Gå til innhold

Barn nå for tiden er frekke, uhøflige osv.


Gjest harikkenickfortiden

Anbefalte innlegg

''Hvis barna skal oppdras ferdig før de begynner i barnehagen, rekker de jo ikke å gå der før skolestart.''

Jeg tror egentlig ikke de rekker skolen heller. Kanskje vi skal slippe dem ut rundt konfirmasjonsalderen. Da bør vi ha klart å banke litt folkeskikk inn i dem.

;-D

Ja, en ca. 15-åring uten sosial trening er nok det samfunnet trenger mest av alt.

Den artikkelen som trådstarter henviser til, handlet om svært store barn / ungdommer. Så jeg tror det blir litt søkt å skylde på det som evt. skjedde i ettårsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    23

  • AAA

    7

  • morsan

    6

  • ....AV

    6

Mest aktive i denne tråden

ja.

Da har vi jammen ulik erfaring med barnehage. Jeg har selv gått i to barnehager og mine barn har gått i to barnehager og min erfaring er en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Du skriver at barnet hadde fått mer tid sammen foreldrene om bare en av de hadde jobbet. Det er feil. Barnet hadde fått mer tid sammen den ene av foreldrene, og kanskje ennå mindre tid sammen den som jobbet, som kanskje måtta ha jobbet ennå mer for å forsørge familien.

Er ikke det litt flisespikkeri å henge seg opp i at jeg skrev "foreldrene" og ikke "en av foreldrene"?

Poenget er jo det samme likevl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Så å ha ennå mindre kontakt med en av foreldrene er helt greit - kanskje barnet rekker å si god natt til den av foreldrene som jobber før det skal legge seg. Det hadde nok vært flott ja :)

Jeg synes du har en tendens til å tolke ting folk skriver i verste menig her, bare for å kverrulere antakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er da ikke slik at barna blir overlatt til barnehagen når de er ett år og deretter har ikke foreldrene noen innvirkning på oppdragelsen?''

Hvor mye ser foreldrene til et barn på to år i hverdagen når det leveres i barnehagen 1/2 8 og hentes kl 17?

De færreste er så lenge i barnehage. Jeg har to barn som har gått i barnehage og føler absolutt at vi som foreldre preger oppdragelsen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amazoonas

lærerne til mine barn sa på foreldremøter på barneskolen at det var skjedd en markant endring av oppførselen til elever i barneskolen. de er frekke, respekterer ikke noen, snakker stygt. så det er nok noe som følger de langt til voksenverdenen.

ja bare ta offentlig transport så får en se hvordan mange gutter oppfører seg. De skriker og hyler, lekeslåss og mangler fullstendig folkeskikk. snur foreldrene deres barn ryggen til når de ser barna oppføre seg slik? eller er det en forskjell på hvordan de er hjemme og ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

Blander meg inn i debatten her.

Min eldste er 11 år, begynte i barnehagen da han var 15 mnd. De fleste av kameratene (6-7 stk) hans gikk også i barnehagen fra de var 1 år.

Disse guttene er høflige, greie, har respekt for voksne, er ute det meste av ettermiddagen og leker og spiller fotball, gjør leksene sine helt greit og er aktive ift musikk.

Kan ikke tenke meg noen flottere gutter!

Selv om enkelte barn er uhøflige og mangler respekt, så kan du ikke legge skylden på barnehagen????!!!!!

det jeg vil fram til, er den overskriften jeg leste på en avis. jeg lurte da på hvorfor barn er så mye mer frekke osv enn før. jeg mener at siden begge foreldre er nødt til å jobbe, for å ha råd til å leve, så blir ungene levert for ungt i barnehagen, før de har fått den grunnleggende barneoppdragelsen fra foreldrene.

at dine er greie og veloppdragne er helt supert, mener heller ikke at alle barn som blir levert "for tidlig" blir frekke osv. men det må jo være noe av oppdragelsen som mangler når barn er frekke og uhøflige? skylder ikke på barnehagen, de er nødt for å ha det sånn som de har det. men at barn burde i mange tilfeller fått lov til å være hjemme med foreldrene litt lenger enn til de er ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Hvilket klassetrinn er dette?

Min sønn går i 3. klasse, og der er de empatiske, hyggelige og høflige alle sammen. Ingen som svarer læreren stygt der. Om noen skulle bli stygge i munnen senere, da er det jo flott vi kan skylde på barnehagen da. ;)

jeg fikk høre dette på foreldre møtene gjennom hele barneskolen.

og jeg gjentar: jeg skylder ikke på barnehagene at de er frekke osv. jeg mener ikke at de ansatte går og lærer barna stygge ord. men at barn blir levert i barnehagen for ungt, slik at de ikke har lært det grunnleggende i oppdragelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Jeg tror svært mange foreldre mener at barnehagen og det som foregår der, har en verdi for barnet i seg selv. Tiden i barnehagen er ikke bare et nødvendig onde fordi foreldrene må jobbe.

Jeg sier ikke at det er noe galt i å være hjemme med en av foreldrene, men barn har andre behov enn å kose med en voksen og leke for seg selv. Ikke dermed sagt at det ideelle er fulltidsbarnehage fra ett år for alle, det er forskjell på barn. Jeg tror faktisk det store flertall foreldre forsøker å finne en løsning som funker bra for familien som helhet.

ja, men på en eller annen måte så skjer det noe feil. siden så mange barn er frekke og uhøflige, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Men den grunnleggende oppdragelsen er vel ikke avsluttet i 2-3-4-årsalderen, heller? Hvis barna skal oppdras ferdig før de begynner i barnehagen, rekker de jo ikke å gå der før skolestart.

Jeg er vant til at barnehagen og foreldrene samarbeider, ikke trekker i forskjellig retning pga. dårlig samvittighet eller noe annet.

Så da mener du at vi kunne like godt overlevert barnet i barnehagen etter vi er ferdige å amme dem? fordi det har ingen verdi i forhold til oppdragelse og oppmerksomhet hva vi som foreldre gjør de første tre årene?

lurer på hvorfor barn er så frekke og uhøflige nå da. noe må det jo være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Langt ifra. Barn trenger og har godt av impulser fra mer enn et sted. Vi utfyller hverandre.

ja, men du kan ikke mene at barnehagen skal lære dine barn oppdragelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg vil fram til, er den overskriften jeg leste på en avis. jeg lurte da på hvorfor barn er så mye mer frekke osv enn før. jeg mener at siden begge foreldre er nødt til å jobbe, for å ha råd til å leve, så blir ungene levert for ungt i barnehagen, før de har fått den grunnleggende barneoppdragelsen fra foreldrene.

at dine er greie og veloppdragne er helt supert, mener heller ikke at alle barn som blir levert "for tidlig" blir frekke osv. men det må jo være noe av oppdragelsen som mangler når barn er frekke og uhøflige? skylder ikke på barnehagen, de er nødt for å ha det sånn som de har det. men at barn burde i mange tilfeller fått lov til å være hjemme med foreldrene litt lenger enn til de er ett år.

''det jeg vil fram til, er den overskriften jeg leste på en avis.''

Dette var vel en undersøkelse gjort blant dagens voksne? Sitererer fra nettartikkel i samme avis:

''Voksne nordmenn mener de selv var mye mer høflige og respektfulle som unge enn dagens oppvekstgenerasjon. Det kommer frem i VGs store meningsmåling om grensesetting. ''

Dette betyr jo bare at "alt var mye bedre før" slik som det har vært oppfattet av voksne siden Sokrates' tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Jeg synes du har en tendens til å tolke ting folk skriver i verste menig her, bare for å kverrulere antakelig.

Ehhh.. Les dine egne inlegg før du beskylder andre for å kverulere da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

det jeg vil fram til, er den overskriften jeg leste på en avis. jeg lurte da på hvorfor barn er så mye mer frekke osv enn før. jeg mener at siden begge foreldre er nødt til å jobbe, for å ha råd til å leve, så blir ungene levert for ungt i barnehagen, før de har fått den grunnleggende barneoppdragelsen fra foreldrene.

at dine er greie og veloppdragne er helt supert, mener heller ikke at alle barn som blir levert "for tidlig" blir frekke osv. men det må jo være noe av oppdragelsen som mangler når barn er frekke og uhøflige? skylder ikke på barnehagen, de er nødt for å ha det sånn som de har det. men at barn burde i mange tilfeller fått lov til å være hjemme med foreldrene litt lenger enn til de er ett år.

''det jeg vil fram til, er den overskriften jeg leste på en avis.''

I rest my case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Min erfaring er faktisk helt omvendt. De barna som ikke har vært i barnehage, men er vant til å få foreldrenes (dvs. mors) fulle oppmerksomhet hele tiden, er dårligere til å rekke opp hånden og vente på tur enn barna som har vært i barnehage.

Det er mitt inntrykk også, uten at jeg har bredt nok grunnlag til å uttale meg generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Definer oppdragelse.

Å lære å oppføre seg blant folk. Å lære å respektere alle. Å lære å sitte fint med bordet. Å lære å spør fint når en har lyst på noe. Å lære dem at det er stygt å snakke stygt om andre, og at en ikke skal le av andre. at mennesker er forskjellige, men like verdifulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du at vi kunne like godt overlevert barnet i barnehagen etter vi er ferdige å amme dem? fordi det har ingen verdi i forhold til oppdragelse og oppmerksomhet hva vi som foreldre gjør de første tre årene?

lurer på hvorfor barn er så frekke og uhøflige nå da. noe må det jo være.

''lurer på hvorfor barn er så frekke og uhøflige nå da. noe må det jo være.

''

Ja, noe kan det vel være. Men det er mange forhold i samfunnet som har endret seg markant de siste par tiårene, ikke bare økt bruk av barnehage. Det er en grov forenkling. Dessuten har vel alle generasjoner klagd over "ungdommen nå til dags" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Blander meg inn i debatten her.

Min eldste er 11 år, begynte i barnehagen da han var 15 mnd. De fleste av kameratene (6-7 stk) hans gikk også i barnehagen fra de var 1 år.

Disse guttene er høflige, greie, har respekt for voksne, er ute det meste av ettermiddagen og leker og spiller fotball, gjør leksene sine helt greit og er aktive ift musikk.

Kan ikke tenke meg noen flottere gutter!

Selv om enkelte barn er uhøflige og mangler respekt, så kan du ikke legge skylden på barnehagen????!!!!!

Hvem hvorfor er børn så frekke og uhøflige i dag? Har de ikke respekt for voksne, er de for bortskjemte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære å oppføre seg blant folk. Å lære å respektere alle. Å lære å sitte fint med bordet. Å lære å spør fint når en har lyst på noe. Å lære dem at det er stygt å snakke stygt om andre, og at en ikke skal le av andre. at mennesker er forskjellige, men like verdifulle.

Ok...

Manerer

Respektere medmennesker

Bordskikk

Empati

Menneskeverd

Disse tingene syns du altså ikke passer inn i en barnehage. Neivel. Heldigvis tenker ikke vår barnehage sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...