vi har lov til det hos oss (-: ) og hun har lovt å ta ekstra vare på Snuppa i morra og snakke med svømmeinstruktørene. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg er enig med Morsan, er hun redd, lærer hun ingenting. Men uansett hva dere velger som løsning akkurat nå, så bør du sjekke hvordan svømmeundervisningen i regi av klubber under norges svømmeforbund legger opp undervisningen. Min datter (7 , 5) går på svømmekurs, og det er ikke slik at man først lærer brystsvømming og så går videre derfra. De svømmer først mest under vann, med crawlbenspark. Så lærer de crawl-armbevegelsene, og pusteteknikk, samtidig som de lærer ryggsvømming. Bryst kommer lenge etterpå, og brukes hos oss foreløpig kun som oppvarming i "friteknikk", fordi mange av barna har lært seg brystsvømming på egenhånd. Det kan gjøre det lettere hvis vi vet hva de skal lære når, og ikke forventer den type svømmeundervisning vi fikk for 30 år siden. http://svomming.no/index.php?articleid=4989 http://svomming.no/index.php?articleid=4987 Min datter skal over på sjøløve-nivå nå. Hun svømmer litt under vann, med brysttak og crawl-beintak. ) Det blir bare litt for mye på en gang, det virker som om de skal lære alle tre svømmeformene samtidig og det takler hun ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg er enig med Morsan, er hun redd, lærer hun ingenting. Men uansett hva dere velger som løsning akkurat nå, så bør du sjekke hvordan svømmeundervisningen i regi av klubber under norges svømmeforbund legger opp undervisningen. Min datter (7 , 5) går på svømmekurs, og det er ikke slik at man først lærer brystsvømming og så går videre derfra. De svømmer først mest under vann, med crawlbenspark. Så lærer de crawl-armbevegelsene, og pusteteknikk, samtidig som de lærer ryggsvømming. Bryst kommer lenge etterpå, og brukes hos oss foreløpig kun som oppvarming i "friteknikk", fordi mange av barna har lært seg brystsvømming på egenhånd. Det kan gjøre det lettere hvis vi vet hva de skal lære når, og ikke forventer den type svømmeundervisning vi fikk for 30 år siden. http://svomming.no/index.php?articleid=4989 http://svomming.no/index.php?articleid=4987 Min datter skal over på sjøløve-nivå nå. Ja, min gutt lærte brystsvømming nest sist! :-) Det siste var butterfly. Jeg la egentlig ikke så godt merke til det Lillemus skrev om svømmeartene, men jeg fikk meg en overraskelse selv da jeg sendte sønnen min på svømmekurs. Skulle jeg ha lært han opp, ville jeg nok begynt med bryst, for slik var det den gangen jeg lærte å svømme. men som svømmelærerne ganske så riktig påpekte, er det vanskelig å flyte skikkelig når man svømmer bryst - udnerkroppen har lett for å synke ned. Min sønn begynte med å lære å flyte på ryggen, deretter å "gli" gjennom vannet, så var det vel ryggsvømming mener jeg å huske før de lærte crawl. Bryst kom senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Ja, krokodilletårer og dramaqueenfakter kan være mer enn god nok grunn til å sende henne av gårde! ;-) Eventuelt kan du ty til en hvit løgn - lat som om hun må gå, men når dagen kommer kjenenr du på pann og sier at hun virker litt varm og at det kanskje er best hun holder seg hjemme! ;-) Da får hun ikke inntrykk av at hun slipper fordi hun har laget oppstyr. Det er i morra tidlig og hun er nok frisk som en fisk da også tenker jeg. ) I tillegg er det temmelig upraktisk for min arbeidsplass om jeg skal "fake" en sykedag nå. Har vært i kontakt med læreren nå i kveld og hun har lovt å ta vare på Snuppa og også å snakke med svømmeinstruktørene så det går nok bra tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Kan du gå med henne i en svømmehall først og gi henne litt privat-undervisning, slik at hun svømmer godt nok før timen? (Jeg fikk ikke med meg når timen er.) Da lærer hun å svømme, og er forhåpentligvis ikke redd. *løsningsorientert* Med vennlig hilsen ''Kan du gå med henne i en svømmehall først og gi henne litt privat-undervisning, slik at hun svømmer godt nok før timen? (Jeg fikk ikke med meg når timen er.)'' Godt forslag, men da må det i så fall skje i natt... ;o) Men nå ordnet det seg ved at læreren har lovt å passe på Vidunderbarnet og snakke med svømmeinstruktørene også. *hehe* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Hun må få slippe. Barna må da ikke gjøre noe de ikke har lyst til! Vi er da ikke i naziland! Men hun må jo også lære at hun ikke kan slippe unna alt hun ikke har lyst til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 ''Kan du gå med henne i en svømmehall først og gi henne litt privat-undervisning, slik at hun svømmer godt nok før timen? (Jeg fikk ikke med meg når timen er.)'' Godt forslag, men da må det i så fall skje i natt... ;o) Men nå ordnet det seg ved at læreren har lovt å passe på Vidunderbarnet og snakke med svømmeinstruktørene også. *hehe* Har du fortalt henne om Jesus som gikk på vannet? *inspirerer* Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Har du fortalt henne om Jesus som gikk på vannet? *inspirerer* Med vennlig hilsen ''Har du fortalt henne om Jesus som gikk på vannet?'' Hun er veldig klar over at jeg ikke er akkurat overbevist om Jesus og det styret der så hun hadde nok ikke kjøpt den uten videre. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Det er i morra tidlig og hun er nok frisk som en fisk da også tenker jeg. ) I tillegg er det temmelig upraktisk for min arbeidsplass om jeg skal "fake" en sykedag nå. Har vært i kontakt med læreren nå i kveld og hun har lovt å ta vare på Snuppa og også å snakke med svømmeinstruktørene så det går nok bra tenker jeg. Åja, det er på dagtid, ja, Trodde det var om ettermiddagen/kvelden. Men å snakke med læreren er nok lurt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Har du fortalt henne om Jesus som gikk på vannet? *inspirerer* Med vennlig hilsen Det er neppe is på vannet i svømmehallen;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Det er neppe is på vannet i svømmehallen;-) Det var det nok ikke da Jesus gikk på vannet heller. Husk at Peter sank! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Men hun må jo også lære at hun ikke kan slippe unna alt hun ikke har lyst til. ''Hun må få slippe. Barna må da ikke gjøre noe de ikke har lyst til!'' Jeg tror (eller håper) at vedkommende tuller! Sett i lys av alle avisoppslagene de siste dagene er det vel viktig at barn forstår at noe må man bare gjøre. Og svømmetime i skolens regi syns jeg er en sånn ting, særlig når det bare er en time igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.