Gå til innhold

Hjelp til samvær!!!!????

MorTil3små

Anbefalte innlegg

Sørg for at du kan dokumentere absolutt alt sammen.

Dvs. kommuniser skriftlig, per sms, e-post, etc. Snakk med advokaten om hva som blir gyldig dokumentasjon. Hold evt. kontakt med familievernkontor eller annen offentlig instans.

På den måten bygger du sakte, men sikkert en sak som vil gjøre det umulig for å ham å herse mer med deg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MorTil3små

15

• Persille1365381127

6

• PieLill

5

• Lillemus

3

Ja,det er snart ingen annen utvei,men må nok vente en stund til så jeg ikke blir oppfattet som hysterisk...opplever til stadighet at mødre som kjemper for barna sine er egosentriske,mens fedre blir hedret,uansett sinnstilstand...

Ha løpened kontakt med advokaten og la advokaten ta vare på bevisene dine. La advokaten hjelpe deg med å opptre så strategisk klokt som mulig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''barnevernet ordnet det så slik at hun får avlastning hver tredje helg, og dekket barnehage til de to eldste, senere tredjemann også. og hun leverer dem så tidlig så mulig, og henter dem i siste liten. jobber ikke, har aldri gjort det. og hun klarer ikke oppdra dem, det sier både broren hennes og de fleste nære. men det er jo ikke rart, for det er ikke mye hun ser til dem.''

Er det så vanskelig for deg å forstå at noen trenger mer alenetid enn andre, og at moren du nevner kanskje ikke makter mer enn hun gjør?

Nei, jeg skjønner at noen ikke klarer å være 100% foreldre, det gjelder både mor og far. Det jeg ikke skjønner er hvorfor hun lager til en liten avlegger til, i alt virvaret! Og når hun sitter og klager til meg at det er så stritt med de to hun hadde. Det finnes prevensjon, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil3små

du skriver at du trenger alenetid. alenetid kan du ha når barna sover. jeg er gift, og har aldri hatt alenetid. en mor som blir enke har aldri alenetid. har aldri skjønt at noen trenger mer alenetid enn de har når barna sover eller er på skolen o.l. vi får da barn for å være sammen med dem alltid?

kjenner en dame som ble tvunget til skilsmisse av barnevernet. samtidig klarte hun det kunststykket å bli gravid igjen med mannen som hun skulle skilles fra. samtidig som hun er veldig nedfor, går til psykolog og greier.

barnevernet ordnet det så slik at hun får avlastning hver tredje helg, og dekket barnehage til de to eldste, senere tredjemann også. og hun leverer dem så tidlig så mulig, og henter dem i siste liten. jobber ikke, har aldri gjort det. og hun klarer ikke oppdra dem, det sier både broren hennes og de fleste nære. men det er jo ikke rart, for det er ikke mye hun ser til dem.

nei, kos deg alt du kan. vær klippen i dine barns liv, og vær stolt av det!

Takk,stort sett enig med deg,jeg,men hadde du visst alt jeg har gjennomgått de siste par årene,tror jeg selv du hadde unnet meg litt alenetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil3små

Ha løpened kontakt med advokaten og la advokaten ta vare på bevisene dine. La advokaten hjelpe deg med å opptre så strategisk klokt som mulig.

mvh

Takk X 2! Det er dessverre det jeg må gjøre... det er så trist at det må være sånn,har mest lyst å brenne alt av sakspapirer og bevis, men jeg vet jo at han aldri gir opp. Han gir seg ikke før han har tatt knekken på meg...men jeg er seig som f...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du har litt rett i det...

Jeg står midt i startgropa på en skilsmisseprosess selv og er utrolig glad for at jeg valgte "riktig" pappa til barna mine! Ser ut som vi vil greie å få til et godt samarbeid og det er utrolig viktig akkurat nå!

Lykke til!!

Oi, det hadde jeg ikke fått med meg. God klem til deg, håper dere klarer dere gjennom med hodet over vannet alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Oi, det hadde jeg ikke fått med meg. God klem til deg, håper dere klarer dere gjennom med hodet over vannet alle sammen!

Takk for det :)

Jeg tror vi skal greie det - eller vi MÅ greie det! Har tross alt tre barn som skal ivaretaes på best mulig vis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen og SFO har ikke åpent hele året. Og de barnehagene som faktisk har åpent hele året krever at barnet skal ha minst 3 uker (tror jeg det er) ferie sammenhengende.

Jeg hadde nok også skrevet opp alle slike ting for evt. senere konflikter med faren. (Dersom dere trenger advokat senere også...)

Men noen gode råd til hvordan dere skal løse denne floken har jeg dessverre ikke:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kan denne mannen tro at han skal kunne ha 50/50 omsorg for barna, når han ikke engang har tid nok til å ha dem i "sine" helger og avtalte ferier?

Dessverre er det nok flere som opplever det samme som deg når det gjelder "uberegnelige fedre" som ikke følger avtalte samværsordninger.

Jeg skjønner godt frustrasjonen din ved å aldri kunne planlegge noe, og fortvilelsen fra barna som antagelig føler seg sviktet fordi pappa ikke kan vare sammen med dem allikevel.

Jeg har ikke noe konkret råd å gi deg utover det som allerede er sagt om at du bør dokumentere alle tilfellene han bryter samværsordninger og avtaler.

Men hvis du skulle gjøre noe aktivt selv, så må det evt. være å IKKE stille opp hver gang han bryter en avtale!

Jeg vet at dette kan være vanskelig. Men hvis mannen ellers er noenlunde ansvarlig og fornuftig, så må du kanskje bare rett og slett ta sjansen på å si "nei, det passer ikke, jeg har andre planer" når han på kort varsel ber deg om å ha barna på hans tider.

Så får det være opp til ham å skaffe annen barnevakt, eller endre sine egne planer.

Hvis du "alltid" stiller opp, så blir dette en lettvint løsning for ham "å bare ringe deg" istedet for å ta hodebryet med å planlegge bedre, eller å tilpasse seg etter når han har barna.

Noen menn må faktisk "tvinges" til å ta ansvar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil3små

Hvordan i all verden kan denne mannen tro at han skal kunne ha 50/50 omsorg for barna, når han ikke engang har tid nok til å ha dem i "sine" helger og avtalte ferier?

Dessverre er det nok flere som opplever det samme som deg når det gjelder "uberegnelige fedre" som ikke følger avtalte samværsordninger.

Jeg skjønner godt frustrasjonen din ved å aldri kunne planlegge noe, og fortvilelsen fra barna som antagelig føler seg sviktet fordi pappa ikke kan vare sammen med dem allikevel.

Jeg har ikke noe konkret råd å gi deg utover det som allerede er sagt om at du bør dokumentere alle tilfellene han bryter samværsordninger og avtaler.

Men hvis du skulle gjøre noe aktivt selv, så må det evt. være å IKKE stille opp hver gang han bryter en avtale!

Jeg vet at dette kan være vanskelig. Men hvis mannen ellers er noenlunde ansvarlig og fornuftig, så må du kanskje bare rett og slett ta sjansen på å si "nei, det passer ikke, jeg har andre planer" når han på kort varsel ber deg om å ha barna på hans tider.

Så får det være opp til ham å skaffe annen barnevakt, eller endre sine egne planer.

Hvis du "alltid" stiller opp, så blir dette en lettvint løsning for ham "å bare ringe deg" istedet for å ta hodebryet med å planlegge bedre, eller å tilpasse seg etter når han har barna.

Noen menn må faktisk "tvinges" til å ta ansvar...

Hei og takk for svar:-) Jeg har faktisk ved et par anledninger sagt nei,fordi han sier ifra på kort varsel og jeg har vært bortreist.

Men hans hovedpoeng hver gang, er at jeg har hovedomsorg og at han kan si ifra seg samvær når det måtte passe han... Barna har ikke merket noe ennå,da jeg er flink til å skjerme de. Jeg må bare leve med at han ikke er til å stole på,er bare sjeleglad jeg kom meg ut av forholdet! Barna vil selvsagt forstå mer når de blir eldre, og da kan de jo si ifra selv også.

Han ville jo ta fra meg hovedomsorgen,men klarer ikke å ha dem på utvidet helgesamvær engang! Hvis han hadde fått hovedomsorg,ville han ha brukt meg som barnevakt i tide og utide,og jeg hadde selvsagt sagt ja for å være så mye som mulig med barna! Han selv prioriterer å jobbe framfor å være med barna,det viktige for han er antall overnattinger pga bidrag.

Han ser på bidrag som "lønn" til mitt livsopphold, og det finner han seg ikke i. Han vet ikke hvor mye det koster å ha barn,da jeg alltid har tatt meg av hus og barn under samlivet.

Han har lurt seg unna bidrag siden bruddet,men nå må han heldigvis betale for seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Liten praktisk ting bare: barnehagen forlanger vel at barna skal ha minst 3 ukers sammenhengende fri i løpet av sommeren?

Utover det håper jeg du har en god advokat å støtte deg til for denne fyren høres ikke ut til å skulle hatt ansvaret for barn overhodet, ikke i en meget kort tidsperiode engang.

Vi skal påse at de har to uker ila året om jeg ikke husker helt feil...

Men de fleste bhg praktiserer med to sammenhengende uker som sommeren, av praktiske årsaker. Dessverre er ikke barns ferie lovfestet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Men de fleste bhg praktiserer med to sammenhengende uker som sommeren, av praktiske årsaker. Dessverre er ikke barns ferie lovfestet :(

Man skal vel påse at de har 4 uker i løpet av året hvor derav to av dem er sammenhengende? Er det ikke slik fordi juli er betalingsfri, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar:-) Jeg har faktisk ved et par anledninger sagt nei,fordi han sier ifra på kort varsel og jeg har vært bortreist.

Men hans hovedpoeng hver gang, er at jeg har hovedomsorg og at han kan si ifra seg samvær når det måtte passe han... Barna har ikke merket noe ennå,da jeg er flink til å skjerme de. Jeg må bare leve med at han ikke er til å stole på,er bare sjeleglad jeg kom meg ut av forholdet! Barna vil selvsagt forstå mer når de blir eldre, og da kan de jo si ifra selv også.

Han ville jo ta fra meg hovedomsorgen,men klarer ikke å ha dem på utvidet helgesamvær engang! Hvis han hadde fått hovedomsorg,ville han ha brukt meg som barnevakt i tide og utide,og jeg hadde selvsagt sagt ja for å være så mye som mulig med barna! Han selv prioriterer å jobbe framfor å være med barna,det viktige for han er antall overnattinger pga bidrag.

Han ser på bidrag som "lønn" til mitt livsopphold, og det finner han seg ikke i. Han vet ikke hvor mye det koster å ha barn,da jeg alltid har tatt meg av hus og barn under samlivet.

Han har lurt seg unna bidrag siden bruddet,men nå må han heldigvis betale for seg!

Huff! Han høres ganske håpløs ut!

Noen må tydeligvis forklare den mannen at det å ha delt omsorg innebærer at hver av foreldrene har hovedomsorgen på SINE DAGER!

Om dere har like mange dager, eller den ene har flere enn den andre, spiller liten rolle. Det er HAN som har ansvaret for barna når de skal være hos HAM, og DU som har ansvaret når de dagene de er hos deg!

Det er ikke meningen at den som har flest omsorgsdager skal være i "evig beredskap" mens den som har færrest dager skal kunne sjonglere samværet ettersom det passer vedkommende best!

Enten er han såpass dum at han ikke har forstått dette, (og da bør det kanskje forklares til ham fra en person som representerer rette instans.) Eller så bruker han kanskje dette som motargument, mot bedre vitende, bare for å "straffe" deg og sette deg ut av spill.

Man blir jo lett litt målløs når man står ovenfor en som tilsynelatende oppfatter noe helt annerledes enn man selv gjør, og det blir nærmest umulig for deg å "bevise" at han tar feil.

Jeg håper ting bedrer seg etterhvert.

En ting er ihvertfall sikkert. Til syvende og sist er det han som taper på dette ovenfor sine egne barn. Ettersom de blir eldre og forstår mere, vil de fort skjønne at pappa ikke er pålitelig, og at de ikke blir prioritert.

Hvis han ønsker et godt forhold til barna sine, så fungerer nok hans teori og strategi svært dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Vi skal påse at de har to uker ila året om jeg ikke husker helt feil...

Men de fleste bhg praktiserer med to sammenhengende uker som sommeren, av praktiske årsaker. Dessverre er ikke barns ferie lovfestet :(''

Det er så lenge siden jeg hadde barnehagebarn at jeg ikke husker helt, men det var et visst antall sammenhengende fri om sommeren som barnehagen krevde ja. Men hvordan får de håndhevet det? Står de i døra og stopper ungen om h*n ikke har hatt fri i løpet av sommeren og neker barnet å komme de to siste ukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil3små

Huff! Han høres ganske håpløs ut!

Noen må tydeligvis forklare den mannen at det å ha delt omsorg innebærer at hver av foreldrene har hovedomsorgen på SINE DAGER!

Om dere har like mange dager, eller den ene har flere enn den andre, spiller liten rolle. Det er HAN som har ansvaret for barna når de skal være hos HAM, og DU som har ansvaret når de dagene de er hos deg!

Det er ikke meningen at den som har flest omsorgsdager skal være i "evig beredskap" mens den som har færrest dager skal kunne sjonglere samværet ettersom det passer vedkommende best!

Enten er han såpass dum at han ikke har forstått dette, (og da bør det kanskje forklares til ham fra en person som representerer rette instans.) Eller så bruker han kanskje dette som motargument, mot bedre vitende, bare for å "straffe" deg og sette deg ut av spill.

Man blir jo lett litt målløs når man står ovenfor en som tilsynelatende oppfatter noe helt annerledes enn man selv gjør, og det blir nærmest umulig for deg å "bevise" at han tar feil.

Jeg håper ting bedrer seg etterhvert.

En ting er ihvertfall sikkert. Til syvende og sist er det han som taper på dette ovenfor sine egne barn. Ettersom de blir eldre og forstår mere, vil de fort skjønne at pappa ikke er pålitelig, og at de ikke blir prioritert.

Hvis han ønsker et godt forhold til barna sine, så fungerer nok hans teori og strategi svært dårlig...

Takk,jeg tenker likt som deg. Han vil straffe meg å vise hvor vanskelig det blir for meg å hovedomsorg,slik at jeg tilslutt skal be på mine knær om delt omsorg...

Vi bor som sagt på hans hjemsted og han sin nærmeste familie rundt seg,men det er ikke mye hjelp å få,nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men de fleste bhg praktiserer med to sammenhengende uker som sommeren, av praktiske årsaker. Dessverre er ikke barns ferie lovfestet :(''

Det er så lenge siden jeg hadde barnehagebarn at jeg ikke husker helt, men det var et visst antall sammenhengende fri om sommeren som barnehagen krevde ja. Men hvordan får de håndhevet det? Står de i døra og stopper ungen om h*n ikke har hatt fri i løpet av sommeren og neker barnet å komme de to siste ukene?

Vi stenger barnehagen i tre uker, så hos oss er det ikke så mye mer å lure på :)

Jeg har en venninne med barn i helårsåpen barnehage, der stenger de to avdelinger over flere uker - og så man "melde seg på" ukene barnet skal være der. Litt som når man planlegger ferie på jobben.

Jeg vet ikke hva de gjør om noen dukker opp likevel, men i prinsippet er det jo fullt av andre barn - så de har ikke bemanning til å ta inn ekstra barn uten å utsette seg selv og andre for fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Man skal vel påse at de har 4 uker i løpet av året hvor derav to av dem er sammenhengende? Er det ikke slik fordi juli er betalingsfri, da?

Juli trenger ikke være betalingsfri. Vi har stengt i tre uker - så hos oss betaler de for en uke, eller det antall dager vi har åpent i juli.

Vi har stengt i påsken og romjulen - som tilsammen utgjør en uke, men vi har kun en plandag ila året hvor vi har stengt, så dette er listet som plandager og ikke ferie. Resten tar vi ut på overtidsbetaling/individuell avspasering. Ellers har vi redusert bemanning og stengt noen timer fremfor hele dagen når det felles ting som foregår i bydelen f.eks.

Så vidt jeg kan se står det ingenting i barnehageloven om pålagt ferie... http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20050617-064.html&emne=barnehagelov*&&

Vet ikke hvor jeg har det med to sammenhengende uker fra heller? Tror det bare er normal praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

http://www.pbl.no/no/Ofte-stilte-sporsmal/Barnehagedrift/Foreldre-i-barnehagen/Barnas-ferie/

Fant denne, den sier jo det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hold ut

Takk,jeg tenker likt som deg. Han vil straffe meg å vise hvor vanskelig det blir for meg å hovedomsorg,slik at jeg tilslutt skal be på mine knær om delt omsorg...

Vi bor som sagt på hans hjemsted og han sin nærmeste familie rundt seg,men det er ikke mye hjelp å få,nei...

Det er garantert ingenting som blir bedre hvis du gir deg. Da gir du ham bare enda mer makt til å styre hverdagen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...