Gå til innhold

Å kalle ungene prinser og prinsesser..

Spirello

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

Når folk får barn, hender det ofte at jeg gratulerer dem med en prins/prinsesse. For meg er det en koselig greie som anerkjenner at dette er det aller viktigste i verden for dem det gjelder der og da.

Jeg synes heller ikke det gjør noe at folk kaller ungene sine for prins/prinsesse eller diktator eller feier eller prest eller guttorm eller hva det måtte være man bruker som kjælenavn - vi har selv noen interne kjælenavn på ungene som ville gitt almennheten bakoversveis. Selv bruker vi imidlertid prinsessetittelen primært når fireåringen oppfører seg som en udregelig primadonna.

Men jeg synes det er litt interessant at så mange her tar avstand fra prins/prinsesse-navningen, all den tid det er så vanvittig vanlig ellers, både i sosiale medier og i det såkalte RL. Er dolerne så lite representative, eller tør bare ikke prinsessenavnerne å stå fram i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spirello

8

• laban

7

• morsan

7

• Mrs. Wallace

7

Når folk får barn, hender det ofte at jeg gratulerer dem med en prins/prinsesse. For meg er det en koselig greie som anerkjenner at dette er det aller viktigste i verden for dem det gjelder der og da.

Jeg synes heller ikke det gjør noe at folk kaller ungene sine for prins/prinsesse eller diktator eller feier eller prest eller guttorm eller hva det måtte være man bruker som kjælenavn - vi har selv noen interne kjælenavn på ungene som ville gitt almennheten bakoversveis. Selv bruker vi imidlertid prinsessetittelen primært når fireåringen oppfører seg som en udregelig primadonna.

Men jeg synes det er litt interessant at så mange her tar avstand fra prins/prinsesse-navningen, all den tid det er så vanvittig vanlig ellers, både i sosiale medier og i det såkalte RL. Er dolerne så lite representative, eller tør bare ikke prinsessenavnerne å stå fram i denne tråden?

'' eller guttorm ''

* fnis *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Ja - det var mye pga. svarene våre at jeg husket den.

(Outer ikke noen, jeg...)

Vet du forresten tilfeldigvis hvordan det står til med "snø"?

Ja, snø (og familien snø) har det alldeles strålende, ser det ut til. Jeg får sporadiske rapporter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milive

Etter min mening er det utrolig at noen klarer å irritere seg over kjælnavn foreldrene gir barna. Det ligger da intet annet bak navnene enn at de er glad i barna.

Så lenge barna ikke blir kalt noe negativt er det da bare koselig. Jeg har da annet å irritere meg over enn dette. Er nesten overrasket over at så mange andre også lar seg irritere. Skulle nesten tro de negative virkelig tror noen mener barna er virkelige prinser og prinsesser.

Jeg ser ofte slike fb-meldinger, og tenker at disse foreldrene er utrolig engasjerte i barna sine, uansett om de kaller barna ved navn eller bruker kjælenavn.

Makan til ting som gjør mennesker gretne her inne...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, snø (og familien snø) har det alldeles strålende, ser det ut til. Jeg får sporadiske rapporter. :)

Fint!

Husker så godt hvordan de ventet uendelig lenge på lillebroren. Omtrent som vi gjorde også, selv om han til slutt kom på den gammeldagse måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper ikke jeg tråkket noen på foten med den. :)

Husker jeg lurte veldig på det navnet da jeg leste det i en bok på tidlig 60-tall. Både gutt og orm, liksom? Som datteren min sa da hun skulle treffe en gutt som het Mikkel: "Er ikke rev?"

Tror ikke Guttorm er på topplista nå, akkurat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Husker jeg lurte veldig på det navnet da jeg leste det i en bok på tidlig 60-tall. Både gutt og orm, liksom? Som datteren min sa da hun skulle treffe en gutt som het Mikkel: "Er ikke rev?"

Tror ikke Guttorm er på topplista nå, akkurat :-)

Nei, det er litt rart sammensatt, rett og slett. Litt som Rasmus, uten sammenlikning for øvrig. Sistnevnte synes jeg kan fungere greit, men Guttorm er litt i klasse med ringorm og den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Fint!

Husker så godt hvordan de ventet uendelig lenge på lillebroren. Omtrent som vi gjorde også, selv om han til slutt kom på den gammeldagse måten...

Ja, de ventet jo i evigheter, men nå er han skikkelig på plass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ebbas

Folk får kalle barna sine med de kjælenavna de vil. Både kjælenavn og de 'ekte' navnene foreldre gir barna sine synes jeg ofte kan fortelle litt om 'hva de ønsker seg', og det får være deres egen sak.

Men jeg ville aldri kalt mine barn for 'prinsesse' eller 'prins', fordi jeg synes det, spesielt 'prinsesse' legger opp til en type kvinneideal som jeg ikke synes er noe å strekke seg etter. Det virker søtt og 'svakt', der det viktigste er å være pen og kjolekledt, og legger ikke opp til å verdsette andre kvaliteter. Sånn ser jeg det, men jeg tror de fleste som bruker prinsesse-koseordet rett og slett ikke mener så mye med det. Eller rett og slett ikke tenker over hva det kan implisere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Nei, det er litt rart sammensatt, rett og slett. Litt som Rasmus, uten sammenlikning for øvrig. Sistnevnte synes jeg kan fungere greit, men Guttorm er litt i klasse med ringorm og den slags.

Uff, vi har noen gode venner som har en gutt med navn Guttorm. Husker vi syntes det var rart navnevalg, men en venner seg jo til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Tror ikke vi bruker kallenavnene prins og prinsesse så ofte, men vi har masse andre kosenavn som vi baren bruker innenfor husets fire vegger.

Synes det er koselig jeg, så lenge ungene synes det. Husker farfar hadde kallenavn på meg, det samme hadde mormor.

Har aldri tenkt på å irritere meg over at folk kaller sine kjære barn prins og prinsesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var sært før jeg fikk barn. Etter at jeg så filmen Siderhusreglene (der barnehjemsstyreren hver kveld sa god natt til prinsene og prinsessene, og dermed bygget opp om deres uendelige verdi), - så har jeg likt det. Etter jeg fikk barn, kaller jeg dem ofte prinser og prinsesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min oldefar het Rasmus.

Det var forresten veldig morsomt på søttitallet å bruke "juksetegnspråk" om navn som Rasmus, Øystein og Øyvind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldefar het Rasmus.

Det var forresten veldig morsomt på søttitallet å bruke "juksetegnspråk" om navn som Rasmus, Øystein og Øyvind...

*haha* good memories!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som kan være koselig innenfor husets fire vegger, men som blir litt teit når man omtaler barna overfor andre enn de aller nærmeste.

Hva folk gjør innen familien, raker meg overhodet ikke - og det er vel ikke det trådstarter tenker på, heller.

Det var faktisk en provokatør på Adopsjonsforum som forsøkte å problematisere disse kjælenavnene for mange år siden, men han klarte det ikke helt...

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=1749757

''Det er mye som kan være koselig innenfor husets fire vegger, men som blir litt teit når man omtaler barna overfor andre enn de aller nærmeste.''

Ja, og i særdeleshet når barna blir større!

Junior har en venn som er året eldre, og hans mor kaller han ofte for "Snuppen" og "Mammas lille gutt" osv mens både min sønn og jeg er tilstede. Det verste er nesten at gutten ikke reagerer på det. Jeg skal love deg at jeg ville fått et drepende blikk dersom jeg kalte min sønn slike ting i nærvær av venner;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er mye som kan være koselig innenfor husets fire vegger, men som blir litt teit når man omtaler barna overfor andre enn de aller nærmeste.''

Ja, og i særdeleshet når barna blir større!

Junior har en venn som er året eldre, og hans mor kaller han ofte for "Snuppen" og "Mammas lille gutt" osv mens både min sønn og jeg er tilstede. Det verste er nesten at gutten ikke reagerer på det. Jeg skal love deg at jeg ville fått et drepende blikk dersom jeg kalte min sønn slike ting i nærvær av venner;-)

''Jeg skal love deg at jeg ville fått et drepende blikk dersom jeg kalte min sønn slike ting i nærvær av venner ;-)''

Absolutt. Pluss meget klar beskjed i etterkant. Den gutten må jo ta uvanlig lett på sånt, eller ha definert mora som litt sprø.

Junior begynner også å bli såpass stor at det virker direkte feil å omtale ham som "mammas lille gutt", selv om følelsene ikke forandrer seg nevneverdig.

Jeg husker svigermor sa "lille Toremann" etpar ganger til min daværende kjæreste (hvis vi nå antar et øyeblikk at han heter Tore), og det var ingen tvil om ironien i det. Men det har jo sikkert passet i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolores77

Jeg syns det er søtt jeg, "prinsessa mi" osv...

men selv kaller jeg ungen mest for gullet, søta og nurket :)

Kjært barn har mange navn. Syns folk skal få kalle ungene hva de vil jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Selv ville jeg nok heller kalt sønnen min "prins" enn "gubbe"!

Selv har jeg aldri brukt kjælenavn som prins eller prinsesse på mine, men jeg har brukt diverse andre minst like tåpelige kallenavn innenfor husets fire vegger (og glemmer meg av og til ute).

Derimot har jeg enkelte ganger gratulert andre med prinsen eller prinsessen når de har fått et tilskudd. Ikke fordi jeg er spesielt rojalistisk, men snarere fordi betegnelsen prins (eller prinsesse) bare er et slags symbol på noen man setter høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...