Gå til innhold

urolig ved brystet


Tullerull

Anbefalte innlegg

Gutten min er snart 3 mnd og etter mye strev begynner jeg endelig å få taket på ammingen. Noen problemer har jeg fortsatt og et av dem er at han ofte er så urolig ved brystet. Slik som i morges. Jeg vet jo at han er sulten, likevel presser han seg liksom bort fra brystet i en bue, spenner seg liksom. Melken har begynt å renne, så det er ikke det at han er utålmodig. Noen sier det kan være luftsmerter, så jeg har prøvd å holde ham opp så han kan rape. Men det hjelper ikke. Han er ofte litt tett i nesen, og noen ganger drypper jeg ham før jeg ammer. Men jeg hører at han puster greit. Likevel stresser han på denne måten. På det venstre brystet er han slik nesten hver gang, mens han ligger roligere på det høyre. I dag var han like ille på begge, så jeg måtte bare ta ham fra og pumpe ut resten. Han sliter og drar slik at jeg blir sår, og på det venstre brystet er jeg alltid sår.Jeg har god utdrivningsrefleks, spesielt på det venstre. Aner ikke hva jeg kan gjøre. Ammestunden blir veldig oppkavet slik det er nå.

Jeg har brukt saltvannsdråper til nesen hans, men har fått tips om å bruke morsmelk. Strevde imidlertid voldsomt me då få et par dråper inn i de små neseborene. tilslutt hadde han hele ansiktet i melk og spruten stod fra brystet. Noen praktiske råd om hvordan jeg lett kan dryppe ham med morsmelk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Tullerull !

Har også av og til samme problemet med min sønn(også snart 3 mndr.)

Når man legger babyen til brystet, bør man ikke bøye/skyve hodet eller nakken til babyen for at han skal få tak i brystvorten . Trykk på bakhodet utløser reflekser hos babyen , slik at barnet "går i bue" vekk fra puppen. Lede barnet til brystet vad å bruke håndflaten på rygg og skuldre.

For å få morsmelkdråper inn i babyens nese , har jeg klemt litt morsmelk ut i et lite plastbeger ( Kjøpt på apotek)og tatt det inn i en liten , tynn engangssprøye (1 ml ).Så har det vært kjempelett å sprute litt inn i barmets nesebor ! Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Tullerull. Det er ikke så lett å gi råd uten å ha observert hva som egentlig skjer.Noen barn er urolige ved et bestemt bryst fordi det er treg utdrivningsrefleks, lite melk eller det motsatte, melken kommer for fort. Prøv å snakk med barnet ro det ned ved å prate og ha øyekontakt.Noen er alltid urolog og det er umulig å forstå hvorfor.det er ihvertfall viktig å ikke presse eller å holde ham fast til det brystet han er urolog ved.Du sier at du alltid er sår. Er du sikker på at du ikke har en soppinfeksjon på brystknoppene og at han ikke har det i munnen? Det kan føre til sårhet i munnen hos barnet og uro ved suging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...