Gå til innhold

Bursdagsinnbydelsesforvikling - moral?

Gjest no nick today

Anbefalte innlegg

Gjest no nick today

Min sønn Per og hans kompis Ole skal be inn til overnattingsbursdag i hagen i anledning 11 årsdagene deres. Den skal avholdes etter at skolen har tatt sommerferie.

Per og Ole går på samme trinn, men i hver sin gruppe; 5A og 5B.

De ber 3 gutter utenom klassen. Så ber de 5 fra 5A og 2 fra 5B.

Min sønn Per har en tidligere bestevenn, Arne, som han nå nekter å be (disse går i 5A), de har lekt sammen fram til dette skoleåret men ikke noe særlig siden før jul. Tidligere bodde nesten Arne hjemme hos oss i perioder. Jeg har prøvd å insistere på at Arne skal bes, men Per nekter altså. Det er ikke gøy å leke med Arne lenger, han vil bare bygge lego og de har ikke noe å snakke om lenger. Jeg er ikke sikker på om Arne har noen ny bestevenn og synes dette er kjempetrist.

Skal man insistere eller skal Per slippe å be Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge han ikke utelater en eller noen få, så synes jeg gutten skal få bestemme dette. Hvorfor i all verden skal han absolutt be den "gamle" bestevennen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viktig å snakke om det

Jeg ville snakket en del med gutten min om det, slik at du vet at han virkelig har satt seg inn i hvordan "Arne" vil føle det, når han har vært allerbestevenn helt til for relativt kort tid siden, og at han ikke er en av 12 gutter i bursdagen hans nå.

Hvis det alvorligste "Arne" har gjort er å fortsatt ville leke det samme (Lego) som de gjorde for trekvart år siden, så synes jeg dette kan være ganske streng "straff".

Særlig hvis du har fått inntrykk av at Ane ikke har funnet seg et nytt omgansnettverk etter at din sønn og han ikke lenge leker så mye sammen.

Dette kan være en av noen få viktige slike dilemmaer som får dem til å tenke over empati og omorg for andre, og ikke bare tenke på hvem som er kulest akkurat nå.

Om dette gjør at de velger å invitere annerelsedes eller ikke, bør være åpent når man diskuterer det. Men når du som ser det utenfra synes det "skurrer" litt, så gjør det antageligvis det. Og barna våre må ofte få litt rettleding for å se ting fra flere sider. Og hjelpt til å ta avgjørelser de synes det er greit å se tilbake på at de har tatt, også om noen år når de har mer erfaring og forståelse.

Vi har gått noen runder med invitasjoner her hjemme også. Det er i utgangspunktet greie regler å følge, man skal ikke utelate noen få av en "naturlig gruppe". Men i praksis kan det være vanskelig, særlig når de etterhvert tilhører / har tilhørt flere grupper enn bare klassen. "Alle guttene i klassen" kan bety alle på fotballen minus en. Er denne ene sårbar på andre måter, kan det være galt å la ham stå igjen..

Jeg har jobbet i skolen, og ser at det ofte er de samme som faller utenfor, selv om det inviteres ihht reglene. Han som leker med Lego litt lenger enn de andre, feks. (selv om det ikke betyr at det er slik hos dere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i en lignende situasjon insistert. I det tilfellet visste jeg at "eks"kameraten hadde det vanskelig sosialt og at det ville oppleves som veldig leit å ikke bli invitert.

Så lenge de ikke er direkte uvenner og man må forvente at gjesten lager trøbbel og ødelegger festen, tenker jeg at det er viktigere for gjesten å bli invitert enn det er for verten å unngå denne gjesten.

Er forøvrig enig med "viktig å snakke om..." under her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Tror ikke jeg ville insistert.

det er den enkleste løsningen..... Men er den best? Jeg tror ikke det. En må iallefall prøve å komme tilbunns i det og ikke la ungene få styre alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

det er den enkleste løsningen..... Men er den best? Jeg tror ikke det. En må iallefall prøve å komme tilbunns i det og ikke la ungene få styre alt.

''En må iallefall prøve å komme tilbunns i det og ikke la ungene få styre alt.

''

At unger på 11 selv får bestemme hvem de inviterer i bursdag (så lenge de ikke utelukker en eller få av en gruppe) synes jeg ikke er å "styre alt".

Men kjenner jo ikke alle forhold her da, kanskje er det ting som skulle tilsi at denne gutten burde bli invitert. Da får en jo snakke ordentlig om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

''En må iallefall prøve å komme tilbunns i det og ikke la ungene få styre alt.

''

At unger på 11 selv får bestemme hvem de inviterer i bursdag (så lenge de ikke utelukker en eller få av en gruppe) synes jeg ikke er å "styre alt".

Men kjenner jo ikke alle forhold her da, kanskje er det ting som skulle tilsi at denne gutten burde bli invitert. Da får en jo snakke ordentlig om det.

Ja, det var det jeg mente. men om en bare lar humla suse så kan det fort bli gæli;o) Det kan også bli galt å invitere ham også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arsar

Jeg synes du skal ta en prat med ham og prøve å lirke ut av ham hva som ligger bak. Kanskje er den nye vennen sjalu på den gamle vennen eller redd de skal bli bestevenner igjen?

Har merket at noen ganger kan kompiser/veninner bli sjalu på gamle bestevenner. Jeg tror allikevel det er viktig at den nye vennen ikke får så mye styring at han får lov til å holde gamle venner borte. Hva om din sønn en dag savner gamle vennen sin eller om den nye vennen finner seg en annen bestevenn? Sønnen din kan ikke regne med som noe selfølge at den gamle bestevennen sin kommer tilbake når han selv ønsker ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no nick today

Jeg synes du skal ta en prat med ham og prøve å lirke ut av ham hva som ligger bak. Kanskje er den nye vennen sjalu på den gamle vennen eller redd de skal bli bestevenner igjen?

Har merket at noen ganger kan kompiser/veninner bli sjalu på gamle bestevenner. Jeg tror allikevel det er viktig at den nye vennen ikke får så mye styring at han får lov til å holde gamle venner borte. Hva om din sønn en dag savner gamle vennen sin eller om den nye vennen finner seg en annen bestevenn? Sønnen din kan ikke regne med som noe selfølge at den gamle bestevennen sin kommer tilbake når han selv ønsker ham.

Tror ikke det har med sjalusi å gjøre.

De er en gjeng på en 6-8 gutter som har hengt sammen med jevne og ujevne mellomrom hele tiden på skolen. Det bare varierer hvor mye de leker med hvem. Det skifter tom. etter årstidene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville insistert på ferre en halvparten av guttene eller alle guttene i klassen. Og det måtte gjelde for både A- og B-klassen.

Ellers hadde det vært greit å finne ut hvorfor han har et slikt behov for å distansere seg. Om dette handler om utfrysing som mange elever er med på, ville jeg krevd at Arne ble invitert. (Forutsetter at Arne oppfører seg allminnelig greit.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...