Gå til innhold

foreldre som hysjer på barnet sitt

Gjest trisikvens

Anbefalte innlegg

Gjest trisikvens

at det går an:o(

en liten ivrig gutt på 2,5 år som har masse å fortelle.

De hysjer han ned fordi de syns han snakker så høyt!

ikke i mine ører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• løvinne71

3

• trollemor;o)

2

• UlrikkeE

2

• 200eek

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

''en liten ivrig gutt på 2,5 år som har masse å fortelle. De hysjer han ned fordi de syns han snakker så høyt!''

Forstår du ikke har barn!? Selvfølgelig finnes mange ulike situasjoner en forelder må og bør hysje på (roe) et lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Det kommer vel helt an på settingen. Er det under en begravelse, f.eks. så er det riktig å hysje på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det kommer an på hva man mener med å "hysje på" da...

Hvis barna mine er ivrige og vil fortelle meg noe - og samtidig bruker veldig høy stemme - så kan jeg gå ned i deres ansiktshøyde og vise et forsiktig "demp-deg-tegn" slik at de snakker lavere - og samtidig får fortalt det de vil si.

Noe helt annet er det å hysje på barnet og ignorere det de ønsker å formidle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvis barna mine er ivrige og vil fortelle meg noe - og samtidig bruker veldig høy stemme - så kan jeg gå ned i deres ansiktshøyde og vise et forsiktig "demp-deg-tegn" slik at de snakker lavere - og samtidig får fortalt det de vil si.

Godt svar, du så litt lengre enn jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trisikvens

''en liten ivrig gutt på 2,5 år som har masse å fortelle. De hysjer han ned fordi de syns han snakker så høyt!''

Forstår du ikke har barn!? Selvfølgelig finnes mange ulike situasjoner en forelder må og bør hysje på (roe) et lite barn.

på 2,5 år???????????? som nettopp har lært seg å komunisere skikkelig med de voksne.? er ikke det å trykke han ned,slik at han slutter å prate med foreldrene.Jeg oppfatter det dessverre slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

på 2,5 år???????????? som nettopp har lært seg å komunisere skikkelig med de voksne.? er ikke det å trykke han ned,slik at han slutter å prate med foreldrene.Jeg oppfatter det dessverre slik.

''på 2,5 år???????????? som nettopp har lært seg å komunisere skikkelig med de voksne.? er ikke det å trykke han ned,slik at han slutter å prate med foreldrene.Jeg oppfatter det dessverre slik.''

Skjønner du aldri har hatt med en 2,5-åring i dåp eller bryllup. Ei eller vært forstyrret av andres barn i slike situasjoner. Jeg har begge deler. Og er glad for at også andre hysjer på barnet i slike situasjoner, evt. tar det med ut, om hysjing ikke nytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

Som foreldre må man gjøre flere ting på en gang. Barnet skal lære språk, men det skal også sosialiseres på andre måter. Det skal nok mye til at barnet ikke forblir snakkesalig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trisikvens

Enig:o) men det gjør han ikke, snakker helt normalt ,for en 2 åring å være:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amazoonas

Vi må da ikke bli hysteriske heller. Er det så galt å hysje på et barn for å lære barnet å bruke innestemme? Såfremt ikke foreldrene er sære på alle andre områder i oppdragelsen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He He, det er sånne som deg som gir lealause barn ;)

Ikke for å fornærme altså men jeg mener at altfor mange undervurderer barna sine (andres) og derfor får vi barn som er vant til å gjøre som de vil

Selvom en 2,5 åring akkurat har lært seg å si ord så har han ikke akkurat nå fått utlevert en hjerne. De skjønner lenge før de klarer å uttrykke seg i ord serru :) Derfor bør en generell oppdragelse begynne leeeeeenge før de klarer å prate ordentlig. Et barn på 2,5 år har ikke vondt av å lære seg at vi må roe ned i satte situasjoner.Hans/hennes prateglede kan få blomstre masse selvom de må lære seg å tøyle tungen enkelte ganger

Synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

hvorfor skal en ikke hysje på en på 2,5 år? De må da lære at de kan snakke like mye og få fortalt det de ønsker selv om stemmen ikke er så sterk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amazoonas

hvorfor skal en ikke hysje på en på 2,5 år? De må da lære at de kan snakke like mye og få fortalt det de ønsker selv om stemmen ikke er så sterk..

Men det er vel ikke så galt å skulle lære barn fra tidlig alder at de må dempe volumet? Så lenge man er interessert i det barnet har å si så kan de vel ikke bli _så_ skadet av det?

Jeg vet om land som har en mye strengere barneoppdragelse sammenliknet med Norge. Det virker ikke som om de barna har tatt skade av det. Er man slem som foreldrer om man er opptatt av at barna skal lære høflighet og folkeskikk fra tidlig alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei på 4 med munndiare - og i perioder hysjes hun MYE på...

Det er faktisk ikke ALLTID man trenger å prate... ;)

Når hun glemmer seg og prater høyt, så pleier jeg bare å signalisere til henne at hun må snakke litt lavere, så slipper hun å bli avbrutt i det hun sier...

Men selvom hun har rett til å bli hørt, så har jeg rett til å ikke bli snakket til og måtte svare HELE tiden konstant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trisikvens

selvfølgelig! det vet jeg også )) men ikke i heimen,han bråker overhodet ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trisikvens

Vi må da ikke bli hysteriske heller. Er det så galt å hysje på et barn for å lære barnet å bruke innestemme? Såfremt ikke foreldrene er sære på alle andre områder i oppdragelsen da.

:0) han har innestemme i mine ører:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Jeg har en treåring som snakker HELE tiden. Spesielt når vi har gjester hender det jeg hysjer på barnet for at vi andre skal få noen ord inn sidelengs, eller rett og slett bare hvile ørene i tredve sekunder. Så langt er det ingen tegn til at fortellerlysten har tatt skade av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...