Gå til innhold

Barn nå for tiden er frekke, uhøflige osv.


Gjest harikkenickfortiden

Anbefalte innlegg

Gjest det enkle er ofte det beste

''Om noen skulle bli stygge i munnen senere, da er det jo flott vi kan skylde på barnehagen da. ;)''

Kjekt å ha noe å skylde på! :-) Jeg noterer dette for eventuelt fremtidig bruk! :-)

''Om noen skulle bli stygge i munnen senere, da er det jo flott vi kan skylde på barnehagen da. ;)''

''Kjekt å ha noe å skylde på! :-) Jeg noterer dette for eventuelt fremtidig bruk! :-)''

Sånn ca hvor lenge kan man eventuelt ta i bruk denne unnskyldningen? Helt frem til de har gifta seg mon tro? ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    23

  • AAA

    7

  • morsan

    6

  • ....AV

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Amazoonas

ja, det er klart. men mange foreldre har ikke tid til å lære dem noe som helst. de ser kanskje barna 2-3 timer til dagen. og andre igjen kan kanskje ha dårlig samvittighet for at de jobber mye, og kompenserer med at ungene får lov å gjøre det de vil.

Husker at jeg jobbet på en kongress hvor de som var med der holdt foredrag om filosofi, psykologi i og pedagogikk. Jeg jobbet med barna deres og aktiviserte dem mens mor og far var på foredrag eller hadde studiegrupper.

Disse barna er noe av de mest uoppdragne unger jeg noen gang har vært borti. Flere av dem var rimelige bortskjemte også. Det var langt fra den oppdragelsen jeg har fått, så jeg haddde vanskelig for å forholde meg til det. det var i det hele tatt veldig vanskelig å sette noen grenser for disse barna, de respekterte ingen i det hele tatt.

Det ble litt absurd for meg å skulle hindre ungene i å drukne hverandre i bassenget mens mot sto og holt foredrag om barneoppdragelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''Du kan ikke sammenlikne det å få lov å være to år og være hjemme og kose seg med mor eller far''

Tror du virkelig at barna bare var hjemme "og koste med mor eller far" i tidligere tider, da mor var husmor og far var på jobb?

Husmorjobben var tøff og det var mye som skulle ordnes. Ofte var det mange barn og lite oppmerksomhet på hver. Tror faktisk ikke barna fikk så mye mer kos og oppmerksomhet på den tiden enn de gjør i dag. Og far ble for mange en litt fjern autoritetsperson en så lite til i hverdagen og kanskje gikk på tur med søndagen. Ja, jeg forenkler kanskje, men det gjør sannelig du og.

jeg koste meg iallefall hjemme da jeg var barn. ser med glede tilbake på barndommen. vi var fire søsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

tror ikke du skjønner hva jeg vil fram til. kan prøve å forklare det atter en gang.

hvorfor er barn frekke og uhøflige nå for tiden, i forhold til før? kan det være pga at barn må i barnehage fra de er ett år, og ikke får den nødvendige oppdragelse fra foreldrene? jeg skriver ikke at det er barnehagen som er skyldig, men mangel på foreldre-kontakt.

Det er selfølgelig en sammenheng! Noe filosofene har sett lenge før oss;)

Mange mødre i dag, vet ikke hva det vil si å være mor, likedan vet ikke fedre hvordan det er å være far..

De har rett og slett ikke evnen til å se følelser i sine barns ansikter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

jeg koste meg iallefall hjemme da jeg var barn. ser med glede tilbake på barndommen. vi var fire søsken

''jeg koste meg iallefall hjemme da jeg var barn. ser med glede tilbake på barndommen. vi var fire søsken''

Fint, men koste du deg nødvendigvis fordi du ikke var i barnehage? Høyst sannsynlig ville du kost deg der og, men det får vi jo aldri vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''så hvorfor mangler så mange barn oppdragelse da?

''

Ja, det er det store spørsmålet! :-)

Tror ikke barn er SÅ mye verre enn de var før. Men det er en kjennsgjerning at alle, både barnehagebarn, skolebarn og voksne, har mindre respekt for autoriteter som lærere enn de hadde før. På mange måter var respekten usunt høy i gamle dager, men noe har gått tapt på veien. Dette er antakelig også bare en ørliten del av årsaken, jeg har ikke hele svaret, men tror som nevnt ikke at årsaken ligger i det faktum at barnet går i barnehage.

for noen få år siden var jeg assistent på en barneskole, og hadde du sett og hørt det som skjer blant barn fra første klasse, så tror jeg ikke at du hadde ment at ting ikke er verre nå. de svarer frekt, nekter å komme når vi ber dem komme, nekter å kle på seg regntøy. måtte vi bruke streng og myndig stemme, så bare lo de. fryser ut klassekamerater, når det passer dem. det var en grusom arbeidsplass. hver dag gruet jeg meg. og slik var det IKKE når jeg gikk på barneskolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amazoonas

Det er selfølgelig en sammenheng! Noe filosofene har sett lenge før oss;)

Mange mødre i dag, vet ikke hva det vil si å være mor, likedan vet ikke fedre hvordan det er å være far..

De har rett og slett ikke evnen til å se følelser i sine barns ansikter!

''Mange mødre i dag, vet ikke hva det vil si å være mor, likedan vet ikke fedre hvordan det er å være far..

De har rett og slett ikke evnen til å se følelser i sine barns ansikter!''

Kan jo tenkes at det skyldes at de blir bombardert av råd og tips om barneoppdragelse på alle arenaer hvor de ferdes, at de rett og slett ikke stoler på sine egne evner som oppdragere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

for noen få år siden var jeg assistent på en barneskole, og hadde du sett og hørt det som skjer blant barn fra første klasse, så tror jeg ikke at du hadde ment at ting ikke er verre nå. de svarer frekt, nekter å komme når vi ber dem komme, nekter å kle på seg regntøy. måtte vi bruke streng og myndig stemme, så bare lo de. fryser ut klassekamerater, når det passer dem. det var en grusom arbeidsplass. hver dag gruet jeg meg. og slik var det IKKE når jeg gikk på barneskolen!

''hadde du sett og hørt det som skjer blant barn fra første klasse, så tror jeg ikke at du hadde ment at ting ikke er verre nå. de svarer frekt, nekter å komme når vi ber dem komme, nekter å kle på seg regntøy. måtte vi bruke streng og myndig stemme, så bare lo de.''

Var du vikaren til sønnen min? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''jeg koste meg iallefall hjemme da jeg var barn. ser med glede tilbake på barndommen. vi var fire søsken''

Fint, men koste du deg nødvendigvis fordi du ikke var i barnehage? Høyst sannsynlig ville du kost deg der og, men det får vi jo aldri vite.

ja, jeg koste meg fordi jeg var hjemme. husker alt det koselige vi gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''hadde du sett og hørt det som skjer blant barn fra første klasse, så tror jeg ikke at du hadde ment at ting ikke er verre nå. de svarer frekt, nekter å komme når vi ber dem komme, nekter å kle på seg regntøy. måtte vi bruke streng og myndig stemme, så bare lo de.''

Var du vikaren til sønnen min? :-)

det kan jeg ikke vite. jeg var jo bare assistent, til tider "lærer" for barn med spesielle behov. men de var faktisk de snilleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvorfor er de konfliktskye? kan det være pga dårlig samvittighet, at de er kronisk stressa eller trette?

Ja, det kan være en del av forklaringen. Men jeg tror også det er en misforstått snillhet. Man har lite tid sammen med barna sine, og ønsker ikke å gå i konflikter. Resultatet er at man forhandler, og lar ungene få bestemme mer enn de har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke du skjønner hva jeg vil fram til. kan prøve å forklare det atter en gang.

hvorfor er barn frekke og uhøflige nå for tiden, i forhold til før? kan det være pga at barn må i barnehage fra de er ett år, og ikke får den nødvendige oppdragelse fra foreldrene? jeg skriver ikke at det er barnehagen som er skyldig, men mangel på foreldre-kontakt.

Du gjentar til det kjedsommelige at folk ikke forstår deg, men poenget er at vi ikke er _enige_. Kan du utdype litt nærmere hvorfor barn er 'ferdig oppdratt' i så ung alder som 2-3-4 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

Jeg ble oppdratt til å skamme meg over den jeg var - derfor var jeg ikke særlig frampå...

Tror faktisk oppdragelsen idag er bedre for ungene... Ikke at de skal gå i barnehagen fra 7-17 da men om de går en del kortere dager i en bra barnehage tror jeg ikke de har vondt av det

enig med deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Ja, det kan være en del av forklaringen. Men jeg tror også det er en misforstått snillhet. Man har lite tid sammen med barna sine, og ønsker ikke å gå i konflikter. Resultatet er at man forhandler, og lar ungene få bestemme mer enn de har godt av.

nettopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Du gjentar til det kjedsommelige at folk ikke forstår deg, men poenget er at vi ikke er _enige_. Kan du utdype litt nærmere hvorfor barn er 'ferdig oppdratt' i så ung alder som 2-3-4 år?

Jeg mener på ikke at barn er ferdig oppdratt når de er 2-4 år. men at mye av det viktigste skjer de tre første årene er jeg nesten sikker på. å ha nærhet og få ubegrenset kjærlighet fra foreldre er verdifullt, spesielt de første årene. det gir selvtillitt. At foreldre orker å legge dem om kvelden med koselige vaner: bading. lesing på senga osv...og jeg skylder som sagt ikke på at de ansatte sitter og prenter i barna skjellsord og banning og uvaner. det er ikke det jeg mener. og jeg mener ikke at folk kan skylde på barnehagen at deres barn er ulydig, f.eks.

for å forme det på en annen måte: hvis ikke det er mindre foreldrekontakt i unge år, og eldre for den saks skyld, som er skylden i dårlig oppdragelse. hva kan det da være? foreldre skal jo oppdra sine egne barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''Mange mødre i dag, vet ikke hva det vil si å være mor, likedan vet ikke fedre hvordan det er å være far..

De har rett og slett ikke evnen til å se følelser i sine barns ansikter!''

Kan jo tenkes at det skyldes at de blir bombardert av råd og tips om barneoppdragelse på alle arenaer hvor de ferdes, at de rett og slett ikke stoler på sine egne evner som oppdragere?

det kan godt være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener på ikke at barn er ferdig oppdratt når de er 2-4 år. men at mye av det viktigste skjer de tre første årene er jeg nesten sikker på. å ha nærhet og få ubegrenset kjærlighet fra foreldre er verdifullt, spesielt de første årene. det gir selvtillitt. At foreldre orker å legge dem om kvelden med koselige vaner: bading. lesing på senga osv...og jeg skylder som sagt ikke på at de ansatte sitter og prenter i barna skjellsord og banning og uvaner. det er ikke det jeg mener. og jeg mener ikke at folk kan skylde på barnehagen at deres barn er ulydig, f.eks.

for å forme det på en annen måte: hvis ikke det er mindre foreldrekontakt i unge år, og eldre for den saks skyld, som er skylden i dårlig oppdragelse. hva kan det da være? foreldre skal jo oppdra sine egne barn?

''å ha nærhet og få ubegrenset kjærlighet fra foreldre er verdifullt, spesielt de første årene. det gir selvtillitt. At foreldre orker å legge dem om kvelden med koselige vaner: bading. lesing på senga osv...''

Jeg er 100% enig. Det har absolutt ikke bydd på problemer å ha barn i barnehage og likevel oppfylle det du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppdratt til å skamme meg over den jeg var - derfor var jeg ikke særlig frampå...

Tror faktisk oppdragelsen idag er bedre for ungene... Ikke at de skal gå i barnehagen fra 7-17 da men om de går en del kortere dager i en bra barnehage tror jeg ikke de har vondt av det

Jeg husker jeg tenkte da jeg hadde en 3-4-åring at dersom jeg ikke hadde hatt jobb, ville jeg likevel latt ungen min være i barnehagen noen timer hver dag, minst 3 dager i uken, for den sosiale kompetansen de opparbeider seg der er uvurderlig og noe ikke verdens beste foreldre klarer å tilby sine barn

Men jeg er helt enig med deg i at barnehage fra 07-17 er helt uholdbart! Men jeg tviler på at noen gjør det - mener å huske at det var maxgrenser for antall timer i barnehagen?

Uansettt hørte det med til sjeldenhetene at barn var superlenge i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingenting nytt under solen

Jeg tror dette langt fra er et nytt fenomen, men at barn/ungdom i alle generasjoner har blitt sett på som vanskeligere og verre enn forrige generasjon.

For over 2000 år siden skrev Sokrates sin mening om ungdom.

Han mente at ungdommen bare var opptatt av penger og luksus.

At "unge menn og kvinner oppfører seg dårligere enn noen gang tidligere".

Han skrev at de unge var uforskammet, og respektløse. At de hadde dårlige matvaner, og var alle læreres skrekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...