Gå til innhold

Å kalle ungene prinser og prinsesser..

Spirello

Anbefalte innlegg

Gjest 200eek - liker det ikke så veldig

Jeg synes ikke det er særlig sjarmerende, men du og du så mange det er som gjør det. Spesielt mødre til jentebarn er fryktelig hissige på å kalle sine små kjære for "prinsesser"

Det hører jeg rundt meg og ser rundt meg, både i RL og på facebook ol

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spirello

8

• laban

7

• morsan

7

• Mrs. Wallace

7

Synes det er tullete å kalle barna prinser og prinsesser. Har aldri hørt noen av mine venner kalle sine barn det heller.

Men synes ikke det er noe bedre at du kalte ditt barn gubben, det er for meg et negativt ladet ord i tillegg, og jeg vet det ikke er det for mange. Og poden reagerer jeg alltid på når folk bruker det - også på nettet. Og ja, jeg har merket meg at du bruker det om din sønn her. ;)

Jeg kaller sønnen min for gutten min og jeg bruker noe annet enn navnet hans. Her skriver jeg sønnen min tror jeg.

Han ble bare kalt lille gubben en uke da.. så synes ikke det var så fælt. :) Var fordi han var liten, skrukkete og hadde masse kloremerker stakkars.. :)

Poden er vel ikke så gæli? Betyr det ikke gutt da? Assosierer den med vuggesangen... "so ro lillemann, nå er dagen osv.. bla bla bla.. sov min vesle pode, reven sover også nå, men halen under hode."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Han ble bare kalt lille gubben en uke da.. så synes ikke det var så fælt. :) Var fordi han var liten, skrukkete og hadde masse kloremerker stakkars.. :)

Poden er vel ikke så gæli? Betyr det ikke gutt da? Assosierer den med vuggesangen... "so ro lillemann, nå er dagen osv.. bla bla bla.. sov min vesle pode, reven sover også nå, men halen under hode."

Pode betyr vel en avlegger av en plante, men kan vel brukes om en menneskelig "avlegger" også.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=pode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anna72

Pode betyr vel avlegger. Om det er stygt å kalle ungen det kan jeg ikke si, men jeg reagerer både når jeg hører og leser det uttrykket om barn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjært barn har mange navn sies det :-)

Jeg ser ikke noe galt i kalle de det ene eller det andre, så lenge det er positivt ment :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan ser en prins ut da? Trodde ikke det var en standard på det men.. :o) nei gutten min så faktisk ut som en liten gubbe. :o) Synes "gubben" var kjempekoselig vi..

lille gubben er jo kjælenavn på svensk da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene har hatt mange kjælenavn, men ikke akkurat prins og prinsesse. Hos oss er det heller noe negativt som betyr noe i retning av "kravstor drittunge"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hvordan ser en prins ut da? Trodde ikke det var en standard på det men.. :o) nei gutten min så faktisk ut som en liten gubbe. :o) Synes "gubben" var kjempekoselig vi..

Nyfødte unger ser jo ofte ut som 7. far i huset,

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg er heller ikke så fan av det, men legger meg lite opp i hva andre gjør.

Alle slike statusmeldinger på FB som det snakkes om i tråden, styrer jeg unna, tror guttungen vet at jeg er glad i han uansett ;o)

På nett kaller jeg han bare guttungen. Det gjør jeg også i RL noen ganger, eller "krapylet", for det er humoristisk ment i mine hjemtrakter. Jeg sier det dog sjelden her jeg bor, for her tar de ofte ordet bokstavelig.

Når han var født kalte familien hans, han for Bitteliten. Jeg brukte navnet fra ganske tidlig. Bitteliten kom av at familien til sambo (som vi bor nærmest) får ofte store barn, mens guttungen var veldig kort i forhold.

Så dårlig med både prinser og poder her. Jeg forbinder pode med planter, sikkert fordi jeg hadde jobb på en Planteskole en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Enig :)

Vi kaller jentungen for "prinsessa" når hun er skikkelig vanskelig å ha med og gjøre ;)

Hehe, det er sånn vi bruker begrepet også. Når datteren er vrang og kravstor, er hun "prinsesse NN".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det er sånn vi bruker begrepet også. Når datteren er vrang og kravstor, er hun "prinsesse NN".

Haha :)

Her startet det når hun kom hjem fra sykehuset og bare ville sove om hun fikk sove på en pute ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyfødte unger ser jo ofte ut som 7. far i huset,

synes

Nettopp ;o) Var det han gjorde.. så var lille gubben til mamma.. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er koselig jeg. :o) Så lenge ungene er små vel og merke, når det gjelder større unger synes jeg det blir litt teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, det er litt fjollete. Men enda dummere syns jeg det er å kalle levende unger for engler. Man kaller jo døde barn for engler, derfor har jeg aldri kalt mitt eget barn for engel, syns det er makabert.

''Men enda dummere syns jeg det er å kalle levende unger for engler. Man kaller jo døde barn for engler, derfor har jeg aldri kalt mitt eget barn for engel, syns det er makabert.''

Enig. Jeg har noen ganger lurt på om det er et levende barn eller et som har gått bort det er snakk om når det snakkes om "den lille engelen vår"...

Men det ekleste klengenavnet er sneipen synes jeg. *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres dumt ut .

Har en venninne som fortsatt kaller sine sønner (19 og 23 år) for prinser. Høres rett og slett idiotisk ut i mine ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig! Syns det er kjempetåpelig. Prinsesser og prinser er man her i huset kun når man evt har kledd seg ut som det. Syns ikke det er et koselig eller fint eller smart begrep å bruke om vanlige unger, selv når det er ens egne små mirakler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...