Gå til innhold

Hvordan er det å ha andres barn med på ferie?

Gjest ferie i august

Anbefalte innlegg

Gjest ferie i august

Vi skal reise til syden. Har en datter på 10 som kjeders seg fort hvis det ikke skjer noe. Vi vurderer at hun kan få med en venninne. Har noen erfaring hvordan det kan være å ha med andres barn på ferie? Hva bør vi tenke på ovs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke prøvd det som forelder, men som barn var jeg med søskenbarna mine mye.

Tror det er viktig at foreldrene snakker sammen om hvilke grenser som kommer til å gjelde, og hva man planlegger å gjøre. Lommepenger er det også greit å snakke om å bli enige om, slik at ikke det ene barnet har mye mer enn det andre.

Foreldrene til barnet som blir med må snakke med barnet om at det er dere som bestemmer og deres regler som gjelder. Besøksbarnet må forholde seg til det dere sier.

Dere bør også gjøre klare avtaler om hva barna får lov til og ikke lov til, og hvilke konsekvenser som gjelder om de ikke gjør som avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to barn med stor avstand i alder, så vi har hatt med andre barn mange ganger.

Det aller viktigste er at dere er sikre på at barnet ikke er mer avhengig av foreldrene enn alle tror på forhånd. Det er megaslitsomt hvis gjestebarnet f.eks. får hjemlengselanfall ved sengetid og / eller reagerer med å ville hjem hver gang det er tilløp til en bitteliten konflikt.

Det er også greit hvis man har litt "kjemi" med foreldrene. Dere trenger ikke kjenne hverandre kjempegodt, men ha litt følelsen av hvor landet ligger. Det er ikke noe trivelig hvis barnet blir kryssforhørt når dere kommer hjem og foreldrene blir megasjokkert over at de har vært oppe litt sent, fått is hver dag og sett dere dele en vinflaske.

Hvis du lurer på noe konkret, er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En som sikkert tenker litt for mye

Har ikke erfaring selv. Men alle som tar med andres barn bør tenke nøye over det veldige ansvaret de påtar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring selv. Men alle som tar med andres barn bør tenke nøye over det veldige ansvaret de påtar seg.

Hva er forskjellen på det ansvaret / den risikoen i forhold til om man tar et annet barn med til kjøpesenteret, på tivoli eller har det som overnattingsgjest, noe de fleste gjennomfører en gang iblant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenker kanskje litt for mye

Hva er forskjellen på det ansvaret / den risikoen i forhold til om man tar et annet barn med til kjøpesenteret, på tivoli eller har det som overnattingsgjest, noe de fleste gjennomfører en gang iblant?

Her er det vel snakk om å ha ansvaret for andres barn i 1-2 uker. Litt forskjell synest jeg:) Man må ha full fokus hele tiden, f.eks på badestranden/ved bassenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det vel snakk om å ha ansvaret for andres barn i 1-2 uker. Litt forskjell synest jeg:) Man må ha full fokus hele tiden, f.eks på badestranden/ved bassenget.

Nå har 1 uke vært maks lenge for oss. Men jeg synes ikke det er noen forskjell på om jeg har med ett av mine barn + en jevnaldrende på stranda en vanlig søndag, eller om vi er på ferie. Trengs det "fullt fokus" i en situasjon, har jeg jo det, enten jeg har med ett eller to barn.

Det forventes jo at man skal kunne klare å passe på to tette søsken, det er ikke noe verre å ha med en jevnaldrende til et enebarn, slik trådstarter evt. skal.

De er jo ikke med andre på ferie mens de er bittesmå, slik at de må ha en voksen klistret inntil hver av seg hele tiden.

Men som jeg skrev i mitt eget svar lenger ned her, bør man ikke gjøre det hvis foreldrene er helt på hver sin planet. For ett år siden hadde vi med en kamerat av sønnen vår til Danmark. Vår egen får gå i badeland alene (det er vakter der, gutta var 10 år og kunne svømme), og da fikk de selvfølgelig gå sammen dit også. Hvis moren til den andre hadde vært av typen som syntes alt sånt er uforsvarlig, hadde vi bedt med en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke tatt med andres "småbarn" på ferie. Men 10 år, og litt selvstendig som selskap til datteren din, høres jo bare hyggelig ut!

Jeg ville også tenkt på hvor godt jeg kjente barnet fra før, og at h*n kom såpass godt overens med mitt barn at de kunne "holde ut" med hverandre døgnet rundt i en hel uke eller mere.

Jeg ville også funnet ut om barnet hadde noen spesielle problemer eller behov som man kankje ikke merker til vanlig, men som kan kreve ekstra oppfølging når man har barnet "hele tiden"

( F eks sengevæting, allergier eller bruk av faste medisiner etc.) og vurdert om dette var ok for meg å ta ansvaret for.

På en bade/syden-ferie, ville jeg også forsikret meg om at barnet var svømmedyktig.

Hvis alternativet er å ha med seg ETT barn, som kjeder seg og krever mye av min oppmerksomhet, så vil jeg tro det er mye mindre jobb å ha med TO barn som er såpass selvstendige at de klarer mye selv, og finner underholdning i hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...