Gå til innhold

Skal få en lærer jeg ikke liker

Gjest ikke enkelt dette

Anbefalte innlegg

Gjest vært der selv

Jeg tror at lærere er såpass profesjonelle at de bedømmer barna individuelt. Det opplevde vi da barn nr. 2 fikk læreren til barn nr. 1, og vi hadde hatt mye trøbbel med skolen med barn nr. 1, og jeg hadde laget mye bråk.

På første foreldremøte til barn nr. 2 snakket vi med læreren om dette vi var enige om at starte hele prosessen fra scratch, dette var et nytt barn med nye muligheter og det gikk veldig fint, vi fikk et greit forhold til læreren og det ble ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forsto det som om det andre barnet hadde blitt urettferdig behandlet. Det kan eksempelvis skje i situasjoner der læreren ikke oppfatter hva som "egentlig" har hendt, og straffer en uskyldig elev.

En slik sak kan oppklares med en innstilling som går ut på at "dette ble faktisk helt feil, så det må ordnes opp i, men sånt skjer og ingen kan få med seg alt hele tiden", og da går det forhåpentligvis bra. Kjører man på med et "du kan tydeligvis ikke jobben din"-utspill, er det høyere risiko for at mottakeren går i baklås.

Det blir jo som andre klager man må framsette - man er ikke nødt til å velge den aller mest personlige, bebreidende tonen.

Jeg aner jo ikke hva som er bakgrunnen, og det kan selvsagt hende at det ligger noe mer alvorlig her. Det kan også tenkes at læreren er helt sprø. Men jeg synes det er drøyt å anta at standardreaksjonen overfor foreldre som sier fra om ting de reagerer på til en lærer, er at alle deres barn dermed blir lærerens hatobjekt. Det var den generaliseringen jeg syntes ble i sterkeste laget.

Jeg opplevde ikke tråstarter som generaliserende, men spesifikk i forhold til denne situasjonen. Synes også hun tar opp potensielt reelle problemstillinger som er vel verdt å tenke over.

Selv har jeg opplevd begge deler. Lærere som har vært veldig lette å samarbeide med. Der det ikke handler om å kritisere, men utveksle erfaringer og bruke dem på vei mot felles mål.

Har også opplevd lærere som lett tar ting personlig. Et av barnas lærere endte jeg opp med å unngå kontakt med om det ikke var tvingende nødvendig. Ble galt samme hvordan jeg grep saken an, og jeg satt som et stort hæ. Kan ikke se at jeg gjorde så mye forskjellig der i forhold til andre lærere. Tror ikke læreren tok det ut på barnet, men dårligere samarbeid mellom hjem og skole var selvsagt et tap.

I mine ører låt du i overkant generell i din tiltro til læreres proffesjoalitet. Hvor godt en lærer takler kritikk, synspunkter og invendinger, handler i stor grad om hvor trygg vedkommende er i seg selv. Selvsagt finnes det personer som er uttrygge og hårsåre også blant lærere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde ikke tråstarter som generaliserende, men spesifikk i forhold til denne situasjonen. Synes også hun tar opp potensielt reelle problemstillinger som er vel verdt å tenke over.

Selv har jeg opplevd begge deler. Lærere som har vært veldig lette å samarbeide med. Der det ikke handler om å kritisere, men utveksle erfaringer og bruke dem på vei mot felles mål.

Har også opplevd lærere som lett tar ting personlig. Et av barnas lærere endte jeg opp med å unngå kontakt med om det ikke var tvingende nødvendig. Ble galt samme hvordan jeg grep saken an, og jeg satt som et stort hæ. Kan ikke se at jeg gjorde så mye forskjellig der i forhold til andre lærere. Tror ikke læreren tok det ut på barnet, men dårligere samarbeid mellom hjem og skole var selvsagt et tap.

I mine ører låt du i overkant generell i din tiltro til læreres proffesjoalitet. Hvor godt en lærer takler kritikk, synspunkter og invendinger, handler i stor grad om hvor trygg vedkommende er i seg selv. Selvsagt finnes det personer som er uttrygge og hårsåre også blant lærere.

mvh

Joda, det finnes alle varianter. Jeg har også møtt noen av dem. Jeg syntes bare trådstarter (og spesielt venninnen) var litt for pessimistiske.

Det finnes selvfølgelig både lærere, saksbehandlere, helsepersonell osv., som ikke er profesjonelle nok. Forhåpentligvis trenger vi ikke innrette oss som om disse er normalen. Men det er også klart at vi alle har litt skylapper når vi står der og skal sende en skolestarter ut i verden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det finnes alle varianter. Jeg har også møtt noen av dem. Jeg syntes bare trådstarter (og spesielt venninnen) var litt for pessimistiske.

Det finnes selvfølgelig både lærere, saksbehandlere, helsepersonell osv., som ikke er profesjonelle nok. Forhåpentligvis trenger vi ikke innrette oss som om disse er normalen. Men det er også klart at vi alle har litt skylapper når vi står der og skal sende en skolestarter ut i verden :-)

Skylappene kan sitte hos både yrkesblinde og forelderblinde.

Min erfaring er at det lønner seg å ta høyde for at ting ikke alltid fungerer like godt over alt og være føre var. Så å tenke gjennom verste mulighet og ta det med i beslutningsgrunnlaget er som regel en god idé.

I min personlige statistikk kjenner jeg flere foreldre som angrer på at de stolte for mye på skolen, enn for lite.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...