Gå til innhold

Utsette skolegang?


Anbefalte innlegg

MorTil3små

Min erfaring tilsier at barn har godt av å gå i barnehage sammen med barn som er eldre enn dem selv,iallefall samme alder. Det kan høres ut som om hun protesterer på gruppen hun er i. Hun trenger helt sikkert mer utfordringer!

Mitt første barn startet i barnehage som 2,5-åring,da var hun på småbarnsgruppe. Ei som jobbet der snakket med babystemme til barna,jeg ble helt fortvilet! Jeg fikk flyttet henne over på stor avdeling etter en stund og har ikke angret på det!

Det synes som om problemet ligger hos barnehagen og foreldrene bør virkelig gå i dialog med dem om mulige løsninger. Synes det er helt utrolig at de ikke skal la jenta gå i gruppe med de andre som skal starte skole!

Hvis hun blir tvunget til å bare være sammen med andre barn som er yngre enn henne selv,vil hun ikke kunne utvikle seg normalt,men kanskje heller falle ned på deres nivå.

Fortsetter under...

Ja, men det er innskriving på skolen om ikke så mange månedene, og det må da være et poeng at jenta veit om hun skal begynne på skolen neste høst eller ikke innen den tid.

Så skriver man jenta inn. Vil vel tro at det går ann å "trekke den tilbake" om det skulle vise seg nødvendig.

Nettopp fordi slike vurderinger ikke er så enkle, så synes jeg at man skal forsøke å få en mest mulig "saklig" vurdering i de tilfellene det er stor tvil. Det er mye jeg tenker at ppt ikke er så gode på, men akkurat det å vurdere "skolemodenhet" mener jeg de har mer kompetanse på enn de fleste andre.

Godt å høre at jenta di trives bedre nå - og litt uforståelig at hun er blitt snart 5. klassing allerede!

Ja tiden går så utrolig fort!

Hun kan fremdeles dagdrømme seg bort i timene, og hun kommer nok ikke til å bli noe skole-elsker med det første - men den normale trivselen er tilstede selv om hun foretrekker fritid og sier skolen er "kjedelig" ;-)

Faglig ligger hun tildels foran, utenom på hastighet i selve timene for der går det fremdeles ikke raskest i verden - og sosialt sett fungerer alt bra. Men hard start ja ;-) Synes omtrent det var i går jeg satt og skrev innlegg om konsentrasjonen hennes og det jeg følte var manglende støtte/tilpasning fra skolen sin side i denne situasjonen.

Og til ungen sier man...?

Nei, lille venn, du skal visst ikke begynne på skolen til høsten alikevel, du.

:(

Man behøver jo ikke nødvendigvis å skru forventningene alt for høyt opp. Om både barnehage og skole er klar over at det er utfordringer (noe det i dette tilfellet absolutt ikke behøver å være), så kan de jo være litt tilbakeholdne med akkurat det?

Annonse

Jeg ville si at det uansett er altfor tidlig å vurdere det. Barn utvikler seg veldig i rykk og napp og dessuten individuelt, så over ett år før skolestart er det altfor tidlig å konkludere på dette. Dessuten skal det veldig sterke grunner til både å utsette og å fremskynde skolestart siden skolen uansett skal tilpasses elevenes forutsetninger. Dersom en vurderer utsatt skolestart må det også andre instanser på banen, dvs. PPT, helsestasjon og lege, som et minimum. Dersom et barns atferd varierer så mye fra en arena til en annen ville jeg si at problemet lå i miljøet og ikke hos barnet, og først og fremst sett nærmere på de ulike miljøene og hvordan de h.h.v. legger til rette for og hemmer barnet. I dette tilfellet virker det som både foreldrene selv og andre utenfra burde få anledning til å se barnet i barnehagen samtidig som barnehagen må få hjelp til å se barnet slik foreldrene gjør. Jeg har selv opplevd hvordan barn som ble opplevd som faglig svake i grunnskolen ble av de beste på videregående, fordi skolen der var bedre tilpasset elevenes lære- og væremåte og interesser. Negative forventninger kan gjøre veldig mye negativt for et barn!

Jeg ville gjort to ting: Bedt om (krevd) at jenta ble plassert i samme gruppe som de andre på samme alder. Kontaktet ppt og bedt om råd/hjelp derfra for å vurdere om det er riktig å utsette skolestarten. Det ville jeg gjort så fort som mulig, helst med en gang, ikke ventet til skolestarten nærmer seg.

Det er en del barn som er veldig annerledes sammen med familien enn sammen med andre, og det er tydeligvis din niese. Hvis ikke er det rart at dere og barnehagen har så vidt forskjellige oppfatninger av hvordan jenta fungerer i det daglige. Verken foreldre eller barnehage er eksperter på området, men barnehagen har nok mer erfaring. De har i alle fall større sammenligningsgrunnlag og ikke de samme "vår datter er perfekt"-brillene som mange foreldre er utstyrt med. Derfor ville jeg ikke uten videre avfeid barnehagens vurdering.

Alle barn skal ha tilpasset undervisning. Et veldig bra prinsipp. Men dessverre følges det ikke alltid like godt opp i praksis. Og problemer med å henge med allerede i starten av skolegangen kan lett forplante seg videre i årene som kommer. Det er ingen garanti for at hun etter hvert vil ta igjen de andre, i verste fall risikerer dere at hun blir stadig mer hengende etter. Derfor ville jeg koblet inn ppt og få deres vurdering og høre hva de anbefaler.

Jeg synes du generaliserer litt mye her. Husk at barnehager er like forskjellige som foreldre. Slik noen foreldre kanskje har vanskelig for å se barnet sitt som det "er", har noen barnehager vanskelig for å se seg selv slik de "er". Og selv om de ansatte er (eller iallefall burde være) spesialister på barn, er det foreldrene som er spesialister på sitt barn.

Og til ungen sier man...?

Nei, lille venn, du skal visst ikke begynne på skolen til høsten alikevel, du.

:(

Har du noe inntrykk av at dette barnet ikke er klar over hvor gammel hun er? Selv 3-åringer vet at de skal begynne på skolen det året de fyller 6, så her må det forklaringer og bearbeidelser til uansett, hvis det blir utsatt skolestart.

Jeg har observert jenta sammen med inntil 7 barn flere ganger, og hun glir veldig godt inn i leken. Hun velger nesten alltid barn som er på hennes alder eller litt eldre som hovedvenn. Ikke en gang har jeg sett at hun har laget konflikter eller sabotert leken for de andre.

Jeg ser også en jente som blir utrolig glad om en tar seg til til å gi henne spesiell oppmerksomhet. Hun er så positiv til å vise hva hun kan tegne, skrive, synge, danse osv. Hun blir glad for å bli sett, og jeg føler kanskje de ansatte i barnehagen ikke ser henne. De virker så negative til jenta, og det er virkelig leit at de absolutt ikke har sett utvikling det siste halve året.

Jeg synes dette virker mer og mer alvorlig for hvert innlegg fra deg jeg leser. Det er faktisk nesten slik at en burde vurdere å skifte barnehage, eller iallefall avdeling om mulig. Som jeg skrev i tidligere innlegg kan negative forventninger fra de ansatte virke veldig negativt for barnet, også fordi det preger hvordan de andre barna ser på henne.

Ja, jeg tror de venter på å komme inn til PPT, men tiden har gått uten at noe skjer. De bør kanskje ringe og høre hva som skjer.

De bør purre på PPT. Det bør en forøvrig nesten alltid når en står i kø, enten det er her eller der... Dessuten, hvis det er ventetid på individsaker, kan de snakke med PPT om saken og barnehagen på mer generelt grunnlag. Vanligvis vil PPT samarbeide med barnehagene også i systemsaker eller i andre saker. Dermed kan de ha øyne for dette barnet og akkurat dette spørsmålet under andre besøk eller i generelle samtaler med barnehagen.

Jeg må for det første også stille meg litt tvilende til denne barnehagen. Det kan jo hende at det ligger _mye_ mer bak deres uttalelser enn det vi har fått gjengitt her og at det dermed kan være grunn for at en utsetting er det beste.

Jeg ville bare også si at mange av kommentarene man får her viser at svært mange foreldre ser på det som noe av det verste som kan skje, nemlig utsatt skolestart. Man kjemper med nebb og klør for at umodne barn skal få starte opp på skolen, til tross for at de kanskje hadde hatt det mye bedre med ett år til i barnehagen.

Jeg har sett mange eksempel på dette da jeg selv jobber som lærer. Svært mange av gutta som er født sent på året ville hatt veldig godt av å vært plassert ett trinn lenger ned. Dette viser seg nemlig ikke alltid i 1.klasse. Selv om vi nå i dagens 1.klasser har langt mere skole enn vi hadde etter 97-reformen, så er det fortsatt en litt myk overgang mellom barnehage og skole. I 2. og 3. klasse vil det merkes i langt større grad om barna er umodne. Ofte er dette noe de vil dra med seg hele grunnskolen gjennom. Er barnet ikke moden for skolestart så ser vi ofte at det strever sosialt også.

Så mitt hjertesukk er altså at jeg skulle ønske langt flere fikk denne muligheten. Og jeg skjønner ikke helt hva foreldrene er så redde for. Slik jeg ser det har man ikke noe å miste, men mye å vinne på dette. Men å fortelle dette til et barn som er innstilt på skolestart neste høst langt utpå vinteren en gang, det ville jeg _ikke_ ha gjort.

Jeg har selv en romjulsgutt som fikk utsatt skolestart. Og det skulle _ikke_ tungtveiende grunner for å få dette gjennom i vår kommune. Jeg skrev ganske enkelt et brev og forklarte at jeg som mor så han var best tjent med å vente ett år. Han har aldri vært skolesvak, leste fra han var fire. Har kost seg i barnehagen og jeg ser nå at det er helt riktig for han å starte i 3. til høsten.

Er man født i desember så hører man faktisk like naturlig inn i gruppen under. Men jeg bestemte meg for dette lenge før han skulle starte på skolen. Sørget for at han ble plassert med de som er født året etter i barnehagen, dette var jeg bevisst på fra han startet i barnehage som 2,5åring.

Jeg sier ikke dette som et argument for at denne jenta bør ha utsatt skolestart. Det er nok foreldrene som er de beste til å se dette, sammen med de ansatte i barnehagen. Det heter så fint at skolen skal tilpasses alle men det hjelper ikke så mye om man ikke er moden nok til å være med de andre i deres type lek osv.

Jeg spurte aldri barnehagen til råds i vår sak og mange der følte seg nok litt provosert over min avgjørelse siden gutten vår var så "flink" (skoleflink). Men som lærer selv så vet jeg altså at dette bare er en liten del av det som er viktig å beherske ved skolestart.

Annonse

Jeg synes du generaliserer litt mye her. Husk at barnehager er like forskjellige som foreldre. Slik noen foreldre kanskje har vanskelig for å se barnet sitt som det "er", har noen barnehager vanskelig for å se seg selv slik de "er". Og selv om de ansatte er (eller iallefall burde være) spesialister på barn, er det foreldrene som er spesialister på sitt barn.

Mitt poeng var at verken barnehage eller foreldre har den nødvendige kompetanse for å vurdere dette. Derfor mener jeg foreldrene bør koble inn ppt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...