Gå til innhold

Barn nå for tiden er frekke, uhøflige osv.


Gjest harikkenickfortiden

Anbefalte innlegg

Gjest harikkenickfortiden

Leste dette på framsiden av en eller annen papiravis i dag. Da slo det meg: det er ikke rart at unger er frekke, uhøflige og ufordragelige, de har jo vært i barnehage fra de var ett år. og for å bli hørt i en barnehage, så gjelder det å være frampå. det nytter ikke å være snill og blyg, da blir en ikke sett.

Når du tenker på dyreverden: kattunger bør være hos sin mor til de er 12 uker, pga de skal lære mest mulig av moren sin. kan det være at menneskebarn bør være hos moren/faren sin til de minst er tre år? Så får de lært det mest grunnleggende?

Noe galt må det jo være, for barn er helt forskjellig nå fra da jeg vokste opp. Da respekterte vi voksne, foreldre og andre. Vi var aldri frekke, heller så blyge at det var så vidt vi turde se folk i øynene.

Er det samfunnets krav som har skylden? Nå for tiden MÅ begge jobbe, og barn MÅ i barnehage. Barna blir hentet i siste liten i barnehagen, foreldre styrer med middag så snart de er hjemme, og etter middagen er fortært; på hodet i seng, fordi de skal tidlig opp neste dag. Barnehagen blir egentlig deres hjem, der de opplever det meste i løpet av dagen.

hva tror dere andre? At nesten alle går i barnehage er vel en av de forandringene som er skjedd siden vi var små. og mer tv titting, og data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    23

  • AAA

    7

  • morsan

    6

  • ....AV

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest kahloli

Jeg vet ikke så mye om hvor lenge barna bør være hjemme hos sine foreldre, men det er jo ikke bare arbeid og penger som står på spill, man blir jo ofte oppfordret til å sosialisere barna gjennom barnehage i tidlig alder.

Når det er sagt, du nevnte at barn var mere sjenerte før. Vel..hele samfunnet vårt er jo bygd opp av at man skal være udadvent, frampå og frimodig. Da kommer man steder!

Innadvent og sjenert er nærmest negative begreper? Ikke rart, når sjenerte barn blir nedvurdert til små pyser som alle ikke tørr noe (selv om de gjør det i mange tilfeller).

Jeg tror noen foreldre tenker litt slik at de skal "tøffe" opp barnene, og ikke gjøre dem til ofre i dette samfunn hvor vi hele tiden oppfordres til å "lykkes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Samfunnet har forandret seg mye. Barnehage er en del av det, men barn er ikke frekke og uhøflige pga. at de har gått i barnehage og skole. Å snu tilbake til gamle dager hvor kvinnene var hjemme i skjørt med langt hår er ikke løsningen her.

Mennesker er mer utadvendte og frekke, men samtidig så er det en trend i samfunnet til å være hyggelig på en overfladisk måte som jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Samfunnet har forandret seg mye. Barnehage er en del av det, men barn er ikke frekke og uhøflige pga. at de har gått i barnehage og skole. Å snu tilbake til gamle dager hvor kvinnene var hjemme i skjørt med langt hår er ikke løsningen her.

Mennesker er mer utadvendte og frekke, men samtidig så er det en trend i samfunnet til å være hyggelig på en overfladisk måte som jeg ikke liker.

"Barnehage er en del av det, men barn er ikke frekke og uhøflige pga. at de har gått i barnehage og skole"

Skriver du. Men dette vet vi ikke. Hva slags andre ting tror du som har skapt frekke barn?

At vi var blyge og ALLTID respektfulle mot andre hadde sin fordel, blygheten vokser en av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Jeg vet ikke så mye om hvor lenge barna bør være hjemme hos sine foreldre, men det er jo ikke bare arbeid og penger som står på spill, man blir jo ofte oppfordret til å sosialisere barna gjennom barnehage i tidlig alder.

Når det er sagt, du nevnte at barn var mere sjenerte før. Vel..hele samfunnet vårt er jo bygd opp av at man skal være udadvent, frampå og frimodig. Da kommer man steder!

Innadvent og sjenert er nærmest negative begreper? Ikke rart, når sjenerte barn blir nedvurdert til små pyser som alle ikke tørr noe (selv om de gjør det i mange tilfeller).

Jeg tror noen foreldre tenker litt slik at de skal "tøffe" opp barnene, og ikke gjøre dem til ofre i dette samfunn hvor vi hele tiden oppfordres til å "lykkes".

"man blir jo ofte oppfordret til å sosialisere barna gjennom barnehage i tidlig alder"

Ja, men hvem oppfordrer til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har man klaget over siden Sokrates tid. :o) Han ble forøvrig født ca. år 479 f.kr., altså for snart 2500 år siden. Ikke noe nytt fenomen med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har man klaget over siden Sokrates tid. :o) Han ble forøvrig født ca. år 479 f.kr., altså for snart 2500 år siden. Ikke noe nytt fenomen med andre ord.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Dette har man klaget over siden Sokrates tid. :o) Han ble forøvrig født ca. år 479 f.kr., altså for snart 2500 år siden. Ikke noe nytt fenomen med andre ord.

ok. synes selv at barn kan være helt forferdelige mange ganger. kan aldri huske at barn var slik i min barndom.

og det må jo være noe i overskriften, siden de skriver om det? Sier ikke lærere også at barn er "mye verre" og mangler oppdragelse nå for tiden? Har iallefall fått høre det når jeg har vært på foreldremøter, av lærere som har vært i yrket i minst 15 år.

Mitt inntrykk av barnehager; er mye at "nå skal vi gjøre dette (f.eks. legge puslespill), og 15 minutter etterpå: Nå skal vi ut. alle må ut. hverdagen til stakkars småbarn er så styrt av klokka og høyt aktivitetsnivå, at det er ikke rart barn forandrer seg. Barn lærer ikke å leke selv, de lærer å gjøre det som den voksne sier at de skal gjøre. Barn lærer ikke å bruke fantasien, på samme måten som de hadde gjort hjemme. i rolige omgivelser. Barn som er i barnehagen, lærer seg fort at de må gripe enhver leke de har litt lyst på. det gjelder å være frampå, jo frekkere jo bedre.

Hva annet enn barnehager er det som det har skjedd forandringer av bruken på?

Når får barna tid til å lære oppdragelse hjemme? i fra alderen 0-1 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. synes selv at barn kan være helt forferdelige mange ganger. kan aldri huske at barn var slik i min barndom.

og det må jo være noe i overskriften, siden de skriver om det? Sier ikke lærere også at barn er "mye verre" og mangler oppdragelse nå for tiden? Har iallefall fått høre det når jeg har vært på foreldremøter, av lærere som har vært i yrket i minst 15 år.

Mitt inntrykk av barnehager; er mye at "nå skal vi gjøre dette (f.eks. legge puslespill), og 15 minutter etterpå: Nå skal vi ut. alle må ut. hverdagen til stakkars småbarn er så styrt av klokka og høyt aktivitetsnivå, at det er ikke rart barn forandrer seg. Barn lærer ikke å leke selv, de lærer å gjøre det som den voksne sier at de skal gjøre. Barn lærer ikke å bruke fantasien, på samme måten som de hadde gjort hjemme. i rolige omgivelser. Barn som er i barnehagen, lærer seg fort at de må gripe enhver leke de har litt lyst på. det gjelder å være frampå, jo frekkere jo bedre.

Hva annet enn barnehager er det som det har skjedd forandringer av bruken på?

Når får barna tid til å lære oppdragelse hjemme? i fra alderen 0-1 år?

Tror du må sette deg litt inn i hva det innebærer å være i barnehage, før du uttaler deg.

Det er plenty med frilek og masse flott utvikling og stimulans som skjer i barnehagene rundt omkring!

Men, ja barnehagen er _nødt_ til å ha struktur på dagen, for i det hele tatt å klare å dra på tur, få barna ut og leke, klare å få i barna mat osv. Det er tross alt mange barn som er samlet.

Synes du virker ganske ensporet - frekke og uhøflige barn har da folk klaget over støtt. Generasjonene over har da alltid klaget over ungdom/barn, og alt var så mye bedre da _de_ var unge.

Men da var det generasjonen over _de_ igjen som klaget, så det er ikke noe nytt akkurat...

Litt ensporet, det er da en hel rekke ting i samfunnet som endrer seg - hele tiden, og alt har en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadajadajada. Samesame. Dette sier vel alle generasjoner. :o)

Når det er sagt, mine barn har lært utrolig mye om hvordan man oppfører seg, empati og god gammeldags folkeskikk i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Tror du må sette deg litt inn i hva det innebærer å være i barnehage, før du uttaler deg.

Det er plenty med frilek og masse flott utvikling og stimulans som skjer i barnehagene rundt omkring!

Men, ja barnehagen er _nødt_ til å ha struktur på dagen, for i det hele tatt å klare å dra på tur, få barna ut og leke, klare å få i barna mat osv. Det er tross alt mange barn som er samlet.

Synes du virker ganske ensporet - frekke og uhøflige barn har da folk klaget over støtt. Generasjonene over har da alltid klaget over ungdom/barn, og alt var så mye bedre da _de_ var unge.

Men da var det generasjonen over _de_ igjen som klaget, så det er ikke noe nytt akkurat...

Litt ensporet, det er da en hel rekke ting i samfunnet som endrer seg - hele tiden, og alt har en sammenheng.

Barnehagen kan være flott å være i den. jeg har selv hatt barn i barnehage,( og er ikke fornøyd med de ansatte som jobbet der. men det er en annen sak. ingen av mine barn likte å gå i barnehage)

Du kan ikke sammenlikne det å få lov å være to år og være hjemme og kose seg med mor eller far, med å nærmest bo i barnehagen. Hjemme kan ungene leke med det de vil, de får den voksnes fulle oppmerksomhet. de ser ikke på foreldrene som noen som stresser med alt. Etter en viss alder er det sikkert kjempefint å gå i barnehage, for da kan det lett bli kjedelig hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Jadajadajada. Samesame. Dette sier vel alle generasjoner. :o)

Når det er sagt, mine barn har lært utrolig mye om hvordan man oppfører seg, empati og god gammeldags folkeskikk i barnehagen.

Da har de lært det der, istedetfor å lære det hjemme, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den overskriften handlet om svært store barn, ungdom som nærmer seg 18 år. De fleste av disse har ikke gått i barnehage siden ettårsalderen. Den "generasjonen" der de fleste fikk plass før de var 3 år, er fra 10 år og nedover ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Alt var mye bedre før! At dagens barn er mer uhøflige enn tidligere har man sagt i alle generasjoner vi kjenner til.

''Da slo det meg: det er ikke rart at unger er frekke, uhøflige og ufordragelige, de har jo vært i barnehage fra de var ett år.''

En ting som har endret seg er nok at barn blir mer respektert som selvstendige individer enn tidligere. Jeg vet ikke, men har håp om og tro på at det er færre som vokser opp med ødelagt selvfølelse i dag enn tidligere. Baksiden av medaljen er imidlertid at ting kan tippe andre veien og at barna blir respektløse og for lite ydmyke. En kan vel si at oppdragelse krever mer enn før; nå skal ikke barna bare og først og fremst lære seg å være lydige, stille og ha respekt for autoriteter.

Men når det gjelder ''Da slo det meg: det er ikke rart at unger er frekke, uhøflige og ufordragelige, de har jo vært i barnehage fra de var ett år'' er nok ikke barn som ikke går i barnehage mer høfligere eller mer respektfulle enn de som har gått i barnehage siden de var ett år. Det er nok bare en myte og en overforenklet forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Den overskriften handlet om svært store barn, ungdom som nærmer seg 18 år. De fleste av disse har ikke gått i barnehage siden ettårsalderen. Den "generasjonen" der de fleste fikk plass før de var 3 år, er fra 10 år og nedover ennå.

Jeg kjenner mange barn som nå er 18 ca, som gikk i barnehage fra de var 9mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. synes selv at barn kan være helt forferdelige mange ganger. kan aldri huske at barn var slik i min barndom.

og det må jo være noe i overskriften, siden de skriver om det? Sier ikke lærere også at barn er "mye verre" og mangler oppdragelse nå for tiden? Har iallefall fått høre det når jeg har vært på foreldremøter, av lærere som har vært i yrket i minst 15 år.

Mitt inntrykk av barnehager; er mye at "nå skal vi gjøre dette (f.eks. legge puslespill), og 15 minutter etterpå: Nå skal vi ut. alle må ut. hverdagen til stakkars småbarn er så styrt av klokka og høyt aktivitetsnivå, at det er ikke rart barn forandrer seg. Barn lærer ikke å leke selv, de lærer å gjøre det som den voksne sier at de skal gjøre. Barn lærer ikke å bruke fantasien, på samme måten som de hadde gjort hjemme. i rolige omgivelser. Barn som er i barnehagen, lærer seg fort at de må gripe enhver leke de har litt lyst på. det gjelder å være frampå, jo frekkere jo bedre.

Hva annet enn barnehager er det som det har skjedd forandringer av bruken på?

Når får barna tid til å lære oppdragelse hjemme? i fra alderen 0-1 år?

Hvis det er et problem at barn lever en styrt tilværelse der de ikke får bruke fantasien, men må gjøre som de voksne sier, burde det gi et annet utslag enn det avisartikkelen handlet om.

Jeg kjenner ikke beskrivelsen igjen fra vår barnehage. De barna jeg hadde i den, er nå 11 og nesten 20 år gamle. Jeg hadde aldri noe nevneverdig problem med at barnehagens og mitt syn på oppdragelse ikke falt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen kan være flott å være i den. jeg har selv hatt barn i barnehage,( og er ikke fornøyd med de ansatte som jobbet der. men det er en annen sak. ingen av mine barn likte å gå i barnehage)

Du kan ikke sammenlikne det å få lov å være to år og være hjemme og kose seg med mor eller far, med å nærmest bo i barnehagen. Hjemme kan ungene leke med det de vil, de får den voksnes fulle oppmerksomhet. de ser ikke på foreldrene som noen som stresser med alt. Etter en viss alder er det sikkert kjempefint å gå i barnehage, for da kan det lett bli kjedelig hjemme.

Sønnen min elsket barnehagen sin da han var to år. Han var ferdig med å "kose seg med mor og far" omtrent da han slapp puppen. Storesøsteren hans som er student, mimrer stadig om hvor fine år hun hadde i barnehagen fra hun var to til hun var nesten seks år.

Jeg tror ikke flertallet i de generasjonene som vokser opp nå, lider av mangel på oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Barnehagen kan være flott å være i den. jeg har selv hatt barn i barnehage,( og er ikke fornøyd med de ansatte som jobbet der. men det er en annen sak. ingen av mine barn likte å gå i barnehage)

Du kan ikke sammenlikne det å få lov å være to år og være hjemme og kose seg med mor eller far, med å nærmest bo i barnehagen. Hjemme kan ungene leke med det de vil, de får den voksnes fulle oppmerksomhet. de ser ikke på foreldrene som noen som stresser med alt. Etter en viss alder er det sikkert kjempefint å gå i barnehage, for da kan det lett bli kjedelig hjemme.

''Du kan ikke sammenlikne det å få lov å være to år og være hjemme og kose seg med mor eller far''

Tror du virkelig at barna bare var hjemme "og koste med mor eller far" i tidligere tider, da mor var husmor og far var på jobb?

Husmorjobben var tøff og det var mye som skulle ordnes. Ofte var det mange barn og lite oppmerksomhet på hver. Tror faktisk ikke barna fikk så mye mer kos og oppmerksomhet på den tiden enn de gjør i dag. Og far ble for mange en litt fjern autoritetsperson en så lite til i hverdagen og kanskje gikk på tur med søndagen. Ja, jeg forenkler kanskje, men det gjør sannelig du og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Sønnen min elsket barnehagen sin da han var to år. Han var ferdig med å "kose seg med mor og far" omtrent da han slapp puppen. Storesøsteren hans som er student, mimrer stadig om hvor fine år hun hadde i barnehagen fra hun var to til hun var nesten seks år.

Jeg tror ikke flertallet i de generasjonene som vokser opp nå, lider av mangel på oppmerksomhet.

Mange av dagens barn og ungdom lider av mangel på oppmerksomhet fra foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...