Gjest bortskjemt? Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 11-åringen min vil nesten ikke hjelpe til med husarbeidet hjemme. Jeg må bli sint for å få ham til å gjøre noe og det han gjør da er så slurvete arbeid at jeg blir irritert. Han har bra med penger etter bursdager og sånnt. Så ukesbelønning hjelper lite. Jeg for min del synes det er lettere å ta arbeidet selv enn å be ham om å gjøre noe fordi jeg bruker energi på irritasjon når han ikke gjør det jeg ber ham om. Jeg tenker også på at det er viktig at han lærer seg å hjelpe til så han blir en god ektemann en gang i fremtiden. Hjelper deres andre 11-åringer til? Hvor viktig er det egentlig å oppdra de til å hjelpe til? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Han - og du - høres helt normale ut. Det funker ofte bedre med noen faste oppdrag som f.eks. skal være gjort senest fredag kveld, enn stadige forhandlinger. Han kan også få faste jobber som skal gjøres oftere, f.eks. ta ut av oppvaskmaskinen. Jeg prøver fremdeles å få min egen 11-åring til å la være å slenge tøyet sitt veggimellom, så jeg skjønner godt hva du mener. Jeg har fremdeles et håp om at han skal slutte med det før han blir samboer første gang... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg tror dette er et ganske vanlig problem... Det beste du kan gjøre er å sette deg ned sammen med ham en dag dere begge er i godt humør. Snakk om hva som er viktig for å få et hjem til å fungere, og at det er viktig at alle bidrar hjemme. Sett opp en plan for hva som skal være hans arbeidsområder og få ham til å forstå at dette er det som forventes av ham. Hos oss vasker jeg fortsatt rommene til barna (6, 10 og 13 år gamle), men rommene skal ryddes skikkelig hvis de vil ha dem vaska. De vet at torsdag er vaskedag og er ikke rommene rydda til torsdag ettermiddag, så må de vaske dem selv. Den regelen funker Eldstejenta har ansvar for å vaske badet torsdagene og når vi er ferdige med husvasken vanker det popcorn fordi vi har vært så flinke Hun skjønner nok at uten å hjelpe til så blir det heller ikke popcornkos på kvelden 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Han - og du - høres helt normale ut. Det funker ofte bedre med noen faste oppdrag som f.eks. skal være gjort senest fredag kveld, enn stadige forhandlinger. Han kan også få faste jobber som skal gjøres oftere, f.eks. ta ut av oppvaskmaskinen. Jeg prøver fremdeles å få min egen 11-åring til å la være å slenge tøyet sitt veggimellom, så jeg skjønner godt hva du mener. Jeg har fremdeles et håp om at han skal slutte med det før han blir samboer første gang... ''Jeg prøver fremdeles å få min egen 11-åring til å la være å slenge tøyet sitt veggimellom, så jeg skjønner godt hva du mener. '' Høres kjent ut... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Han - og du - høres helt normale ut. Det funker ofte bedre med noen faste oppdrag som f.eks. skal være gjort senest fredag kveld, enn stadige forhandlinger. Han kan også få faste jobber som skal gjøres oftere, f.eks. ta ut av oppvaskmaskinen. Jeg prøver fremdeles å få min egen 11-åring til å la være å slenge tøyet sitt veggimellom, så jeg skjønner godt hva du mener. Jeg har fremdeles et håp om at han skal slutte med det før han blir samboer første gang... ''Jeg prøver fremdeles å få min egen 11-åring til å la være å slenge tøyet sitt veggimellom, så jeg skjønner godt hva du mener.'' Jeg ønsker å oppnå det samme, med sambo. Noen tips? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bammmmmmba Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg husker da jeg var liten at jeg ikke likte hjelpe til - men grunnen var at jeg følte jeg aldri gjorde bra nok jobb. Jeg støvsugde ikke grundig nok, vasket ikke grundig nok, jeg ble rett og slett frustrert... SÅ ikke kjeft på han om han slurver, skryt - selv om det er slurvete, litt er bedre enn ingenting. Etterhvert vil han nok gjøre sitt beste for å få det skikkelig Men ta ikke fra han motet ved å kritisere ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg husker da jeg var liten at jeg ikke likte hjelpe til - men grunnen var at jeg følte jeg aldri gjorde bra nok jobb. Jeg støvsugde ikke grundig nok, vasket ikke grundig nok, jeg ble rett og slett frustrert... SÅ ikke kjeft på han om han slurver, skryt - selv om det er slurvete, litt er bedre enn ingenting. Etterhvert vil han nok gjøre sitt beste for å få det skikkelig Men ta ikke fra han motet ved å kritisere ham. Godt poeng! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg synes 11-åringer skal hjelpe til hjemme, og jeg tror det viktigste er at de har oppgaver i forhold til evner. Hvis du setter han til noe han ikke gjør godt nok (i dine øyne), så må du enten gi bedre opplæring, legge lista lavere eller gi han oppgaver han kan mestre. De vanskeligste oppgavene er vel vasking, så jeg tror nok jeg hadde droppet det. Oppgaver som å gå ut med søppel, rydde oppvaskmaskin (inn og ut), dekke og ta av bordet, rydde inn varer etter handletur, vanne uteblomster, vaske utemøbler, ta inn puter til utemøbler osv. er det nesten umulig å bomme på, så jeg ville begynt der. Som andre også sier, vil du ha han til å gjøre ting, må du la være å kritisere. Jeg vokste opp i et hjem hvor alt jeg gjorde var helt feil, med det resultat at jeg bare lot være. Hva var poenget, liksom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bammmmmmba Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 ''Jeg prøver fremdeles å få min egen 11-åring til å la være å slenge tøyet sitt veggimellom, så jeg skjønner godt hva du mener.'' Jeg ønsker å oppnå det samme, med sambo. Noen tips? Uff min mann slenger klærne sine på gulvet, jeg har ingen aning om han har tenkt å bruke de mer eller om de skal til vask. Så blir han irritert om jeg tar disse klærne og sender til vask, han skulle jo bruke dem dagen etter... hallo, hvordan kunne jeg vite det? Hvis han har klær han skal bruke om igjen, legg de heller pent på en stol da, og klær som skal til vask - det er ikke mange skrittene til vaskerommet og skittentøyskurven! Makan.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 ''Jeg prøver fremdeles å få min egen 11-åring til å la være å slenge tøyet sitt veggimellom, så jeg skjønner godt hva du mener.'' Jeg ønsker å oppnå det samme, med sambo. Noen tips? Jeg leste en gang at Einar Førdes første kone hadde kastet tøyet hans ut av vinduet, fordi hun ble lei av at det lå på gulvet. Det endte likevel med skilsmisse. Jeg vet ikke hva det er med mannfolk og skittentøy, det ser ut som en hel gjeng har vært innom når junior har skiftet fra f.eks. skoleklær til fotballdrakt. Selv om han VET jeg er opphengt i forskjellene på skittentøykurven og gulvet. En slags løsning er å henge opp knagger på de stedene det samler seg mye. F.eks. fikk jeg faren hans til å henge opp en knaggrekke på veggen i gangen foran badet, rett over der han (mannen, ja) pleide å slenge buksene sine. Det ser litt bedre ut på den måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg leste en gang at Einar Førdes første kone hadde kastet tøyet hans ut av vinduet, fordi hun ble lei av at det lå på gulvet. Det endte likevel med skilsmisse. Jeg vet ikke hva det er med mannfolk og skittentøy, det ser ut som en hel gjeng har vært innom når junior har skiftet fra f.eks. skoleklær til fotballdrakt. Selv om han VET jeg er opphengt i forskjellene på skittentøykurven og gulvet. En slags løsning er å henge opp knagger på de stedene det samler seg mye. F.eks. fikk jeg faren hans til å henge opp en knaggrekke på veggen i gangen foran badet, rett over der han (mannen, ja) pleide å slenge buksene sine. Det ser litt bedre ut på den måten. Du håpet at buksene skulle hekte seg på knaggene når de ble slengt fra seg? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg leste en gang at Einar Førdes første kone hadde kastet tøyet hans ut av vinduet, fordi hun ble lei av at det lå på gulvet. Det endte likevel med skilsmisse. Jeg vet ikke hva det er med mannfolk og skittentøy, det ser ut som en hel gjeng har vært innom når junior har skiftet fra f.eks. skoleklær til fotballdrakt. Selv om han VET jeg er opphengt i forskjellene på skittentøykurven og gulvet. En slags løsning er å henge opp knagger på de stedene det samler seg mye. F.eks. fikk jeg faren hans til å henge opp en knaggrekke på veggen i gangen foran badet, rett over der han (mannen, ja) pleide å slenge buksene sine. Det ser litt bedre ut på den måten. ''Jeg vet ikke hva det er med mannfolk og skittentøy'' Jeg vil legge til "barn og rot": Noen ser rett og slett ikke problemet med rot, og derfor er det ingen ting som får dem til å rydde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Du håpet at buksene skulle hekte seg på knaggene når de ble slengt fra seg? :-) Ja, jeg hadde en teori om at de ble kastet så høyt opp at de ble fanget på vei mot gulvet... Det funker faktisk ikke så verst. Det blir riktignok lett et permanent oppholdssted for de buksene - inntil jeg spør om de skal vaskes, legges i skapet eller brukes. Men jeg slipper å se haugen på gulvet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Han - og du - høres helt normale ut. Det funker ofte bedre med noen faste oppdrag som f.eks. skal være gjort senest fredag kveld, enn stadige forhandlinger. Han kan også få faste jobber som skal gjøres oftere, f.eks. ta ut av oppvaskmaskinen. Jeg prøver fremdeles å få min egen 11-åring til å la være å slenge tøyet sitt veggimellom, så jeg skjønner godt hva du mener. Jeg har fremdeles et håp om at han skal slutte med det før han blir samboer første gang... Bra intensjoner det Laban, da er vi i samme båt. Som en liten digresjon: 12-åringen har vært på sommerskole denne uka og der var det jo så mange inmari søte jenter, spesielt ei var vistnok vedig søt og han fablet om henne en kveld. Etter å pratet litt om denne jenta kom det fra ham; mamma er det ikke du som ønsker deg barnebarn, jeg må jo planlegge litt:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Bra intensjoner det Laban, da er vi i samme båt. Som en liten digresjon: 12-åringen har vært på sommerskole denne uka og der var det jo så mange inmari søte jenter, spesielt ei var vistnok vedig søt og han fablet om henne en kveld. Etter å pratet litt om denne jenta kom det fra ham; mamma er det ikke du som ønsker deg barnebarn, jeg må jo planlegge litt:) * fnis * Morsomt når jentene går fra å være ikke-eksisterende til interessante... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Han - og du - høres helt normale ut. Det funker ofte bedre med noen faste oppdrag som f.eks. skal være gjort senest fredag kveld, enn stadige forhandlinger. Han kan også få faste jobber som skal gjøres oftere, f.eks. ta ut av oppvaskmaskinen. Jeg prøver fremdeles å få min egen 11-åring til å la være å slenge tøyet sitt veggimellom, så jeg skjønner godt hva du mener. Jeg har fremdeles et håp om at han skal slutte med det før han blir samboer første gang... ''Jeg prøver fremdeles å få min egen 11-åring til å la være å slenge tøyet sitt veggimellom, så jeg skjønner godt hva du mener. Jeg har fremdeles et håp om at han skal slutte med det før han blir samboer første gang...'' Høres kjent ut, hehe! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 ''Jeg vet ikke hva det er med mannfolk og skittentøy'' Jeg vil legge til "barn og rot": Noen ser rett og slett ikke problemet med rot, og derfor er det ingen ting som får dem til å rydde. ''Jeg vil legge til "barn og rot": Noen ser rett og slett ikke problemet med rot, og derfor er det ingen ting som får dem til å rydde.'' Eventuelt ser de det ikke på samme måte som oss. Min yngste (snart 7 år) er veldig glad i å bygge med lego. Og det medfører at vi har lego utover hele stua. En kveld jeg sukket litt mens jeg ryddet, fikk jeg denne kommentaren: "Men mor, du trenger ikke rydde legoen oppi kassa, da blir det så vanskelig å finne det igjen!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg leste en gang at Einar Førdes første kone hadde kastet tøyet hans ut av vinduet, fordi hun ble lei av at det lå på gulvet. Det endte likevel med skilsmisse. Jeg vet ikke hva det er med mannfolk og skittentøy, det ser ut som en hel gjeng har vært innom når junior har skiftet fra f.eks. skoleklær til fotballdrakt. Selv om han VET jeg er opphengt i forskjellene på skittentøykurven og gulvet. En slags løsning er å henge opp knagger på de stedene det samler seg mye. F.eks. fikk jeg faren hans til å henge opp en knaggrekke på veggen i gangen foran badet, rett over der han (mannen, ja) pleide å slenge buksene sine. Det ser litt bedre ut på den måten. Jeg har nå samme problem med jentungen på 8,5. Gikk igjennom stua og verandaen senest i går og plukket opp 2 sommerkjoler, 2 shorts, 1 badedrakt, 1 våtdrakt, 4 par sokker, 2 fleecejakker, 3 gensere, 4 langbukser, pluss endel leiker. -for ikke å nevne haugen på badet med klær hun har hatt på seg en halv dag bare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Kjenner meg igjen jeg også. Er enig med de som foreslår at du bør gi ham enkle og oversiktlige oppgaver som han mestrer, og at du er påpasselig med å rose ham når han gjennomfører det han blir bedt om. Forklar ham også HVORFOR du ber ham om å hjelpe til. er viktig at han skal Selvom du ikke føler at responsen er helt tilfredsstillende, så er det viktig at du ikke gir opp og gjør alt selv, men fortsetter å "mase" på ham ved å kreve at han bidrar. Da blir han ihvertfall oppdratt til å vite at disse "kjedelige" oppgavene eksisterer, og at det kreves en innsats fra noen for å gjennomføre dem. Dette er god baggasje å ha med seg når han engang skal klare seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 ''Jeg prøver fremdeles å få min egen 11-åring til å la være å slenge tøyet sitt veggimellom, så jeg skjønner godt hva du mener.'' Jeg ønsker å oppnå det samme, med sambo. Noen tips? *he he* Det er problemet med de voksne - de kommer liksom "ferdig oppdratt", og lite man kan gjøre med det... Min mann er velig pretentlig med tøyet sitt - såpass at han kan irritere seg over at jeg har lagt fra meg en innejakke eller et par sokker i sofaen, som ikke ryddes bort når jeg legger meg..;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.