Gå til innhold

Barn nå for tiden er frekke, uhøflige osv.


Gjest harikkenickfortiden

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

''Jeg tror ikke det er barnehagens feil, men at foreldre setter mindre grenser nå enn før. Jeg har inntrykk av at mange av dagens foreldre er såkalte curlingforeldre som koster veien for barna sine.''

Jo, det er barnehagens "feil". Foreldre bøter sin dårlige samvittighet ved å være mindre strenge og mindre grensesettende. "Stakkar, la han nå få viljen sin. Det er ikke så mye vi ser til ham i løpet av dagen, og i barnehagen må han jo kjempe seg til alt mulig". Slik blir barna små konger og dronninger i heimen, mye på grunn av at foreldrene må sende dem i barnehagen.

tror

''Foreldre bøter sin dårlige samvittighet ved å være mindre strenge og mindre grensesettende. "Stakkar, la han nå få viljen sin. Det er ikke så mye vi ser til ham i løpet av dagen, og i barnehagen må han jo kjempe seg til alt mulig''

Hvilken verden lever du i? Slike forhold eller foreldre kjenner jeg overhodet ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    23

  • AAA

    7

  • morsan

    6

  • ....AV

    6

Mest aktive i denne tråden

Ja, men dette kan bunne i at foreldre har dårlig samvittighet fordi barna er så mye i barnehagen.

noe er iallefall galt. Lærere på mine barns skole sier at det har skjedd en markant forandring de siste åra. Elever svarer frekt, har null respekt for lærere og andre, sier mange forferdelige ord som ikke en gang voksne tør å ta i sin munn.

Lærerne, spesielt de som nærmer seg pensjonsalderen, har nok opplevd at ting har forandret seg til det verre. Lærerne har (i likhet med andre tradisjonsrike yrkesgrupper som prester eller bankansatte) gått fra å ha masse "automatisk" autoritet, til å være en vanlig dødelig som man kan kritisere, klage på og saksøke.

Dette er på mange måter positivt og en naturlig samfunnsutvikling, men samtidig er det sikkert ikke så hyggelig å vite at f.eks. enkelte foreldre kan si til ungene at læreren må være dum eller lat som valgte et slikt yrke.

Men jeg tror ikke dette har spesielt med barnehager å gjøre. Det er heller egosamfunnet generelt som slår ut. Jeg, som er en gammel røy på over 50, observerer forskjeller mellom før og nå blant både voksne og barn som ikke bare er positive. Men jeg tror ikke svaret er å ønske seg tilbake til 50- eller 60-tallet, forholdene dengang hadde virkelig ikke bare positive sider de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Jeg gikk heller ikke i barnehage - svært få av mine venner gjorde det. Men vi fikk nå beskjed om at ungdom tidligere var myyyye høfligere og greie. Det er vel sånn som er blitt sagt i mange år det, generasjonene tidligere var mye bedre. Uten at det trenger å være noe sant i det

ok. vi fikk aldri høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''Foreldre bøter sin dårlige samvittighet ved å være mindre strenge og mindre grensesettende. "Stakkar, la han nå få viljen sin. Det er ikke så mye vi ser til ham i løpet av dagen, og i barnehagen må han jo kjempe seg til alt mulig''

Hvilken verden lever du i? Slike forhold eller foreldre kjenner jeg overhodet ikke til.

men det gjør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

men det gjør jeg.

Har en mistanke om at du ikke har nær kontakt med særlig mange slike barnehagebarn som du snakker om, men at du kun antar det er slik det henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

Mulig det, men mange fagfolk hevder også at barn idag får altfor mye makt og oppmerksomhet fra foreldrene.

Det er sikkert noen ungdommer som ønsker seg mer kontakt med foreldrene, men jeg tror det er en myte at det store flertall gjør det. Datteren min sier at hun kanskje kjenner én som har foreldre som har jobbet i meste laget.

Jeg tror at uansett hva foreldrene forsøker å bidra med, vil mange ungdommer gå gjennom en fase der de må famle og feile litt, før de (aller fleste) kommer ut på andre siden som strukturerte og "veloppdragne" voksne. Jeg tror ikke vi skal gi foreldrene hele skylden for denne fasen. En av forskjellene mellom før og nå er vel at ungdommene nå har atskillig mer penger i denne perioden, slik at den kan bli ganske "synlig" for samfunnet og vare lenge for noen. Man kunne ikke surre rundt i årevis før man fikk seg jobb og fast inntekt for 50 år siden.

''Mulig det, men mange fagfolk hevder også at barn idag får altfor mye makt og oppmerksomhet fra foreldrene.''

Ja, og det skyldes foreldrenes dårlige samvittighet ovenfor barna som de nesten ikke ser. De kompenserer for mye fravær i oppveksten til barna meed å være "snille" og ettergivende.

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

''Foreldre bøter sin dårlige samvittighet ved å være mindre strenge og mindre grensesettende. "Stakkar, la han nå få viljen sin. Det er ikke så mye vi ser til ham i løpet av dagen, og i barnehagen må han jo kjempe seg til alt mulig''

Hvilken verden lever du i? Slike forhold eller foreldre kjenner jeg overhodet ikke til.

Jeg vet om flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Og foreldre må bruke mer tid på å gi grunnleggende oppdragelse i fra de første barneår. ikke overlate det til barnehagene.

Jeg kjenner overhodet ikke til noen foreldre som "overlater oppdragelsen til barnehagene", selv om barnehagene på mange måter gir et positivt bidrag til foreldrenes oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Jeg kjenner overhodet ikke til noen foreldre som "overlater oppdragelsen til barnehagene", selv om barnehagene på mange måter gir et positivt bidrag til foreldrenes oppdragelse.

ok. så hvorfor mangler så mange barn oppdragelse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amazoonas

''Jeg tror ikke det er barnehagens feil, men at foreldre setter mindre grenser nå enn før. Jeg har inntrykk av at mange av dagens foreldre er såkalte curlingforeldre som koster veien for barna sine.''

Jo, det er barnehagens "feil". Foreldre bøter sin dårlige samvittighet ved å være mindre strenge og mindre grensesettende. "Stakkar, la han nå få viljen sin. Det er ikke så mye vi ser til ham i løpet av dagen, og i barnehagen må han jo kjempe seg til alt mulig". Slik blir barna små konger og dronninger i heimen, mye på grunn av at foreldrene må sende dem i barnehagen.

tror

nå forstår jeg ikke helt ressonnementet ditt. Du sier det er barnehagens feil. Men slik jeg leser det så er det foreldrenes feil som ikke setter grenser hjemme fordi de synes synd på barna som tilbringer så mye tid i barnehagen.. Jeg har vært i barnehage fra jeg var ett år gammel. Før det hadde jeg dagmamma.Jeg hadde sikkert hatt godt av å tilbringe mere tid med mamma, jeg var et engstelig barn. Men jeg har likevel fått en streng oppdragelse hjemme og har alltid vært opptatt av at jeg selv og andre skal vise normal folkeskikk og respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Og foreldre må bruke mer tid på å gi grunnleggende oppdragelse i fra de første barneår. ikke overlate det til barnehagene.

''Og foreldre må bruke mer tid på å gi grunnleggende oppdragelse i fra de første barneår. ikke overlate det til barnehagene.''

Kunne ikke vært mer enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

nå forstår jeg ikke helt ressonnementet ditt. Du sier det er barnehagens feil. Men slik jeg leser det så er det foreldrenes feil som ikke setter grenser hjemme fordi de synes synd på barna som tilbringer så mye tid i barnehagen.. Jeg har vært i barnehage fra jeg var ett år gammel. Før det hadde jeg dagmamma.Jeg hadde sikkert hatt godt av å tilbringe mere tid med mamma, jeg var et engstelig barn. Men jeg har likevel fått en streng oppdragelse hjemme og har alltid vært opptatt av at jeg selv og andre skal vise normal folkeskikk og respekt.

Resonenementet er godt nok det. Bare tenk litt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

ok. så hvorfor mangler så mange barn oppdragelse da?

''så hvorfor mangler så mange barn oppdragelse da?

''

Ja, det er det store spørsmålet! :-)

Tror ikke barn er SÅ mye verre enn de var før. Men det er en kjennsgjerning at alle, både barnehagebarn, skolebarn og voksne, har mindre respekt for autoriteter som lærere enn de hadde før. På mange måter var respekten usunt høy i gamle dager, men noe har gått tapt på veien. Dette er antakelig også bare en ørliten del av årsaken, jeg har ikke hele svaret, men tror som nevnt ikke at årsaken ligger i det faktum at barnet går i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke det er barnehagens feil, men at foreldre setter mindre grenser nå enn før. Jeg har inntrykk av at mange av dagens foreldre er såkalte curlingforeldre som koster veien for barna sine.''

Jo, det er barnehagens "feil". Foreldre bøter sin dårlige samvittighet ved å være mindre strenge og mindre grensesettende. "Stakkar, la han nå få viljen sin. Det er ikke så mye vi ser til ham i løpet av dagen, og i barnehagen må han jo kjempe seg til alt mulig". Slik blir barna små konger og dronninger i heimen, mye på grunn av at foreldrene må sende dem i barnehagen.

tror

Barnehagene er et sted der alt er tilrettelagt for at barna skal ha det bra. Alt fra sikkerhet / fysisk utforming til utdannelsen til personalet er tilpasset barn.

Slike steder fantes ikke i det hele tatt i "gamle dager". Barn har aldri måttet kjempe mindre for oppmerksomheten enn de nå gjør.

Dvs. det store flertallet med barn som vokser opp under normale forhold.

Jeg tror det var mer hakkelov og kamp blant førskolebarna som vokste opp for 60 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

Barnehagene er et sted der alt er tilrettelagt for at barna skal ha det bra. Alt fra sikkerhet / fysisk utforming til utdannelsen til personalet er tilpasset barn.

Slike steder fantes ikke i det hele tatt i "gamle dager". Barn har aldri måttet kjempe mindre for oppmerksomheten enn de nå gjør.

Dvs. det store flertallet med barn som vokser opp under normale forhold.

Jeg tror det var mer hakkelov og kamp blant førskolebarna som vokste opp for 60 år siden.

Det skal jeg love deg at det ikke var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amazoonas

Resonenementet er godt nok det. Bare tenk litt. ;-)

Mener du med andre ord at foreldrene ikke har noen innflytelse på barnas oppdragelse utenfor barnehagen fordi de lærer en del negative ting i barnehagen?

Eller er det lettere å skylde på barnehagen enn å skulle innse at man selv ikke har lykkes bra nok som foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''så hvorfor mangler så mange barn oppdragelse da?

''

Ja, det er det store spørsmålet! :-)

Tror ikke barn er SÅ mye verre enn de var før. Men det er en kjennsgjerning at alle, både barnehagebarn, skolebarn og voksne, har mindre respekt for autoriteter som lærere enn de hadde før. På mange måter var respekten usunt høy i gamle dager, men noe har gått tapt på veien. Dette er antakelig også bare en ørliten del av årsaken, jeg har ikke hele svaret, men tror som nevnt ikke at årsaken ligger i det faktum at barnet går i barnehage.

hvilke andre ting enn barnehagen har vært den store forandringen fra før i tiden?

og som jeg har skrevet før: lærere på mine barns skole sier at det har skjedd en markant forverring av elevers oppdragelse hjemmefra. de er frekke, har null respekt for lærere og andre elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Barnehagene er et sted der alt er tilrettelagt for at barna skal ha det bra. Alt fra sikkerhet / fysisk utforming til utdannelsen til personalet er tilpasset barn.

Slike steder fantes ikke i det hele tatt i "gamle dager". Barn har aldri måttet kjempe mindre for oppmerksomheten enn de nå gjør.

Dvs. det store flertallet med barn som vokser opp under normale forhold.

Jeg tror det var mer hakkelov og kamp blant førskolebarna som vokste opp for 60 år siden.

hvorfor har barn så dårlig oppdragelse nå for tiden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...