Gå til innhold

Er dette urettferdig vedr. bursdagsinvitasjoner?

Gjest Beige

Anbefalte innlegg

Gjest Beige

Dattera mi går på en ganske liten skole med få elever i hver klasse. Hun har akkurat hatt bursdag, og jeg inviterte slik:

Hun går i 2. klasse, hvor det går 2 jenter og 7 gutter. Her ba vi den andre jenta, samt 2 av guttene.

I tillegg ba vi alle jentene i 3. klasse. De er 4 jenter og 2 gutter. Vi ba altså ingen av guttene i 3. klasse.

Denne fordelingen er begrunnet i hvem hun leker mest med. Skulle vi bedt alle guttene i klassen hun går i, altså 2. klasse, så hadde vi fått med bl.a. 3 gutter med adhd som er klingærne, og foreldrene pleier alltid bare å lempe av disse ungene i bursdager og dra avgårde selv. Jeg liker ikke å ha ansvaret alene for så utagerende barn. I tillegg leker ikke jenta mi med andre gutter enn de 2 guttene i klassen som hun ba.

De 2 guttene i 3. klasse som vi ikke ba, leker hun aldri med i det hele tatt.

Var dette greit, eller utela jeg noen urettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg hadde det der vært greit, uansett hvem jeg var moren til.

Det eneste jeg tenkte på, var at jeg håper begge de to guttene kunne komme. Ellers ville det vel blitt bare én gutt i selskapet hvis jeg forsto deg rett, og det er det ikke sikkert han ville likt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beige

For meg hadde det der vært greit, uansett hvem jeg var moren til.

Det eneste jeg tenkte på, var at jeg håper begge de to guttene kunne komme. Ellers ville det vel blitt bare én gutt i selskapet hvis jeg forsto deg rett, og det er det ikke sikkert han ville likt...

Akkurat disse to guttene hadde taklet fint å være eneste gutt i selskapet. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dette må vel gå greit.

Men bare en liten kommentar til: ''foreldrene pleier alltid bare å lempe av disse ungene i bursdager og dra avgårde selv''

Er ikke dette det vanlige når unger er såpass store som 2. klasse, da? Jeg skjønner at det kan være en utfordring med mer utagerende barn, men disse foreldrene gjør det som er det vanlige her hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg dette er ganske greit. Men synes kanskje allikevel at det er kjipt dersom klassen har tre gutter med funksjonsbegrensninger og at man dermed lar være å invitere dem de selv når ungene bare er 7 år gamle. Hvis de har adhd, så vil sosial ekskludering på sikt forverre deres muligheter til god funksjon.

Jeg har forutsatt at disse guttene har adhd, og at det ikke bare er en betegnelse du har brukt for å si at de er veldig aktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Men bare en liten kommentar til: ''foreldrene pleier alltid bare å lempe av disse ungene i bursdager og dra avgårde selv''

Er ikke dette det vanlige når unger er såpass store som 2. klasse, da? Jeg skjønner at det kan være en utfordring med mer utagerende barn, men disse foreldrene gjør det som er det vanlige her hvor jeg bor.

''Jeg skjønner at det kan være en utfordring med mer utagerende barn, men disse foreldrene gjør det som er det vanlige her hvor jeg bor.''

Samme her. Det er på ingen måte vanlig for voksne å bli med i bursdager i skolealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beige

Jeg er helt enig med deg i at foreldre vanligvis ikke pleier å være med i bursdager når ungene er så store. Men når de vet at barna deres er så utagerende og bråkete som disse er, så syns jeg de burde være med ungene sine i bursdager og passe på de, i stedet for å overlate de til foreldrene til bursdagsbarnet, som har mer enn nok annet å henge fingrene i.

Jeg har vært med og sett at et barn ødela en bursdagsfeiring med bråk og dårlig oppførsel. Hadde mitt barn hatt en slik adferd, hadde jeg blitt med i bursdager for å ta meg av barnet selv. Egentlig ganske uforskammet å overlate et såpass stort ansvar til andre. Mange av de gjør så mange ting at jeg er redd de kan skade seg også, så dette har også med sikkerhet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beige

I utgangspunktet synes jeg dette er ganske greit. Men synes kanskje allikevel at det er kjipt dersom klassen har tre gutter med funksjonsbegrensninger og at man dermed lar være å invitere dem de selv når ungene bare er 7 år gamle. Hvis de har adhd, så vil sosial ekskludering på sikt forverre deres muligheter til god funksjon.

Jeg har forutsatt at disse guttene har adhd, og at det ikke bare er en betegnelse du har brukt for å si at de er veldig aktive.

Jeg hadde selvsagt ikke kommet til å utelatt kun disse tre, det var også flere andre gutter i klassen som ikke ble bedt. I tillegg så vet jeg at disse tre alltid blir bedt i guttebursdagene i klassen, så det er ikke slik at de ofte blir utelatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalmeny

Ja det er vel en uskreven regel at hvis man ber over halvparten så må resten også få være med. Så du er jo innenfor

Men siden klassen er så liten så blir det anderledes enn å skulle invitere til fest i en stor klasse. Dessuten synes jeg det blir feil å skulle utelukke noen hovedsakelig pga vanskelig atferd. Hadde du invitert de andre guttene hvis de var "normale"?

Jeg _tror_ at jeg selv siden klassen er så liten hadde invitert hele klassen. Ellers så hadde jeg gått for en ren jentefest, eller invitert noen gutter fra en annen klassen. For meg blir det litt feil at noen få gutter står igjen uten invitasjon.

Kan man tilpasse et selskap så det ikke tar helt av selv om noen er "vanskelige" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalmeny

Ja det er vel en uskreven regel at hvis man ber over halvparten så må resten også få være med. Så du er jo innenfor

Men siden klassen er så liten så blir det anderledes enn å skulle invitere til fest i en stor klasse. Dessuten synes jeg det blir feil å skulle utelukke noen hovedsakelig pga vanskelig atferd. Hadde du invitert de andre guttene hvis de var "normale"?

Jeg _tror_ at jeg selv siden klassen er så liten hadde invitert hele klassen. Ellers så hadde jeg gått for en ren jentefest, eller invitert noen gutter fra en annen klassen. For meg blir det litt feil at noen få gutter står igjen uten invitasjon.

Kan man tilpasse et selskap så det ikke tar helt av selv om noen er "vanskelige" ?

Ok, regnet litt fei. Det blir noe anderledes når fem av guttene står igjen en når det er to eller tre som ikke er invitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalmeny

ok, dette blir en litt annen problemstilling.

Hvordan hadde det blitt hvis din datter bare lekte med guttene og ikke den andre jenta. Den andre jenta hadde store aferdsproblemer. Hadde det blitt helt feil å utelukke henne og heller be noen av gutta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...