Gå til innhold

starte med nattamming?


marin grense

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ei jente på 4 mnd, og som er i veldig godt stand (kort og bred!). Fra hun var 2 1/2-3 mnd gammel har hun fått pupp ved 19 - 1930 tiden og lagt seg etterpå. Tidligere har hun sovet hele natten, men nå har hun startet og våkne på natten. Jeg har forsøkt å amme hyppig i noen dager for å få opp produksjonen, men hun våkner likevel ved 4-5 tiden på natten. Hun er da veldig blid og fornøyd, men sovner ikke før hun får pupp.

Spørsmålet blir om hva som er best/lurest å gjøre:

- Starte med nattamming igjen, og fortsette med det til hun blir eldre (jeg mener de ikke anbefaler nattamming utover 5-6 mnd pga evt tenner og fordi at barna ikke trenger mat på natta når de er så gamle)?

- Begynne å gi grøt/velling på kvelden?

Kan forøvrig nevne at storebroren ble fullammet til han var 5 1/2 mnd, og at han fikk pupp til han var 9-10 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For din egen del, og for barnet, ville jeg ikke startet med nattamming. Dere trenger begge uforstyrret nattesøvn.

Prøv med litt grøt på kvelden. Hun har blitt så stor nå at det er helt greit.

Ikke forvent forandring over natten, men over tid.

Det kan selvfølgelig være andre ting som gjør at hun våkner; selskapssyk, kosete, sugebehov, mareritt etc., men det finner du ut av etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme. Fra å sove hele natten, begynte hun plutselig å våkne gjerne 2 og 3 ganger om natta.

Tenker igrunnen ikke før man handler når man er halveis i koma, puttet bare puppen i munnen såpass man får fred og ro.

Det varte bare noen få dager, og nå sover hun hele natta. Kan vel kanskje være for å øke produksjonen, eller at de søker trygghet?

Synes iallefall det er vanskelig å være konsekvent på puppenekt når barnet er under 6 mnd.

Alle er så forskjellige, både barn og foreldre, så det er håpløst å finne noe "fasitsvar"

Håper dere får nattesøvnen tilbake ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære marin. Høres ut som om du har hatt en utrolig rolig og fornøyd unge som har sovet så lenge. Kanskje er hun inne i en vekstperiode og trenger økedager. Hvordan du vil løse dette må du bestemme. Mange erfarer at det ikke hjelper å gi grøt, for å sove lengre.Hvem er det som ikke anbefaler nattamming utover 5-6 måneder? Jeg er sikker på at de andre i forumet kan bekrefte at dette er ganske vanlig. Nattamming skader ikke tennene. Dette er det også skrevet om tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...