Gjest Tante Bea Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Barnehagen opplever jenta på 4,5 år som lite moden for alderen. De sier hun mangler begrepsforståelse, ikke tar i mot beskjeder, er voldsom i lek, har konsentrasjonsproblemer og har lite samspill i lek med andre barn. Hun er aldri med på rollelek heller, sier de ansatte. De mener foreldrene bør vurdere å utsette skolegangen 1 år pga alt dette. Foreldre og andre som kjenner barnet kjenner ikke igjen beskrivelsen av jenta. Hun kan telle, kan farver, skriver navnet sitt. Hun har god konsentrasjon når hun holder på med noe spennende, men som de fleste barn på den alderen forsvinner konsentrasjonen når interessen er borte. Rollelek er hun ofte med på. Det forundrer meg at barnehage og andre opplever barnet så ulikt..! Jenta er plassert i gruppe med barn som er yngre enn henne. Blant annet yngre søsken. Nå sier de ansatte at de anbefaler henne å være der neste år også pga manglende utvikling det siste halvåret. Hun skal altså ikke være i gruppe sammen med barna som skal begynne på skole neste høst, slik som hun egentlig skal. Ville det ikke være smart å la henne være sammen med barn på egen alder? Hjemme leker hun utrolig bra sammen med barn på samme alder. Jeg er i familie med jenta, og jeg opplever henne som utrolig snill og harmonisk. Hun spør pent, spiser pent, leker sammen med mine barn på en fin måte. Barna mine elsker henne, for hun er alltid glad og med på leken. Det jeg ser er at tilbakemeldingene fra barnehagen gjør foreldrene usikre. De ser jo at hun kan være vrang og kranglete om ettermiddagene når hun er sliten, men det er vel normalt for de fleste barn på den alderen. Ville dere vurdert utsettelse av skolegang på bakgrunn av det de ansatte i barnehagen sier? Jenta er født sent på året, noe de ansatte bruker som argument. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg ville som foreldre umiddelbart ha kontaktet PPT for en vurdering, siden jenta oppfattes så forskjellig av ulike personer. PPT bør helst inn og vurdere raskt, slik at familien tidlig vet om det blir skolestart om et år eller ikke. Dersom foreldrene er uenig i barnehagens vurdering, så ville jeg inntil videre ha bedt om at hun skulle følge opplegget for de eldste i barnehagen fra høsten av. Barnehagen kan ha rett i sin vurdering - men de kan også ta fullstendig feil. Jeg har sett eksempler på begge deler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Nei, på bakgrunn av ditt innlegg og det du skriver så ville jeg ikke det Jeg ville tenkt at jenta ikke taklet så bra masse mas rundt seg. Da kan det hende hun mister oversikten og konsentrasjonen og derfor utagerer. Barnehagemiljø kan også være utrolig stressende, kaotisk til tider, og det passer virkelig IKKE alle barn Skolen skal være noe anneledes, og er det. Hun kan nok skli på en lettere veg der, med andre på sin egen alder og med en annen form for læring og kommunikasjon i hverddagen/skoledagen Hvis hun der får problemer med å håndtere mengder og slikt som barnehagen sier så skal det være kompentanse der for å få henne integrert på lik linje med de andre. Barn må også få vokse seg inn i skoleåret litt i egen takt, det kan ta litt tid å bli husvarm Det eneste jeg synes er litt tråkig er at hun er født sent på året. Har to sene selv og det kan være litt "usj" noen ganger når de omtrent alltid er minst liksom, men bevares....det er jo ingen krise Så på bakgrunn av ditt innlegg så ville jeg som forelder satt jenta på skolebenken til "vanlig tid" med mindre annet problem dukket opp, ikke minst for å få henne i gruppe med jevnaldrene. Så ville jeg heller holdt god kommunikasjon og kontakt med skolen i forhold til de problemene barnehagen har luftet. Ant.går ting helt bra når jenta får lov å være litt mer voksen og hvor hun får være i gruppe som skal ha strengere krav til oppførsel, bråk ol. Og skulle hun slite så skal det være kompentanse nok rundt henne til å ta tak i problemene før de viser seg store 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 "De sier hun mangler begrepsforståelse, ikke tar i mot beskjeder, er voldsom i lek, har konsentrasjonsproblemer og har lite samspill i lek med andre barn. Hun er aldri med på rollelek heller, sier de ansatte. De mener foreldrene bør vurdere å utsette skolegangen 1 år pga alt dette. Kan ikke dette være en ganske vanlig beskrivelse av en 4,5-åring da? Rollelek leker de vel ikke før de er litt eldre heller? For meg høres det rart ut at man skulle vurdere å utsette skolestart p.g.a. dette. MYE kan dessuten skje med jentas utvikling fram til skolestart, dersom det skulle være noe galt med den. Ut fra det du forteller ringer det ingen varselbjeller hos meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg synes man skal ha veldig gode grunner for å bestemme et helt år i forveien at et barn ikke skal begynne på skolen på det normale tidspunktet. Det er jo i realiteten det de gjør dersom de ikke lar henne få gå i "avgangsklassen" i barnehagen (selv om det selvfølgelig er mulig å forandre på ting underveis). Det skjer mye med barn i den alderen på et helt år. Det er ikke vanlig å utsette skolestarten fordi barnet ikke virker skolemodent som 4-åring. Man bør ha tydeligere grunner til å gjøre noe sånt. Jeg ville ikke godtatt at barnehagen holdt mitt barn unna den riktige aldersgruppen dersom jeg ikke forsto begrunnelsen. De burde i hvert fall prøve først, ikke beslutte på forhånd at det ikke vil gå. Jeg støtter froskens anbefaling om å få en vurdering fra en instans med erfaring. Jeg har en nevø som er født i november og begynte på skolen i det aller første 6-årskullet i 1997. Han var 5 1/2 år, umoden og uten den store forståelsen for verken rollelek eller konsentrasjon over tid. Nå har han nettopp avsluttet vgs med toppkarakterer. Jeg vet at dette ikke beviser noe som helst, vil bare ha fram at man ikke forlanger at disse femåringene skal være akademiske og overmodne alle sammen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tante Bea Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg ville som foreldre umiddelbart ha kontaktet PPT for en vurdering, siden jenta oppfattes så forskjellig av ulike personer. PPT bør helst inn og vurdere raskt, slik at familien tidlig vet om det blir skolestart om et år eller ikke. Dersom foreldrene er uenig i barnehagens vurdering, så ville jeg inntil videre ha bedt om at hun skulle følge opplegget for de eldste i barnehagen fra høsten av. Barnehagen kan ha rett i sin vurdering - men de kan også ta fullstendig feil. Jeg har sett eksempler på begge deler. Barnehage og foreldre har vært i møte med helsestasjonen, og det har vært snakk om at barnet skal utredes. Barnet har klaget hjemme på at hun alltid må passe på småsøsken i barnehagen, så jeg tror hun kanskje er frustrert over at hun ikke får utfordringer ved å være sammen med barn på egen alder. Når hun leker med barn på egen alder om ettermiddagene er hun veldig lykkelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Barnehage og foreldre har vært i møte med helsestasjonen, og det har vært snakk om at barnet skal utredes. Barnet har klaget hjemme på at hun alltid må passe på småsøsken i barnehagen, så jeg tror hun kanskje er frustrert over at hun ikke får utfordringer ved å være sammen med barn på egen alder. Når hun leker med barn på egen alder om ettermiddagene er hun veldig lykkelig. Foreldre kan selv ta initativ og kontakte ppt for å få en vurdering. I forhold til vurdering av skolestart, har ppt en mer egnet kompetanse enn helsestasjonen. Hadde jeg vært foreldrene, ville jeg ha ønsket dette avklart så raskt som mulig og derfor ringt ppt og bedt om en vurdering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tane Bea Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Nei, på bakgrunn av ditt innlegg og det du skriver så ville jeg ikke det Jeg ville tenkt at jenta ikke taklet så bra masse mas rundt seg. Da kan det hende hun mister oversikten og konsentrasjonen og derfor utagerer. Barnehagemiljø kan også være utrolig stressende, kaotisk til tider, og det passer virkelig IKKE alle barn Skolen skal være noe anneledes, og er det. Hun kan nok skli på en lettere veg der, med andre på sin egen alder og med en annen form for læring og kommunikasjon i hverddagen/skoledagen Hvis hun der får problemer med å håndtere mengder og slikt som barnehagen sier så skal det være kompentanse der for å få henne integrert på lik linje med de andre. Barn må også få vokse seg inn i skoleåret litt i egen takt, det kan ta litt tid å bli husvarm Det eneste jeg synes er litt tråkig er at hun er født sent på året. Har to sene selv og det kan være litt "usj" noen ganger når de omtrent alltid er minst liksom, men bevares....det er jo ingen krise Så på bakgrunn av ditt innlegg så ville jeg som forelder satt jenta på skolebenken til "vanlig tid" med mindre annet problem dukket opp, ikke minst for å få henne i gruppe med jevnaldrene. Så ville jeg heller holdt god kommunikasjon og kontakt med skolen i forhold til de problemene barnehagen har luftet. Ant.går ting helt bra når jenta får lov å være litt mer voksen og hvor hun får være i gruppe som skal ha strengere krav til oppførsel, bråk ol. Og skulle hun slite så skal det være kompentanse nok rundt henne til å ta tak i problemene før de viser seg store Jeg har observert jenta sammen med inntil 7 barn flere ganger, og hun glir veldig godt inn i leken. Hun velger nesten alltid barn som er på hennes alder eller litt eldre som hovedvenn. Ikke en gang har jeg sett at hun har laget konflikter eller sabotert leken for de andre. Jeg ser også en jente som blir utrolig glad om en tar seg til til å gi henne spesiell oppmerksomhet. Hun er så positiv til å vise hva hun kan tegne, skrive, synge, danse osv. Hun blir glad for å bli sett, og jeg føler kanskje de ansatte i barnehagen ikke ser henne. De virker så negative til jenta, og det er virkelig leit at de absolutt ikke har sett utvikling det siste halve året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tane Bea Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 "De sier hun mangler begrepsforståelse, ikke tar i mot beskjeder, er voldsom i lek, har konsentrasjonsproblemer og har lite samspill i lek med andre barn. Hun er aldri med på rollelek heller, sier de ansatte. De mener foreldrene bør vurdere å utsette skolegangen 1 år pga alt dette. Kan ikke dette være en ganske vanlig beskrivelse av en 4,5-åring da? Rollelek leker de vel ikke før de er litt eldre heller? For meg høres det rart ut at man skulle vurdere å utsette skolestart p.g.a. dette. MYE kan dessuten skje med jentas utvikling fram til skolestart, dersom det skulle være noe galt med den. Ut fra det du forteller ringer det ingen varselbjeller hos meg. Jeg synes også det er veldig tidlig å ta en slik konklusjon. Den tok barnehagen da hun akkurat var 4 år. Rollelek ser jeg ofte hun holder på med, og det har mine barn vært veldig glad i på samme alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tante Bea Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg synes man skal ha veldig gode grunner for å bestemme et helt år i forveien at et barn ikke skal begynne på skolen på det normale tidspunktet. Det er jo i realiteten det de gjør dersom de ikke lar henne få gå i "avgangsklassen" i barnehagen (selv om det selvfølgelig er mulig å forandre på ting underveis). Det skjer mye med barn i den alderen på et helt år. Det er ikke vanlig å utsette skolestarten fordi barnet ikke virker skolemodent som 4-åring. Man bør ha tydeligere grunner til å gjøre noe sånt. Jeg ville ikke godtatt at barnehagen holdt mitt barn unna den riktige aldersgruppen dersom jeg ikke forsto begrunnelsen. De burde i hvert fall prøve først, ikke beslutte på forhånd at det ikke vil gå. Jeg støtter froskens anbefaling om å få en vurdering fra en instans med erfaring. Jeg har en nevø som er født i november og begynte på skolen i det aller første 6-årskullet i 1997. Han var 5 1/2 år, umoden og uten den store forståelsen for verken rollelek eller konsentrasjon over tid. Nå har han nettopp avsluttet vgs med toppkarakterer. Jeg vet at dette ikke beviser noe som helst, vil bare ha fram at man ikke forlanger at disse femåringene skal være akademiske og overmodne alle sammen :-) Jeg er enig i det du skriver. Det er jo noe som heter tilpasset opplæring. Det er naturlig at 1. klassinger er på forskjellige steder i modenhet. Med tiden vil det jevne seg ut, og de som faller utenfor den ene eller den andre veien skal ha tilpasset undervisning. Jeg håper og tror foreldrene vil kreve at hun skal være sammen med barn på egen alder. Jeg synes det er dumt at de ansatte har gitt henne stempel fra første dag, noe som har medført at hun er blitt plassert sammen med langt yngre barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tane Bea Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Foreldre kan selv ta initativ og kontakte ppt for å få en vurdering. I forhold til vurdering av skolestart, har ppt en mer egnet kompetanse enn helsestasjonen. Hadde jeg vært foreldrene, ville jeg ha ønsket dette avklart så raskt som mulig og derfor ringt ppt og bedt om en vurdering. Ja, jeg tror de venter på å komme inn til PPT, men tiden har gått uten at noe skjer. De bør kanskje ringe og høre hva som skjer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Barnehage og foreldre har vært i møte med helsestasjonen, og det har vært snakk om at barnet skal utredes. Barnet har klaget hjemme på at hun alltid må passe på småsøsken i barnehagen, så jeg tror hun kanskje er frustrert over at hun ikke får utfordringer ved å være sammen med barn på egen alder. Når hun leker med barn på egen alder om ettermiddagene er hun veldig lykkelig. ''Barnet har klaget hjemme på at hun alltid må passe på småsøsken i barnehagen,'' Hva?! Da våre to var på samme avdeling var både vi og de ansatte i barnehagen klinkende klare på at eldstemann ikke skulle ha noe som helst ansvar for minstemor mens de var der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg ville som foreldre umiddelbart ha kontaktet PPT for en vurdering, siden jenta oppfattes så forskjellig av ulike personer. PPT bør helst inn og vurdere raskt, slik at familien tidlig vet om det blir skolestart om et år eller ikke. Dersom foreldrene er uenig i barnehagens vurdering, så ville jeg inntil videre ha bedt om at hun skulle følge opplegget for de eldste i barnehagen fra høsten av. Barnehagen kan ha rett i sin vurdering - men de kan også ta fullstendig feil. Jeg har sett eksempler på begge deler. Opplevde selv at barnehagen vurderte feil den andre veien, vesla ble ansett som moden nok. Både vi foreldre og hennes lærere har vært rimelig enige i løpet av de 3 første årene på skolen, at hun ikke var skolemoden. Men da er det for sent å snu, man får gjøre det beste ut av det. Og visst er det bra nå - hun henger fint med og fungerer fint sosialt. Eneste bakdeler var vel at hun aldri har hatt noe bra forhold til skolen og skolearbeid, og slett hardt med konsentrasjonen de første par-tre årene - samt trivselen omtrent hele første året og kanskje litt mer. Nå har hun gått ut av fjerdeklasse og alt er "bare fryd og gammen". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tante Bea Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 ''Barnet har klaget hjemme på at hun alltid må passe på småsøsken i barnehagen,'' Hva?! Da våre to var på samme avdeling var både vi og de ansatte i barnehagen klinkende klare på at eldstemann ikke skulle ha noe som helst ansvar for minstemor mens de var der. Jeg har også reagert på at hun alltid har vært på samme avdeling som småsøsken. Hun trenger flere utfordringer, og jeg føler ikke de ansatte ser potensialet i barnet. Hun er svært lærevillig. Hver gang jeg setter meg ned med henne stråler jenta. Hun elsker å lære nye ting! Hun klarer også å konsentrere seg når andre barn summer rundt oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Opplevde selv at barnehagen vurderte feil den andre veien, vesla ble ansett som moden nok. Både vi foreldre og hennes lærere har vært rimelig enige i løpet av de 3 første årene på skolen, at hun ikke var skolemoden. Men da er det for sent å snu, man får gjøre det beste ut av det. Og visst er det bra nå - hun henger fint med og fungerer fint sosialt. Eneste bakdeler var vel at hun aldri har hatt noe bra forhold til skolen og skolearbeid, og slett hardt med konsentrasjonen de første par-tre årene - samt trivselen omtrent hele første året og kanskje litt mer. Nå har hun gått ut av fjerdeklasse og alt er "bare fryd og gammen". Nettopp fordi slike vurderinger ikke er så enkle, så synes jeg at man skal forsøke å få en mest mulig "saklig" vurdering i de tilfellene det er stor tvil. Det er mye jeg tenker at ppt ikke er så gode på, men akkurat det å vurdere "skolemodenhet" mener jeg de har mer kompetanse på enn de fleste andre. Godt å høre at jenta di trives bedre nå - og litt uforståelig at hun er blitt snart 5. klassing allerede! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Ja, jeg tror de venter på å komme inn til PPT, men tiden har gått uten at noe skjer. De bør kanskje ringe og høre hva som skjer. Høres helt normalt ut for alderen. Og hvis hun må passe småsøsken og evt andre yngre barn, er det jo forståelig at hun blir frustrert og at hun ikke har noen å strekke seg etter utviklingsmessig. Synes det var veldig tynt grunnlag de vurderte på, men mulig det er mer enn det du har fått vite? Det kan nok være lurt å ringe PPT med jevne mellomrom. Det haster jo litt med å få avklart dette her i forhold til skolestart. PPT kan være ordentlig trege, så de kan ikke forvente at ting går av seg selv eller at det skjer automatisk. Man må stå på som forelder hele veien har jeg inntrykk av.. Som foreldre ville jeg ha krevd at hun var på gruppe med barn på egen alder i barnehagen, inntil skolestart var avklart. Enig i det de andre sier om at PPT er mer riktig i denne sammenheng enn helsestasjonen. Får håpe foreldrene har styrke til å støtte jenta si, og ikke blir helt overkjørt av barnehagen. Du får støtte foreldrene så godt du kan. Fint at de har deg som en engasjert medspiller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Det er da alt for tidlig å ta en slik avgjørelse nå! Jente må få lov til å få muligheten til å være sammen med jevnaldrende, også i barnehagen. Så får man vurdere i løpet av siste året i barnehagen når man ser hvordan hun utvikler seg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ville sett det an. Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Jeg ville heller fått en fagperson til å uttale seg. Irriterer meg litt over barnehagetilsette som leker eksperter... greit nok at de er med ungen store deler av dagene, men de får ikke sett ungen slik den egentlig er. Opplevde det selv med min, de mente hun ikke var intr i andre unger, lekte seg mest selv, pratet lite, hadde dårlig motorikk for alderen osv, men selv så jeg henne og hun var flink å prate, telle og kunne mye, lærte å gå ca. 18 mnd, men det er innenfor normalen 10-18 mnd, og jeg har sett flere ganger at hun leker med andre barn, vi pleier også å besøke andre unger. Hun eri kke blant de mest høylytte, men det lynnet har hun fra familien, nå er ungen din bare 4 år, mye kan skje på et år, ville sett det an neste år hvordan utviklingen er, tatt kontakt med helsestasjon og bedt de ta en vurdering og se det hele an. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Jeg ville gjort to ting: Bedt om (krevd) at jenta ble plassert i samme gruppe som de andre på samme alder. Kontaktet ppt og bedt om råd/hjelp derfra for å vurdere om det er riktig å utsette skolestarten. Det ville jeg gjort så fort som mulig, helst med en gang, ikke ventet til skolestarten nærmer seg. Det er en del barn som er veldig annerledes sammen med familien enn sammen med andre, og det er tydeligvis din niese. Hvis ikke er det rart at dere og barnehagen har så vidt forskjellige oppfatninger av hvordan jenta fungerer i det daglige. Verken foreldre eller barnehage er eksperter på området, men barnehagen har nok mer erfaring. De har i alle fall større sammenligningsgrunnlag og ikke de samme "vår datter er perfekt"-brillene som mange foreldre er utstyrt med. Derfor ville jeg ikke uten videre avfeid barnehagens vurdering. Alle barn skal ha tilpasset undervisning. Et veldig bra prinsipp. Men dessverre følges det ikke alltid like godt opp i praksis. Og problemer med å henge med allerede i starten av skolegangen kan lett forplante seg videre i årene som kommer. Det er ingen garanti for at hun etter hvert vil ta igjen de andre, i verste fall risikerer dere at hun blir stadig mer hengende etter. Derfor ville jeg koblet inn ppt og få deres vurdering og høre hva de anbefaler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Det er da alt for tidlig å ta en slik avgjørelse nå! Jente må få lov til å få muligheten til å være sammen med jevnaldrende, også i barnehagen. Så får man vurdere i løpet av siste året i barnehagen når man ser hvordan hun utvikler seg Ja, men det er innskriving på skolen om ikke så mange månedene, og det må da være et poeng at jenta veit om hun skal begynne på skolen neste høst eller ikke innen den tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.