Gjest Ulik praksis Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg vet at det er ulik praksis fra kommune til kommune. Bor i Bærum, har barn på skole hvor det er 26% innvandrere. Mine barn har hatt svømmeopplæring i 3 og 5 kl. Problemet med mange innvandrere er at de ikke deltar på svømmeundervisningen av ulike årsaker. I Bærum er det satt av nok timer til å lære seg å svømme, men en vil aldri kunne lære seg å svømme hvis en ikke deltar på undervisningen. Barna blir delt i ulike grupper utifra ferdigheter, mine kunne svømme når de begynnte på svømmeopplæring, men har likevel lært utrolig mye på disse svømmetimene. De som kan litt fra før, lærer crwal, ryggsvømming, dykking, stuping osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg vet at det er ulik praksis fra kommune til kommune. Bor i Bærum, har barn på skole hvor det er 26% innvandrere. Mine barn har hatt svømmeopplæring i 3 og 5 kl. Problemet med mange innvandrere er at de ikke deltar på svømmeundervisningen av ulike årsaker. I Bærum er det satt av nok timer til å lære seg å svømme, men en vil aldri kunne lære seg å svømme hvis en ikke deltar på undervisningen. Barna blir delt i ulike grupper utifra ferdigheter, mine kunne svømme når de begynnte på svømmeopplæring, men har likevel lært utrolig mye på disse svømmetimene. De som kan litt fra før, lærer crwal, ryggsvømming, dykking, stuping osv. Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Mange innvandrere er vel ikke komfortable med at, særlig jentene, er i vannet sammen med gutter. Kanskje det kunne organiseres litt anderledes der det er mange innvandrere? Kanskje man kunne informere innvandrerforeldre om viktigheten av svømmeopplæring, og høre litt om hvordan de ønsker at denne skal foregå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nittan Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Utrolig trist:-( Når det gjelder svømmeopplæring, så tenker jeg at det er en del av de basisferdighetene barn skal lære tidlig - akkurat som f.eks. sykling. Det er å håpe at skolene klarer å frigjøre ressurser til å gjennomføre svømmeopplæring, men for alle familier som overhodet har mulighet til det, så synes jeg man skal prioritere å la barn få mulighet til å være nok i vann til å lære å svømme. Jeg er helt enig. Men det tragiske faktum er at en del ikke lærer det. Særlig innvandrerbarn. Jeg tenkte at det kunne skyldes økonomi, men det har kanskje med andre ting også. At de ikke skal bade sammen med det annet kjønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Grusomt:´( At svømmeopplæringen i skolen er altfor dårlig de fleste steder, er det liten tvil om. Merker meg at de tre som har omkommet i det siste alle har vært innvandrerbarn. Kom da til å tenke på hvordan det er for f.eks. muslimske barn å ha svømming sammen med det motsatte kjønn. Det er vel ikke tillatt? Alle de muslimske barna i klassen til barnet mitt har svømming med klassen, i hvert fall. Problemet er selvsagt at de svømmetimene skolene tilbyr som regel ikke er tilstrekkelig til å gjøre ungene skikkelig svømmedyktige, og at det dermed er opp til foreldrene å gi ungene svømmetrening. Og dersom foreldrene ikke kan svømme selv og ikke er vant til å følge opp slike ting, blir det for lite. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg vet at det er ulik praksis fra kommune til kommune. Bor i Bærum, har barn på skole hvor det er 26% innvandrere. Mine barn har hatt svømmeopplæring i 3 og 5 kl. Problemet med mange innvandrere er at de ikke deltar på svømmeundervisningen av ulike årsaker. I Bærum er det satt av nok timer til å lære seg å svømme, men en vil aldri kunne lære seg å svømme hvis en ikke deltar på undervisningen. Barna blir delt i ulike grupper utifra ferdigheter, mine kunne svømme når de begynnte på svømmeopplæring, men har likevel lært utrolig mye på disse svømmetimene. De som kan litt fra før, lærer crwal, ryggsvømming, dykking, stuping osv. ''Problemet med mange innvandrere er at de ikke deltar på svømmeundervisningen av ulike årsaker.'' Det er *noen* muslimer som ikke deltar pga "blandet kjønn", men muslimer utgjør kun en liten del av innvandrerbefolkningen i Norge (ca 20% av innvandrere, 2% av hele befolkningen). Derimot er det nok flere som ikke er vant med at man skal lære å svømme (kanskje de kommer fra områder hvor man sjeldent svømmer, osv.). Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Mange innvandrere er vel ikke komfortable med at, særlig jentene, er i vannet sammen med gutter. Kanskje det kunne organiseres litt anderledes der det er mange innvandrere? Kanskje man kunne informere innvandrerforeldre om viktigheten av svømmeopplæring, og høre litt om hvordan de ønsker at denne skal foregå? Synes ikke at man skal gå tilbake til "gutte- og jenteundervisning" i noen fag sånn som svømming fordi de ikke liker tanken på jenter i samme basseng som gutter... de er barn! Alle burde se viktigheten av å kunne svømme. Det er faktisk foreldrenes ansvar at barna deres lærer seg nødvendige ting, også å svømee. Det gjelder alle foreldre uansett hvor de kommer fra. gutten min skal på svømmekurs til høsten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Mange innvandrere er vel ikke komfortable med at, særlig jentene, er i vannet sammen med gutter. Kanskje det kunne organiseres litt anderledes der det er mange innvandrere? Kanskje man kunne informere innvandrerforeldre om viktigheten av svømmeopplæring, og høre litt om hvordan de ønsker at denne skal foregå? ''Kanskje det kunne organiseres litt anderledes der det er mange innvandrere? Kanskje man kunne informere innvandrerforeldre om viktigheten av svømmeopplæring, og høre litt om hvordan de ønsker at denne skal foregå?'' Ja, det synes jeg også. Det kan da ikke være så vanskelig å organisere det slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Synes ikke at man skal gå tilbake til "gutte- og jenteundervisning" i noen fag sånn som svømming fordi de ikke liker tanken på jenter i samme basseng som gutter... de er barn! Alle burde se viktigheten av å kunne svømme. Det er faktisk foreldrenes ansvar at barna deres lærer seg nødvendige ting, også å svømee. Det gjelder alle foreldre uansett hvor de kommer fra. gutten min skal på svømmekurs til høsten. Selvsagt er det viktig at vi foreldre tar ansvar. Utfordringen ligger i at andre kulturer ikke nødvendigvis ser ting på samme måte som vi gjør. Da må vi gjøre det tydelig hvorfor vi mener det er viktig, og til en viss grad gjøre det enklere for mennesker med andre kulturer å lære seg å svømme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Selvsagt er det viktig at vi foreldre tar ansvar. Utfordringen ligger i at andre kulturer ikke nødvendigvis ser ting på samme måte som vi gjør. Da må vi gjøre det tydelig hvorfor vi mener det er viktig, og til en viss grad gjøre det enklere for mennesker med andre kulturer å lære seg å svømme. Godt sagt! Blir nesten som når jeg var i Malaysia og la meg til å sole meg under ei diiger palme med kokosnøtter som hang laaaangt der oppi (de var skjult bak bladene). Da kom det en fyr som nok mente jeg var ganske så lavpanna som kunne legge meg rett under kokosnøttene ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Godt sagt! Blir nesten som når jeg var i Malaysia og la meg til å sole meg under ei diiger palme med kokosnøtter som hang laaaangt der oppi (de var skjult bak bladene). Da kom det en fyr som nok mente jeg var ganske så lavpanna som kunne legge meg rett under kokosnøttene ;-) '' Da kom det en fyr som nok mente jeg var ganske så lavpanna som kunne legge meg rett under kokosnøttene ;-)'' Fyren hadde jo helt rett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 '' Da kom det en fyr som nok mente jeg var ganske så lavpanna som kunne legge meg rett under kokosnøttene ;-)'' Fyren hadde jo helt rett. Ja, ikke sant ;-P Illustrerer jo godt kulturforskjellene. Man kan ikke automatisk overføre egne forståelser av ting til mennesker fra helt andre kulturer - og omvent 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Godt sagt! Blir nesten som når jeg var i Malaysia og la meg til å sole meg under ei diiger palme med kokosnøtter som hang laaaangt der oppi (de var skjult bak bladene). Da kom det en fyr som nok mente jeg var ganske så lavpanna som kunne legge meg rett under kokosnøttene ;-) ...og enda lavere kunne den blitt - pannen... Huff. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 ...og enda lavere kunne den blitt - pannen... Huff. Hehe, sant nok ;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Godt sagt! Blir nesten som når jeg var i Malaysia og la meg til å sole meg under ei diiger palme med kokosnøtter som hang laaaangt der oppi (de var skjult bak bladene). Da kom det en fyr som nok mente jeg var ganske så lavpanna som kunne legge meg rett under kokosnøttene ;-) Og det var svært bra at han ikke bare tenkte: Stakkars turist, vi må være snille og la henne ligge der hun ønsker. Sånn er det her også: Å sy puter under armene på invandrerne kan være å gjøre dem en skikkelig bjørnetjeneste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Og det var svært bra at han ikke bare tenkte: Stakkars turist, vi må være snille og la henne ligge der hun ønsker. Sånn er det her også: Å sy puter under armene på invandrerne kan være å gjøre dem en skikkelig bjørnetjeneste. Hvilke "puter" er det som blir sydd under armene på innvandrere? Konkret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Og det var svært bra at han ikke bare tenkte: Stakkars turist, vi må være snille og la henne ligge der hun ønsker. Sånn er det her også: Å sy puter under armene på invandrerne kan være å gjøre dem en skikkelig bjørnetjeneste. Det har du helt rett i! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fra bergen Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Det er Oslo kommune (svært borgelig styrt) som bestemmer over de bassengene som brukes i svømmeopplæringen til osloskolens elever. Der i gården er det blårussen som bestemmer. Nå er det langt i fra bare i Oslo bassengene er tomme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hvilke "puter" er det som blir sydd under armene på innvandrere? Konkret. Jeg oppfatter ulvinnen som at hun mener vi godt kan kreve at innvandrerbarn skal ha svømmeopplæring, kreve at de skal gjennomgå kursing el. som har som formål å integrere dem best mulig i samfunnet. Da må vi selvsagt legge til rette for at dette skal kunne skje. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Jeg oppfatter ulvinnen som at hun mener vi godt kan kreve at innvandrerbarn skal ha svømmeopplæring, kreve at de skal gjennomgå kursing el. som har som formål å integrere dem best mulig i samfunnet. Da må vi selvsagt legge til rette for at dette skal kunne skje. Du har forstått meg helt riktig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Du har forstått meg helt riktig :-) :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.