Gå til innhold

foreldre som hysjer på barnet sitt

Gjest trisikvens

Anbefalte innlegg

trollemor;o)

Men det er vel ikke så galt å skulle lære barn fra tidlig alder at de må dempe volumet? Så lenge man er interessert i det barnet har å si så kan de vel ikke bli _så_ skadet av det?

Jeg vet om land som har en mye strengere barneoppdragelse sammenliknet med Norge. Det virker ikke som om de barna har tatt skade av det. Er man slem som foreldrer om man er opptatt av at barna skal lære høflighet og folkeskikk fra tidlig alder?

Den skulle sikkert til trådstarter? Jeg er nemlig enig i at vi godt kan hysje på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• løvinne71

3

• trollemor;o)

2

• UlrikkeE

2

• 200eek

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest trisikvens

Jeg har ei på 4 med munndiare - og i perioder hysjes hun MYE på...

Det er faktisk ikke ALLTID man trenger å prate... ;)

Når hun glemmer seg og prater høyt, så pleier jeg bare å signalisere til henne at hun må snakke litt lavere, så slipper hun å bli avbrutt i det hun sier...

Men selvom hun har rett til å bli hørt, så har jeg rett til å ikke bli snakket til og måtte svare HELE tiden konstant...

:0) forskjell på 4 og 2 år , men jeg forstår deg :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trisikvens

Men det er vel ikke så galt å skulle lære barn fra tidlig alder at de må dempe volumet? Så lenge man er interessert i det barnet har å si så kan de vel ikke bli _så_ skadet av det?

Jeg vet om land som har en mye strengere barneoppdragelse sammenliknet med Norge. Det virker ikke som om de barna har tatt skade av det. Er man slem som foreldrer om man er opptatt av at barna skal lære høflighet og folkeskikk fra tidlig alder?

Høflighet og Folkeskikk ,det er noe helt annet vi kommer innom nå! Det er jeg også helt enig med deg .

men ikke å ta talegaven fra de aller minste! han er kommet igang nå og må få lov å utfolde seg språklig,selv om han blir ivrig med stor fortellerglede, men ikke høyere at det bør tåles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Enig:o) men det gjør han ikke, snakker helt normalt ,for en 2 åring å være:0)

Ok...men lytta de til ham selv om de ba ham snakke lavere? Eller ignorerte de ham? Det er der forskjellen ligger synes jeg...

For to og et halvt år siden fikk jeg høreimplantat og tålte lyder veldig dårlig i starten. Lydene skar seg inn i hodet og det kjentes som tortur for en som alltid har vært så og si døv. Da måtte jeg ofte minne ungene på å prate lavere, men jeg hørte selvsagt alltid på dem når de ville fortelle noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre barn har også blitt hysjet på fra de var små, noen ganger hjemme og noen ganger borte.

De må faktisk lære seg å vente på tur, og dempe seg litt.

Skravle i munnen på andre mennesker og avbryte synes jeg er en uting.

Tror neppe 2,5 åringen tar skade av å bli hysjet på iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest effektive er å begynne å hviske. Da begynner barna å snakke lavere helt av seg selv:-)

Jeg orker heller ikke at folk snakker veldig høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

He He, det er sånne som deg som gir lealause barn ;)

Ikke for å fornærme altså men jeg mener at altfor mange undervurderer barna sine (andres) og derfor får vi barn som er vant til å gjøre som de vil

Selvom en 2,5 åring akkurat har lært seg å si ord så har han ikke akkurat nå fått utlevert en hjerne. De skjønner lenge før de klarer å uttrykke seg i ord serru :) Derfor bør en generell oppdragelse begynne leeeeeenge før de klarer å prate ordentlig. Et barn på 2,5 år har ikke vondt av å lære seg at vi må roe ned i satte situasjoner.Hans/hennes prateglede kan få blomstre masse selvom de må lære seg å tøyle tungen enkelte ganger

Synes jeg :)

Hehe, lealause barn :))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha.!

Du har ikke barn selv, skjønner jeg?

Skulle like å se deg den dagen du selv sitter der med et par pratsomme smårollinger som du har rundt deg 24/7, og som du ALDRI hysjer på, men lar dem prate ut hver gang de har noe å si!

Du må nok forberede deg på at det kan bli dårlig med voksenselskap etterhvert når barne dine er tilstede. De færreste voksne, eller andre barn for den saks skyld, orker å forholde seg til foreldre som alltid lar en snakksalig 2-3-åring få være i hovedfokus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha ha ha.!

Skulle like å se deg den dagen du selv sitter der med et par pratsomme smårollinger som du har rundt deg 24/7, og som du ALDRI hysjer på, men lar dem prate ut hver gang de har noe å si!

Du må nok forberede deg på at det kan bli dårlig med voksenselskap etterhvert når barne dine er tilstede. De færreste voksne, eller andre barn for den saks skyld, orker å forholde seg til foreldre som alltid lar en snakksalig 2-3-åring få være i hovedfokus..

''Du har ikke barn selv, skjønner jeg?''

Det ser jeg flere svarer nedover og jeg trodde dette nesten var omvendt. Jeg har ikke barn og må ta meg sammen rundt barn som skravler i et kjør, spesielt når jeg er sliten. De som selv har barn, kan være mye mer tålmodig med både egne og andres unger, fordi de vet hvordan det er. Barn har alltid noe livsviktig å fortelle når foreldrene har fokuset rettet mot noe annet enn barna. Og så har vi de barna som skravler uten å egentlig være så opptatt av om de har lyttere eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere foreldre burde lære seg å hysje på barna sine, sier mine ører.

Helt enig. Jeg blir imponert hver gang foreldre har guts nok til å snakke til barna sine. Barn må lære seg at enkelte steder passer det ikke å bråke eller holde lange avhandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du har ikke barn selv, skjønner jeg?''

Det ser jeg flere svarer nedover og jeg trodde dette nesten var omvendt. Jeg har ikke barn og må ta meg sammen rundt barn som skravler i et kjør, spesielt når jeg er sliten. De som selv har barn, kan være mye mer tålmodig med både egne og andres unger, fordi de vet hvordan det er. Barn har alltid noe livsviktig å fortelle når foreldrene har fokuset rettet mot noe annet enn barna. Og så har vi de barna som skravler uten å egentlig være så opptatt av om de har lyttere eller ikke.

Du har helt rett i at "småbarns-mas" ofte er svært slitsomt for folk som ikke er vant til det. Enten fordi man ikke har barn selv, eller fordi man har større barn som er over den "fasen."

Grunnen til at jeg (vi) regner med at hun ikke har barn selv, er at de aller fleste som har oppdratt småbarn erfarer at det er høyst NØDVENDIG å hysje på skravlete småunger av og til!

Derfor skinner et litt igjennom at hun bare har observert dette utenifra, og ikke helt kan sette seg inn i hvordan det er å forholde seg til en 2-3 åring i timevis hver eneste dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva man mener med å "hysje på" da...

Hvis barna mine er ivrige og vil fortelle meg noe - og samtidig bruker veldig høy stemme - så kan jeg gå ned i deres ansiktshøyde og vise et forsiktig "demp-deg-tegn" slik at de snakker lavere - og samtidig får fortalt det de vil si.

Noe helt annet er det å hysje på barnet og ignorere det de ønsker å formidle.

Bra svar!

Jeg synes det er umulig å ha kun ett svar på det trådstarter tar opp - det kommer helt an på settingen.

Vi har vel alle opplevd tilfeller der vi skulle ønsket at foreldrene hysjet litt mer på barna sine, men jeg har også opplevd at foreldre hysjer for deretter å ignorere. Det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trisikvens

Ha ha ha.!

merkelig! så fort noen sier noe kritisk i forbindelse med oppdragerollen, så hjelpe meg så sinna man blir her da? nå har ikke jeg fortalt den opprinnelige grunnen til det hele..for å si det sånn: barn skal sees og høres, og det klarer dessverre ikke alle.man skylder på tidspress! TID-TID-TID burde man egentlig har barn...når man ikke har tid?

bare lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolores77

Det spørs nå i hvilken sammenheng de hysjer på barnet da :)

Men jeg har erfart at hysjing sjeldent hjelper på så små unger hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...