Gå til innhold

Barn nå for tiden er frekke, uhøflige osv.


Gjest harikkenickfortiden

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Mener du med andre ord at foreldrene ikke har noen innflytelse på barnas oppdragelse utenfor barnehagen fordi de lærer en del negative ting i barnehagen?

Eller er det lettere å skylde på barnehagen enn å skulle innse at man selv ikke har lykkes bra nok som foreldre?

''Eller er det lettere å skylde på barnehagen enn å skulle innse at man selv ikke har lykkes bra nok som foreldre?

''

Der har du nok et lite poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    23

  • AAA

    7

  • morsan

    6

  • ....AV

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest harikkenickfortiden

Mener du med andre ord at foreldrene ikke har noen innflytelse på barnas oppdragelse utenfor barnehagen fordi de lærer en del negative ting i barnehagen?

Eller er det lettere å skylde på barnehagen enn å skulle innse at man selv ikke har lykkes bra nok som foreldre?

jeg mener at barn blir levert i barnehagen alt for tidlig, slik at de mangler den grunnleggende oppdragelsen som foreldre burde gitt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

Og foreldre må bruke mer tid på å gi grunnleggende oppdragelse i fra de første barneår. ikke overlate det til barnehagene.

''Og foreldre må bruke mer tid på å gi grunnleggende oppdragelse i fra de første barneår.''

Egentlig burde barnehagen vært stengt for barn under 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

hvilke andre ting enn barnehagen har vært den store forandringen fra før i tiden?

og som jeg har skrevet før: lærere på mine barns skole sier at det har skjedd en markant forverring av elevers oppdragelse hjemmefra. de er frekke, har null respekt for lærere og andre elever.

Les svaret mitt en gang til, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''Eller er det lettere å skylde på barnehagen enn å skulle innse at man selv ikke har lykkes bra nok som foreldre?

''

Der har du nok et lite poeng.

jeg mener at barn begynner for tidlig i barnehagen, slik at de mangler den grunnleggende oppdragelsen som foreldre budre gitt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''Og foreldre må bruke mer tid på å gi grunnleggende oppdragelse i fra de første barneår.''

Egentlig burde barnehagen vært stengt for barn under 2 år.

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de lærer mye rart i barnehagen, merker toåringen har lært å lugge, klore, bite, svare frekt hehe :D de krøkes tidlig.

Da jeg var liten var jeg så snill og bedagelig...

og merket det på skolen.

De ungene som hadde gått i barnehage var de som var mest bøllete, bråkete og hadde minst respekt for lærerne.

Vi andre satt fint og rakk opp hånden og gjorde aldri/sjeldent noe "slemt".

Min erfaring er faktisk helt omvendt. De barna som ikke har vært i barnehage, men er vant til å få foreldrenes (dvs. mors) fulle oppmerksomhet hele tiden, er dårligere til å rekke opp hånden og vente på tur enn barna som har vært i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''så hvorfor mangler så mange barn oppdragelse da?

''

Ja, det er det store spørsmålet! :-)

Tror ikke barn er SÅ mye verre enn de var før. Men det er en kjennsgjerning at alle, både barnehagebarn, skolebarn og voksne, har mindre respekt for autoriteter som lærere enn de hadde før. På mange måter var respekten usunt høy i gamle dager, men noe har gått tapt på veien. Dette er antakelig også bare en ørliten del av årsaken, jeg har ikke hele svaret, men tror som nevnt ikke at årsaken ligger i det faktum at barnet går i barnehage.

nei, men kanskje at de har begynt for tidlig i barnehagen, uten den grunnleggende oppdragelsen fra foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Mener du med andre ord at foreldrene ikke har noen innflytelse på barnas oppdragelse utenfor barnehagen fordi de lærer en del negative ting i barnehagen?

Eller er det lettere å skylde på barnehagen enn å skulle innse at man selv ikke har lykkes bra nok som foreldre?

Det jeg mente var at det er barnehagenes "feil" (merk at jeg skriver det i anførselstegn) at foreldrene blir litt mer slepphente med grensesetting og sånn, siden barna tilbringer mesteparten av oppveksten sin i barnehager og foreldrene ikke ser barna sine mer enn 2-4 timer hver dag. Dette skaper dårlig samvittighet hos foreldrene, og dermed slakker de av på kravene til "god atferd".

Men egentlig er det vel til syvende og sist det at _begge_ foreldrene må jobbe som er feilen her. For hadde ikke begge måttet jobbe, hadde ikke poden vært nødt til å være så mye i barnehagen. Og da hadde foreldre fått mer tid sammen med barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amazoonas

jeg mener at barn blir levert i barnehagen alt for tidlig, slik at de mangler den grunnleggende oppdragelsen som foreldre burde gitt dem.

Men de lærer vel også oppdragelse i barnehagen? Jeg vet også om mange barn som ikke har hatt noen bra oppdragelse hjemme men som har fått det når de har begynt i barnehagen og må forholde seg til andre barn. Så det går vel begge veier dette her?

Det kan vel være andre årsaker enn tidlig barnehagestart som gjør at barn er frekkere enn før? Kanskje foreldre nå til dags jobber mer enn de gjorde før også, så barna ikke får så mye voksenkontakt som de trenger? Det er jo en trend i dag at vi alle skal selvrealisere oss, det kan gå foran andre forpliktelser vi har. Og derfor skjemmer vi kanskje bort ungene for mye fordi vi har dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Det jeg mente var at det er barnehagenes "feil" (merk at jeg skriver det i anførselstegn) at foreldrene blir litt mer slepphente med grensesetting og sånn, siden barna tilbringer mesteparten av oppveksten sin i barnehager og foreldrene ikke ser barna sine mer enn 2-4 timer hver dag. Dette skaper dårlig samvittighet hos foreldrene, og dermed slakker de av på kravene til "god atferd".

Men egentlig er det vel til syvende og sist det at _begge_ foreldrene må jobbe som er feilen her. For hadde ikke begge måttet jobbe, hadde ikke poden vært nødt til å være så mye i barnehagen. Og da hadde foreldre fått mer tid sammen med barnet sitt.

men jeg kjenner også foreldre som ikke jobber hver dag, men har barna 100% i barnehage, slik at de få fri fra barna til å gjøre andre ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

''Og foreldre må bruke mer tid på å gi grunnleggende oppdragelse i fra de første barneår.''

Egentlig burde barnehagen vært stengt for barn under 2 år.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Det jeg mente var at det er barnehagenes "feil" (merk at jeg skriver det i anførselstegn) at foreldrene blir litt mer slepphente med grensesetting og sånn, siden barna tilbringer mesteparten av oppveksten sin i barnehager og foreldrene ikke ser barna sine mer enn 2-4 timer hver dag. Dette skaper dårlig samvittighet hos foreldrene, og dermed slakker de av på kravene til "god atferd".

Men egentlig er det vel til syvende og sist det at _begge_ foreldrene må jobbe som er feilen her. For hadde ikke begge måttet jobbe, hadde ikke poden vært nødt til å være så mye i barnehagen. Og da hadde foreldre fått mer tid sammen med barnet sitt.

''For hadde ikke begge måttet jobbe, hadde ikke poden vært nødt til å være så mye i barnehagen. Og da hadde foreldre fått mer tid sammen med barnet sitt.''

Feil - barnet hadde nok fått mer tid sammen den av foreldrene som IKKE jobbet. Og kanskje ennå mindre tid med den som måtte jobbe - som da kanskje måtte jobbe ennå lengre dager fordi den skulle forsørge familien alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amazoonas

Det jeg mente var at det er barnehagenes "feil" (merk at jeg skriver det i anførselstegn) at foreldrene blir litt mer slepphente med grensesetting og sånn, siden barna tilbringer mesteparten av oppveksten sin i barnehager og foreldrene ikke ser barna sine mer enn 2-4 timer hver dag. Dette skaper dårlig samvittighet hos foreldrene, og dermed slakker de av på kravene til "god atferd".

Men egentlig er det vel til syvende og sist det at _begge_ foreldrene må jobbe som er feilen her. For hadde ikke begge måttet jobbe, hadde ikke poden vært nødt til å være så mye i barnehagen. Og da hadde foreldre fått mer tid sammen med barnet sitt.

ok jeg tror jeg bare misforsto anførselstegnet ditt. Da tror jeg at jeg er mere med på tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg love deg at det ikke var.

Nehei, så det var bare idyll blant gutta i gata på 50-tallet? Ingen store som plaget de små ved å ta fra dem klinkekulene, jage dem fra sandkassa eller definere usynlige grenser for hvor man kunne gå?

O, hellige enfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg kjenner også foreldre som ikke jobber hver dag, men har barna 100% i barnehage, slik at de få fri fra barna til å gjøre andre ting

Eller fordi barna skal få kontakt med andre barn. Mange steder er det omtrent ingen barn over ca. 1 1/2 år som er hjemme på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''For hadde ikke begge måttet jobbe, hadde ikke poden vært nødt til å være så mye i barnehagen. Og da hadde foreldre fått mer tid sammen med barnet sitt.''

Feil - barnet hadde nok fått mer tid sammen den av foreldrene som IKKE jobbet. Og kanskje ennå mindre tid med den som måtte jobbe - som da kanskje måtte jobbe ennå lengre dager fordi den skulle forsørge familien alene.

ja, men kjære deg. hva er galt om barnet har mer tid sammen med en foreldre enn begge? det trenger ikke bli en konkurranse det. jeg vokste opp med mor som heldigvis var hjemme, og en far som jobbet borte. var kun hjemme i helgene. vi hadde det bra, vi. ville ikke ha byttet med noen. ville ikke heller gått i barnehage slik at jeg kunne sett begge mine foreldre bare noen få timer i døgnet.da hadde begge vært stresset og trøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Eller fordi barna skal få kontakt med andre barn. Mange steder er det omtrent ingen barn over ca. 1 1/2 år som er hjemme på dagtid.

ja, men det er ikke noe galt i å være hjemme med en av sine foreldre? og leke med andre barn om ettermiddagen? det går an å gå på besøk til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

men jeg kjenner også foreldre som ikke jobber hver dag, men har barna 100% i barnehage, slik at de få fri fra barna til å gjøre andre ting

Da lurer jeg på hvorfor de ville ha barn i utgangspunktet. Kanskje som et statussymbol?

Forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når du tenker på dyreverden: kattunger bør være hos sin mor til de er 12 uker, pga de skal lære mest mulig av moren sin. kan det være at menneskebarn bør være hos moren/faren sin til de minst er tre år? Så får de lært det mest grunnleggende?''

Det er da ikke slik at barna blir overlatt til barnehagen når de er ett år og deretter har ikke foreldrene noen innvirkning på oppdragelsen?

Dessuten er ikke akkurat oppdragelsen ferdig når barna er tre år, etter min oppfatning ikke engang det mest grunnleggende.

Min erfaring er at barnehagene er opptatt av å lære barna folkeskikk. Min erfaring med barn til og med barneskolealder, er at de aller fleste er høflige og greie barn. Hvis 18-åringer generelt er frekke og uhøflige, må det i såfall skje etter barneskolen og da blir det litt søkt å skylde på barnehagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...