Gjest nybakt moder Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Er det det det heter? Jeg tenker på at det er vanlig å ta med litt å bite i når man skal besøke noen som nettopp har fått et barn. Er det vanlig eller har det gått ut på dato? Jeg har akkurat fått et barn gjennom adopsjon og har hatt flere besøk pr dag. INGEn har hatt med noe å spise, så jeg har hatt full jobb med å lage mat hver dag.... Med et barn som aller helst bare vil være opp i armene er ikke det så lett. Usj! koselig med besøk, men litt slitsomt og ikke minst dyrt... Det blir jo å stikke på butikken etterhvert som folk melder sin ankomst. Ellers er det koselig med besøk altså!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Om barnet ditt er adoptert og litt eldre enn nyfødt (i tillegg til at du ikke har gått igjennom fødsel), så er det nok mange som ikke tenker så langt som at du er sliten. Senk standaren og server kaffe/te/saft og la det bli med det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nybakt moder Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Om barnet ditt er adoptert og litt eldre enn nyfødt (i tillegg til at du ikke har gått igjennom fødsel), så er det nok mange som ikke tenker så langt som at du er sliten. Senk standaren og server kaffe/te/saft og la det bli med det Nei, de tenker nok ikke at vi er slitne etter en laaaaaaaaaaaang reise og at det er ganske mye som blir snudd på hodet med et lite barn i huset. Men du har rett, jeg får hamstre inn litt kjeks og drikke;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Selv om jeg har født alle mine tre barn selv, så var det neimen ikke mange som hadde med noe å bite i da de kom på barselvisitt. Men jeg er nok litt forskjellig fra deg, da, jeg tenkte som så at folk får ta det som det er. Så jeg satte fram det jeg hadde, noen fikk bare en kopp te/kaffe uten noe attåt. Var det tomt i skapet så var det tomt. Og ingen klaget - så jeg hørte det i det minste ;-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Nei, de tenker nok ikke at vi er slitne etter en laaaaaaaaaaaang reise og at det er ganske mye som blir snudd på hodet med et lite barn i huset. Men du har rett, jeg får hamstre inn litt kjeks og drikke;-) Tror ikke noen mener noe vondt med det, de er bare ubetenksomme Her fikk vi besøk noen timer etter hjemkomst fra sykehuset - jeg hadde født i løpet av natten og dro hjem på morgenen. Vi hadde knapt sovet, hadde noen timer gammel baby og jeg hadde nettopp presset ut en 4 kilos unge. De ble i FIRE timer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Tror ikke noen mener noe vondt med det, de er bare ubetenksomme Her fikk vi besøk noen timer etter hjemkomst fra sykehuset - jeg hadde født i løpet av natten og dro hjem på morgenen. Vi hadde knapt sovet, hadde noen timer gammel baby og jeg hadde nettopp presset ut en 4 kilos unge. De ble i FIRE timer... Tankeløst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nybakt moder Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Tror ikke noen mener noe vondt med det, de er bare ubetenksomme Her fikk vi besøk noen timer etter hjemkomst fra sykehuset - jeg hadde født i løpet av natten og dro hjem på morgenen. Vi hadde knapt sovet, hadde noen timer gammel baby og jeg hadde nettopp presset ut en 4 kilos unge. De ble i FIRE timer... Neida, jeg bare lurte på om det var helt ut å ta med noe å spise jeg. Jeg gjør det, iallefall de gangene jeg inviterer meg selv;o) Å komme på besøk samme dag som du har født og bli i fire timer er jo helt vanvittig sykt!!! Da tror jeg faktisk at jeg hadde sagt fra etter iallefall to timer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Nei, jeg kan ikke huske at noen hadde med seg noe som helst - bortsett fra en som kom med en kurv jordbær!! Hvilket ihvertfall etter datidens anbefalinger ikke var mat for ammende...;-) Jeg gjorde det enkelt og bare serverte kaffe/te, og så satte jeg frem kjeks og syltetøy og en ost, så fikk folk ordne seg selv :-) En gang i tida var det jo slik at man kom kvinnesterke og tok seg av barselkvinnen, mens nå forventes det nesten at man skal være den perfekte vertinne! En av dem som bare fikk kjeks er en venninne som et par år før nektet oss å ta med noe som helst i barselvisitten en måneds tid etter fødselen - hun stilte med full middag og hjeemmelaget kake!! Hun ble faktisk litt småsnurt over at hun bare fikk kjeks... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Tror ikke noen mener noe vondt med det, de er bare ubetenksomme Her fikk vi besøk noen timer etter hjemkomst fra sykehuset - jeg hadde født i løpet av natten og dro hjem på morgenen. Vi hadde knapt sovet, hadde noen timer gammel baby og jeg hadde nettopp presset ut en 4 kilos unge. De ble i FIRE timer... Gosh!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Tankeløst. Veldig. Det var nok hyggelig ment, men så glemte de seg rent og ble i timesvis. Jeg burde egentlig ha vært sengeliggende mens de var her, så hadde de kanskje tatt hintet, men dessverre var jeg i god form. Bare trøtt som en strømpe med behov for å bli kjent med babyen vår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Neida, jeg bare lurte på om det var helt ut å ta med noe å spise jeg. Jeg gjør det, iallefall de gangene jeg inviterer meg selv;o) Å komme på besøk samme dag som du har født og bli i fire timer er jo helt vanvittig sykt!!! Da tror jeg faktisk at jeg hadde sagt fra etter iallefall to timer... Tror nesten det er en glemt skikk. En av de få høflighetene som virkelig er praktisk er jo nettopp dette med å ikke være til bry for en kvinne som nettopp har født. Jeg syntes det var veldig vanskelig å si i fra. Heldigvis ble de langt over leggetiden til storebror (som også hadde hatt en søvnløs natt), så da fikk vi satt ned foten av den grunn. Hvis ikke aner jeg virkelig ikke hvor lenge de hadde blitt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Gosh!! Ikke sant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Det er nok ikke så vanlig sånn generelt sett, men i vår "gjeng" har vi bestemt at det skal være vanlig! Vi tar med med enkel bakst eller kjeks, den man besøker må klare å stille med drikke da (kaffe/saft), også har vi gjerne med etpar hjemmebakte brød eller en ferdig middag som kan settes i kjøleskap el.fryser f.eks. Og et barselbesøk varer MAX 1,5 time, uansett hvor hyggelig det er..... Men de som ikke tenker så langt, det er jo selvsagt aldri vondt ment! "Bare" ubetenksomt. Man er seg selv nærmest, mer og mer. Lykke til med den lille!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Nei, denne skikken er nok ikke så gjeldende lenger. Opplevde ikke at noen besøkende kom med mat etter mine fødsler. Men jeg orket ikke styre med servering heller, kjøpte noen kjeks på nabokiosken, og det fikk være bra nok. Jeg sa rett ut at jeg har dessverre ikke mulighet til å diske opp noe stort her, og det hadde folk full forståelse for. Så - jeg tror ikke besøket forventer å vartes opp heller, de vil vel som regel bare komme kjapt innom og hilse på? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Det er snart 10 år siden jeg fødte, men da hadde flere med seg kaker når de kom på besøk første gang. Dessuten brukte jeg de siste ukene før fødselen(e) til å bake opp endel gjærbakst, så jeg hadde masse i fryseren. Det var veldig kjekt, for da kunne jeg nyte besøket uten å stresse. Jeg tror dette med å ha med seg noe spiselig er veldig ulikt fra sted til sted - og kanskje fra generasjon til generasjon. I vår daværende vennekrets var det i alle fall vanlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Tror ikke noen mener noe vondt med det, de er bare ubetenksomme Her fikk vi besøk noen timer etter hjemkomst fra sykehuset - jeg hadde født i løpet av natten og dro hjem på morgenen. Vi hadde knapt sovet, hadde noen timer gammel baby og jeg hadde nettopp presset ut en 4 kilos unge. De ble i FIRE timer... LOL Er ikke bare du som har vært så tøff, jeg har gjort akkurat det samme som du beskriver her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Gosh!! LOL 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Jeg hadde ikke veldig mye besøk, men ei av venninnene mine hadde med noe å tygge i. Vi var også 3 venninner på barselsbesøk. Da avtalte vi at vi hadde med et veldig enklet koltbord. Ho stod for kaffe og brus. Det tror jeg ho satt veldig stor pris på. Jeg synes dette er en fin og fornuftig tradisjon! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Tror ikke noen mener noe vondt med det, de er bare ubetenksomme Her fikk vi besøk noen timer etter hjemkomst fra sykehuset - jeg hadde født i løpet av natten og dro hjem på morgenen. Vi hadde knapt sovet, hadde noen timer gammel baby og jeg hadde nettopp presset ut en 4 kilos unge. De ble i FIRE timer... At det går an...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Da vi fikk besøk like etter fødsel var det vel mange som hadde med seg enten en blomst, litt frukt eller en liten gave til den lille. Husker ellers ikke at noen hadde med seg mat ellers. Skikken kommer vel nettopp av at en ikke skal forvente servering når en kommer på besøk til den nyankomne. Selv om gjestene ikke har med noe, synes jeg ikke du/dere skal føle dere må servere. Evt. kan dere tilby litt kaffe, saft e.l. Som enkelte andre er inne på, kan det hende noen antar du er mindre sliten fordi du ikke har født. Men jeg kan love deg det finnes mange ubetenksomme besøkende også overfor de som har født. Husker godt at noen (høflig nok) ringte og spurte når det passet at de kom. Da jeg forsiktig forsøkte å si at de gjerne kunne vente en uke eller så med å komme, var de ikke snakk om å dét, nei! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.