Gjest lurer på om jeg overreagerte...? Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Jenta mi var 2,5 år og vi var på besøk hos bestefar. Alle i min ektefelles familie var tilstede. Plutselig var hun borte, og da jeg lette etter henne, hørte jeg at toalett-døren ble låst opp,og ut kom hun og bestefar. Jeg spurte om han hadde vært på do og det bekreftet han. Jeg ble helt målløs og dro derifra med ungen under armen... Det samme skjedde 1 mnd senere,men da var det onkel som gjorde det. Jenta mi hadde fulgt etter onkel på do og da de kom ut ble jeg veldig opprørt for å si det mildt. Jeg kjeftet og smelte og lurte på hva i h... som feilte hele familien!!!! Jeg dro derifra og senere ble jeg den store syndebukken... Onkelen mente at jeg anklaget han for noe,men jeg mente bare det var respektløst å ta med seg jenta på do. Toalettet er knapt nok stort nok for èn person og jeg klarer ikke å se vitsen i å ta med seg et lite barn inn når du selv skal gå på do!!! Er dette normalt å gjøre???? Ikke i min familie,iallefall... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ebbas Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg skjønner at du reagerte, men jeg skjønner veldig godt at de reagerte på din reaksjon også.. I dagens samfunn er det blitt sånn at å ha et naturlig og/eller avslappet forhold til kropp og kroppsfunksjoner fort blir tillagt de styggeste intensjoner og legninger. Jeg synes slektningene dine skulle være litt mer obs på dette - selvom de har bare gode intensjoner, bør de skjønne at i dagens samfunn er dette blitt vanskelig. Samtidig er jeg redd din voldsomme reaksjon kan ødelegge for en rolig og grei dialog om dette. Dere må snakke sammen om dette og sette opp en grensegang og prøve å forstå hverandre. Det er ikke noe hyggelig å føle seg stemplet som en potensiell overgriper, og det er ikke noe godt for mor å være redd for hva som skjer. De bør vise respekt for hvordan du føler for dette og ikke bare gå i motreaksjon.. Og du må være forberedt på at de kan bli såret og gå i motreaksjon.. Men det er etter min mening viktigst at dine og ditt barns grenser blir overholdt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg synes reaksjonen din var i overkant kraftig. Men det er nå bare mitt synspunkt da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil3små Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg synes reaksjonen din var i overkant kraftig. Men det er nå bare mitt synspunkt da. Takk for svar. Kan jeg spørre om hvor du er fra i landet? Jeg har følt en voldsom kulturkollisjon helt siden jeg flyttet til min ektefelles hjemsted... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg hadde vel ikke reagert på dette i det hele tatt. Men så har min familie et avslappet forhold til kropp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg ville nok ikke reagert. Jeg ser ikke bort fra at mine barn har vært sammen med både besteforeldre og onkler på do i den alderen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg skjønner at du reagerte, men jeg skjønner veldig godt at de reagerte på din reaksjon også.. I dagens samfunn er det blitt sånn at å ha et naturlig og/eller avslappet forhold til kropp og kroppsfunksjoner fort blir tillagt de styggeste intensjoner og legninger. Jeg synes slektningene dine skulle være litt mer obs på dette - selvom de har bare gode intensjoner, bør de skjønne at i dagens samfunn er dette blitt vanskelig. Samtidig er jeg redd din voldsomme reaksjon kan ødelegge for en rolig og grei dialog om dette. Dere må snakke sammen om dette og sette opp en grensegang og prøve å forstå hverandre. Det er ikke noe hyggelig å føle seg stemplet som en potensiell overgriper, og det er ikke noe godt for mor å være redd for hva som skjer. De bør vise respekt for hvordan du føler for dette og ikke bare gå i motreaksjon.. Og du må være forberedt på at de kan bli såret og gå i motreaksjon.. Men det er etter min mening viktigst at dine og ditt barns grenser blir overholdt. Tiltredes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Takk for svar. Kan jeg spørre om hvor du er fra i landet? Jeg har følt en voldsom kulturkollisjon helt siden jeg flyttet til min ektefelles hjemsted... Jeg tror nok dette har med familiekultur å gjøre, ikke geografi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 I vår familie er det helt normalt at vi ikke er alene på do, og jeg hadde ikke reagert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg synest du reagerte temmelig hysterisk ja:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg synest du reagerte temmelig hysterisk ja:-) Vi har tantebarn som dilter etter oss på do. Jeg pleier skufle dem ut, men det er pga at jeg har stomi og ikke alltid er klar for å forklare ;o) (ingen hemlighet altså, barna vet om det). Sambo lar dem gjerne være, det er jo ikke noe farlig. Guttungen kunne også dilte etter da han var mindre og det var opp til onkel/tante/bestefar osv om de hev han ut eller om han fikk være der. Gå på do er jo en naturlig ting. Så jeg hadde ikke reagert som deg. Du har kanskje dine grunner til å reagere? Vi er jo alle vokst opp med forskjellige grenser når det gjelder kropp/kroppfunksjoner. Jeg tror du vinner mer på å si ifra på en rolig måte, ikke bli sinna og kjefte. Nå kom nok den reaksjonen raskt på deg, men si ifra på en rolig måte at du ikke liker det ved en senere anledning. Si gjerne at du overreagerte, men du er vant med slik og slik osv. Forklar rett og slett. Bedre det, så respekterer de nok mye lettere dine grunner, enn om du bare blir sinna og drar din vei. Så ja, i mine øyne overreagerte du, men hadde du sagt i fra at du helst så at slikt ikke skjedde, hadde jeg respektert det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Vi har tantebarn som dilter etter oss på do. Jeg pleier skufle dem ut, men det er pga at jeg har stomi og ikke alltid er klar for å forklare ;o) (ingen hemlighet altså, barna vet om det). Sambo lar dem gjerne være, det er jo ikke noe farlig. Guttungen kunne også dilte etter da han var mindre og det var opp til onkel/tante/bestefar osv om de hev han ut eller om han fikk være der. Gå på do er jo en naturlig ting. Så jeg hadde ikke reagert som deg. Du har kanskje dine grunner til å reagere? Vi er jo alle vokst opp med forskjellige grenser når det gjelder kropp/kroppfunksjoner. Jeg tror du vinner mer på å si ifra på en rolig måte, ikke bli sinna og kjefte. Nå kom nok den reaksjonen raskt på deg, men si ifra på en rolig måte at du ikke liker det ved en senere anledning. Si gjerne at du overreagerte, men du er vant med slik og slik osv. Forklar rett og slett. Bedre det, så respekterer de nok mye lettere dine grunner, enn om du bare blir sinna og drar din vei. Så ja, i mine øyne overreagerte du, men hadde du sagt i fra at du helst så at slikt ikke skjedde, hadde jeg respektert det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg synest du reagerte temmelig hysterisk ja:-) Nei og nei, jeg klarte å legge svaret mitt under deg, jeg som er en erfaren doler og alt ;o) Tar du i mot min beklagelse? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalmeny Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg er faktisk enig med deg, men det har sikkert noe med hvordan man er oppdratt. Hvis barnet ditt hadde vært en gutt hadde det vært anderledes. Men jeg fatter ikke at voksne menn kan ta med seg en jentunge på do. Men vi er tydeligvis forskjellige. Har ikke stått oppi deg situasjonen selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg er helt vant med at unger er med på do. Dog ikke med bestefar da han aldri ville ha dem med seg, men de var med mora mi og de to eldste hadde også med seg minstemann da han var liten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Takk for svar. Kan jeg spørre om hvor du er fra i landet? Jeg har følt en voldsom kulturkollisjon helt siden jeg flyttet til min ektefelles hjemsted... Oppvokst ca 1 time fra Oslo, jeg. Men tror som laban at dette ikke har noe med geografi å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 De forstår nok hva du mener og situasjonen roer seg etterhvert. Siden du reagerer på dette så blir nok alle obs på dette fremover. Prøv å trekke pusten og ta det med ro. Hvis alt er normalt så blir ikke noe mer ut av dette. Alle familier har noen episoder som må legges døde for ikke å ødelegge familiefreden. Hvis noen derimot tar med seg ungen på do nå etter at du har reagert så kraftig ville jeg reagert enda kraftigere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 I vår familie er det helt normalt at vi ikke er alene på do, og jeg hadde ikke reagert. Slik er det her også. Må i grunnen tenke meg om for å huske sist jeg var alene på do:-) For nå som gutta er blitt så store at de ikke trenger dilte etter mamma overalt så har vi skaffet oss en liten cocker-spaniel jente som _alltid_ er med på do, he he.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalmeny Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Oppvokst ca 1 time fra Oslo, jeg. Men tror som laban at dette ikke har noe med geografi å gjøre. jeg tror nok at dette ville vært mere sjokkerende for en amerikaner. De har et mere konservativt forhold til seksualitet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matildes mor Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Ser at mange her mener at du overreagerer-men det syns ikke jeg. Vi har ofte med våre egne barn på do,eller at døren for den saks skyld står åpen når vi er der.....Men det kunne aldri falt meg inn å ta med verken tantunger eller nabounger eller what so ever på do av den grunn. Nei og atter nei. Vi lever i en gal verden og det viser seg gang på gang at overgripere faktisk er personer i nærmeste familie og som barnet ofte har et tillitsforhold til. Så ikke bry deg om hva andre mener. Dette var noe du har reagert på og gitt kraftig beskjed om at det ikke er akseptabel oppførsel,håper dermed at de respekterer dine ønsker og følelser her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.