Gå til innhold

P-pille bruk og amming.


Snorkfrøken

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk resept på p-piller av legen min på kontrollen etter fødselen. Ingenting i veien for å bruke p-piller og amme samtidig mente han.

Nå har jeg nettop snakket med en venninne som fødte 3 uker etter meg. Hun fikk beskjed av sin lege at hun ikke kunne bruke p-piller og amme samtidig. Da måtte hun eventuelt vurdere spiral.

Er det veldig forskjellig praksis på dette rundt i landet?

Vil gjerne ha synspunkter fra dere alle, inkl gynekologen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Snorkfrøken. Hva som er årsaken til at dere har fått forskjellige råd vet jeg ikke. Kanskje det er et p-pillemerke med et annet hormoninnhold? Vanligvis er bruk av dagens

p-piller forenelig med amming. Dette emnet har vi alle svart på før, også legen. Søk derfor på tidligere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres rart ut, er du sikker på at det ikke er minipiller du har fått resept på, da?

Jeg fikk resept på yasmin p-piller da jeg var på 6 ukerskontrollen.

Har søkt og lest på tidligre innlegg. Synes fagpersonellet kommer med motstridende meninger også på dol.

Jeg har hatt blødninger siden jeg startet på pillen, og nurket har vært sur like lenge. Vet ikke om det er noen sammenheng, men lurer på om jeg bare skal slutte, eller om jeg skal fortsette?

Det finnes tydligvis ikke noe fasitsvar...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Felleskatalogen hvis du er usikker. Det er den legen bruker til à sjekke hvorvidt preparatene kan brukes eller ikke. Dette stàr det om bruk av Yasmin ved amming:

Graviditet/Amming: Se Kontraindikasjoner. Overgang i morsmelk: Kan innvirke på mengden av og sammensetningen av morsmelken. Små mengder med antikonsepsjonssteroider og/eller metabolitter kan utskilles med melken. Disse mengdene kan påvirke barnet. Bør ikke anvendes under amming.

http://www.felleskatalogen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Felleskatalogen hvis du er usikker. Det er den legen bruker til à sjekke hvorvidt preparatene kan brukes eller ikke. Dette stàr det om bruk av Yasmin ved amming:

Graviditet/Amming: Se Kontraindikasjoner. Overgang i morsmelk: Kan innvirke på mengden av og sammensetningen av morsmelken. Små mengder med antikonsepsjonssteroider og/eller metabolitter kan utskilles med melken. Disse mengdene kan påvirke barnet. Bør ikke anvendes under amming.

http://www.felleskatalogen.no/

Tusen takk!

Nå har jeg enda en høne å plukke med den legejæ****.

Blir så utrolig sint. Det kan vel kanskje være derfor at lillegullet mitt har vært sint og sutrete de siste ukene. argh!

Iallefall, takk for info!

Lurer på hvorfor fagpersonell på dol ikke sitter med samme info?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elisabeth Tufte, helsesøster

Tusen takk!

Nå har jeg enda en høne å plukke med den legejæ****.

Blir så utrolig sint. Det kan vel kanskje være derfor at lillegullet mitt har vært sint og sutrete de siste ukene. argh!

Iallefall, takk for info!

Lurer på hvorfor fagpersonell på dol ikke sitter med samme info?

Mvh

Kjære snorkefrøken. Om du selv skal sjekke om medikamenter er forenlig med amming er det ikke Felleskatalogen som skal brukes. Den er skrevet av produsentene, og gennerelt oppgir de ofte at medikamenter ikke er forenlig med amming, for å sikre seg. Bruk derfor Norsk legemiddelhåndbok. Der er det et eget kapittel om amming.Det er den helsepersonell også blir anbefalt å bruke. Den ligger også ute på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...