Gå til innhold

Gutt med lav respekt for lærere og andre voksne


Gjest Kristianus

Anbefalte innlegg

Gjest Kristianus

Har flere ganger fått beskjed fra lærer(e) om at vår sønn ikke gjør som lærer sier og mangler respekt for voksne. Noen ganger nekter han helt å gjøre som han blir bedt om. Naturlig nok fungerer han bedre med noen lærere enn andre, det er særlig med de yngre og uerfarne det blir problemer.

Er klar over at det høres ut til å foreligge en mangel på elementær barneoppdragelse, og muligens har han på enkelte måter hatt for slakke tøyler, men ellers har vi forsøkt å oppdra ham på beste måte og på samme måte som søsken. Ting later imidlertid til å prelle av på ham og han gjør som han vil.

Har selvfølgelig forsøkt å snakke med ham, og har tildels forsøkt med konsekvenser, belønningssystemer, samt å ta fra ham goder i perioder inntil han oppfører seg bedre. Det kan hjelpe i korte perioder, men det sklir fort ut.

Jeg trenger ikke generelle råd om å være konsekvent og myndig, føler jeg kjenner til dette. Men noen som vet hva man ellers kan gjøre, finnes det (gode) instanser man kan kontakte, familieterapeuter, psykologer eller annet?

Kan også nevne at han er faglig sterk (blant de fremste i klassen), generelt selvsikker, er sosial og har svært mange venner.

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest segunda

Du kan ta direkte kontakt med PPT eller familiekontoret. Det er de første instansene å anbefale. Du trenger ikke gå via skolen for å henvise til PPT, men de vil antageligvis be om lov til å observere han på skolen og kontakte lærerne.

Du kan også ta kontakt med fastlegen for henvisning til BUP, men jeg anbefaler at du snakker med PP-rådgiver eller familierådgiver først.

Dette er ikke noe uvanlig fenomen;-), men dere trenger profesjonelle råd videre. Ikke vent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merbesey

Du kan ta direkte kontakt med PPT eller familiekontoret. Det er de første instansene å anbefale. Du trenger ikke gå via skolen for å henvise til PPT, men de vil antageligvis be om lov til å observere han på skolen og kontakte lærerne.

Du kan også ta kontakt med fastlegen for henvisning til BUP, men jeg anbefaler at du snakker med PP-rådgiver eller familierådgiver først.

Dette er ikke noe uvanlig fenomen;-), men dere trenger profesjonelle råd videre. Ikke vent.

Litt drøyt å forslå noe sånnt synes jeg. Det kan like godt være lærerne det er noe galt med som eleven. Noen lærere tåler ikke elever som kanskje er lenger fremme enn de faglig eller elever som sier i fra til læreren når læreren gjør en feil og eleven har rett. Da er det læreren som har et problem og ikke eleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Litt drøyt å forslå noe sånnt synes jeg. Det kan like godt være lærerne det er noe galt med som eleven. Noen lærere tåler ikke elever som kanskje er lenger fremme enn de faglig eller elever som sier i fra til læreren når læreren gjør en feil og eleven har rett. Da er det læreren som har et problem og ikke eleven.

Da er PPT riktig instans å ta kontakt med. Alle foreldre er velkomne til å ta kontakt med PPT og familiekontoret for råd og veiledning.

Argumentene dine lyder som du mener at jeg mener et eller annet som du mener at jeg ikke burde mene. Jeg mener absolutt ingenting annet enn at foreldrene burde søke råd og veiledning for å forbedre situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merbesea

Da er PPT riktig instans å ta kontakt med. Alle foreldre er velkomne til å ta kontakt med PPT og familiekontoret for råd og veiledning.

Argumentene dine lyder som du mener at jeg mener et eller annet som du mener at jeg ikke burde mene. Jeg mener absolutt ingenting annet enn at foreldrene burde søke råd og veiledning for å forbedre situasjonen.

Ettersom denne eleven fungerer fint sammen med noen lærere og andre ikke så tror jeg det er svært stor sjanse for at det er noe med læreren og ikke eleven. Jeg er enig i at PPT kan kontaktes men da bør det heller være fokus på hva læreren gjør feil fremfor å si at det er eleven som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristianus

Litt drøyt å forslå noe sånnt synes jeg. Det kan like godt være lærerne det er noe galt med som eleven. Noen lærere tåler ikke elever som kanskje er lenger fremme enn de faglig eller elever som sier i fra til læreren når læreren gjør en feil og eleven har rett. Da er det læreren som har et problem og ikke eleven.

Vi tenkte også først at det var problemer med én spesiell lærer, men etterhvert har vi hørt at det gjelder flere lærere og andre voksne, så problemet er ikke bare der.

Ellers takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristianus

Du kan ta direkte kontakt med PPT eller familiekontoret. Det er de første instansene å anbefale. Du trenger ikke gå via skolen for å henvise til PPT, men de vil antageligvis be om lov til å observere han på skolen og kontakte lærerne.

Du kan også ta kontakt med fastlegen for henvisning til BUP, men jeg anbefaler at du snakker med PP-rådgiver eller familierådgiver først.

Dette er ikke noe uvanlig fenomen;-), men dere trenger profesjonelle råd videre. Ikke vent.

Takk for svar, vi får kanskje vurdere å kontakte PPT etter ferien, om ting ikke har endret seg drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom denne eleven fungerer fint sammen med noen lærere og andre ikke så tror jeg det er svært stor sjanse for at det er noe med læreren og ikke eleven. Jeg er enig i at PPT kan kontaktes men da bør det heller være fokus på hva læreren gjør feil fremfor å si at det er eleven som er problemet.

Du er vel noe i overkant naiv om du tror det er så enkelt som at det er lærerne som er problemet, når flere opplever gutten som et problem.

Det er helt klart at erfarne lærere har en helt annen mulighet til å takle slike elever enn nye og usikre lærere. Det er ingen unnskyldning overfor eleven, som bør ha respekt for alle voksne på skolen. Jeg har selv sett gutter som kan sette nye lærere med lite erfaring helt ut av spill med sin dårlige oppførsel.

Jeg mener selv at mange av disse eleven har alt for slakke tøyler hjemme og de må møte "veggen" i hver enkelt situasjon, fordi de er vant til å få det som de vil hjemme, bare de er ufordragelige nok. Vi har heldigvis ikke mange slike i skolen, men de finnes absolutt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siri marie

Kan det være at gutten din ikke får nok utfordringer og derfor utfordrer lærerne i stedet? Det kan lett bli kjedelig for flinke elever, og kanskje særlig gutter som er urolige og må ha noe å henge fingrene i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Ettersom denne eleven fungerer fint sammen med noen lærere og andre ikke så tror jeg det er svært stor sjanse for at det er noe med læreren og ikke eleven. Jeg er enig i at PPT kan kontaktes men da bør det heller være fokus på hva læreren gjør feil fremfor å si at det er eleven som er problemet.

Slik jeg leser det jeg skriver så har jeg ikke sagt noe om hva årsaken til problemet er og har heller ingen mening om det. Jeg forstår ikke hvorfor du svarer slik.

Dette er rett og slett ikke noe uvanlig fenomen, men det er ikke bra hvis ikke problemene er tatt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merbesa

Du er vel noe i overkant naiv om du tror det er så enkelt som at det er lærerne som er problemet, når flere opplever gutten som et problem.

Det er helt klart at erfarne lærere har en helt annen mulighet til å takle slike elever enn nye og usikre lærere. Det er ingen unnskyldning overfor eleven, som bør ha respekt for alle voksne på skolen. Jeg har selv sett gutter som kan sette nye lærere med lite erfaring helt ut av spill med sin dårlige oppførsel.

Jeg mener selv at mange av disse eleven har alt for slakke tøyler hjemme og de må møte "veggen" i hver enkelt situasjon, fordi de er vant til å få det som de vil hjemme, bare de er ufordragelige nok. Vi har heldigvis ikke mange slike i skolen, men de finnes absolutt:-)

Når det er flere som synes han er respektløs så kan det like godt skyldes at lærerne har snakket negativt om ham og dermed skapt forventninger av ham p.ga negativ omtale om ham.Negativ omtale av han kan også lett føre til at flere kjefter på ham, noe som igjen fører til mer negativ atferd.Jeg sier ikke at det nødvenidigvis er lærernes feil men jeg mener en først bør se om det er noe de gjør feil før en setter i gang store utredninger av barnet. Det kan være veldig belastende for barnet og bli sjekket opp og det kan også være av ganske så urettferdige grunner. Slike tester kan også føre til at eleven alltid tror det feiler det noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Når det er flere som synes han er respektløs så kan det like godt skyldes at lærerne har snakket negativt om ham og dermed skapt forventninger av ham p.ga negativ omtale om ham.Negativ omtale av han kan også lett føre til at flere kjefter på ham, noe som igjen fører til mer negativ atferd.Jeg sier ikke at det nødvenidigvis er lærernes feil men jeg mener en først bør se om det er noe de gjør feil før en setter i gang store utredninger av barnet. Det kan være veldig belastende for barnet og bli sjekket opp og det kan også være av ganske så urettferdige grunner. Slike tester kan også føre til at eleven alltid tror det feiler det noe.

Jeg synes man skal respektere foreldre som ber om råd, det er ikke alltid en lett vei å gå - fremfor å kritisere de rådene som kommer.

Hva du mener er årsaken er irrelevant, foreldrene ber om råd til hvordan de kan håndtere dette basert på at det er sønnen som sliter med noe. De tar ansvar for situasjonen, det er ingen som har sagt det er noe galt verken med gutten eller foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter rådet fra segunda, men ville forsøkt å forhørt meg litt på forhånd f.eks. med fastlegen eller helsesøster om hvem som er best på veiledning i forhold til slik problematikk der dere bor. Noen steder er ppt gode på dette, andre steder er det familiekontor eller andre instanser som vil kunne gi best hjelp.

Fordelen med å bruke ppt er at de normalt vil dra på skolen og observere klassen gutten går i. Det anbefales da vanligvis å ikke informere det aktuelle barnet om at observasjonen har noe med han eller hun å gjøre. Ulempen med ppt er at de ofte har svært uerfarne rådgivere, så av den grunn kan det være greit å gjøre litt forundersøkelser i forhold til hvordan det er i din kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm.

Veldig interessant case! Jeg føler på meg at dette vil ende godt.

Men her er ingen gode råd å få. Altså svarte jeg ikke på bestillingen. Lykke til åkkesom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristianus

Hm.

Veldig interessant case! Jeg føler på meg at dette vil ende godt.

Men her er ingen gode råd å få. Altså svarte jeg ikke på bestillingen. Lykke til åkkesom!

Takk for alle innspill.

Tror vi bør kontakte PPT snart etter sommeren om vi ikke merker tydelig forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at barn som er grensetestende kan få problemer med lærere som er for forhandlende. Eller lærere som forhandler for mye får problemer med grensetestende barn.

Lærere (eller andre voksne) som tidvis strekker seg for langt for å få barnet til å velge/ønske å gjøre som det skal når den voksne i stedet burde bestemme og implimentere det h*n har bestemt.

Kan det være en idé å gå i dialog med skolen på de praktiske konsekvensene av 99% bestemt kontra 100% bestemt? Når voksne gir inntrykk av at noe er forhandlerbart når det i realiteten ikke er det?

Men det var kanskje ikke dette du var ute etter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter rådet fra segunda, men ville forsøkt å forhørt meg litt på forhånd f.eks. med fastlegen eller helsesøster om hvem som er best på veiledning i forhold til slik problematikk der dere bor. Noen steder er ppt gode på dette, andre steder er det familiekontor eller andre instanser som vil kunne gi best hjelp.

Fordelen med å bruke ppt er at de normalt vil dra på skolen og observere klassen gutten går i. Det anbefales da vanligvis å ikke informere det aktuelle barnet om at observasjonen har noe med han eller hun å gjøre. Ulempen med ppt er at de ofte har svært uerfarne rådgivere, så av den grunn kan det være greit å gjøre litt forundersøkelser i forhold til hvordan det er i din kommune.

''Ulempen med ppt er at de ofte har svært uerfarne rådgivere, så av den grunn kan det være greit å gjøre litt forundersøkelser i forhold til hvordan det er i din kommune.''

Tiltredes.

Man kan få fantastisk håpløse råd fra PPT om man treffer riktig person...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom denne eleven fungerer fint sammen med noen lærere og andre ikke så tror jeg det er svært stor sjanse for at det er noe med læreren og ikke eleven. Jeg er enig i at PPT kan kontaktes men da bør det heller være fokus på hva læreren gjør feil fremfor å si at det er eleven som er problemet.

Noen elever kan være et større problem for lærere å takle enn andre.

Selv om enkelte lærere takler en situasjon bedre enn andre, betyr ikke det at ikke eleven kan ha et problem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ulempen med ppt er at de ofte har svært uerfarne rådgivere, så av den grunn kan det være greit å gjøre litt forundersøkelser i forhold til hvordan det er i din kommune.''

Tiltredes.

Man kan få fantastisk håpløse råd fra PPT om man treffer riktig person...

mvh

''Man kan få fantastisk håpløse råd fra PPT om man treffer riktig person...

''

Tatt i betraktning at en ppt-rådgiver ikke trenger å ha undervist fem minutter i en klasse og ikke trenger å ha forholdt seg til barn, så er det ikke så rart at kvaliteten på veiledning og råd kan variere... Det er begrenset hva man lærer av å lese pensum i oppdragelsesteori...*s*

Jeg kjenner ikke til nåværende studieplan, men i tidligere studieplaner har det vært svært lite praksis i dette studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man kan få fantastisk håpløse råd fra PPT om man treffer riktig person...

''

Tatt i betraktning at en ppt-rådgiver ikke trenger å ha undervist fem minutter i en klasse og ikke trenger å ha forholdt seg til barn, så er det ikke så rart at kvaliteten på veiledning og råd kan variere... Det er begrenset hva man lærer av å lese pensum i oppdragelsesteori...*s*

Jeg kjenner ikke til nåværende studieplan, men i tidligere studieplaner har det vært svært lite praksis i dette studiet.

''Tatt i betraktning at en ppt-rådgiver ikke trenger å ha undervist fem minutter i en klasse og ikke trenger å ha forholdt seg til barn, så er det ikke så rart at kvaliteten på veiledning og råd kan variere... Det er begrenset hva man lærer av å lese pensum i oppdragelsesteori...*s*''

Ikke rart, men ganske skremmende - og tragisk bruk av skattepenger. Og her går man rundt å tror man henvender seg til spesialister.

I min erfaringsverden kommer for det meste de mest bastante og halsbrekkende idiotiske råd, og i verste fall vedtak, fra folk som er fulle av teorier og uten praktisk erfraring. Spesielt om de ikke ser ut til å reflektere over konsekvensene av sin manglende erfaring.

Lurer iblant på om de ville gjort en bedre jobb med færre teorier i hodet og følgelig større opplevd behov for å konsultere virkeligheten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...