Gå til innhold

Tragisk ulykke

Gjest Nittan

Anbefalte innlegg

Gjest Nittan

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10009760

Helt tragisk at foreldre har mistet to barn.

Opp til 15 personer var til stede men sier de ikke kunne svømme. Jeg har bodd på Romsås selv. At det ikke kom noen forbi som kunne svømme?

Vel ønsker ikke å kritisiere. Men er det for mye forlangt at våre barn skal lære å svømme i dag? Er det kun for de foreldre som evner å sende barn på svømmeskole utenfor norsk grunnskole? Hvorfor er dette tatt bort fra grunnskoleundervisningen? Det er isåfall så lite at ikke alle evner å lære det. Burde det ikke være vanlig grunnskoleundervisning å lære å svømme? Selv har jeg hatt begge mine på svømmeundervisning for at de skulle lære, så mitt inntrykk er ikke at de som går på skole lærer det.

I det minste burde man fått dekket noe av privat svømmeundervisning om man ikke hadde råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• morsan

6

• mariaflyfly

4

• jubalong70

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Helt forferdelig sak!

Ja, den dårlige offentlige svømmeopplæringen har fått mye kritikk, og det blir vel ikke mindre etter dette.

Tror barna har krav på 10 timer svømmeopplæring i løpet av barneskolen. Min sønn skal nå begynne i fjerde klasse og har ikke hatt en svømmetime i regi av skolen ennå. Fristende å mistenke at de venter med svømmeopplæringen til de fleste barna har lært å svømme andre steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig sak :(

Jeg tror mange kommuner ikke følger opp svømmeopplæringen i grunnskolen.

Her vi bor har barna 10 turer til svømmehallen hvert år fra 1. klasse. De er i bassenget 1-1,5 time hver gang. Det er svømmeinstruktører med, samt en lærer fra skolen. En er mannlig og en er kvinnelig. Slik kan barna også få hjelp i garderobene.

Jeg er veldig fornøyd med denne ordningen.

Håper dette kan være en tragisk vekker :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svømmekurs

Huff stakkars foreldre.

Her hos oss har barna svømming fra 1. klasse.

I tillegg går barna våre på svømmekurs en kveld i uken.

Betaler gladelig de få kronene det koster iløpet av et år ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømmingen er ikke tatt bort fra svømmeundervisningen,men det blir nedprioritert fordi det koster ekstra å frakte elevene til svømmehallen, koster å ha en ekstra lærer med. I tlegg, som på vår skole,er svømmebassengene ute av drift og kommunen har ikke råd til å reparere skikkelig. Ergo får ikke ungene svømmeopplæring på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt forferdelig sak!

Ja, den dårlige offentlige svømmeopplæringen har fått mye kritikk, og det blir vel ikke mindre etter dette.

Tror barna har krav på 10 timer svømmeopplæring i løpet av barneskolen. Min sønn skal nå begynne i fjerde klasse og har ikke hatt en svømmetime i regi av skolen ennå. Fristende å mistenke at de venter med svømmeopplæringen til de fleste barna har lært å svømme andre steder...

Grusomt; kan ikke forestille meg hvordan disse foreldrene har det :-(

Mine eldste fikk ikke svømmeopplæring før de gikk 5.klasse og kunne svømme sjøl.

Min yngste fikk 1 time med leik og moro i bassenget nå i 2.klasse - ho kan også heldigvis svømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist:-(

Når det gjelder svømmeopplæring, så tenker jeg at det er en del av de basisferdighetene barn skal lære tidlig - akkurat som f.eks. sykling. Det er å håpe at skolene klarer å frigjøre ressurser til å gjennomføre svømmeopplæring, men for alle familier som overhodet har mulighet til det, så synes jeg man skal prioritere å la barn få mulighet til å være nok i vann til å lære å svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innvandrerbarn og svømming

Grusomt:´(

At svømmeopplæringen i skolen er altfor dårlig de fleste steder, er det liten tvil om.

Merker meg at de tre som har omkommet i det siste alle har vært innvandrerbarn. Kom da til å tenke på hvordan det er for f.eks. muslimske barn å ha svømming sammen med det motsatte kjønn. Det er vel ikke tillatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Skam for regjeringen! Tenk at i et av verdens rikeste land, så har vi ikke råd til å ha vann i bassengene! Eller å vedlikeholde de gamle bassengene!

jeg lærte å svømme på skolen, og det gjorde mine barn også. men har jo lest om kommuner som ikke har råd til noe som helst.

shame on you!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Huff stakkars foreldre.

Her hos oss har barna svømming fra 1. klasse.

I tillegg går barna våre på svømmekurs en kveld i uken.

Betaler gladelig de få kronene det koster iløpet av et år ...

''Betaler gladelig de få kronene det koster iløpet av et år ...''

Det gjør vi også, og mange andre, men det problematiske er jo at ikke alle har råd eller anledning til det, og at det blir et sosialt skille mellom barn som kan svømme og de som ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk frysninger både mannen min og jeg da vi hørte om ulykken i går, har to barn på nesten samme alder og da blir det plutselig så nært.

Det er utrolig så dårlig svømmeopplæringa er i enkelte kommuner. Skjønner ikke at de tør å ha det ansvaret. Sjøl hadde jeg svømming en gang i uka hele barneskolen, ungdomsskolen og videregående. Ungene her har en gang i uka en 3-4 uker i året, og det regnes som bra... Dvs 3. klasse er stasingsklasse og da har de 10 ganger/uker.

Disse ungene var vel ikke opprinnelig fra Norge, så kanskje de er lite vant til vann og bading i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At svømmeopplæringen i skolen er altfor dårlig de fleste steder, er det liten tvil om.

Merker meg at de tre som har omkommet i det siste alle har vært innvandrerbarn. Kom da til å tenke på hvordan det er for f.eks. muslimske barn å ha svømming sammen med det motsatte kjønn. Det er vel ikke tillatt?

Jo, de har det. Problemet er vel heller at foreldrene ikke bader og kan svømme og dermed ikke lærer ungene å bli komfortable med vann og heller ikke å svømme av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest winda

I klassen til et av barna mine var det ei muslimsk jente. Hun satt på kanten av bassenget i alle svømmetimene. Likedan fikk hun ikke gå i shorts i gymtimer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi fikk frysninger både mannen min og jeg da vi hørte om ulykken i går, har to barn på nesten samme alder og da blir det plutselig så nært.

Det er utrolig så dårlig svømmeopplæringa er i enkelte kommuner. Skjønner ikke at de tør å ha det ansvaret. Sjøl hadde jeg svømming en gang i uka hele barneskolen, ungdomsskolen og videregående. Ungene her har en gang i uka en 3-4 uker i året, og det regnes som bra... Dvs 3. klasse er stasingsklasse og da har de 10 ganger/uker.

Disse ungene var vel ikke opprinnelig fra Norge, så kanskje de er lite vant til vann og bading i tillegg?

Eldstemann hos oss er ferdig med tredje klasse og har ennå ikke hatt en svømmetime i regi av skolen. Vi har svømmehall like i nærheten, og en har inntrykk av at det er en ressurssterk skole, men de prioriterer tydeligvis ikke svømming.

Mange foreldre prioriterer svømmekurs og annen svømmeopplæring for barna, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Betaler gladelig de få kronene det koster iløpet av et år ...''

Det gjør vi også, og mange andre, men det problematiske er jo at ikke alle har råd eller anledning til det, og at det blir et sosialt skille mellom barn som kan svømme og de som ikke kan.

Ikke bare sosialt skille - men geografisk. Det finnes mange kommuner som ikke har råd til oppvarmede basseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skam for regjeringen! Tenk at i et av verdens rikeste land, så har vi ikke råd til å ha vann i bassengene! Eller å vedlikeholde de gamle bassengene!

jeg lærte å svømme på skolen, og det gjorde mine barn også. men har jo lest om kommuner som ikke har råd til noe som helst.

shame on you!

Det er Oslo kommune (svært borgelig styrt) som bestemmer over de bassengene som brukes i svømmeopplæringen til osloskolens elever.

Der i gården er det blårussen som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann hos oss er ferdig med tredje klasse og har ennå ikke hatt en svømmetime i regi av skolen. Vi har svømmehall like i nærheten, og en har inntrykk av at det er en ressurssterk skole, men de prioriterer tydeligvis ikke svømming.

Mange foreldre prioriterer svømmekurs og annen svømmeopplæring for barna, men ikke alle.

Skolen deres har ett år på seg. Læreplanens kompetansemål etter 4. årstrinn er at eleven skal kunne "vere trygg i vatn og vere symjedyktig".

Mine barn har hatt samme svømmeopplæringstilbud som jeg hadde i sin tid. De har 10 uker med svømmeundervisning i 3. klasse. Begge mine kunne svømme før dette tilbudet, og ble betydelig bedre av disse 10 ukene, men de hadde nok ikke lært å svømme hvis ikke grunnlaget hadde vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Skolen deres har ett år på seg. Læreplanens kompetansemål etter 4. årstrinn er at eleven skal kunne "vere trygg i vatn og vere symjedyktig".

Mine barn har hatt samme svømmeopplæringstilbud som jeg hadde i sin tid. De har 10 uker med svømmeundervisning i 3. klasse. Begge mine kunne svømme før dette tilbudet, og ble betydelig bedre av disse 10 ukene, men de hadde nok ikke lært å svømme hvis ikke grunnlaget hadde vært bra.

Ja, jeg kjenner til dette. Synes bare det er dårlig at de utsetter opplæringen til fjerde klasse, og en kan mistenke at det er fordi de vet at de fleste da har lært svømming av foreldre eller på kurs i privat regi.

Tror barna skal ha totalt minst ti timer svømmeundervisning, hvilket selvfølgelig er for lite om de ikke har øvelse fra før eller på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner til dette. Synes bare det er dårlig at de utsetter opplæringen til fjerde klasse, og en kan mistenke at det er fordi de vet at de fleste da har lært svømming av foreldre eller på kurs i privat regi.

Tror barna skal ha totalt minst ti timer svømmeundervisning, hvilket selvfølgelig er for lite om de ikke har øvelse fra før eller på siden.

''Synes bare det er dårlig at de utsetter opplæringen til fjerde klasse, og en kan mistenke at det er fordi de vet at de fleste da har lært svømming av foreldre eller på kurs i privat regi.''

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...