Gå til innhold

Resvervebesteforeldre eller annen hjelp

Gjest Koriander37

Anbefalte innlegg

Gjest Koriander37

Jeg er alenemamme til en baby på 2 måneder. Jeg har ingen til å avlaste meg. Jeg har ingen kontakt med barnefar. Er det noen som har erfaring med en form for reservebesteforeldre? Hvordan går jeg fram for å få kontakt med noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde snakket med helsesøster først. Kanskje kan du få tips om f.eks. en frivillighetssentral, et tilbud i menigheten eller andre grupper som er åpne for alle.

Du kan også henge opp en lapp på helsestasjonen der du f.eks. skriver at du kan tenke deg å komme i kontakt med andre alenemødre til babyer. På den måten får du litt større nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om kommunen din har HomeStart-tilbud kanskje? Da kan man få hjelp i opptil fire timer i uka tror jeg det er. Ta det opp med helsesøster, hun bør kunne guide deg litt.

Ellers så er det faktisk veldig mange som er aleneforeldre uten noe familienettverk. Kjempetungt, men sånn er det nå bare... Nettverket vil forhåpentligvis gradvis bygges ut ved hjelp av at du blir kjent med andre småbarnsforeldre i barselgruppe og etterhvert barnehage osv. Aleneforeldreforeningen kan sikkert også hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg vet at barnevernet hos oss har formidlet slik kontakt innimellom. De annonserer i lokalavisen her også. Det er mange som gjerne vil bidra med noe, men som ikke har kapasitet til å være fosterforeldre f.eks.

Jeg ville tatt en telefon til det lokale barnevernet og spurt :) De har hvertfall vært veldig hjelpsomme med de barna vi har søkt etter litt ekstra voksne til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil3små

Du må nok klare deg selv. Husk å ta hensyn til deg selv,dvs du må sove når barnet sover på dagtid. Glem husarbeid,gjør kun det viktigste! Jeg var "supermamma" med nr 1....det angret jeg bittert på da jeg fikk nr 2 to år senere,da kunne jeg iallefall glemme å hvile!

Få i småen nok melk i løpet av dagen,så sover knøttet bedre og lengre om natten:-) Du må aldri vise barnet at du er fortvilt,det merker barnet og blir mer urolig. Nå vet ikke jeg om barnet ditt sover mye eller ikke,men siden babyen kun er 2 mnd og du allerede ber om avlastning,regner jeg med at barnet sover lite...

Og hvis det er noen trøst,er det bedre å være alenemamma å vite hva du har å forholde deg til,enn å være i et forhold hvor du sjelden kan stole på avtaler som lages!

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Koriander37

Sjekk om kommunen din har HomeStart-tilbud kanskje? Da kan man få hjelp i opptil fire timer i uka tror jeg det er. Ta det opp med helsesøster, hun bør kunne guide deg litt.

Ellers så er det faktisk veldig mange som er aleneforeldre uten noe familienettverk. Kjempetungt, men sånn er det nå bare... Nettverket vil forhåpentligvis gradvis bygges ut ved hjelp av at du blir kjent med andre småbarnsforeldre i barselgruppe og etterhvert barnehage osv. Aleneforeldreforeningen kan sikkert også hjelpe.

Jeg har mange venninner, men de har jo ingen mulighet til å avlaste meg så lenge de også har barn og familie å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koriander37

Jeg hadde snakket med helsesøster først. Kanskje kan du få tips om f.eks. en frivillighetssentral, et tilbud i menigheten eller andre grupper som er åpne for alle.

Du kan også henge opp en lapp på helsestasjonen der du f.eks. skriver at du kan tenke deg å komme i kontakt med andre alenemødre til babyer. På den måten får du litt større nettverk.

Jeg har et veldig stort nettverk. Det er ikke det som er problemet. Problemet er at å være alene med en baby 24 timer i døgnet utgjør en stor belastning, ikke minst fysisk. Jeg verker i armer og bekken og rygg, og jeg har også to større barn å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et veldig stort nettverk. Det er ikke det som er problemet. Problemet er at å være alene med en baby 24 timer i døgnet utgjør en stor belastning, ikke minst fysisk. Jeg verker i armer og bekken og rygg, og jeg har også to større barn å ta hensyn til.

OK, men de andre forslagene står ved lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...