Gå til innhold

La bikkja sove ute?

Gjest røytebikkja

Anbefalte innlegg

Men en katt som går løs kan søke ly om nødvendig.

Man må jo sørge for at hunden har ly hvis den skal være ute. Det er en jo en selvfølge. Jeg ringte en gang dyrebeskyttelsen etter å ha observert en hund stående fastbindt til en stolpe i timesvis i den verste vinterkulda, gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

10

• PieLill

6

• candyqueen_83

6

• Sør

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg signerer bare innlegget til frosken jeg. For å ta oss selv som eksempel bor vi i blokk. Naboen har katten ute, men det skulle nok blitt lurveleven om vi gjorde det samme med hunden :P Skulle gjerne hatt muligheten :o)

Det kommer nok av alle skrekkhistoriene som verserer om hunder. Om hvordan de biter små barn, lemlester dem for livet osv. Og ikke minst hvordan de skiter over alt. Det er et dyrevennlig samfunn vi lever i:-(

Jeg tror stort sett at det etter hvert har blitt vanskeligere å være katteeier enn hundeeier. Da jeg hadde hund, så holdt jeg han inne og gikk tur med han, som alle andre gjør. Nå tør jeg ikke lenger å slippe ut kattene mine, og de er ikke mulig å gå tur med en gang:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det blir bråk av det, er nok å underdrive. Katteeiere møter mange problemer hvis de har kattene ute. Jeg husker godt at min gamle mor slapp ut sin katt i et landlig rekkehusområde i Oslo. En dag møtte hun en av nabofruene som med et syrlig og ondskapsfullt smil fortalte henne hvordan katten hadde herjet i blomsterbedet hennes. Min mor svarte da: "Jeg foretrekker faktisk katter framfor mennesker, for katter er ikke så ondskapsfulle".

Nå er ikke dette en diskusjon om "hunder i bånd" og "katter som ferdes fritt", men hvor vidt det er forsvarlig å la et dyr sove ute mht temperatur osv. Eller har jeg misforstått?

Du stilte vel spørsmålet om hvorfor man ikke vendte hunder til å sove ute? Og etter min mening er av grunnene til det at hunder ikke kan ferdes fritt ute. Det er jo stor forskjell på å stå fastbundet og det å kunne ferdes fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stilte vel spørsmålet om hvorfor man ikke vendte hunder til å sove ute? Og etter min mening er av grunnene til det at hunder ikke kan ferdes fritt ute. Det er jo stor forskjell på å stå fastbundet og det å kunne ferdes fritt.

Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så mye viktigere hvordan en hund har det, enn f.eks. en katt. Dette har med status å gjøre, og det faktum at man må betale for en hund - mer eller mindre ut i fra rase/ikke rase, mens en katt har vært et dyr med overbefolkning, hvor kattungene gis bort. Heldigvis er det en trend som er i fed med å snu.

Det er en uting at viktigheten av hvordan et dyr ivaretas av sine eiere bestemmes av hvor mange kroner det anses som verdt. Elller tror at du at man ville ha funnet kattunger behandlet som dette:

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2865442.ece

hvis de var verdt noen kroner? Jeg tviler sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så mye viktigere hvordan en hund har det, enn f.eks. en katt. Dette har med status å gjøre, og det faktum at man må betale for en hund - mer eller mindre ut i fra rase/ikke rase, mens en katt har vært et dyr med overbefolkning, hvor kattungene gis bort. Heldigvis er det en trend som er i fed med å snu.

Det er en uting at viktigheten av hvordan et dyr ivaretas av sine eiere bestemmes av hvor mange kroner det anses som verdt. Elller tror at du at man ville ha funnet kattunger behandlet som dette:

Nå har jeg kun lest ditt innlegg her, så mulig jeg misforstår totalt (for lat til å lese alt ;-))...

Forskjellen på hunder og katter er jo at katter i utgangspunktet er villdyr som klarer seg selv. Hunder er, fra naturens side, mer avhengig av eieren sin.

Utenom det skal man selvsagt behandle katter like bra som hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kun lest ditt innlegg her, så mulig jeg misforstår totalt (for lat til å lese alt ;-))...

Forskjellen på hunder og katter er jo at katter i utgangspunktet er villdyr som klarer seg selv. Hunder er, fra naturens side, mer avhengig av eieren sin.

Utenom det skal man selvsagt behandle katter like bra som hunder!

Det er en utbredt misforståelse at katter er villdyr som klarer seg selv i Norge. Katter er ikke en naturlig del av den norske faunaen. De ble importert som kjæledyr i sin tid (tror det var fra Egypt)- og ingenting annet. Det nærmeste vi kommer er vel den norske gaupa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Men katter blir vel ofte tilvendt å være ute i større grad enn det hunder gjør.

Katter er i utgangspunktet nattdyr som trives godt ute om natta:

http://no.wikipedia.org/wiki/Nattdyr

Mine katter står og tripper ved utgangsdøra når vi skal legge oss.... Vi bor ved skogen og langt fra hovedveien, så de lever et godt katteliv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er en utbredt misforståelse at katter er villdyr som klarer seg selv i Norge. Katter er ikke en naturlig del av den norske faunaen. De ble importert som kjæledyr i sin tid (tror det var fra Egypt)- og ingenting annet. Det nærmeste vi kommer er vel den norske gaupa.

Det er nok riktig, men her snakker jeg ikke om å overlate katter til seg selv, men om å tillate dem å være ute om natta f.eks.

Tanta mi (nabo) har tatt til seg en nydelig villkatt. Hun er den eneste som får klappe den. Jeg har prøvd i et år nå og den blir mer og mer nysgjerrig på meg. Har snust på fingeren min, men jeg får ikke ta på den :/ Han trives best med å ha en "familie" - helt klart :)

Men alle fire kattene på gården vår er stort sett ute på natta og vise tydelig mistrivsel dersom vi holder dem inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så mye viktigere hvordan en hund har det, enn f.eks. en katt.''

I all verden da. Skjønner hvertfall ikke hvorfor du konkluderer med dette etter denne tråden. Det er jo ikke dette noen skriver om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert forskjell på pelsen, men det er det jo på katter også. Jeg blir bare litt forbannet over denne evige forskjellsbehandlingen av katter og hunder. Senest for et par uker siden reddet jeg en liten kattetass på under året. Han hadde gått rundt i nabolaget her i flere uker - tynn og sulten og med pelsen full av kladder, og oppmerksomhetssøkende som få. En dag fikk jeg nok - fanget han i et bur, dro til dyrlegen og fikk kastrert han og fjernet kladdene i pelsen. Det var 1500 raske, men det synes jeg det er verdt.

Og nå lever han lykkelig hos datteren min og svigersønnen:-)

Katter og hunder _er_ forskjellige og må følgelig behandles forskjellig.

At en del katter tas dårligere vare på enn hunder, er selvsagt feil. Men det er stor forskjell på å la en hund og en katt være ute om natten.

De gangene jeg har hatt katt har jeg latt dem komme og gå som de ville. Kunne selvsagt aldri gjort dette med en hund.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ikke det det er snakk om her.

Katter kan man slippe ut om natten og de har det som plommen i egget. Forutsatt at det ikke er for kaldt og omgivelsene er ca kattevennlige.

Hadde naboen satt bikkja si i bånd ute om natten hadde den stått å ult av ensomhet til de tok den inn eller noen skjøt den for å få sove. Hunden er ekstremt selskapssyk og ville taklet dårlig å bli utestengt fra flokken sin på den måten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ikke det det er snakk om her.

Katter kan man slippe ut om natten og de har det som plommen i egget. Forutsatt at det ikke er for kaldt og omgivelsene er ca kattevennlige.

Hadde naboen satt bikkja si i bånd ute om natten hadde den stått å ult av ensomhet til de tok den inn eller noen skjøt den for å få sove. Hunden er ekstremt selskapssyk og ville taklet dårlig å bli utestengt fra flokken sin på den måten.

mvh

Hvordan har plommen i egget det? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemmer du ikke nå at en av forskjellene på hunder og katter er at katter fortsatt kan gå løs utendørs uten at det blir bråk av det, mens hunder må være i bånd i nesten alle sammenhenger.

Det er etter min stor forskjell på det å tilby en hund å stå i bånd utendørs (langt fra alle har anledning til å anlegge hundegård) og det å la en katt ferdes fritt.

Må ha hundegård ja, og hus, om kjøteren skal sove ute. Og så bør den helst være vant til det jevnlig. Nytter ikke å plussli hive Fido som alltid har sovet under sofaen ut av huset på natta.

Bikkjer er mørkeredde faktisk. De ser dårlig i mørket og bråker forjævlig om de blir engstelige.

Og så er det jo forskjell på en sånn som ser ut som vrengt polvott og en New Foundlender... ;oP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir ofte spist til slutt...

;-)

mvh

Man vil tro katter ikke like det? ;-)

Og plommen lider sikkert av klaustrofobi inne i egget?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil tro katter ikke like det? ;-)

Og plommen lider sikkert av klaustrofobi inne i egget?

Med vennlig hilsen

Lykke til med funderingene!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er flokkdyr, katter er i stor grad enstøinger.

For hunder er mennesker en del av flokken. For katter er mennesker en bekvemmelighet. Katter har større sjanser til å klare seg i naturen, enn hunder. - Noe avhengig av rase.

Også med tanke på størrelse, må selvsagt hunder passes bedre på enn katter. Hunder er farligere for mennesker enn katter. Og flere er redde for hunder enn katter.

Selvsagt skal man ta like godt vare på en katt som en hund. Men god katteomsorg og god hundeomsorg er to forskjellige ting.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha hundegård ja, og hus, om kjøteren skal sove ute. Og så bør den helst være vant til det jevnlig. Nytter ikke å plussli hive Fido som alltid har sovet under sofaen ut av huset på natta.

Bikkjer er mørkeredde faktisk. De ser dårlig i mørket og bråker forjævlig om de blir engstelige.

Og så er det jo forskjell på en sånn som ser ut som vrengt polvott og en New Foundlender... ;oP

''...ser ut som vrengt polvott..."

LOL

;-)

Er det størrelse eller utseende du sikter til?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...ser ut som vrengt polvott..."

LOL

;-)

Er det størrelse eller utseende du sikter til?

mvh

Begge deler når jeg tenker meg om.. de fleste skjønner hva slags bikkje man mener når man sier "vrengt polvott" hehe.. de der små med håpløst franskt navn vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...