Lillemus Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 ''Jeg prøver fremdeles å få min egen 11-åring til å la være å slenge tøyet sitt veggimellom, så jeg skjønner godt hva du mener.'' Jeg ønsker å oppnå det samme, med sambo. Noen tips? Om gubben slenger tøyet sitt på golvet der jeg har tenkt å gå så tråkker jeg bare på det. Jeg pleier å anmode ham etter en stund da, "kan du ta bort den buksa, jeg har tråkket på den 4 ganger nå?" Da tar han hintet. *hehe* Men det er ikke så ofte det skjer altså. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Uff min mann slenger klærne sine på gulvet, jeg har ingen aning om han har tenkt å bruke de mer eller om de skal til vask. Så blir han irritert om jeg tar disse klærne og sender til vask, han skulle jo bruke dem dagen etter... hallo, hvordan kunne jeg vite det? Hvis han har klær han skal bruke om igjen, legg de heller pent på en stol da, og klær som skal til vask - det er ikke mange skrittene til vaskerommet og skittentøyskurven! Makan.... Hos oss er regelen klar: det som skal til vask legges i skittentøysdunken, ligger det ikke der blir det heller ikke vasket. Hans tøy ellers bryr jeg meg blanke om. Jeg rydder ikke etter en voksen mann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Kan dere gjøre tingene sammen? Som å rydde på rommet hans, vaske gulver etc? Da blir ikke du en som kommer og kontrollerer og maser om at det ikke er bra nok, det er nok lettere å ta imot gode råd og tips om hvordan han skal gjøre jobben bra nok når dere er sammen og du kan komme med det mens han fortsatt holder på. Og selv jeg som voksen synes det er mye lettere å gjøre husarbeid sammen med noen enn å skulle gjøre det alene. Han har godt med penger, så ukelønn er ikke til hjelp. Hva med en annen form for belønning? Hvis han er flink hele sommeren tar dere en tur på Tusenfryd i august? Eller hva med å avslutte helgerengjøringen (som han da er med på) med en kose-stund for hele familien. Spis is og ta der tid til å snakke sammen. Vis ham oppmerksomhet, spør hva han har gjort i løpet av uka, om det er noe han har lyst til i helgen etc. Legg til en avslutning som gir helgerengjøringen også en positiv side. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Hjelpe til? Det spørsmålet indikerer vel at arbeidet er noen annens ansvar, men alle i familien har vel ansvar for at familiens felles oppgaver blir gjort? Selvfølgelig må dette stå i forhold til barnets alder og forutsetninger ellers, men bortsett fra det er det naturlig med ansvar, og definitivt for en 11-åring ville jeg si. Kanskje det går an å ha en ordentlig samtale med ham om dette, i rolige former og uten en direkte foranledning, men helt generelt: hvordan ser han på arbeidet i familien? Hva synes han selv er et naturlig bidrag fra ham? Hvilke oppgaver kan han tenke seg og hvor mye ansvar føler han seg klar for. Og på samme måte, hvordan ser du på dette. Ellers varierer det vel mye fra familie til familie hvordan ansvar og oppgaver er fordelt og hvilke konsekvenser det får om oppgavene ikke blir løst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg__123! Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 er det vanlig at en 11åring hjelper til hjemme? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 er det vanlig at en 11åring hjelper til hjemme? Ikke i Norge. Vi oppdrar en gjeng med slabbedasker som skal ha betaling for å gå ut med søpla! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg__123! Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Ikke i Norge. Vi oppdrar en gjeng med slabbedasker som skal ha betaling for å gå ut med søpla! slappedasker? de er jo barn da. de skal ikke behøve å gjøre så mye hjemme... syns jeg.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg__123! Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 slappedasker? de er jo barn da. de skal ikke behøve å gjøre så mye hjemme... syns jeg.... slabbedasker... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.