Gå til innhold

Barn nå for tiden er frekke, uhøflige osv.


Gjest harikkenickfortiden

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Siden folk flest er mye lykkeligere på jobben ser nok de fleste på barnehagen som en fin oppbevaringsplass slik at de slipper å være hjemme for å ta seg av barna.

Mener nå

Synd du har så dårlig erfaring med barnehage, om du da har noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    23

  • AAA

    7

  • morsan

    6

  • ....AV

    6

Mest aktive i denne tråden

jeg fikk høre dette på foreldre møtene gjennom hele barneskolen.

og jeg gjentar: jeg skylder ikke på barnehagene at de er frekke osv. jeg mener ikke at de ansatte går og lærer barna stygge ord. men at barn blir levert i barnehagen for ungt, slik at de ikke har lært det grunnleggende i oppdragelsen.

Jeg tror ikke dette ensidig har å gjøre med om barn går i barnehage eller ikke.

Det er hele samfunnet som har endret seg radikalt både blant barn og voksne.

Det er ikke mere en 20-30 år siden det fortsatt var vanlig å tiltale folk ved etternavn og bruke betegnelsen "herr" og "fru." Særlig i jobbsammenheng, eller hvis man snakket om folk man ikke kjente så godt.

Og hopper vi enda 10-20 lengre tilbake, til 50-tallet, så levde høflighetsbegreper som "De" eller "Deres" etc fortsatt i høyeste grad når man snakket med fremmede, eller henvendte seg skriftlig.

Det var også en mere markant "rangordning" i samfunnet, og man hadde respekt for de som var "over" en selv. Det kunne f.eks være de som var rikere, en med høyere stilling, folk i autoritets jobber, (f.eks lærere) eldre mennesker, sine egne foreldre etc.

Dette er det mer eller mindre helt slutt på i disse tider. Og i dagens samfunn legges det mest vekt på likeverd, og at alle individer skal ha samme rettigheter uavhengig av kjønn, stilling eller sosial status.

Dette har kanskje slått ut litt "feil", ved at dagens unge har mistet evnene til å sortere ut de tilfellene hvor man møter en med "høyere rang" og BØR vise respekt?

Forsåvidt tror jeg barnehage kan ha innvirkning i den forstand at dagens barn, allerede fra ung alder, er mer fortrolige med å forholde seg til "fremmede" voksne som oppdrar dem.

For oss som vokste opp med hjemmeværende mødre, var de en sjeldenhet at ukjente voksne "blandet seg i oppdragelsen" eller snakket oss tilrette hvis vi gjorde noe galt.

Mange syntes derfor det var flaut og litt skummelt hvis det skjedde, og dette gjorde et sterkt inntrykk på oss. Derfor hadde vi nok automatisk litt mere respekt for "fremmede" voksne.

I dag reagerer barn knapt nok på dette. Fordi de er vant til at det er sånn fra de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

Synd du har så dårlig erfaring med barnehage, om du da har noen.

Jeg har gått i barnehage. Men ettåringer har det trolig bedre hjemme.

Og, undersøkelse viser at folk flest faktisk er lykkeligst på jobben. Kanskje dette er forklaringen på hvorfor mange ønsker å plassere barn i barnhagen tidligst mulig.

Mener nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg ler ikke av meningene, jeg ler av din gjentakende påstand om at barnehagen er en oppbevaringsplass, til tross for at flere her forsøker å forklare at barnehagen er langt mer. Det går visst ikke inn.

''Jeg ler ikke av meningene, jeg ler av din gjentakende påstand om at barnehagen er en oppbevaringsplass, til tross for at flere her forsøker å forklare at barnehagen er langt mer. Det går visst ikke inn.''

Du skriver at du ikke ler av meningene, men det er jo nettopp det du gjør. Det kommer jo tydelig fram i resten av sitatet ditt her. Er ikke en påstand en mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i barnehage. Men ettåringer har det trolig bedre hjemme.

Og, undersøkelse viser at folk flest faktisk er lykkeligst på jobben. Kanskje dette er forklaringen på hvorfor mange ønsker å plassere barn i barnhagen tidligst mulig.

Mener nå

Jeg tror mange synes at valget ikke står mellom barnehage eller hjemmet. De er avhengige av to (ikke nødvendigvis fulle) inntekter, så begge foreldrene er nødt til å jobbe (hel- eller deltid) når permisjonen er slutt. Det har nok mer med økonomi enn med lykke å gjøre - men man er selvsagt lykkeligst med en inntekt familien kan leve av.

Nå er det mange steder blitt så god barnehagedekning at det er et reelt valg mellom barnehage eller dagmamma allerede når barnet er ett år. Tidligere måtte man ha en prioritert grunn for å få barnehageplass så tidlig, så man var prisgitt dagmamma-markedet. Sistnevnte kunne være koselig for barnet hvis man fant en god, stabil dagmamma, men jeg skal love deg at det fantes skrekkeksempler også. Bl.a. derfor velger mange barnehage så sant de har mulighet for plass - det er trygt, stabilt, lovlig og tilrettelagt for barn, i motsetning til enkelte dagmammaløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Min erfaring er faktisk helt omvendt. De barna som ikke har vært i barnehage, men er vant til å få foreldrenes (dvs. mors) fulle oppmerksomhet hele tiden, er dårligere til å rekke opp hånden og vente på tur enn barna som har vært i barnehage.

Det samme sier mine lærervenninner også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om jeg er tilhenger av sen barnehagestart, så blir det feil for meg å legge all skylden på dem.

Jeg tror det heller er konfliktsky foreldre som ikke tør/orker å ta kampene med ungene sine - fra de er små - som skaper de problemene vi ser nå.

Legger man til at lærere ikke har sanksjonsmuligheter, og elevene ikke har respekt for dem, så blir bildet komplett.

Barna og ungdommen har ikke blitt stilt til ansvar, og tar følgelig heller ikke ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg ler ikke av meningene, jeg ler av din gjentakende påstand om at barnehagen er en oppbevaringsplass, til tross for at flere her forsøker å forklare at barnehagen er langt mer. Det går visst ikke inn.''

Du skriver at du ikke ler av meningene, men det er jo nettopp det du gjør. Det kommer jo tydelig fram i resten av sitatet ditt her. Er ikke en påstand en mening?

Nåja, en kan kanskje se det slik, men jeg synes en meningsutveksling bør være litt mer nyansert enn å bare slenge ut påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket klassetrinn er dette?

Min sønn går i 3. klasse, og der er de empatiske, hyggelige og høflige alle sammen. Ingen som svarer læreren stygt der. Om noen skulle bli stygge i munnen senere, da er det jo flott vi kan skylde på barnehagen da. ;)

''Om noen skulle bli stygge i munnen senere, da er det jo flott vi kan skylde på barnehagen da. ;)''

Kjekt å ha noe å skylde på! :-) Jeg noterer dette for eventuelt fremtidig bruk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere.

''Jeg vet om flere.''

Oi!!! Nesten så man fristes til å si "si meg hvem du omgås..", men heldigvis er jeg for dannet til å gjøre det - jeg har tross alt ikke gått i barneehage! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nåja, en kan kanskje se det slik, men jeg synes en meningsutveksling bør være litt mer nyansert enn å bare slenge ut påstander.

''Nåja, en kan kanskje se det slik, men jeg synes en meningsutveksling bør være litt mer nyansert enn å bare slenge ut påstander.''

Så lenge man ikke forsvarer en doktorgrad, så må det være lov til å slenge ut påstander...

I vitenskapens verden, slenges det ofte ut påstander, som de etablerte må ta stilling til, og som de eventuelt må tilbakevise med vitenskapelige gyldige midler....

Jeg kan si: Barn av idag er ufordragelige! Du svarer: Det var de før òg!

Det gir bare påstand mot påstand, og man kan overhodet ikke trekke noen logisk slutning av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Selv om jeg er tilhenger av sen barnehagestart, så blir det feil for meg å legge all skylden på dem.

Jeg tror det heller er konfliktsky foreldre som ikke tør/orker å ta kampene med ungene sine - fra de er små - som skaper de problemene vi ser nå.

Legger man til at lærere ikke har sanksjonsmuligheter, og elevene ikke har respekt for dem, så blir bildet komplett.

Barna og ungdommen har ikke blitt stilt til ansvar, og tar følgelig heller ikke ansvar.

Ja, men hvorfor er de konfliktskye? kan det være pga dårlig samvittighet, at de er kronisk stressa eller trette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Hvilket klassetrinn er dette?

Min sønn går i 3. klasse, og der er de empatiske, hyggelige og høflige alle sammen. Ingen som svarer læreren stygt der. Om noen skulle bli stygge i munnen senere, da er det jo flott vi kan skylde på barnehagen da. ;)

tror ikke du skjønner hva jeg vil fram til. kan prøve å forklare det atter en gang.

hvorfor er barn frekke og uhøflige nå for tiden, i forhold til før? kan det være pga at barn må i barnehage fra de er ett år, og ikke får den nødvendige oppdragelse fra foreldrene? jeg skriver ikke at det er barnehagen som er skyldig, men mangel på foreldre-kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

''Om noen skulle bli stygge i munnen senere, da er det jo flott vi kan skylde på barnehagen da. ;)''

Kjekt å ha noe å skylde på! :-) Jeg noterer dette for eventuelt fremtidig bruk! :-)

du har heller ikke forstått hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Jeg tror ikke det er barnehagens feil, men at foreldre setter mindre grenser nå enn før. Jeg har inntrykk av at mange av dagens foreldre er såkalte curlingforeldre som koster veien for barna sine.

Selv om barna begynner i barnehage tidligere enn før så bør det vel kunne gå an på lære barna vanlig folkeskikk og oppdragelse likevel?

ja, det er klart. men mange foreldre har ikke tid til å lære dem noe som helst. de ser kanskje barna 2-3 timer til dagen. og andre igjen kan kanskje ha dårlig samvittighet for at de jobber mye, og kompenserer med at ungene får lov å gjøre det de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Nemlig! Det er SÅ viktig! :-)

Kanskje mangel på slik foreldrenærhet/kjærlighet i oppveksten kan bidra til å utvikle en tøff/vanskelig atferd hos noen barn? Det er jeg nesten tilbøyelig til å tro.

enig med deg der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det har noe med barnehagen å gjøre, jeg tror det er mer at aldersgruppen 13-19 år har vokst opp med foreldre som har oppdratt dem til å forhandle og argumentere om alt mulig. I tillegg har de fått alt tilrettelagt og opp i hendene. I tillegg tror jeg ikke L97 har fungert etter intensjonen.

Jeg håper at de som har småbarn nå har "lest seg opp" i media og at pendelen svinger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Jeg ler ikke av meningene, jeg ler av din gjentakende påstand om at barnehagen er en oppbevaringsplass, til tross for at flere her forsøker å forklare at barnehagen er langt mer. Det går visst ikke inn.

min påstand er kun min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg ble oppdratt til å skamme meg over den jeg var - derfor var jeg ikke særlig frampå...

Tror faktisk oppdragelsen idag er bedre for ungene... Ikke at de skal gå i barnehagen fra 7-17 da men om de går en del kortere dager i en bra barnehage tror jeg ikke de har vondt av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Men de lærer vel også oppdragelse i barnehagen? Jeg vet også om mange barn som ikke har hatt noen bra oppdragelse hjemme men som har fått det når de har begynt i barnehagen og må forholde seg til andre barn. Så det går vel begge veier dette her?

Det kan vel være andre årsaker enn tidlig barnehagestart som gjør at barn er frekkere enn før? Kanskje foreldre nå til dags jobber mer enn de gjorde før også, så barna ikke får så mye voksenkontakt som de trenger? Det er jo en trend i dag at vi alle skal selvrealisere oss, det kan gå foran andre forpliktelser vi har. Og derfor skjemmer vi kanskje bort ungene for mye fordi vi har dårlig samvittighet.

applaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...