Gå til innhold

Barn som reker overalt

Gjest er noe bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest er noe bekymret

Sønnen min på 10 år eller 11 til høsten har noen kamerater som reker overalt for tiden. De sykler til butikkene rundt om, til bensinstasjoner, leker rundt skoler, rundt biblioteket og mange andre steder. Dette er noen km unna hvor de bor. Jeg vet ikke om de sykler på de mest trafikkerte veiene men ser de går og slenger både her og der. Slik har det vært etter at de fikk ferie og desse kameratene er hjemme alene hele dagen til foreldrene kommer hjem i 17-tida.

Min sønn er hos mormor de dagene jeg er på jobb. Jobber kun 50 prosent. De dagene jeg har hatt fri har jeg og sønnen min funnet på hyggelige ting sammen. Men han har også vært litt sammen med desse kameratene. Jeg har vært lettet når han har kommet hjem. Er så redd for at noe skal skje i trafikken når de sykler eller at noen skal prøve å få de til å bruke narkotika. Man vet jo aldri. Desse kameratene er skolesvake og liker godt å tøffe seg en del. Før har de alltid lekt hjemme hos hverandre og bare syklet til hverandre. Nå er det plutselig blitt helt annerledes.

Får deres andre barn lov til og reke rundt overalt når de er med kamerater? Kan jeg nekte mitt barn og sykle overalt slik eller blir jeg for streng da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vesla som blir 10 i desember får slett ikke lov å sykle over alt.

Jeg forventer at hun ringer meg for å gi beskjed om hvor hun drar, og jeg har visse regler for hvor hun får lov å sykle/gå.

Vi bor midt i sentrum så jeg sier ikke nei til alle butikker etc, det er et knapt minutt å sykle til parken, kjøpesenter, skole etc så det vil være naturlig at de drar dit - men visse begrensninger må det nesten være. Både i forhold til hvor langt hjemmefra hun får dra og hvor hun drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sønn på 11 som skal opp i 6. klasse.

Han skal ha helt fri uten noe opplegg etpar uker senere i sommer, mens vi jobber. Da kommer han sikkert til å sykle litt omkring, antakelig også forbi etpar butikker og en bensinstasjon. Det er nok etpar km mellom noen av kompisene, vi bor i en stor skolekrets.

Han er ikke spesielt skolesvak, men det finnes sikkert situasjoner der han tøffer seg litt. F.eks. er han glad i å være sammen med de litt større, og da er det viktig å være litt kul. Men det er stort sett i kjeften.

De tider er forbi da han foretrakk å gjøre hyggelige ting sammen med meg framfor å være med vennene. Stort sett oppholder han seg rundt bydelens idrettsstadion, som er åpent hele dagen. Men hvis det er tomt for kompiser der, vil nok en observatør utenfra synes det ser ut som om han reker litt omkring. Men altså, dette dreier seg ikke om hele ferien på 9 uker, men 2-3 uker rundt månedsskiftet juli / august.

Han bruker verken alkohol eller narkotika. Jeg kan også kjenne noen stikk når det gjelder sykling i trafikken, men det har gått bra hittil. De holder seg stort sett unna hovedveien, men det er en del uvettige billister på småveiene her også, så man vet aldri.

Du er ikke urimelig dersom du og sønnen din blir enige om noen grenser for hvor det er lov å dra, det er helt naturlig. Men jeg tror ikke han blir narkoman eller skolesvak om du slipper taket litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sønn på 11 som skal opp i 6. klasse.

Han skal ha helt fri uten noe opplegg etpar uker senere i sommer, mens vi jobber. Da kommer han sikkert til å sykle litt omkring, antakelig også forbi etpar butikker og en bensinstasjon. Det er nok etpar km mellom noen av kompisene, vi bor i en stor skolekrets.

Han er ikke spesielt skolesvak, men det finnes sikkert situasjoner der han tøffer seg litt. F.eks. er han glad i å være sammen med de litt større, og da er det viktig å være litt kul. Men det er stort sett i kjeften.

De tider er forbi da han foretrakk å gjøre hyggelige ting sammen med meg framfor å være med vennene. Stort sett oppholder han seg rundt bydelens idrettsstadion, som er åpent hele dagen. Men hvis det er tomt for kompiser der, vil nok en observatør utenfra synes det ser ut som om han reker litt omkring. Men altså, dette dreier seg ikke om hele ferien på 9 uker, men 2-3 uker rundt månedsskiftet juli / august.

Han bruker verken alkohol eller narkotika. Jeg kan også kjenne noen stikk når det gjelder sykling i trafikken, men det har gått bra hittil. De holder seg stort sett unna hovedveien, men det er en del uvettige billister på småveiene her også, så man vet aldri.

Du er ikke urimelig dersom du og sønnen din blir enige om noen grenser for hvor det er lov å dra, det er helt naturlig. Men jeg tror ikke han blir narkoman eller skolesvak om du slipper taket litt.

''Stort sett oppholder han seg rundt bydelens idrettsstadion, som er åpent hele dagen.''

Hva? Har han begynt å bevege seg andre steder i tillegg til fotballbanen? Jeg trodde han hadde telt bak ett av målene, slik at han hadde et sted å oppholde seg også i regnvær...*s*

Litt mer seriøst: Også i min verden har 11 åringer en god del bevegelsesfrihet, og jeg tror det er viktig for dem å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg syns du er streng. I den alderen syklet vi overalt i hele bygda.

Min yngste datter er snart 9 og til med hun har begynt aa bevege seg rundt i naeromraadet paa sykkel her naa. Jeg synes det er deilig at jeg slipper aa f;lge henne overalt. Hun har faatt mobil, slik at jeg kan naa henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Stort sett oppholder han seg rundt bydelens idrettsstadion, som er åpent hele dagen.''

Hva? Har han begynt å bevege seg andre steder i tillegg til fotballbanen? Jeg trodde han hadde telt bak ett av målene, slik at han hadde et sted å oppholde seg også i regnvær...*s*

Litt mer seriøst: Også i min verden har 11 åringer en god del bevegelsesfrihet, og jeg tror det er viktig for dem å ha det.

:-))

Kompiser med trampoline i hagen er et alternativ dersom stadion er tom eller A-laget okkuperer banen. Han får foreløpig ikke trene med A-laget (2. div.).

Akkurat nå om dagen er det en del "VM-parties" i kameratflokken på ettermiddagstid. Da tror jeg de oppfører seg som Pondus-aspiranter alle sammen.

Jeg tror man bør nyte 10-11-årsalderen, det kommer snart en verre periode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Gutten min er 11, og de dagene han har fri og vi er på jobb, styrer han seg stort sett selv. Er hos kamerater, sykler en tur (han får lov til å sykle ca 4,5 km i radius fra der vi bor), tar sparkesykkelen til fotballbanen, spiller der noen timer, eller slapper av hjemme med tv eller bok.

Foreløpig får han ikke lov til å gå og bade uten at voksne er med.

Det er godt med sykkelstier her vi bor, så jeg er ikke redd for trafikken. Jeg er heller ikke redd for narkotika eller røyk eller "dårlige bekjentskaper".

Synes du skal gi ham litt frihet, men snakk med ham om grenser og hvor han får lov til å sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-))

Kompiser med trampoline i hagen er et alternativ dersom stadion er tom eller A-laget okkuperer banen. Han får foreløpig ikke trene med A-laget (2. div.).

Akkurat nå om dagen er det en del "VM-parties" i kameratflokken på ettermiddagstid. Da tror jeg de oppfører seg som Pondus-aspiranter alle sammen.

Jeg tror man bør nyte 10-11-årsalderen, det kommer snart en verre periode...

Jeg tror det ofte er ganske bra å være 11 år gammel. En av mine nevøer er akkurat ferdig med 7. Snakket med ham og en kamerat den siste dagen på skolen, og de kom med følgende hjertesukk:

"Nå har vi brukt syv år på å bli de største, og så må vi begynne helt på nytt igjen. Og det samme vil skje når vi begynner på videregående også. Det er jo seks år til vi har blitt størst igjen!"

De virket både glade og litt triste over at barneskolen var over:-)

(De er forøvrig allerede i gang med diskusjoner om å få overnatte hos kjærestene sine. For når man har vært sammen med en jente i 8 (!) uker, så må jo alle forstå at forholdet er seriøst og at man da bør få overnatte sammen...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipp ham litt løs, han trenger å utforske verden og vokser med mer frihet. Hvis han får lov til å bevege seg litt mer fritt blir det kanskje ikke så spenndende å reke rundt.

12- åringen min har vært alene hjemme noen uker i skoleferiene siden han var 10 år og vi bor sentralt i Oslo med mange "farer" Det har gått bra, han hverken røyker, drikker eller bruker narkotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ofte er ganske bra å være 11 år gammel. En av mine nevøer er akkurat ferdig med 7. Snakket med ham og en kamerat den siste dagen på skolen, og de kom med følgende hjertesukk:

"Nå har vi brukt syv år på å bli de største, og så må vi begynne helt på nytt igjen. Og det samme vil skje når vi begynner på videregående også. Det er jo seks år til vi har blitt størst igjen!"

De virket både glade og litt triste over at barneskolen var over:-)

(De er forøvrig allerede i gang med diskusjoner om å få overnatte hos kjærestene sine. For når man har vært sammen med en jente i 8 (!) uker, så må jo alle forstå at forholdet er seriøst og at man da bør få overnatte sammen...*s*)

Høre veldig kjent ut, 12-åringen min har fått seg kjæreste han også denne uka. De møttes på sommerskolen men bor litt for langt fra hverandre til å kunne treffes på fritden. Blir nok ikke overnattingsbesøk for ham:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger trenger frihet under ansvar. Her får snart-8-åringen faktisk sykle 3-4 km til besteforeldrene alene. 10-åringen sykler enda lengre. De har mobil og vannflaske, og klarer seg godt på egen hånd/sammen kompiser noen timer.

De bygger hytte, klatrer, skater og sparkesykler, spikker og leker. Barn må få bevege seg. *ikke hysterisk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Ja, tiåringen min "reker rundt" nå i ferien, som du litt nedsettende kaller det. Han har fått en etterlengtet skoleferie og da synes han det er helt vidunderlig å gjøre alt og ingenting sammen med kameratene, helt uten tanke på timeplaner, organisering og konstant foreldreoveråking. Det skorter jo ellers ikke på sånt i hverdagen til dagens barn.

Jeg har også ferie, så han kunne i prinsippet sittet i armkroken min hele dagen, men det har han altså ikke noe ønske om. Heldigvis.

Han (og kameratene) har noen felles rammer for hvor langt de får lov til å sykle uten å spørre om lov, de må holde seg i lokalområdet. Men dette området strekker seg over en del kilometer, og innenfor er det både butikk, bensinstasjon, flere skoler, fotballstadion og andre ting.

Og det synes jeg er helt greit. De må få kjenne litt på friheten - og ansvaret - i å være på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Ja, tiåringen min "reker rundt" nå i ferien, som du litt nedsettende kaller det. Han har fått en etterlengtet skoleferie og da synes han det er helt vidunderlig å gjøre alt og ingenting sammen med kameratene, helt uten tanke på timeplaner, organisering og konstant foreldreoveråking. Det skorter jo ellers ikke på sånt i hverdagen til dagens barn.

Jeg har også ferie, så han kunne i prinsippet sittet i armkroken min hele dagen, men det har han altså ikke noe ønske om. Heldigvis.

Han (og kameratene) har noen felles rammer for hvor langt de får lov til å sykle uten å spørre om lov, de må holde seg i lokalområdet. Men dette området strekker seg over en del kilometer, og innenfor er det både butikk, bensinstasjon, flere skoler, fotballstadion og andre ting.

Og det synes jeg er helt greit. De må få kjenne litt på friheten - og ansvaret - i å være på egenhånd.

Kunne ikke vært mer enig!!!! Stakkars barn av i dag, de skal våkes over og de skal være nødt til å finne på dølle ting sammen med mor og far hver eneste gang de har fri....

Jeg husker selv hvor utrolig deilig det var å gjøre akkurat som jeg ville i feriene. (innenfor visse rammer selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de reker og får lov til det så lenge jeg vet ca hvor i verden de er og hvem de reker sammen med.

Men jeg er ikke noe tøffere enn deg altså, jeg bare øver meg i å knipe øyne og ører igjen og tenke på andre ting. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres kjekt ut med den "rekingen". Akkurat slik det skal være. Og langt bedre enn om barna var sofagriser.

Barn trenger å ha sitt eget liv, uten voksen overvåkning.

Forutsetter at dere ikke bor i et spesielt belastet område. Gutter som ikke gjør det så bra i skolen, er ikke dårlig selskap av den grunn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en som nettopp har fyllt 11, og han får sykle til kompiser og rundt hvor han vil ellers også. Han får ikke sykle til sentrum( han har forøvrig ikke spurt), men har f.eks syklet igjennom der på vei tennisskole og innom jobben min. (dette er ikke OSLO asså...)

Jeg husker selv hvordan det var å være 11 år og få lov til å sykle hvor man vil. bestemme selv og bare passe på å være hjemme til måltidene. Det var en fantastisk følelse. Jeg tror 10-11-12 årsalderen er den beste tiden av barndommen hvis man får lov til å prøve vingene litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe bekymret mor

Jeg har også en som nettopp har fyllt 11, og han får sykle til kompiser og rundt hvor han vil ellers også. Han får ikke sykle til sentrum( han har forøvrig ikke spurt), men har f.eks syklet igjennom der på vei tennisskole og innom jobben min. (dette er ikke OSLO asså...)

Jeg husker selv hvordan det var å være 11 år og få lov til å sykle hvor man vil. bestemme selv og bare passe på å være hjemme til måltidene. Det var en fantastisk følelse. Jeg tror 10-11-12 årsalderen er den beste tiden av barndommen hvis man får lov til å prøve vingene litt...

SKjønner godt at de trenger frihet. Men jeg er redd de ikke er helt modne nok for å sykle så fritt. Noen sykler utrolig fort og rett over gangfelt og alt mulig. Noen sykler også midt i veien uten hjelm. Jeg har sett litt av hvert så derfor er jeg engstelig og det er litt naivt å tro at ens egne barn er så mye flinkere og bedr eenn andres. Vi foreldre kan jo lett bli for naive også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Unger trenger frihet under ansvar. Her får snart-8-åringen faktisk sykle 3-4 km til besteforeldrene alene. 10-åringen sykler enda lengre. De har mobil og vannflaske, og klarer seg godt på egen hånd/sammen kompiser noen timer.

De bygger hytte, klatrer, skater og sparkesykler, spikker og leker. Barn må få bevege seg. *ikke hysterisk*

Du vet at barn skal være 10 år før de kan sykle alene i trafikken? har noe med trafikkforståelse og synet å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at barn skal være 10 år før de kan sykle alene i trafikken? har noe med trafikkforståelse og synet å gjøre...

Det er gangsti de sykler på, så det går greit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...