Gå til innhold

Barn nå for tiden er frekke, uhøflige osv.


Gjest harikkenickfortiden

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Da har de lært det der, istedetfor å lære det hjemme, mener du?

''Da har de lært det der, istedetfor å lære det hjemme, mener du?

''

Ha ha, du får sannelig vridd ting til å være feil åkke som!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    23

  • AAA

    7

  • morsan

    6

  • ....AV

    6

Mest aktive i denne tråden

Jeg kjenner mange barn som nå er 18 ca, som gikk i barnehage fra de var 9mnd.

Men på landsbasis var ikke dekningen så stor for så mange år siden. I hvert fall ikke i de store byene som den artikkelen handlet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolores77

Ja, de lærer mye rart i barnehagen, merker toåringen har lært å lugge, klore, bite, svare frekt hehe :D de krøkes tidlig.

Da jeg var liten var jeg så snill og bedagelig...

og merket det på skolen.

De ungene som hadde gått i barnehage var de som var mest bøllete, bråkete og hadde minst respekt for lærerne.

Vi andre satt fint og rakk opp hånden og gjorde aldri/sjeldent noe "slemt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Ja, de lærer mye rart i barnehagen, merker toåringen har lært å lugge, klore, bite, svare frekt hehe :D de krøkes tidlig.

Da jeg var liten var jeg så snill og bedagelig...

og merket det på skolen.

De ungene som hadde gått i barnehage var de som var mest bøllete, bråkete og hadde minst respekt for lærerne.

Vi andre satt fint og rakk opp hånden og gjorde aldri/sjeldent noe "slemt".

det er akkurat det som er mitt inntrykk også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har de lært det der, istedetfor å lære det hjemme, mener du?

Neida, ikke istedet, men i tillegg. Det går an det ser du. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dagens barn og ungdom lider av mangel på oppmerksomhet fra foreldre.

Mulig det, men mange fagfolk hevder også at barn idag får altfor mye makt og oppmerksomhet fra foreldrene.

Det er sikkert noen ungdommer som ønsker seg mer kontakt med foreldrene, men jeg tror det er en myte at det store flertall gjør det. Datteren min sier at hun kanskje kjenner én som har foreldre som har jobbet i meste laget.

Jeg tror at uansett hva foreldrene forsøker å bidra med, vil mange ungdommer gå gjennom en fase der de må famle og feile litt, før de (aller fleste) kommer ut på andre siden som strukturerte og "veloppdragne" voksne. Jeg tror ikke vi skal gi foreldrene hele skylden for denne fasen. En av forskjellene mellom før og nå er vel at ungdommene nå har atskillig mer penger i denne perioden, slik at den kan bli ganske "synlig" for samfunnet og vare lenge for noen. Man kunne ikke surre rundt i årevis før man fikk seg jobb og fast inntekt for 50 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amazoonas

Jeg tror ikke det er barnehagens feil, men at foreldre setter mindre grenser nå enn før. Jeg har inntrykk av at mange av dagens foreldre er såkalte curlingforeldre som koster veien for barna sine.

Selv om barna begynner i barnehage tidligere enn før så bør det vel kunne gå an på lære barna vanlig folkeskikk og oppdragelse likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

"Barnehage er en del av det, men barn er ikke frekke og uhøflige pga. at de har gått i barnehage og skole"

Skriver du. Men dette vet vi ikke. Hva slags andre ting tror du som har skapt frekke barn?

At vi var blyge og ALLTID respektfulle mot andre hadde sin fordel, blygheten vokser en av seg.

Jeg er over 40 år, og vi som var barn og unge på 60 og 70- tallet var da ikke bare blyge og respektfulle mot alle. Vi fikk da også høre at ungdom før i tiden var mye høfligere og greie enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Mulig det, men mange fagfolk hevder også at barn idag får altfor mye makt og oppmerksomhet fra foreldrene.

Det er sikkert noen ungdommer som ønsker seg mer kontakt med foreldrene, men jeg tror det er en myte at det store flertall gjør det. Datteren min sier at hun kanskje kjenner én som har foreldre som har jobbet i meste laget.

Jeg tror at uansett hva foreldrene forsøker å bidra med, vil mange ungdommer gå gjennom en fase der de må famle og feile litt, før de (aller fleste) kommer ut på andre siden som strukturerte og "veloppdragne" voksne. Jeg tror ikke vi skal gi foreldrene hele skylden for denne fasen. En av forskjellene mellom før og nå er vel at ungdommene nå har atskillig mer penger i denne perioden, slik at den kan bli ganske "synlig" for samfunnet og vare lenge for noen. Man kunne ikke surre rundt i årevis før man fikk seg jobb og fast inntekt for 50 år siden.

Ja, men dette kan bunne i at foreldre har dårlig samvittighet fordi barna er så mye i barnehagen.

noe er iallefall galt. Lærere på mine barns skole sier at det har skjedd en markant forandring de siste åra. Elever svarer frekt, har null respekt for lærere og andre, sier mange forferdelige ord som ikke en gang voksne tør å ta i sin munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Jeg er over 40 år, og vi som var barn og unge på 60 og 70- tallet var da ikke bare blyge og respektfulle mot alle. Vi fikk da også høre at ungdom før i tiden var mye høfligere og greie enn oss.

Jeg nærmer meg 40, og vi i vår klasse fikk alltid høre at vi var så snille og greie alle sammen. Ingen hadde gått i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

Neida, ikke istedet, men i tillegg. Det går an det ser du. ;)

Men det høres jo ut som smør på flesk. Kanskje litt unødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

Ja, men dette kan bunne i at foreldre har dårlig samvittighet fordi barna er så mye i barnehagen.

noe er iallefall galt. Lærere på mine barns skole sier at det har skjedd en markant forandring de siste åra. Elever svarer frekt, har null respekt for lærere og andre, sier mange forferdelige ord som ikke en gang voksne tør å ta i sin munn.

Det er på tide å få litt kustus tilbake i skolen. Skolen har blitt for mye barnehage og leik, og dreier seg for lite om pugging og læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Men det høres jo ut som smør på flesk. Kanskje litt unødvendig?

ja, jeg mener at det er foreldre som skal lære ungene oppdragelse. Det er jo det mange lærere skriker om for tiden, at ungene mangler oppdragelse. det er verken lærere eller barnehageansatte som skal lære barn grunnleggende oppdragelse.

Hadde alle barn som begynte i barnehagen hatt god oppdragelse, så hadde det vært en enda bedre plass å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Jeg nærmer meg 40, og vi i vår klasse fikk alltid høre at vi var så snille og greie alle sammen. Ingen hadde gått i barnehage.

Jeg gikk heller ikke i barnehage - svært få av mine venner gjorde det. Men vi fikk nå beskjed om at ungdom tidligere var myyyye høfligere og greie. Det er vel sånn som er blitt sagt i mange år det, generasjonene tidligere var mye bedre. Uten at det trenger å være noe sant i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg tror ikke det er barnehagens feil, men at foreldre setter mindre grenser nå enn før. Jeg har inntrykk av at mange av dagens foreldre er såkalte curlingforeldre som koster veien for barna sine.

Selv om barna begynner i barnehage tidligere enn før så bør det vel kunne gå an på lære barna vanlig folkeskikk og oppdragelse likevel?

''Jeg tror ikke det er barnehagens feil, men at foreldre setter mindre grenser nå enn før. Jeg har inntrykk av at mange av dagens foreldre er såkalte curlingforeldre som koster veien for barna sine.''

Jo, det er barnehagens "feil". Foreldre bøter sin dårlige samvittighet ved å være mindre strenge og mindre grensesettende. "Stakkar, la han nå få viljen sin. Det er ikke så mye vi ser til ham i løpet av dagen, og i barnehagen må han jo kjempe seg til alt mulig". Slik blir barna små konger og dronninger i heimen, mye på grunn av at foreldrene må sende dem i barnehagen.

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Det er på tide å få litt kustus tilbake i skolen. Skolen har blitt for mye barnehage og leik, og dreier seg for lite om pugging og læring.

Og foreldre må bruke mer tid på å gi grunnleggende oppdragelse i fra de første barneår. ikke overlate det til barnehagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Det er på tide å få litt kustus tilbake i skolen. Skolen har blitt for mye barnehage og leik, og dreier seg for lite om pugging og læring.

''Skolen har blitt for mye barnehage og leik, og dreier seg for lite om pugging og læring.''

Er det lenge siden du har hatt barn i skolen? Bare lurer. Jeg har en 3.klassing nå, og de har da jammen hatt mye pugging og læring i løpet av disse tre årene. Det er iallefall ikke mye barnehage der, men så klart, litt lek og moro har de også. Men det hadde jo vi på skolen også, var ikke bare pugging og læring da heller. Selv om jeg begynte på skolen i starten på 70-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''Jeg tror ikke det er barnehagens feil, men at foreldre setter mindre grenser nå enn før. Jeg har inntrykk av at mange av dagens foreldre er såkalte curlingforeldre som koster veien for barna sine.''

Jo, det er barnehagens "feil". Foreldre bøter sin dårlige samvittighet ved å være mindre strenge og mindre grensesettende. "Stakkar, la han nå få viljen sin. Det er ikke så mye vi ser til ham i løpet av dagen, og i barnehagen må han jo kjempe seg til alt mulig". Slik blir barna små konger og dronninger i heimen, mye på grunn av at foreldrene må sende dem i barnehagen.

tror

helt enig med deg der, solfryd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

ja, jeg mener at det er foreldre som skal lære ungene oppdragelse. Det er jo det mange lærere skriker om for tiden, at ungene mangler oppdragelse. det er verken lærere eller barnehageansatte som skal lære barn grunnleggende oppdragelse.

Hadde alle barn som begynte i barnehagen hatt god oppdragelse, så hadde det vært en enda bedre plass å være.

Godt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...