Gjest Østsol Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Min samboer på 25 år har vesikoureteral refluks og blitt anbefalt å bruke kateter 3 ganger daglig, morgen, ettermiddag og kveld. I en periode har han gjort dette 1-2 ganger daglig spesielt før vi skal ha samleie. Grunnen til dette er at han under samleie ikke klarer å kontrollere om det vil komme urin under en utløsning. Han slipper seg derfor sjeldent, men under oral sex i går slappet han av og i det han trodde det ville komme en utløsning så kom det urin. Han får ikke sædutløsning når han kommer. Da det etter visse undersøkelser ikke kan konstantere om hvor sæden befinner seg og hvorfor den ikke blir utløst ved en orgasme/utløsning. Kan et kirugisk inngrep hjelpe han med lukke muskulaturen på blæra? Finnes det andre ting vi kan gjøre for at han skal slippe urinlekasjer under samleie? Bruken av kateter vil det svekke muskulaturen til blæra? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Hei Du sier ikke noe om det er en sykdom eller tilstand som har ført til Vesikouretral reflux Når det gjelder bruk av engangs kateter til tapping av blæren så vil det heller være med å styrke blæremuskulaturen enn å svekke den. Det er nok lurt å tappe seg med kateter rett før samleie, noe jeg forstår at han gjør nå. Dersom han er anbefalt å bruke det 3 ganger daglig bør det forsøkes. Det er viktig å gå på toalettet innimellom de tre tappingene og. Bruk av kondom kan også ta i mot noe urin. Det er ikke noe kirurgisk inngrep som vil hjelpe på lukkemuskelen tror jeg, men bekkenbunnstrening, lære å knipe riktige muskle,r kan være nyttig. Det er flere flinke fysioterapeuter som kan instruere i dette. Et tips for å kjenne hvilke muskler det er snakk om kan være å knipe strålen under vannlating for å kjenne hvor det "kniper"Dette må ikke gjøres mer enn et par ganger for å kjenne musklene.Det er mulig han har vært hos urolog siden han har startet med kateter, men ta evt kontakt med en spesialist igjen for å se om det er noe mer de kan tilføye. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.